Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Snowman »

Hvordan gjøre turneringene mer publikumsvennlige? Første utfordring er vel da det mentale hos de som bestemmer, dvs tørre å utfordre vanetenkning og tradisjoner, slik andre idretter har våget å gjøre.

Her er ti forslag:

1) La caddiene bruke hjelpemidler som laser og GPS. Hvis man ønsker raskt spill, da er gåturer for bare å måle meter en helt unødvendig tidstyv.

2) Lag "lederball" fra første turneringsdag, hvor de beste avslutter dagen, torsdager basert på ranking og allerede fredager ut fra stillingen i turneringen.

3) Gjør omspillene raskere. Bruk enten par-3-hull, eller hvis man pga tribunene vil ha det på 18., lag da en kort tee på 18., slik at det spilles som et par-3.

4) La det gå en dommer i hver ball, med fullmakt til å ta alle type dommeravgjørelser der og da. Skjer det en dommertabbe, vel, det får man da leve med, men det blir mindre somling.

5) Send med en raker i hver ball. Så slipper caddiene å bruke tid på hagearbeid i bunkerne.

6) La spillerne ta ansvaret helt selv på greenene. Caddiene kan holde flagget, men få slutt på den tidkrevende møtevirksomheten og diskusjonene om linjer mellom spiller og caddie.

7) Gi spillerne en total tid for all putting, dvs tid som de selv kan utnytte på de 18 greenene. Dommeren som følger ballen kan operere det som tilsvarer en slik klokke som brukes til tenketid i sjakk. Bruker man opp tida si, da får man straffeslag.

8) Sett opp banene med flere både lette og vanskelige hull, dvs hull som skiller godt, slik at det blir mindre stabil par-golf! Hull med snittscore 0,4 enten over eller under par, det er perfekt.

9) Flere hvite eller røde pinner der baller kan bli borte. Hvitt, da må de jo slå ny ball med en gang, og rødt, da slipper de gå tilbake til start hvis ballen ikke blir funnet.

10) Kjør testing av slike tiltak, se om de er bra eller ikke, og kjør brukerundersøkelser hvor publikum og seere faktisk spørres om hva de vil ha.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Snowman »

Javel, helt stille? Da var vel dette forslag som enten var så selvsagte eller så idiotiske at det ikke er noe å si om dem?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Birnando »

2,4,5 og 9 høres fornuftig ut.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by TinCup »

Flere gode forslag! Tror påsken gjør sitt til at det blir stille..

Dommer i hver ball. Enig. Da tror jeg mye av tidssløsingen forsvinner.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by kevin »

Er golf for lite tv- og publikumsvennlig?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Snowman »

Christian Døvle i Norsk Golf mener i hvert fall det:

http://www.norskgolf.no/blogg/@christia ... en-de-unge

Kan jo hende han, og andre som sier og skriver lignende ting, har såpass rett at det bør vurderes tiltak. Andreas Thorp siteres på dette:

«Jeg vil endre måten vi spiller turneringer på. 72 hull er altfor mye og folk finner det kjedelig å se på, både live og foran skjermen. Vi taper mot andre idretter som tennis, hockey, basketball osv. Skiskyting gikk over til fellesstart for flere år siden. Langrenn begynte med sprint. Golf kunne for eksempel bli spilt i sprintturneringer, flere matchplay, lagspill og lignende. Med sprintturnering mener jeg 36 eller 18 hull. Det er nesten ingen som bryr seg om hva som skjer før på søndagen i en 72-hulls turnering uansett. Poenget mitt er at golf burde variere turneringsformene mye mer for å gjøre det mer attraktivt å se på, både live og på TV. Det må bli mer show å se på golf.»
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Snowman »

... og den som leser sitatet fra Andreas Thorp, ser jo da at de ti forslagene i trådstarten her er ganske forsiktige sammenlignet med Thorp sine. Uansett, ingen grunn til å reparere ting som er i orden, derfor er det vel verd å konkludere også på det motsatte spørsmålet av det som ble stilt ovenfor her:

Er golf tilstrekkelig tv- og publikumsvennlig?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by TinCup »

kevin wrote:Er golf for lite tv- og publikumsvennlig?
Overhodet Ikke..... for oss som er golfinteresserte og spiller selv :-) Jeg digger 72 hull og er innom de fleste turneringer som tv-titter, men er litt avhengig av hvem som er med. Fall Series er f.eks ikke veldig interessant.

