Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spillere?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spillere?

Post by primaxx »

Dette spørsmålet burde kanskje heller vært stilt på et psykologi-forum enn her, men jeg prøver allikevel...

Situasjonen er at jeg, og/eller min samboer og jeg, spiller mye golf. På banen vår på dagtid er det sjelden nødvendig å sette seg opp i Golfbox, noe de færreste da heller gjør. En av (de eldre) medlemmene har lagt sin elsk på oss, og venter (i proshopen eller på rangen) på å gå ut til han ser oss komme. Setter vi oss opp i Golfbox er han førstemann til å sette seg opp i samme ball. Vi har til og med opplevd at han joiner oss midt under en runde. Plutselig poppet han frem fra bak en busk...
Dette kunne vært greit, og han er i utgangspunktet en gjennomsnill og hyggelig kar, men han kan virkelig ikke spille golf. Jeg tror aldri han har vært under 60 slag på 9 hull. Det som er ille er at han banner og sverter for hvert eneste dårlige slag, og som dere skjønner; de er det mange av. På hvert eneste hull. På hver eneste runde... (Enda verre er all cred'en han gir til mine slag. Selv om jeg slicer så jeg nesten får ballen tilbake i pannebrasken roper han "Oi, det var bra!", bare fordi ballen gikk lenger enn hans egen (lille duff). FØR hver gang samboeren min slår sier han at "Dette trenger vi ikke se på engang, hun treffer jo alltid så utrolig bra!". Det er heller ikke akkurat lett å forholde seg til i lengden...)

Som dere skjønner er dette ganske destruktivt for eget spill i lengden...

Så til selve problemstillingen: Jeg kunne naturligvis sagt direkte til ham at vi trenger en pause fra ham. Men det kjennes direkte ufint ut å gjøre, og jeg vil ikke fyren noe vondt. Jeg tror heller ikke han hadde tålt et slikt budskap særlig bra. Dessuten gjør det meg ingenting å spille med ham en gang i blant. Som nevnt innledningsvis er han egentlig en trivelig kar.

Er det noen som har forslag til hvordan man skal håndtere dette, slik at jeg, uten dårlig samvittighet (jeg får lett dårlig samvittighet), oftere spiller uten ham enn med ham? Samtidig som han ikke har skjønt at jeg "ville ha litt fri"?
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by Freud »

Denne mannen må jo være mindre begavet. Det er bare èn ting å gjøre; vær ærlig og si til ham at han er en plage å spille med, og at du/dere gjerne vil ha fri til å spille uten ham. Spiller det egentlig noen rolle om han blir sur eller eller lei seg? Er du redd han skal begå selvmord? Du har jo ikke noe ansvar for hans oppførsel og psyke. Annerledes om han var en venn eller familiemedlem. Overfor fremmede har man ikke noe ansvar for tåpelig oppførsel, annet enn å si det direkte til ham.
Hvorfor skal dere lide for å tilfredsstille en syk person?
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by halvorsen84 »

Ærlighet varer lengst! ;)

Skjønner veldig godt problemstillingen din, og jeg tror nok ikke du er alene om å føle det slik! Har selv enkelte klubbmedlemmer jeg har "mindre" lyst til å spille med! ;)
Man har jo mulighet til å blokkere en flight? Men hvis det uansett kun er deg og fruen så... skjønner han kanskje tegninga? :(

Derfor syns jeg du bør være ærlig å si rett ut hvor landet ligger, forhåpentligvis tar han det ok, blir han sur, ja da vil han kanskje ikke spille med deg/dere noe mer uansett! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by Drizzit »

Jeg synes ikke du trenger å nevne han, eller hans væremåte når du sier til han at du ikke vil ha han med.
Bare si at du å fruen ønsker å spille alene og at han heller kan være med en annen dag.
Dette burde han tåle og akseptere. Gjør han ikke det så burde du heller ikke ha noen form for dårlig samvittighet.
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by primaxx »

Takk for kloke tilbakemeldinger!
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by kevin »

Jeg tror også at det vil hjelpe å si ifra en gang. Sier man det på en pen måte går det helt sikkert fint, og han vil tenke seg om neste gang han evt vil spille med dere.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by GunnarBull »

Drizzit wrote:Jeg synes ikke du trenger å nevne han, eller hans væremåte når du sier til han at du ikke vil ha han med.
Bare si at du å fruen ønsker å spille alene og at han heller kan være med en annen dag.
Dette burde han tåle og akseptere. Gjør han ikke det så burde du heller ikke ha noen form for dårlig samvittighet.
Dette er det beste forslaget. Lykke til.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by Rotten »

Umiddelbart tenker jeg det er tre mulige løsninger.
1. Fortsette som før, noe som ikke ser ut til å fungere.
2. Være ærlig og direkte. Det fungerer vanligvis hvis man opptrer på en ok måte, men du bør være forberedt på litt sure miner.
3. Som noen allerede har sagt, fokusere på at du og fruen ønsker litt tid alene sammen.

Siste forslaget er nok det skånsomme, hvis det er ønskelig.
Lykke til!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan kommunisere at man vil "ha fri" fra noen spiller

Post by Pepper »

Drizzit wrote:Jeg synes ikke du trenger å nevne han, eller hans væremåte når du sier til han at du ikke vil ha han med.
Bare si at du å fruen ønsker å spille alene og at han heller kan være med en annen dag.
Dette burde han tåle og akseptere. Gjør han ikke det så burde du heller ikke ha noen form for dårlig samvittighet.
Dette forslaget er klart det beste. Håper det fungerer fordi vedkommende kan jo ikke ha mange antenner ut mot verden.
Post Reply