Kappe av en tomme på driveren

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Braaten
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 20 Aug 2014, 17:45
Hcp: 21,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Fornebu

Kappe av en tomme på driveren

Post by Braaten »

Hei,
Er det noen her som har kappet driverskaftet uten noe annet hokus pokus? Tenker da på justering av svingvekt osv. Kan ikke tenke meg at man merker så stor forskjell når det kun er snakk om en tomme!?
Er fristet til å bare kappe av en tomme med baufila å sette på et nytt grep. Fint om noen vil dele erfaringer med dette ;)
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by Sharky »

Hentet fra en tidligere post fra Nerd. Som du ser så har 1 tomme en hel del å si. Men om du som spiller merker noe særlig kan jeg ikke si :P
Nerd wrote:Skaft vekten har betydning for køllens total vekt, helt uavhengig av SW Balance, så vi snakker "alt annet lige" som vi sier i Danmark, så spiller du SW verdien D2 i driver, så er det med D2 du kan lese de samme skaft vekt differancer.

Går vi ned på lengden, og skal kompensere for SW tapet som regnes til 3 SW points pr 0.5 tomme så er den vekten som skal tilføres ca slig:

På en driver er 1 SW point ca 1.65 gram
På et jern er 1 SW point ca 2 gram
På en wedge er 1 sw point ca 2.3 gram

Går vi ned 1 tomme på lengden på en driver, men vil beholde SW verdien blir regnestykket:
1 Tomme = 6 SW point x 1.65 gram = 9,9 gram skal tilføres hodet.
Skaft vekten anbefaler jeg da 5 gram høyere, slig at i sum blir total vekt differancen ved samme SW verdi 15 gram pr tomme, eller 7.5 gram pr halve tomme, og da ringer det kansje noen bjeller?

I et jern set blir hodene 7 gram tyngere pr jern kortere, og i et MOI matchet set ca 8 gram, så her rammer vi midt i mellom, og derav er vi i den gaten der det "føles ens" med hensyn til "heft", MOI eller motstand fra køllen eller hva du nå måtte ønske å kalle dette.
Vi ender altså på en annen vekt når vi endrer lengden og skaft vægten, men den vekt som tilsvarer den "motstand" vi kom fra.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by TheBigEasy »

Jeg kappet av 1" på min driver og fikk på nytt grep. Det ble gjort på custom golf. Det er visst veldig vanlig tema på sider som THP og GolfWRX. Jeg kjøpte ekstra tyngde (skruer) for Evt kompensere sving vekt. Men jeg merket ikke stort, så jeg spiller nå med standard oppsett. MEN skaftet blir vel marginalt stivere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by raysv »

Jeg har en driver jeg kappet fra 46" til 43,5" uten å gjøre noen andre justeringer!

Ja den ble uten tvil stivere, men har ikke mistet noe lengde, og den treffer ekstremt mange flere fairwayer enn det den gjorde :)

At swingvekten har endret seg betraktlig er det ikke tvil om (det så jeg når den ble dytta på en svingvekt), men kan ikke si jeg merker noe til det :)
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by Mathias »

Hmm...Tror jeg skal kutte ned min driver fra 46" til 44". Har vært litt bekymret for svingvekt mm, men når jeg choker ned på driveren synes jeg den er bedre å svinge på alle mulige måter, både fairwaytreff, lengde og vekt.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by Friedman »

Kan være at du liker følelsen av å choke ned og da? Jeg gjør det, og gripper litt ekstra ned på de fleste køllene.

Husker Anthony Kim som alltid choka ned på alle køller og alle slag fordi han likte følelsen. Nike kuttet til og med ned lengden på alle skaftene hans, noe som var helt meningsløst fordi han fortsatt likte følelsen av å choke ned.
No laying up
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by blummern »

Det er helt uproblematisk å kappe en std lengde driver 1 tomme i grep-enden. Det som derimot virkelig endrer driverens egenskaper er når den Tip-trimmes og dette burde gjøres av folk med peiling. Vil forøvrig IKKE anbefale å bruke baufil da grafitten lett sprekker/strimler seg langsgående. Personlig har jeg brukt kappsag, og det har funket veldig bra.
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by liverglimt »

Mathias wrote:Hmm...Tror jeg skal kutte ned min driver fra 46" til 44". Har vært litt bekymret for svingvekt mm,
2 tommers kapping gir 12 svingvekter forskjell. Det kan kompenseres med ett lettere grep. Da henter du inn noe, finnes grep helt ned i 25 gram. I forhold til ett standard grep så henter du tilbake 6-10 sw. Avhengig av vekten på det grepet du har i dag.

Skal du gjøre det selv så husk å bruke maskeringstape der du skal kutte, hvis ikke så kan du lett flise opp skaftet. Det er ingen heksekunst, men en køllemaker gir deg garanti på jobben.

Lykke til.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by Nerd »

Hyggelig at noen husker de råd jeg har gitt, men de er ikke "ut-tømmene" på noe vis, det var en ren teknisk greie.

Når du tar laver grep, la oss si 1 tomme, så gir det akkurat den samme "feel av vekt fra hodet" som om du rent faktisk hadde kappet driveren 1 tomme kortere, så føles det helt OK, kapp av, og på med nytt grip, no worries.

Swing vekt som vi ofte hefter oss opp i er en kvasi variant av MOI, og den er ikke riktig, så om noen tror at D2 i et 6 jern og D2 i en driver er det samme har man latt seg bedra på samme vis som en SW scale lar seg manipulere av en grip vekt opp eller ned.

Når vi måler resultatet som MOI eller faktisk motstand oppdager vi at...SW scalen er blind og dum, og vi som bruker den det samme. Utallige tester med både MOI og SW har lært meg at i gjennomsnitt gir en SW scale feil med ca 2/3 dels SW point pr 0.5 tommer. Oversatt til Norsk (som jeg er ved å glemme), kan vi lage regnestykket sånn her.

Favoritt jernet som kanskje er #6 jernet og D2 ønsker vi "kopiert" som MOI til driveren, og spiller vi "standard" lengde i jern som da blir 37.50 på et #6 jern, er en matchende driver lengde 44.00. Vi skal altså 6.5 tommer kortere (13 halve tommer a 2/3 dels SW point NED på driveren) Det betyr at et #6 jern som D2 i 37.50, matcher en driver på 44.00 med en SW verdi som er 8.66 points lavere enn #6 jernet som da blir kun C 3.5.

I praksis betyr det at om vekt og balance rent faktisk passer som D2 på ditt #6 jern, og du må sage av din driver 1.5 tommer (9 SW points) er det som oftest ikke noe å bekymre seg om, bare sag av.

Det er om du spiller driveren med mer kraft og aggresjon enn dit #6 jern at motstanden helst skal være litt større i driveren, og skaft vekten og total vekten mellom de influerer voldsomt på din opplevelse av motstand, selv om både en SW scale og en MOI match maskin kan hevde "de er identisk", for det er bare ikke riktig.

Derfor har jeg laget en tabell for skaft vekt progresjon for en hel bag, men bruk den IKKE som om den er Koranen eller Bibelen, den er akkurat like presis som en "statisk fitting" altså et sted å starte testing fra, men du ender ikke så langt fra disse tallene (pluss minus 5 gram). Lengdene som står i margen er det jeg bruker som "standard".

Med hensyn til flex er det en evig suppe. Når vi kun sager av, blir køllen som et hele stivere, men resetter vi SW verdien tilbake til der vi startet fra, står vi med et skaft som er bløtere. Det er derfor viktig å teste med å grippe ned, (sett en tape på grippet så du kontinuerlig kan teste den "nye lengden", og test med bly tape på hodet om det skal tilføres noe.)

Opplever du at skaftet ble for bløtt under testingen med bly tape, så skal skaftet ut, og avkorting skal da skje delvis fra tip siden, delvis fra butt. Vi kan generelt regne 2.5 gram til 1/8 dels tomme tip trim med hensyn til å beholde skaftet "som det var", men kun testing real life kan avgjøre og vise hva som er godt eller dårlig for DIG

Om du har en kølle i din bag fra driver til PW som bare føles "helt riktig" med hensyn til fornemmelsen av både skaft vekt og hode vekt, kan du bruke denne tabellen, og i den kolonnen du finner din favoritt kølle, der står også hva resten av din bag skal ha som uncut skaft vekt. (gå til produsentens hjemmeside og se om det ikke er oppgitt eksakt på selve skaftet)
Shaft weight progression.PNG
(53.68 KiB) Downloaded 20 times
Fuglen
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 03 Mar 2015, 10:19
Hcp: 30+
Location: Oslo

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by Fuglen »

Drivern må se tøff og svær ut. Å kappe en tomme av drivern blir nesten samma som å kappe en tomme av ......
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Kappe av en tomme på driveren

Post by Mathias »

Nerd wrote:Hyggelig at noen husker de råd jeg har gitt, men de er ikke "ut-tømmene" på noe vis, det var en ren teknisk greie.

Når du tar laver grep, la oss si 1 tomme, så gir det akkurat den samme "feel av vekt fra hodet" som om du rent faktisk hadde kappet driveren 1 tomme kortere, så føles det helt OK, kapp av, og på med nytt grip, no worries.

Swing vekt som vi ofte hefter oss opp i er en kvasi variant av MOI, og den er ikke riktig, så om noen tror at D2 i et 6 jern og D2 i en driver er det samme har man latt seg bedra på samme vis som en SW scale lar seg manipulere av en grip vekt opp eller ned.

Når vi måler resultatet som MOI eller faktisk motstand oppdager vi at...SW scalen er blind og dum, og vi som bruker den det samme. Utallige tester med både MOI og SW har lært meg at i gjennomsnitt gir en SW scale feil med ca 2/3 dels SW point pr 0.5 tommer. Oversatt til Norsk (som jeg er ved å glemme), kan vi lage regnestykket sånn her.

Favoritt jernet som kanskje er #6 jernet og D2 ønsker vi "kopiert" som MOI til driveren, og spiller vi "standard" lengde i jern som da blir 37.50 på et #6 jern, er en matchende driver lengde 44.00. Vi skal altså 6.5 tommer kortere (13 halve tommer a 2/3 dels SW point NED på driveren) Det betyr at et #6 jern som D2 i 37.50, matcher en driver på 44.00 med en SW verdi som er 8.66 points lavere enn #6 jernet som da blir kun C 3.5.

I praksis betyr det at om vekt og balance rent faktisk passer som D2 på ditt #6 jern, og du må sage av din driver 1.5 tommer (9 SW points) er det som oftest ikke noe å bekymre seg om, bare sag av.

Det er om du spiller driveren med mer kraft og aggresjon enn dit #6 jern at motstanden helst skal være litt større i driveren, og skaft vekten og total vekten mellom de influerer voldsomt på din opplevelse av motstand, selv om både en SW scale og en MOI match maskin kan hevde "de er identisk", for det er bare ikke riktig.

Derfor har jeg laget en tabell for skaft vekt progresjon for en hel bag, men bruk den IKKE som om den er Koranen eller Bibelen, den er akkurat like presis som en "statisk fitting" altså et sted å starte testing fra, men du ender ikke så langt fra disse tallene (pluss minus 5 gram). Lengdene som står i margen er det jeg bruker som "standard".

Med hensyn til flex er det en evig suppe. Når vi kun sager av, blir køllen som et hele stivere, men resetter vi SW verdien tilbake til der vi startet fra, står vi med et skaft som er bløtere. Det er derfor viktig å teste med å grippe ned, (sett en tape på grippet så du kontinuerlig kan teste den "nye lengden", og test med bly tape på hodet om det skal tilføres noe.)

Opplever du at skaftet ble for bløtt under testingen med bly tape, så skal skaftet ut, og avkorting skal da skje delvis fra tip siden, delvis fra butt. Vi kan generelt regne 2.5 gram til 1/8 dels tomme tip trim med hensyn til å beholde skaftet "som det var", men kun testing real life kan avgjøre og vise hva som er godt eller dårlig for DIG

Om du har en kølle i din bag fra driver til PW som bare føles "helt riktig" med hensyn til fornemmelsen av både skaft vekt og hode vekt, kan du bruke denne tabellen, og i den kolonnen du finner din favoritt kølle, der står også hva resten av din bag skal ha som uncut skaft vekt. (gå til produsentens hjemmeside og se om det ikke er oppgitt eksakt på selve skaftet)
Shaft weight progression.PNG
Kjempegode innspill, takk!
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Post Reply