Jeg har gledet meg siden midten av mars til Masters! Samtidig er jeg litt forbannet på meg selv da jeg går glipp av fredagsspillet da jeg i et splittsekunds dumhet klarte å få besøk den dagen (av ikke-interessert golfer). Dvs at jeg glipper den dagen, men ville nok ikke skjedd hvis det var fotball-vm, ski-vm (NM?) eller lignende... altså TV og publikumsvennlig for ikke-golfere er det nok ikke..

18 hullsturneringer for meg blir ikke golf som jeg liker, men endringer kommer nok til å skje i framtiden.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by TinCup »

En annen ting. Matchplay turneringer er ikke veldig interessante - foruten Ryder Cup - da det blir mye dårlig golf på TV de siste dagene...
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by GolfMickey »

det fungerer nok bra som det er i dag men 2 og 5 hørtes fornuftig ut
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Freud »

Jeg er uenig i selve premisset her. Hvorfor skal man "gjøre golf mer TV - og publikumsvennlig"?
Så vidt jeg kan se er det flust med tilskuere på banen under en vanlig PGA-turnering, og enda flere under en major. TV-inntektene er trolig enda høyere enn før, da premiesummene bare øker og øker. Hvor mange TV-seere det er i Norge er av null interesse.
Jeg forstår simpelthen ikke at man skal endre reglene i en idrett, bare fordi det går for langsomt. Selv er jeg hekta på TV-golf og synes ikke det er kjedelig. Produsentene er uhyre flinke til å veksle mellom mange spillere, og hvert eneste slag er spennende.

Snowman har ikke fortalt oss hvorfor han vil ha reglene endret. Har noen klaget? Er det USA eller Norge han er bekymret for?

"Dommer i hver ball"? Det blir ca. 50 dommere på banen i hver turnering. Dyrt og unødvendig.

Det eneste jeg synes kan sprite opp sporten er flere matchplay-turneringer. Men da endrer man ikke reglene, bare konkurranseformen.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Snowman »

Mange av tiltakene jeg er inne på, handler om å få til raskere spill. Hvorfor? Her er en av mange problembeskrivelser jeg har lest:

"... maybe Tim Finchem will show some courage and business sense. Seven years ago, the commissioner challenged the game’s movers and shakers to transform golf into America’s No. 1 spectator sport. Instead, television ratings are down and golf participation over the past decade has been flat at best. One big reason: Golf is slow, both playing and watching."
http://www.linksmagazine.com/best_of_go ... -in-golf-2

Ellers er det ting jeg tok med ut fra konkrete hendelser. F.eks dette fra første post:

3) Gjør omspillene raskere. Bruk enten par-3-hull, eller hvis man pga tribunene vil ha det på 18., lag da en kort tee på 18., slik at det spilles som et par-3.

I ANA Inspiration nå sist søndag brukte de hull-18 som omspillshull tre ganger på rad. Det var et par-5! Hvis det ikke hadde kommet en avgjørelse i tredje forsøk, da måtte de kommet tilbake mandag. Neppe gunstig verken for tv-seere eller de på tribunen. Derfor, kjør omspillene med innspill og putt, helt greit sportslig, for par-3 er også golf.

Og denne her:

1) La caddiene bruke hjelpemidler som laser og GPS. Hvis man ønsker raskt spill, da er gåturer for bare å måle meter en helt unødvendig tidstyv.

