Beste svingtips du har fått i det siste

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Rotten »

Fore!
Vi har jo alle en masse svingtips innabords. Enten snappet opp via kjente, funnet på sprinternettet eller kanskje blitt instruert av en profesjonell. Men hvilket tips har virkelig gjort susen i det siste?

Det beste tipset jeg har fått i det siste og som virkelig endret en del på både lengde og presisjon var å ikke bøye håndleddene i baksvingen. Dvs. nesten føle at køllen peker rett ut til høyre. Som vanlig stemmer ikke følelsene overens med virkeligheten, svingen blir mer enn lang nok, og med mye mer vidde. Som noen kan gjette, har jeg altså slitt med å oversvinge. Føler nå at svingen er veldig stiv og kontrollert, men ballen går lenger, og på film ser det helt "normalt" ut. Resultatet er også at kroppen aktiveres mer jf. armene.
Ett kjempetips for meg!

Er det noen andre som kommer på ett slikt "avgjørende" tips i det siste?
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by raysv »

Har desverre fått alt for mange, og prøvd alt for mye, resultatet er at det har blitt et sammensurium av en halvtolv sving og resultert at INGEN ting sitter !!
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by doublebuggi »

Enig med raysv. Har studert alt for mange tips fra PGA proer på nettet og trodde hver gang at nå har jeg funnet svaret på hvorfor jeg fortsatt er høyhandicaper. Resultatet er at jeg fortsatt, etter 4-5 år som golfer har stått nesten på stedet hvil, spillemessig.

Den store aha opplevelsen fikk jeg først når jeg tok med kameraet mitt på rangen og tok opp en videosnutt fra svingen min. Da så jeg med en gang mange av de feilene jeg har slitt med i årevis, uten å ha skjønt hvorfor.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Rotten »

Hmmm... De fleste er klar over at det er masser av tips der ute av varierende kvalitet. Og at golf kan være frustrerende og vanskelig. Det var imidlertid noe annet denne tråden spurte om, nettopp dette ene, gode tipset som har gjort mye bra for deg!
Ikke alle de andre tingene....
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by sirandrew214 »

Slutt med golf, var det en som sa til meg engang. Det KAN ha vært det beste tipset jeg har fått, selv om jeg valgte å ikke følge det... :/
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by ShooterMacgavin »

Legg fra deg driveren...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Trouble
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2014, 21:17

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Trouble »

Jeg har vel spilt ca en sesong og det beste tipset jeg har fått er å lage "tick - tock" lyd i hodet før jeg svinger. Det jeg mener med det er at jeg lager en rytme i hodet og følger den i slaget mitt.

De verste (merk verste, ikke alle) slagene skjer stort sett pga jeg starter nedsvingen før jeg er ferdig med baksvingen og ender med et mikkmakk av en sving. Med en rolig "tick - tock" rytme i hodet går dette betraktelig bedre.

Tick, start baksving, tock start forover sving
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Mathias »

Rotten wrote:Fore!
Vi har jo alle en masse svingtips innabords. Enten snappet opp via kjente, funnet på sprinternettet eller kanskje blitt instruert av en profesjonell. Men hvilket tips har virkelig gjort susen i det siste?

Det beste tipset jeg har fått i det siste og som virkelig endret en del på både lengde og presisjon var å ikke bøye håndleddene i baksvingen. Dvs. nesten føle at køllen peker rett ut til høyre. Som vanlig stemmer ikke følelsene overens med virkeligheten, svingen blir mer enn lang nok, og med mye mer vidde. Som noen kan gjette, har jeg altså slitt med å oversvinge. Føler nå at svingen er veldig stiv og kontrollert, men ballen går lenger, og på film ser det helt "normalt" ut. Resultatet er også at kroppen aktiveres mer jf. armene.
Ett kjempetips for meg!

Er det noen andre som kommer på ett slikt "avgjørende" tips i det siste?
Akkurat samme tips har jeg fått. Funket momentant.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
fjelletgolf
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2014, 20:52

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by fjelletgolf »

Er vel naturlig for mange, men ha en liten "tilt" i skuldrene for lettere vektøverføring i baksvingen
Driver: Nike VRS 10,5
Woods: Ukjent 3 wood
Hybrid/Rescue: Wilson Deep Red WTXL #4 21.0
Jern: Callaway Razr X 5-PW
Wedger: MGolf SW 56,0
Cleveland Golf AW 56
Titleist Vokey SM5 S-Grind 60.11
Putter: Nike Everclear E33
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Snowman »

http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... er-fra-tee

Norsk Golf skriver: "Få trenere bør være mer kvalifiserte til å prate om lengde enn Matt Killen, treneren til J.B. Holmes."

På temaet lengde, vær klar over at J'en i J.B. Holmes faktisk betyr John;) ... helt sant!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Rotten »

Snowman wrote:http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... er-fra-tee

Norsk Golf skriver: "Få trenere bør være mer kvalifiserte til å prate om lengde enn Matt Killen, treneren til J.B. Holmes."

På temaet lengde, vær klar over at J'en i J.B. Holmes faktisk betyr John;) ... helt sant!
LOL
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by blummern »

Spiller kun på feel, rytme og tempo... Golf er så mye lettere når det føles naturlig uten svingtekniske tanker :)
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by doublebuggi »

Da har jeg endelig sett lyset. De to siste dager på rangen har jeg følt den samme barnslige glede som barn har når de får hva de ønsker seg til jul.

Denne videoen var en de som hjalp meg på sporet:
http://zachallengolf.com/bent-right-wri ... mpression/
+ noen videoer samme golfinstruktør hadde om å slå ned på ballen.

Har altså endelig lært meg å slå ned på ballen. Dermed forsvant problemet mitt med shanking, feiltreff sikket 99 av 100 ganger, at jeg traff bakken før ballen, manglende lenge osv osv... Dvs alt som kunne bli galt med svingen. I ren frustrasjon har jeg i de siste par måneder vært bare timer unna å kaste golfsettet eller gi det bort gratis, etter å ha holdt på med med golf i 6 år.

Nå treffer jeg ballen rent veldig ofte, får betydelig mere lengde selv om tempoet i svingen er roligere, slår imponerende rett til høyhandicaper å være. Synes faktisk det var litt overraskende at mange av de problemene jeg har hatt med golfsvingen forsvant etter å ha lært meg å slå ned på ballen. Har jo sett instruksjonsvideoer av "ball compression" og "hitting down on the ball" mange ganger tidligere også men har egentlig aldri fått det til selv i praksis.

Nå sitter det og jeg gleder meg allerede til neste runde på golfbanen, etter flere år med frustrasjon.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Birnando »

"Få unna hofta sånn at det blir plass til kølla når den kommer innenfra mot ballen"
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by norrbaggen »

Birnando wrote:"Få unna hofta sånn at det blir plass til kølla når den kommer innenfra mot ballen"
Har også fått dette rådet, noe som for meg var en katastrofe i ca 20 år. De fleste golfinstruktører fokuserer alt for mye på underkroppen.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Birnando »

norrbaggen wrote:
Birnando wrote:"Få unna hofta sånn at det blir plass til kølla når den kommer innenfra mot ballen"
Har også fått dette rådet, noe som for meg var en katastrofe i ca 20 år. De fleste golfinstruktører fokuserer alt for mye på underkroppen.
Det kan være det ikke er det beste for alle, men for meg ga det akkurat det bilde jeg trengte i hodet for å starte nedsving på korrekt måte.
Det ga økt lengde og mindre spredning på baller.
Faktisk mer enn noe annet enkelstående grep jeg har gjort i min sving.

Litt av årsaken til at det funket for meg er at jeg slår inn i min sterke side.
Jeg spiller altså med vanlige høyrekøller og er kjevhendt.
Mange grunner til det, men sånn er det nå blitt og det presenterte utfordringer i form av reverse pivot og mye annet snacks før jeg takket være dette tipset klarte bedre å slå inn i min sterke side.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
andesimo
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 06 Sep 2015, 04:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Sandnes GK

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by andesimo »

Mathias wrote:
Rotten wrote:Fore!
Vi har jo alle en masse svingtips innabords. Enten snappet opp via kjente, funnet på sprinternettet eller kanskje blitt instruert av en profesjonell. Men hvilket tips har virkelig gjort susen i det siste?

Det beste tipset jeg har fått i det siste og som virkelig endret en del på både lengde og presisjon var å ikke bøye håndleddene i baksvingen. Dvs. nesten føle at køllen peker rett ut til høyre. Som vanlig stemmer ikke følelsene overens med virkeligheten, svingen blir mer enn lang nok, og med mye mer vidde. Som noen kan gjette, har jeg altså slitt med å oversvinge. Føler nå at svingen er veldig stiv og kontrollert, men ballen går lenger, og på film ser det helt "normalt" ut. Resultatet er også at kroppen aktiveres mer jf. armene.
Ett kjempetips for meg!

Er det noen andre som kommer på ett slikt "avgjørende" tips i det siste?
Akkurat samme tips har jeg fått. Funket momentant.
Samme tipset funket for meg også. Kombinert med følelsen av at køllen "henger litt igjen" på toppen av baksvingen.

I tillegg ble jeg fortalt å prøvesvinge driveren som en baseballkølle før et ordentlig golfslag. Dette gav en god følelse av hvordan en naturlig sving skal være, funket veldig bra for meg.
TaylorMade JetSpeed Driver 10.5 reg
TaylorMade JetSpeed 3Wood 15 reg
TaylorMade JetSpeed Hybrid 19 reg
TaylorMade Speedblades 4-9 + PW + SW reg

Gi meg gjerne tips til wedger og putter :)
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Friedman »

Ikke et nytt tips, men for meg har ting har en tendens til å skli ut over tid. Fra toppen av baksvingen må høyre albue (for en høyrespiller) bevege seg nedover og til høyre (sett bakfra) for å komme/forbli foran kroppen. Kombinert med tilstrekkelig tilt gjør bevegelsen med høyre albue i transition at kølla kommer på riktig svingplan og man er klar til å rotere hoftene og kroppen uten å bli stuck. For meg er dette en fantastisk svingtanke som gjør at svingen blir synkronisert, i balanse og at armene får plass gjennom impact.
No laying up
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by Keyser »

"Se til helvete å rette deg opp i ryggen, du ser jo ut som en jævla pottitsekk der du står" - fikk jeg som tips i vår - og han hadde jo rett i det :-)
</Keyser>
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Beste svingtips du har fått i det siste

Post by PlayerG »

Post Reply