LIe

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

LIe

Post by Gundersen »

Har akkurat vært en tur på messa på Custom Golf, testet noen køller, og finner ut at jeg bør endre lie til +2 upright.
Hva vil egentlig det bety for meg og mine slag/feilslag/ballbane etc?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: LIe

Post by liverglimt »

For flate jern vil gå mot høyre. Du kan forvente rettere slag.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: LIe

Post by Nerd »

Om testen ble foretatt med Lie board er det lite som tyder på at resultatet er korrekt, for de færreste som bruker et lie bord ved hvordan man skal avlese merkene på sål, så jeg ville ikke legge noen betydning i dette om det var et Lie board som var i bruk.

Det er en klassisk misoppfatning der ute om at vi kan dele en sål inn i deler med en center linje, og så lage os merker med en avstand på 0.25 tommer begge veier, og bare måle t.eks 0.25 ut mot toe siden (om det var der avtrykket kom), og si at denne spilleren skal ha 1 grader upright. Blant andre har Mizuno et sånn jern i sin "fitting box".

Helt så enkelt er det ikke, og det er der flere grunder til.

For det første er det IKKE ett "perfekt" forhold mellom face og sål på et vis som gjør at vi kan bruke sål til å fortelle os om hvordan face var ved impact. Toleranser i produksjon er årsaken til det, noe alle som KAN bruke en loft og lie maskin er klar over, for de har observert gang på gang at vi må justere det anlegg som sål hviler mot fra jern til jern for grooves kommer vannrett som er den posisjon Lie vinkel skal måles fra.

For det andre, vil club path samt face angle ved impact påvirke hvor på sål avtrykket kommer.

For det tredje, vil alltid toe siden bøyes ned ved impact mot bolden, mens det vi er ute etter å få svar på, var vinkelen når vi treffer bolden, IKKE etter impact. Posisjon etter impact har kun interesse for bedømmelse av sål vs turf interaction, altså statisk bounce, effektiv bounce, og sål fasong (grinding)

Jeg har laget en plansje (hurtig med skrivelejfs), som viser en del av de klassiske fallgruver bedømmelse av impact marks på sål tape ofte gir, men plansjen FORUTSETTER at forholdet sål til face er perfekt (noe det ikke er, så den er KUN av teoretisk verdi,)
Lie angle tape.PNG
(65.3 KiB) Downloaded 21 times
Studer de 3 øverste eksempler. Lie vinkelen er faktisk korrekt på de alle sammen, men med bruk av sål tape der man måler fra midten av sål og ut, ville de alle 3 blitt bedømt som for flat, altså at spilleren skal ha mer upright.
De 3 nederste viser 3 eksempler der lie vinkelen faktisk er feil, men de ville i de fleste fall blitt bedømt som korrekt lie.

Det er derfor ikke "rett frem" å lese, samt forstå sål tape og lie board, og det er som sagt veldig få som KAN denne delen, for da skal de kunne ALT som står på hele dette kartet (nedenfor her), og her kan alle se, at ups.....dette nærmer seg jo "Kinesisk", det er som 27 bokstaver i et alfabet faktisk, men igjen, det forutsetter at forholdet face to sole er perfekt på det aktuelle jern, vis ikke influerer det også, og skaper misvisning.
lie.jpg
(129.08 KiB) Downloaded 21 times
Derfor bruker jeg IKKE lie board når jeg bedømmer lie vinkler, men en White board pen og en "ball marker" som hjelper til med å lage en rett linje på bolden. Så bruker jeg en laser med et "Kors" som lyser mot bolden, så jeg kan justere linjen jeg har tegnet på bolden til en loddrett posisjon. Impact marks mot face vil nå fortelle meg hvilken posisjon face var i ved impact, og det er det vi er ute etter å vite her.

Jeg bruker dette i kombinasjon med Trackman, og justerer ut fra det, og jeg kan også bruke Trackman alene ved å bruke data fra path, face angle og antall grader tilt på spin aksen, men for de fleste er bruk av en White board pen det enkleste og sikreste, så man ikke tar feil av de "Kinesiske tegn " som kan oppstår på sål alt etter forholdet sål til face, og spillerens path og face angle ved impact.

Så....var du på en Golfmesse og testet dette på et Lie board, er det LITE SANNSYNLIG at vedkommende viste hva han gjorde, en heftig påstand, men ikke desto mindre ett faktum. Jeg påstår det, da jeg aldri har møtt noen som kan dette,( de 27 impact marks) og jeg mener selv metoden er ubrukelig, og benytter den derfor ikke selv da det er enklere og bedre metoder, som jeg har beskrevet her.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: LIe

Post by Franz »

Applaus.
Post Reply