Ikke så viktig til vanlig, for caddiene er oftest effektive og godt forberedt. Men jeg har sett noen ekstreme tilfeller av at de aldri blir ferdige, løper opp og ned og roter masse. Det har vært når en spiller slår skikkelig skeivt, havner langt ut på sidene, kanskje i en annen fairway, et sted hvor caddien ikke har tall klare. Hvorfor skal da alt dra ut på tid fordi det ikke går an å finne avtandenen teknisk istedenfor med manuell måling og regning? Dette har jeg også sett mot slutten av turneringer når dagslys snart blir et problem. (Et eksempel mange vil huske: Rickie Fowler på hull 16 siste runde av PGA-mesterskapet i august, langt ut til høyre, et sted caddien ikke hadde målt opp, mye somling, og det var nesten så turneringen ikke rakk å bli ferdig, med Rory i lederball på 18. som måtte slå før Rickie og Phil foran ham var ferdige.)

Tilsvarende har jeg begrunnede meninger om de andre forslagene også, selv om det sikkert varierer hvor dumt eller lurt jeg har tenkt, og hvor mange viktige mothensyn jeg kan ha oversett.

Det er lett å være konservativ ut fra gammel vane. For noen nyvinninger forsvinner etter hvert motstanden, som at ingen lenger ønsker seg tilbake til da skiskytterne skjøt på skive med grovkaliber, eller da keepere i fotball tok tilbakespill med hendene. Andre ganger fortsetter nostalgien, som at mange vil ha tilbake 5-mil med intervallstart i langrenn eller touch-icing i hockey.

Det viktigste forslaget mitt et vel derfor egentlig dette:

10) Kjør testing av slike tiltak, se om de er bra eller ikke, og kjør brukerundersøkelser hvor publikum og seere faktisk spørres om hva de vil ha.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Freud »

Jeg tror ikke du skal stole for mye på det du leser i amerikansk presse om dette. De har sin egen agenda.
Det beste beviset på at golfen består godt som den alltid har gjort, er at pengene strømmer inn, som aldri før. I sesongen 2013-14 ble det utdelt til sammen 340 mill. dollar i prispenger = ca. kr. 2,5 milliarder!! Det er ikke noe mindre i inneværende sesong. "Follow the money". Never change a winning system.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by tilskuer »

Jeg gjør meg av og til de samme tankene som Freud her - hvorfor skal vi på død og liv gjøre store endringer i det spillet vi elsker for å tekkes de som i utgangspunktet ikke er like interessert i spillet?
Man kan gjøre hva man vil for å få til raskere runder, men dette løser ikke det som er de to store hovedutfordringene knyttet til TV-vennlighet.
- For de som ikke er så veldig interessert i golf er jo en vanlig firedagers golfturnering like spennende som en testmatch i Cricket er for meg. Den største utfordringen er ikke at en runde i turneringene tar 5 timer, men at turneringene tar fire dager før en vinner kåres.
- Uansett hvor fort rundene går blir jeg ufattelig lei av alle reklameavbruddene. Men så lenge reklamepengene styrer profesjonell golf ser jeg ikke for meg at dette vil endres til det bedre.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by kevin »

Jeg synes artikkelen til Døvle er bra, og den tar opp et veldig viktig tema. Nemlig at de unge er fraværende. Men det er et mye mer sammensatt tema, og er gjengs over i hele golfmiljøet. Rekrutteringen i alle deler av golfmiljøet er svinnende liten i forhold til den etablerte massen som finnes i dag. Artikkelen sier ingenting om hvor mange tilskuere det var, om tallet var stigende/synkende.

Man bør skille mellom tv-vennlig og pulbikumsvennlig golf. Noen fellestrekk er det, som format, lengde og sakte spill. Men ellers er det helt andre krav til å se golf på tv, kontra å være på plass.

TV:
- færre reklamepauser (uten at det går utover inntektene, om mulig)
- bedre filming (her er f.eks PGA touren milevis foran ET)
- mer bruk av tekniske hjelpemidler i tv-produksjon, som Protracer. Burde være standard på alle de største tourene.
- mer matchplay, herrene har noen, mens det er fraværende på damesiden. OL burde definitivt vært match
- bedre turneringsoppsett, kanskje med noen færre turneringer. Det hjelper til med å få pause/ferie. Og etterstreb å få med flere av de beste spillerne i mer enn 30-40% av turneringene

På plass:
- enkel billettbestilling, og fleksible billett-alternativ
- gratis for barn og ungdom
- invitasjon til skoler, for å få ungdom til å komme og oppleve golf
- enkel adkomst til anlegget. Dette er veldig viktig, for at det ikke skal bli en hemsko når man vil se på turnering. Bra kollektivtilbud, gode parkeringsmuligheter(gjerne et stykke unna, med felles transport inn). Kø og kaos skremmer bort tilskuere. Har man opplevd det 1 dag, så kommer man kanskje ikke tilbake neste dag.
- bra muligheter for tilskuere til å komme tett innpå spillerne. Treningsområdene er et godt eksempel. Store puttinggreener med vei rundt hele, gjør at tilskuere kan følge med på spillernes treningsmetoder på nært hold.
- god informasjon om hvor tilskuerne kan bevege seg rundt på banen, god skilting og tips til bra steder å følge spillet over tid. F.eks tribuner, naturlige fine steder å sitte osv.
- tilby trådløst nett på hele området. Da er det lettere/billigere for tilskuerne å dele opplevelser på sosiale medier, som f.eks bilder. Samt holde kontakt med venner og familie også. Turneringen får gratis pr gjennom dette.
- lettelser på de strenge mobil-reglene, uten at det går utover spillerne. Det har blitt mye bedre mange steder, men noen sverger til totalforbud. Det blir for dumt i 2015
- gode fasiliteter når det gjelder shopping, mat, toaletter, resultatservice på storskjermer, live-golf på storskjermer osv
- klinikker på treningsområde, enten med noen av trickshot gutta, eller proer
- konkurranser
- mulighet til å prøve golf, mange steder har disse nettene som du kan slå baller inn i. Noen har proer til å instruere litt

Når det gjelder Ana Inspiration-turneringen, så virker det som de hadde mye på stell. Men utifra det jeg kan lese på hjemmesiden, var det ikke spesielt billig å være tilskuer. Barn og ungdom under 17 kom inn gratis, hvis de var i følge med en voksen. Det ekskluderer nok en del ungdommer.

Og ang sakte spill, så går det utrolig sakte på LPGA. Her kunne man fint skjerpet inn reglene, og håndhevet de strengere. Det er ikke verre enn det. Publiser lister over trege spillere, så løser det seg selv. Flere av spillerne klager ukentlig over hvor tregt det går, her er det mye å hente.

LPGA er generelt inne i en bra periode, med flere turneringer, flere sponsorer, større premiesummer og mer tv-tid. Så det er ikke sikkert de behøver så veldig mange endringer akkurat nå.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan gjøre golf mer TV- og publikumsvennlig?

Post by Snowman »

Interessante lister av flere slag her nå, både mulige regelendringer, mulige forbedringer i TV-produksjoner, mulige forbedringer fra arrangører, og ellers ser jeg jo poenget med at stor pengestrøm i seg selv er en sterk indikasjon på at noe grunnleggende må være stort sett i orden.

Det med interesse fra ungdommen: Tja, kanskje ting kan gå seg til ganske bra der også? For snakker vi USA, da gjelder det jo å gjøre noen unge gode spillere til superhelter for de unge. Jordan Spieth på herresiden og Lexi Thompson på damesiden, kanskje det er de to unge amerikanerne med størst idolpotensial?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply