Nybegynnersett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Jonasnokland
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 27 Apr 2015, 22:39

Nybegynnersett

Post by Jonasnokland »

Hei!
Jeg har nå tenkt meg å gå til anskaffelse av mitt første golfsett. Har null erfaring utenom VTG kurset, men har likevel kikket rundt, og plukket ut noen rimelige sett jeg likte;
http://onlinegolf.no/golfkoller/hel-hal ... herre.html
http://www.golfshopen.no/golfkoller/nyb ... -stal.html
http://www.golfshopen.no/golfkoller/nyb ... -3619.html
http://www.golfhandelen.no/no/artiklar/ ... ag-11.html

Er noen av disse å foretrekke? Eventuelt andre alternativer. Tenkte å bruke rundt 2000-2500 kr.
Takker for svar!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynnersett

Post by liverglimt »

Jeg vil anbefale deg å kjøpe 3 maks 4 køller. Alle de settene du referer til er mindre bra. De gjør mange nybegynnere frustrerte fordi spillerne tror det er dem det er noe feil med, også er det køllene som ikke duger.

Min anbefalning:

Hybrid 20-25 grader.
ett jern, gjerne en 7er. Får du på din lokale klubb, de har mange demojern av merkene de selger.
Wedge, 54-58
Putter. Din viktigste kølle, bruk tid og legg mest penger i denne. Eneste køllen jeg anbefaler spillere å kjøpe ny selv om de er nybegynnere.

Godt brukte køller er bedre enn alle de settene som du har linket.

Lykke til!!
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Nybegynnersett

Post by Owee87 »

Dette kan være et fint alternativ: http://www.golfshopen.no/golfkoller/her ... herre.html

Kjøpte samme sett i grafitt til min samboer i går. Hun er nybegynner. Køllene passer veldig bra for nybegynnere. Er videre enig med Liverglimt om kvalitet foran kvantitet. Derfor er dette en god start :) Så kan man supplere med diverse når man eventuelt får råd!
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Jonasnokland
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 27 Apr 2015, 22:39

Re: Nybegynnersett

Post by Jonasnokland »

Det settet så veldig fint ut, men blir kanskje litt dyrt når jeg må kjøpe putter og bag utenom. Blir fort noen kroner da. Er det anbefalt å helst kjøpe brukt?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynnersett

Post by liverglimt »

Tja, som nevnt i mitt innlegg så er putter det eneste jeg anbefaler å kjøpe ny. Om du ikke finner en god putter brukt.

Bag koster ikke allverden. Om du gjør som jeg har nevnt, 3-4 køller så trenger du knapt bag. :D

En pencilbag koster 500-800 kroner. Den rekker lenge...
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nybegynnersett

Post by LangJakke »

Jeg begynte selv med et royal sett. Er jo gøy og ha litt køller å velge mellom selv om det kanskje ikke er det "smarteste" valget (se tidligere kommentarer).
Kvaliteten var helt grei. Jeg har valgt og bytte ut litt etterhvert som jeg har kommet over tilbud, impulskjøp osv. (er utstyrsfreak!) Har nå inne i min fjerde sesong og har ingenting i bruk av mitt Begynner sett.
De fleste nybegynnersett er av relativt lik "kvalitet". Settene på XXL er også et alternativ.

Skjønner alle de smarte løsningene som er foreslått til nå. Men er fint med et sett til rett over 2000 også. Da får en testet om sporten er noe for deg, og en kan heller kjøpe litt utstyr etterhvert som du får litt oversikt over hva som passer. Fitting har vel også trolig litt mer for seg når en har slått et par slag?

Alt dette er bare mine meninger og synsing...
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Nybegynnersett

Post by doublebuggi »

Må si meg uenig i de som mener et nybegynnersett ikke er en grei måte å starte sin golf karriere på, og så er det som regel billigere også enn å kjøpe 3-5 køller av bra kvalitet. Som fersk golfer vil de fleste ha mer enn nok med å treffe ballen, få ballen til å gå noenlunde rett osv... Det tar gjerne flere år før man begynner å få noenlunde dreis på svingen, noen greier det aldri og gir opp eller spiller bare golf en sjelden gang. Har heller ingen tro på at man putter bedre med en påkostet putter enn en putter fra et nybegynner sett som fersk golfer. På greenen er det vel viktigere å lære seg å lese linjer og helninger vil jeg tro.

Jeg vet at det sikkert vil være endel lavhandicapere som er uenig her og det samme er det enten man diskuter golf, sykkel, ski eller andre idretter har jeg erfart.

Selv har jeg et nybegynnersett av merket Olyo som jeg kjøpte i en proshop for 5-6 år siden, har 28 i hcp og har fortsatt større problem med svingen enn køllene. Når jeg en sjelden gang treffer godt går ballen rett og passe langt og det er en herlig følelse. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ikke hadde slått særlig bedre med dyrere køller. Den dagen jeg føler jeg begynner å få bedre tak på svingen skal jeg investere i et bedre golfsett.

Det viktigste er uansett å ha det gøy og det er som regel gratis!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynnersett

Post by liverglimt »

De fleste spillere med mer enn 20 i HCP hadde generelt spilt bedre golf med 3 køller pluss putter enn de gjør med sitt fulle sett.

Hvis man skal gå for fullt sett så kjøp brukte køller. Ikke la dere lure til å kjøpe køller som er laget av de dårligste materialene.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynnersett

Post by yuran »

Ville kjøpt et jernsett brukt på Finn, mange gode kjøp å få tak i. Og spedd på med en driver, en hybrid og en putter.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Nybegynnersett

Post by raysv »

Jeg har da sett spillere helt ned i 15 i hcp klare seg helt fint med fullsett fra Strata og ser tilsynelatende ut til å gå veldig greit.

Så vet ikke om du skal legge så mye i det som sies her om at det må være så utrolig dårlig.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynnersett

Post by yuran »

Det er jo ikke snakk om at det er dårlig, men at det finnes andre alternativer som folk mener er bedre.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynnersett

Post by GolfMickey »

1500 kr for wilson , nybegynner på xxl, holder i starten det.
Post Reply