Er TV-golf vanedannende?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

De største golfturneringene går nå på betalkanaler. Er det lurt? Selv ble jeg hekta på TV-golf mange år før jeg selv startet å spille. Det var Masters 1988 da Sandy Lyle vant, samme turnering året etter med Nick Faldo som vinner, og så var det Ryder Cup 1989, vanvittig spennende 14-14 hvor Europa beholdt trofeet. Da var det gjort. Jeg fikk interesse for spillet og spillerne, og jeg så det jeg kom over av viktig TV-golf. En del år senere begynte jeg også å rusle rundt selv.

Men interessen hadde ikke kommet uten golf på gratiskanaler! Jeg husker ikke helt miksen, men det var vel en kombinasjon av SVT, TV3 og Eurosport. Hvor mye sånn gratis TV-golf er det nå? Er det nok til å få folk hekta? Kunne det kanskje lønt seg for Viasat å kjøre ut golf på gratiskanalene sine av og til, for å få folk hekta, så blir de kanskje kunder på betalingskanal etterpå? Hva med årets Masters på gratiskanal?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Fuglen
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 03 Mar 2015, 10:19
Hcp: 30+
Location: Oslo

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Fuglen »

Du var et unntak. Folk som ikke spiller golf sjæl, syns stort sett TV-golf er kjedelig, så de blir ikke hekta.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Jeg er kanskje et unntak på en del ting her i livet:) ... men antakelig ikke på rekkefølgen spille golf og se på golf. Jeg tror de fleste som begynner å spille golf har sett en del golf på TV først. Og ingen starter som betalingskunder på TV hvis de ikke har likt noe de først har fått gratis!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Bogey »

For min del begynte det med utallige timer foran xboxen i lag med Tiger :D Fant ut at det kunne jo ikke være såå vanskelig, så slengte meg på eitt grøntkortkurs. Skjønner veldig godt at at ikke-golfere ikke gidder å se så mye tvgolf heller. Det må jo være dritkjedelig å se på noen som slår en ball fra A til B når man egentlig ikke vet hvor vanskelig det er. "Det er jo bare å slå, hvor vanskelig kan det være?"
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Mathias »

Bogey wrote:For min del begynte det med utallige timer foran xboxen i lag med Tiger :D Fant ut at det kunne jo ikke være såå vanskelig, så slengte meg på eitt grøntkortkurs. Skjønner veldig godt at at ikke-golfere ikke gidder å se så mye tvgolf heller. Det må jo være dritkjedelig å se på noen som slår en ball fra A til B når man egentlig ikke vet hvor vanskelig det er. "Det er jo bare å slå, hvor vanskelig kan det være?"
AKkurat slik startet jeg også! Tiger Woods 97 var med i en samlepakke jeg kjøpte. Synes det virket kjempemoro, så kjøpte et 7 jern og en wedge og slo litt i hagen før jeg fikk råd til å ta grøntkortkurs og kjøpte helsett.

Golf på TV har jeg ikke sett så mye på, men koser meg mye med course-logs på youtube.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by jenstf »

Tok vel rundt 20 år fra jeg var ivrig golfspiller på PCen til jeg tok VTG-kurs i fjor :p
Viasat Golf ble bestilt etter å ha bodd noen uker på golfbanen.

Så TV-golfen var nok ikke avgjørende for at jeg startet. Var nok mer det store skiltet jeg har sett pekende ut i skauen her med "Golfbane - 8km ->", at VTG-kurset klaffet med sommerferien min og at første sesongen var inkludert i kursavgiften.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Interessante innspill her, for den der så jeg ikke komme! Kanskje det er flere som fristes inn til golf fra PC, Xbox og PlayStation enn fra golf på TV? Men Bogey, Mathias og jenstf, hvordan er det nå da? Frister det ikke med direktesendinger fra Masters-turneringen på TV snart?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by jenstf »

Golf nevnes litt oftere i aviser for tiden, men utenom kanaler som Viasat Golf er det ikke mange som viser noe nei, selv ikke masters-turneringer.
Gjelder jo forsåvidt mange interessante idrettsgrener. Nei, i Norge skal vi bare ha fotball og ski :(

Henger nok fortsatt igjen at det er "snobbesport"

"Jeg ringer fra Canal Digital og ser at du abonnerer på Viasat Golf. Nå kjører vi kjempetilbud her på sportspakk..."
- NEI!
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Birnando »

Nei, jeg tror de færreste blir trukket inn i spillet fra TV-sendingene.
Det vises rett og slett for lite av det til å bli noe særlig rekruttering av spillere, tror jeg.
Selv ble jeg interessert via avisartikler og bekjente som prøvet seg litt tilbake i 80 årene.
Det resulterte i, siden jeg bodde like ved, at vi begynte med å spille minigolf på Ekeberg!
Tilslutt var vi nede på 19-21 slag på 18 hull og utfordringene var ikke helt der lenger.

Det førte meg og en kompis til et grøntkort kurs og vips så var vi hekta.
Minigolfen var geeky greier, men jeg nyter fortsatt godt av all puttetreningen også på gress;)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by GolfMickey »

lite trolig, sende ekstremt lite golf på gratis tv , samt folk synes det er kjedelig å se på. at folk blir dratt med av venner eller kolleger tror jeg er større grunn til at folkes trekkes til sporten.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Bogey »

Joda Snowman, nå ser jeg mye golf på tv, men det begynte med xbox/pc. Skjønner veldig godt de som ikke synes det er spennende også. Folk ser timesvis på sjakk, men det har jeg aldri skjønt fadcinasjonen for. Likeså er alle interesserte i sykling i juli, når tour de france går, men har sldri skjønt det heller.....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by kevin »

Jeg ble interessert i golf etter å ha sett det på tv i USA, på golf channel.

Masters ble jo sendt på NRK tidligere, men var neppe noen stor suksess. SVT sender Masters, og det er der jeg ser Masters, ikke på Viasat golf.

Golf på tv er nok for et ganske smalt publikum
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Freud »

Pussig, men min inntreden til golfen er slik Snowman beskriver. Han har også rett i at TV-sendingene på 1990-tallet var en kombi av SVT, TV3 (mest) og Eurosport.
Jeg ble altså hekta på å spille golf selv etter å ha sett de store gutta på TV i noen år.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Bogey »

Her virker det som det har litt å gjøre med alderen vår. Freud og Snowman som vel er relativt voksne begynte sin karriere med gratis tvgolf, og vi som er av den litt yngre garde har vel knapt nok hatt noe som heter gratis tv.... For vår del så har golfen vært mer tilgjengelig på andre plattformer og kanskje det var det naturlige for vår del. Hadde vi derimot hatt gratis tilbud på tv så kanskje vi også hadde blitt kjent med golfen på samme måte dere ble det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Hehe... joda, jeg er for gammal til å være god på det du kaller "andre plattformer":)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
RoughBoy
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Jun 2011, 18:52
Hcp: 36
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by RoughBoy »

Kjøpte parabol sommeren 89. Det ble sendt golf både på Screensport og Eurosport.. Der var det første uken noe som het British Open. Hadde ikke noe forhold til golf, så jeg fulgte ikke sendingene. Et par uker senere sendte Screensport et 2 timers redigert opptak av Buick Open. Tenkte jeg skulle gi det en sjanse. En av dem som kjempet om seieren var golfsportens svar på Harlekin (ifølge kommentatoren), Payne Stewart. Han vant ikke, men var absolutt en medvirkende årsak til jeg ble bitt av basillen. Har fulgt med siden da. Et par år senere var jeg innmeldt i golfklubb.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Det er heldigvis plass til flere idretter enn fotball og ski også hos NRK, og særlig TV2, med sin gratis sportskanal. Hockey og sykkel er to andre idretter som har blitt bygget opp kraftig som norsk TV-idrett over en del år nå.

Men også TV2 gir opp dersom seerne ikke viser seg interesserte nok. Basket fikk sjansen sin, men for få seere ville ha det. Lurer på hva som ville skjedd hvis det var golf? Ville det bygget seg opp med seertall slik som hockey og sykkel? Eller ville det floppet som basket?

Hockey er Norges nest største tilskueridrett, med en kongepokal spillerne gir alt for og blør for, mens golf har en kongepokal de beste spillerne gir blaffen i. Sykkel er en idrett hvor Norge stadig får fram gode utøvere som hevder seg godt på de aller største arenaene, mens norsk golf ikke har hatt en eneste norsk herrespiller blant verdens hundre beste. Det spørs om ikke hockey og sykkel har hatt bedre kort på hånden mht å få gode TV-tall enn hva golf vil ha? Men golf har jo mange utøvere da, så kanskje?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Freud »

Det ryktes at CMore har kjøpt rettighetene til PGA f.o.m. 2016. CMore er nylig kjøpt opp av TV2.
Hva nå med oss som abonnerer på Viasat Golf?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Freud »

Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Får vel vente å se. Det sto ikke noe der om danske og norske rettigheter, kun svenske.

Det er ikke likt bestandig. F.eks. har vel Viasat rettighetene til Premier League i Sverige, men ikke i Norge.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply