Er TV-golf vanedannende?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Rotten »

Håper for guds skyld snømannen har rett! Blir uaktuelt med to abonnementer.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by kevin »

Viasat har European Tour, Ryder Cup, World Golf Championship, British Open Championship, US PGA Championship, LPGA og Asian Tour. Rettighetene er gjeldende for Norden og Baltikum frem til og med 2018.

Tipper at avtalen for PGA tour og CMore er felles for Sverige og Norge, litt usikker på Danmark. Og at den skal inn i sportspakken.

Masters tv-rettigheter forhandles hvert år, Viasat har aldri hatt noen langsiktig avtale der.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by GolfMickey »

noen som vet om sider på nett man kan streame uten at det er alfor dyrt?
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Golffreak »

Jeg er naturligvis for fri konkurranse, men dette blir ikke så forbrukervennlig når rettighetene til de ulike tourene og majors, WGC etc blir splittet. Golf-verden beveger seg mer mot en "World tour" med majors, WGC og de største turneringene på PGA- og Europa touren. De beste spillerne i verden har i stor grad de samme turneringene i verden i kalenderen, med unntak av mange amerikanere som fremdeles ikke beveger seg for mye utenfor USA. Dette blir ikke som å velge at man følger med Premier league og ikke La Liga, da spillerne vil være i ruta på både Cmore og Viasat avhengig av uke..

PGA-touren har fordelen av kveldssendinger i Europa, og folk er på jobb torsdag/fredag og ute og gjør andre ting på dagen i helgene. Det er nok mange av grunnene til at flere ser på PGA-touren samt at enkelte av spillerne er mer profilerte noe som også handler mye om markedsføring fra touren etc. Det er iallefall ikke på grunn av produksjonen på den vanlige PGA turneringen at folk ser på.... (tar det i meg at blikket faller mye ned på PCen i alle de endeløse pausebildene). Masters er en helt annen klasse naturligvis, skulle bare vært lengre sendinger :-).

Det er litt som når rettighetene til Premier league og Champions league er splittet, og hvis du vil følge laget ditt så må du kjøpe to pakker. Dyrere og mindre forbrukervennlig ja, men en del av oss vil nok bite i det sure eplet og betale for begge deler. Jeg ønsker iallefall at Cmore ikke kun tilbyr sportspakke med Cmore gof, Cmore hockey, Cmore motor, Cmore bueskyting, Cmore kajakk og Cmore nattorientering til 299..... Ikke minst må de gjøre avtaler med alle distributørene, og at vi ikke får tilgang pga ett eller annet makt- og forhandlingsspill..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Birnando »

Den dagen det splittes for mye opp, at for mange besitter rettighetene og opplevelsen blir forbruker-fiendtlig, er dagen jeg sier opp abonnementet og streamer det jeg vil se. Vil ikke de, behøver ikke jeg heller.
Forhåpentligvis kan den lille sær-interessen golf forbli i all hovedsak på en kanal, men hvis ikke finnes det definitivt veier rundt det.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by TomShanks »

Golf kommer ikke over på en gratiskanal før etter Tiger legger opp og interessen og verdien på TV-avtalene stuper.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Jumper »

Synes det er tragisk at Viasat golf mister PGA-rettighetene. Da ryker de nok ut så fort Fedex-cupen er ferdig. :evil:
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by GolfMickey »

hadde ikke gjort noe det, folk blir jo skjerma fra golf sånn som det er nå.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by kevin »

Nå når det er bekreftet, blir det spennende å se hvordan CMore gjør det med golfen. Om man må kjøpe sportspakken til 299,-, blir det jo veldig dyrt etterhvert å se golf. Tviler på at jeg gidder å betale for både den og Viasat golf, for å få sett all den andre golfen.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Mathias »

Snowman wrote:Interessante innspill her, for den der så jeg ikke komme! Kanskje det er flere som fristes inn til golf fra PC, Xbox og PlayStation enn fra golf på TV? Men Bogey, Mathias og jenstf, hvordan er det nå da? Frister det ikke med direktesendinger fra Masters-turneringen på TV snart?
Jeg koser meg jo med golf på youtube, så skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å like golf på TV også.
Synes det er litt stiv pris på Viasat Golf til at jeg kommer til å prøve det.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Jeg lurer på hva Viasat Golf da kommer til å gjøre på kveldstid. Kan det hende de gjør en skikkelig satsing på LPGA?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Sharky »

Jeg har sett litt på LPGA når dette har blitt sendt i mellom sendingene fra europatouren og PGA tour sendingene. Må si at jeg faktisk syns det er mer spennende å se LPGA fremfor europatour turnering som ikke har noe sterkt startfelt. Selv om de fleste damene ikke slår driver som Bubba, DJ å Rory, så blir jeg imponert over smidigheten og ikke minst noen lengden enkelte spillere har. Kan gjerne se mer LPGA jeg, og blir kanskje nødt til det dersom tv sendingene for PGA koster meg 300,- ekstra.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by TheBigEasy »

Da var det offisielt. C More overtar PGA touren. Er nok usikker om jeg skal ha den pakka også. I tillegg til Viasat Sport har jeg TV2 Premier League. Da begynner det å litt mange sportskanaler.
Play your best.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Rollespill: Tenk deg selv inn i en lederstilling for Viasat sine sportskanaler. Du skal så forholde deg til at CMore overtar PGAtour fra 2016. Hva ville du da gjøre for resten av 2015?

For min del:

Jeg ville IKKE tenkt at jeg skulle skvise siste dråpe ut av nåværende PGAtour-rettigheter. For det å ha rett til å vise, betyr ikke en plikt til å vise. Jeg ville absolutt vurdert hvilke PGA-turneringer som kunne nedprioriteres til fordel for tour'er kanalen selv skal beholde.

Jeg ville altså sett strategisk etter muligheter til å bygge opp interessen for ET og LPGA nå senere i 2015. Det betyr f.eks. å vise mest mulig fra store LPGA-turneringer, selv om det vil bety nedprioritering av "vanlige" turneringer fra PGA.

Innslag, intervjuer, magasin-programmer, Facebook-siden, i alle sånne formater ville jeg også bygget opp spillere og arrangementer på ET og LPGA.

Det å gi publikum et mye nærere kjennskap til Tutta's konkurrenter, det må inngå i dette. Interessen for Bjørgen og Johaug har tjent på at publikum også vet godt hvem Kalla og Kowalczyk er. Sånn må det bli med Tutta også. Det må være henne mot andre spillere publikum får et forhold til, ikke bare Tutta mot røkla og rankingen.

Oppbygging av interesse for ET og LPGA, det ville også fått konsekvenser for når jeg prioriterte å bruke norske kommentatorer. Mer av det på ET og LPGA! Da fikk det heller bli amerikansk kommentar på "vanlige" PGA-turneringer.

Vi får se hva de gjør. Men bli ikke overrasket om Viasat gjør den type ting. De har 3/4 år på å gjøre de tourene de skal beholde, viktigere for seerne sine.

Første major på LPGA går samtidig med Shell Houston Open i april.
Andre går samtidig med FedEx St. Jude Classic i juni.
Tredje går samtidig med John Deere Classic i juli.
... så da får vi se hva Viasat gjør.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by primaxx »

Snowman wrote:Jeg ville altså sett strategisk etter muligheter til å bygge opp interessen for ET og LPGA nå senere i 2015. Det betyr f.eks. å vise mest mulig fra store LPGA-turneringer, selv om det vil bety nedprioritering av "vanlige" turneringer fra PGA.
Har ikke problemet ofte vært at det ikke er ordentlige tv-produksjoner fra (de fleste) LPGA-turneringene? Jeg mener å ha snappet opp dette en gang jeg faktisk så en LPGA-turnering på Viaplay.
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by kevin »

Blir ikke bedre av at Visat skal sende Masters på Viasat sport HD i år. Har heldigvis SVT og hadde sett det der uansett, men Viasat skyter seg selv i foten
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Bogey »

Selv har jeg sagt opp viasatsportpakken og legger til 100 kr mnd på viaplay og får med meg det jeg trenger der, av både fotball og golf...
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Drizzit »

Snowman wrote:Jeg ville altså sett strategisk etter muligheter til å bygge opp interessen for ET og LPGA nå senere i 2015. Det betyr f.eks. å vise mest mulig fra store LPGA-turneringer, selv om det vil bety nedprioritering av "vanlige" turneringer fra PGA.
Hvis Viasat begynner å prioritere LPGA foran PGA så er det over og ut for min del.
Har prøvd å se litt på kjerring-golf, men har funnet ut at det er like patetisk og uinterresant som all annen kjerring-idrett.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Snowman »

Azahara Munoz er da mer sjarmerende enn Sergio Garcia?
Michelle Wie har da mer interessant puttestilling enn Tiger Woods?
Lydia Ko er da en enda yngre verdensener enn Rory McIlroy?
Suzann Pettersen er da en mer interessant norsk deltaker enn ... ingen?

... og når det gjelder colombianere, foretrekker du virkelig Villegas framfor Uribe? ;)

Image
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Fuglen
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 03 Mar 2015, 10:19
Hcp: 30+
Location: Oslo

Re: Er TV-golf vanedannende?

Post by Fuglen »

Oj, det der var da en vakker kvinne!
Post Reply