Golfens pluss og minus.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Golfens pluss og minus.

Post by blummern »

Ofte hører jeg personer snakke så utrolig varmt om golf, og ofte lurer jeg på hva slags drømmeverden disse individene lever i. Jeg hører folk sier de har gått 18 hull på 100-120 slag hvor hcp tilsier 80-90, men de er fortsatt fornøyd og har hatt "en fin tur". Når jeg går disse elendige rundene HATER jeg fullstendig livet og golf generelt, og det siste jeg tenker på er "hvor fin turen har vært".
Jeg kan selvfølgelig gå dårlige runder scoremessig men fortsatt være happy med spillet forutenom problemer på noen få hull... Men jeg tenker på denne hakkingen over 18 hull... Skjønner ikke hvordan noen på uansett nivå finner glede av å konstant underprestere i noe som TAR så mye som golf.

Spørsmålet er da som følger... Hva er meningen med golf?
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Golfens pluss og minus.

Post by LangJakke »

En "opptur" er at jeg etter 15 dårlige slag og med fire mistede golfballer over de tre siste hullene...

Kan sette et innspill, slå et fantastisk utslag eller chippe en ball rett i koppen. En har alltid mulighet til å gjøre et verdensklasse slag, uansett hcp og nivå!
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Jumper »

Kjenner igjen den følelsen blummern. Det er ikke få ganger jeg har sverget på at dette var siste gangen jeg gidder å bruke tid og penger på golf, men så går det en dag eller to med bagen i boden, og så er man klar for en tur på banen igjen. Det er nok en kombinasjon av konkurranseinnstinkt og det at jeg ikke har noen andre hobbyer jeg brenner slik for.

En ting som har hjulpet de siste årene, er å lese Golf is not a game of perfect, av Bob Rotella før sesongstart. Han er fantastisk til å peke på typisk negativ tankegang, og hvordan endre dette til noe positivt. Anbefaler alle å lese den nå før sesongstart. Den burde vært obligatorisk pensum for enhver golfer.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Snowman »

Alle idretter har oppturer og nedturer etter hvordan man presterer sportslig. Jeg har drevet idrett hele livet, diverse ulike sporter, både bedrift, bredde og elite, og det jeg opplever som hobbygolfer sånn sett, er ikke så annerledes enn i flere andre idretter.

De plussene jeg liker best med golf:

For det første er det en teknisk idrett, hvor en del forskjeller i alder, vekt og muskler ikke stopper oss fra å kunne spille sammen. Mange andre idretter vil en far ikke kunne konkurrere med sine unge, spreke, veltrente sønner, men det kan vi i en den tekniske idretter. Selv om jeg er gammal og feit, så kan jeg ta dem.

For det andre er det en teknisk idrett som foregår utendørs ofte i vakre omgivelser. Det er sånn sett noe helt annet enn bowling, dart, biljard etc, hvor man ikke får den gåturen og utendørsopplevelsen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
ichjazz
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 13 Nov 2014, 12:14
Hcp: 21,7
Hjemmeklubb: Volda Golfklubb
Location: Ørsta

Re: Golfens pluss og minus.

Post by ichjazz »

For det første er det en teknisk idrett, hvor en del forskjeller i alder, vekt og muskler ikke stopper oss fra å kunne spille sammen. Mange andre idretter vil en far ikke kunne konkurrere med sine unge, spreke, veltrente sønner, men det kan vi i en den tekniske idretter. Selv om jeg er gammal og feit, så kan jeg ta dem.
Kunne ikke vært mer enig. Har drevet med Div. idretter på breddenivå. Men alder og annet setter en stopper. Golfen gir deg de samme utfordringer på både godt og vondt.
Mosjon, frisk luft, strategi og ikke minst det sosiale.
"Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr ham det."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by kevin »

Mon tro om trådstarter ble "inspirert" av mitt innlegg i går, i tråden om dagens runde :)

Jeg finner glede med golfen uansett hvor dårlig det går, scoremessig. Ikke dermed sagt at jeg ikke irriterer meg over runder på over 100 slag. Men legger de ganske fort bak meg, og fokuserer på de positive tingene. Mosjon, natur, sosialt osv er allerede nevnt. Men også deler av spillet. Noen ganger kan man fint spille 10-12 av hullene på rundt par, men innimellom har man altså hatt noen kjempedrypp. F.eks som runden min i går, hvor jeg spilte meget bra på backnine. Følte at jeg kunne gått under par på de 9 hullene. Det ble +5, men da hadde jeg misset minst 3 veldig gode birdiemuligheter. 2 av de var lip-outs. Slo ikke et eneste dårlig jernslag på de siste 9. Totalscoren var ikke bra, men jeg gikk av banen med en god følelse pga de siste 9. Håper det gir positiv effekt før neste runde.

Golf er en vanvittig utfordrende idrett. Man kan alltid bli bedre, og i noen øyeblikk kan man føle seg som en tour-spiller. Før realiteten treffer en igjen.

Og så er det en utrolig sosial aktivitet. Har blitt kjent med veldig mange gjennom golfen, både fra forumet og ellers i golfsammenheng.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Mathias »

kevin wrote:Mon tro om trådstarter ble "inspirert" av mitt innlegg i går, i tråden om dagens runde :)

Jeg finner glede med golfen uansett hvor dårlig det går, scoremessig. Ikke dermed sagt at jeg ikke irriterer meg over runder på over 100 slag. Men legger de ganske fort bak meg, og fokuserer på de positive tingene. Mosjon, natur, sosialt osv er allerede nevnt. Men også deler av spillet. Noen ganger kan man fint spille 10-12 av hullene på rundt par, men innimellom har man altså hatt noen kjempedrypp. F.eks som runden min i går, hvor jeg spilte meget bra på backnine. Følte at jeg kunne gått under par på de 9 hullene. Det ble +5, men da hadde jeg misset minst 3 veldig gode birdiemuligheter. 2 av de var lip-outs. Slo ikke et eneste dårlig jernslag på de siste 9. Totalscoren var ikke bra, men jeg gikk av banen med en god følelse pga de siste 9. Håper det gir positiv effekt før neste runde.

Golf er en vanvittig utfordrende idrett. Man kan alltid bli bedre, og i noen øyeblikk kan man føle seg som en tour-spiller. Før realiteten treffer en igjen.

Og så er det en utrolig sosial aktivitet. Har blitt kjent med veldig mange gjennom golfen, både fra forumet og ellers i golfsammenheng.
Perfekt skrevet!
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Friedman »

blummern wrote:Ofte hører jeg personer snakke så utrolig varmt om golf, og ofte lurer jeg på hva slags drømmeverden disse individene lever i. Jeg hører folk sier de har gått 18 hull på 100-120 slag hvor hcp tilsier 80-90, men de er fortsatt fornøyd og har hatt "en fin tur". Når jeg går disse elendige rundene HATER jeg fullstendig livet og golf generelt, og det siste jeg tenker på er "hvor fin turen har vært".
Jeg kan selvfølgelig gå dårlige runder scoremessig men fortsatt være happy med spillet forutenom problemer på noen få hull... Men jeg tenker på denne hakkingen over 18 hull... Skjønner ikke hvordan noen på uansett nivå finner glede av å konstant underprestere i noe som TAR så mye som golf.

Spørsmålet er da som følger... Hva er meningen med golf?
Mulig jeg misforstår deg, men blir du sur av å høre noen si at det var en "fin runde" selv om de gikk på 100+ slag?
No laying up
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Golfens pluss og minus.

Post by blummern »

Friedman wrote:
blummern wrote:Ofte hører jeg personer snakke så utrolig varmt om golf, og ofte lurer jeg på hva slags drømmeverden disse individene lever i. Jeg hører folk sier de har gått 18 hull på 100-120 slag hvor hcp tilsier 80-90, men de er fortsatt fornøyd og har hatt "en fin tur". Når jeg går disse elendige rundene HATER jeg fullstendig livet og golf generelt, og det siste jeg tenker på er "hvor fin turen har vært".
Jeg kan selvfølgelig gå dårlige runder scoremessig men fortsatt være happy med spillet forutenom problemer på noen få hull... Men jeg tenker på denne hakkingen over 18 hull... Skjønner ikke hvordan noen på uansett nivå finner glede av å konstant underprestere i noe som TAR så mye som golf.

Spørsmålet er da som følger... Hva er meningen med golf?
Mulig jeg misforstår deg, men blir du sur av å høre noen si at det var en "fin runde" selv om de gikk på 100+ slag?
Jeg blir selvfølgelig ikke sur eller irritert av andres dårlige prestasjoner "Friedman". Jeg bare lurer på hvor de henter denne evnen til å finne det positive uansett hvor dårlig det går. Jeg går selv runder på 100 slag som jeg kommer inn etter 18 med et smil om munnen pga mange gode slag og spillet generelt. Tenker i hovedsak på disse rundene hvor INGENTING fungerer og alt er drit.

Jeg vil påstå golf Tar ca 60-70% livsglede, mens det bare gir 30-40% tilbake... :lol:
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Keyser »

Fikk det mye bedre med meg selv på banen da jeg begynte å akseptere at jeg suger i golf...
</Keyser>
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by GolfMickey »

noen folk tro det eller ei, spiller golf bare for å ha det gøy, hvordan det er mulig er vanskelig å forstå. men som oftest alltid litt positivt å ta med seg en runde, enten det er været eller hva det skulle vært. men er jo såklart møkk irriterende å spille dårlig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by kevin »

Image
Duffshanky
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 16 Nov 2014, 23:33
Hjemmeklubb: Hauger
Location: Oslo

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Duffshanky »

Meningen med golf? Tja, jeg vil si at det går ut på å oppnå en viss mestringsfølelse over noe som er veldig vanskelig å utføre på en god måte. Jeg har ofte sagt at dersom golf var et enkelt spill, hadde jeg trolig ikke giddet bruke tid på det. Samtidig tror jeg det er en motivasjonsfaktor for mange er drømmen om å virkelig ha dagen hvor alt fungerer og som fortrenger alle de dårlige opplevelsene man kanskje har hatt de foregående rundene.

Man har gjerne et type innebygget konkurranseinstinkt hvor det å slå kompisen man spiller sammen med blir uvesentlig sammenlignet med muligheten til å utfordre seg selv og sitt eget ferdighetsnivå. De fleste mennesker er nok opptatt av å gjøre det bra, enten det gjelder skole, arbeidsliv eller andre sammenhenger, og å bli litt bedre dag for dag i noe som virkelig opptar og interesserer en. Golf gir deg en ærlig og brutal tilbakemelding på det du presterer, og uansett hvor godt eller dårlig man gjør det, er muligheten for og ønske om å gjøre det litt bedre neste gang en viktig driver for at ihverfall jeg (etter 20 år i gamet) aldri har vært i nærheten av å legge køllene på hylla.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golfens pluss og minus.

Post by Snowman »

Er stort minus med golf er at det er så sesong- og væravhengig. Vinteren er lang, og selv midtsommers hater jeg å spille i regnvær. Litt forsiktig duskregn, ok, greit nok, men jeg går ikke ut når det regner skikkelig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply