Nye hcp regler skal forhindre juks

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

Men... I hcp-reglementet står det jo under spillerens plikter, at når man skal spille en hcp-tellende runde, da skal man si fra dette før runden til markøren sin. Hvis man bare kan gjøre dette 10 ganger i sesongen, da vil jo veldig mange runder være ikke-hcp-tellende definert allerede før start. Og det kan jo være noen av disse rundene som blir veldig gode. Det vil jo da bety at hvis man ikke "treffer" de gode rundene når man skal si fra bare 10 ganger pr sesong, da vil jo mange komme til å ligge høyt fordi de ikke skriver seg ned.

Eller ligger det i forslaget til nye regler at man IKKE trenger å definere før runden om den skal eller ikke skal være hcp-tellende? Skal man kanskje da kunne velge dette etter at runden er ferdigspilt, noe som i så fall vil være et helt nytt prinsipp?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by GolfMickey »

kevin wrote:Nå har ikke SGF bestemt seg helt, dette er bare et av forslagene de jobber med. Men det er ganske interessant at mange tror dette kommer til å berøre veldig mange golfere, mens tallene viser at omtrent 50% av alle svenske golfere ikke har registrert en eneste hcp-tellende runde i 2014. Om det blir en begrensning på 10 runder, vil det berøre ca.9% av alle svenske golfere.

Og forslagene er selvsagt ikke bare basert på et tilfelle hvor noen ble dømt, og en ble frikjent. Det blir spennende å se hva EGA kommer med til slutt, kanskje det blir snitthcp over x-antall runder
At det skal berøre nesten alle skjønte jeg, fins jo mange der ute som spiller 1-2 ganger i året og ikke vet hvilken hcp de har, men av disse 9% er det kanskje 1-2% som gjør alt de kan for å skrive seg opp, dermed vil dette ødelegge for 7-8% og kanskje vis dette funker som det ikke er sikkert det gjør hjelpe for 1-2 %.

-1 til dette forslaget.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

Av alle jeg noengang spiller eller har spilt golf med, vet jeg bare en eneste en som har rykte som mulig sandbagger. Selvfølgelig irriterende at han vinner på det noen ganger, for han vinner jo av og til på alltid å komme seg opp på sånn ca 18 i hcp mens han oftest spiller og ser ut som en 13 hcp'er. Likevel, de fleste gangene ender han likevel i toppen uten at han vinner, fordi det i et startfelt gjerne er en eller annen ærlig spiller som plutselig har dagen og slår ham, selv om han antakelig har ca 5 tildelte for mye. Men dette er altså en eneste irriterende mistenkt sandbagger, som jeg møter en gang eller to i året, blant mange titalls andre jeg møter på golfbanen. De fleste andre som evt har feil hcp, det er vanligvis folk som har jåle-hcp, fordi de ikke skriver seg opp.

Jeg har altså i mitt golfnettverk en mistenkt sandbagger som dermed kanskje har jukse-hcp, og kanskje 7-8 stk med for lavt jåle-hcp. Men de aller aller fleste bruker hcp-systemet til å skrive seg ærlig både opp og ned, og har glede av systemet slik det er i dag. Jeg liker også systemet veldig godt, og jeg håper virkelig ikke det skal tas i fra oss pga en veldig liten andel sandbaggere.

Hvorfor liker jeg systemet? Hvorfor registrerer jeg alle runder? Jo, fordi mitt eget hcp er et uttrykk for min egen formkurve, noe som er et viktig element i en spennende konkurranse, og det er den konkurransen jeg har med meg selv! Og i konkurransen med meg selv, der er det ingen som lar seg lure. Jeg prøver å spille bra nok til å skrive meg ned, men samtidig tar jeg selvsagt også alle oppskrivinger når jeg spiller dårligere enn buffer. Den fortløpende evige konkurransen med meg selv, det er faktisk en del av gleden med golf, og den håper jeg at ikke blir tatt fra meg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by kevin »

Jeg driter i hva folk har i hcp, enten det er kompiser eller folk som spiller klubbturneringer. Men synes det er synd om noen få spesialiserer seg på å spille turneringer hvor det er store premier, og at man stiller med et "dopet" hcp for å ha større vinnersjanser. Dette skjer, ikke bare i Sverige. Da forstår jeg at man vil titte på reglene for regulering av hcp igjen. Men av alle de forslagene jeg har lest, har jeg ikke sett et eneste som kan hindre noen i å jukse. På samme måte som man ikke kan hindre noen i å jukse ute på banen.

Golf er og blir en "gentlemannsport", hvor tillit og etikette er en av de viktigste grunnpilarene.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by GolfMickey »

Hvordan går det ann at en som går opp 3,9 på 41 dager ergo ikke er i nærheten av å forsvare hcp, så gå en turnering over 40 poeng. Spiller han dårlig med vilje ellers da? Virker merkelig
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

GolfMickey wrote:Hvordan går det ann at en som går opp 3,9 på 41 dager ergo ikke er i nærheten av å forsvare hcp, så gå en turnering over 40 poeng. Spiller han dårlig med vilje ellers da? Virker merkelig
Enig at det virker merkelig, men det er nok mulig, f.eks. hvis man spiller med ulikt course management. En spiller som elsker å ta sjanser, prøve på marginale slag, "go for it!", kommer-kanskje-over-vannet, lobber inn på green istedenfor en sikrere chip, osv, kanskje den spilleren holder på sånn på alle treningsrunder? Og får svi for det! Men så kommer den samme spilleren i konkurranse, kjører mer safe, "better safe than sorry"-varianten, og så vips endte det med 40+ i poeng. Mulig? Ja, jeg skulle tro det!

Jeg tror disse 2 tiltakene burde være den beste medisinen mot det vi diskuterer her:

- Ha regel om at man aldri kan skrive seg høyere opp enn 2,0 over det laveste man tidligere har vært på i samme sesong.

- Innføre at hcp-komiteene skal vurdere i årsrevisjonen alle spillere som har høyere poengsnitt i konkurranser enn i selskapsrunder, og evt. da sette dem skjønnsmessig ned.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Keyser »

Snowman wrote: (...)
- Innføre at hcp-komiteene skal vurdere i årsrevisjonen alle spillere som har høyere poengsnitt i konkurranser enn i selskapsrunder, og evt. da sette dem skjønnsmessig ned.
Må gjøres automatisk, eller ihvertfall varsles av golfbox! Jeg orker ikke vurdere 600 spillere manuelt :-)
</Keyser>
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by GolfMickey »

vis man går 30 poeng i selskap og 40+ i turnering er det fordi man ikke yter maks, mere press i turnering i tillegg.

årsrevisjon bør sette deg ned 3-4 hcp hvis så er tilfelle over en hel sesong.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

Keyser wrote:
Snowman wrote: (...)
- Innføre at hcp-komiteene skal vurdere i årsrevisjonen alle spillere som har høyere poengsnitt i konkurranser enn i selskapsrunder, og evt. da sette dem skjønnsmessig ned.
Må gjøres automatisk, eller ihvertfall varsles av golfbox! Jeg orker ikke vurdere 600 spillere manuelt :-)
Definitivt, Kayser, det må absolutt være en automatisk funksjon som varsler, for ingen vil drepe ildsjelene i komiteene:) Men dettte bør være en grei programmeringsjobb, for det ligger jo i systemet hvem som har lagt inn runden i golfbox. Selskapsrunder har man lagt inn selv. Turneringsrunder er lagt inn av en arrangør. I programmet kan det f.eks. legges inn at dersom en spiller har hatt turneringsrunder over et visst nivå (f.eks. 40) og samtidig høyere snitt på turneringer enn på selskapsrunder, da skal disse spillerne sorteres ut for manuell vurdering av hcp-komiteen. Det kommer ikke til å være mange spillere systemet da sorterer ut.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by norrbaggen »

Den som ønsker og lese mere om dette tema kan klikke på linken.

http://everythinggolf.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=992
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

For en røre! De svenskene, de svenskene ... :)

En ting er i hvert fall sikkert! Jeg skal holde meg langt unna hcp-turneringer med fine premier, for de fører ikke noe godt med seg.

Hvis man taper, da blir man invitert inn i hylekoret som klager over at vinnerne antakelig stilte med for høyt hcp. Og hvis man skulle være så heldig eller uheldig å vinne, da blir man selv lett gjenstand for hylekorets mistenksomhet. Bedre å holde seg unna den type turneringer og heller hygge seg der det er mer symbolske småpremier!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by GolfMickey »

slag turnering er å blir best, den beste vinner, ferdig med det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

GolfMickey wrote:slag turnering er å blir best, den beste vinner, ferdig med det.
Ja, det bør absolutt arrangeres slagturneringer, slik at det tilbudet fins der for alle som foretrekker det. Spørsmålet er jo heller om man i tillegg også skal ha hcp-turneringer for de spillerne som IKKE er interesserte i å spille slagturneringer?

Kanskje svaret er nei, i hvert fall utenfor egen klubb? Kanskje offisielle åpne turneringer alltid skal være slagspill, så kan turneringer med hcp være interne hyggebaserte klubbturneringer med symbolske premier? Det kan da være turneringer bare for hjemmeklubbens medlemmer, eller det kan også være samarbeidsopplegg hvor noen naboklubber inviterer egne og hverandres, men ikke utenfor nabolaget.

Dette ville jo gi et incitament til de som vil spille hcp-turneringer om at da får de være medlem i en klubb i nærheten av der de bor. Og sandbagger i hjemmeklubben, det er det mer ubehagelig å være, for folk som kjenner hverandre, de fikser tingene lettere med uformell internjustis.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by GolfMickey »

Snowman wrote:
GolfMickey wrote:slag turnering er å blir best, den beste vinner, ferdig med det.
Ja, det bør absolutt arrangeres slagturneringer, slik at det tilbudet fins der for alle som foretrekker det. Spørsmålet er jo heller om man i tillegg også skal ha hcp-turneringer for de spillerne som IKKE er interesserte i å spille slagturneringer?

Kanskje svaret er nei, i hvert fall utenfor egen klubb? Kanskje offisielle åpne turneringer alltid skal være slagspill, så kan turneringer med hcp være interne hyggebaserte klubbturneringer med symbolske premier? Det kan da være turneringer bare for hjemmeklubbens medlemmer, eller det kan også være samarbeidsopplegg hvor noen naboklubber inviterer egne og hverandres, men ikke utenfor nabolaget.

Dette ville jo gi et incitament til de som vil spille hcp-turneringer om at da får de være medlem i en klubb i nærheten av der de bor. Og sandbagger i hjemmeklubben, det er det mer ubehagelig å være, for folk som kjenner hverandre, de fikser tingene lettere med uformell internjustis.
det hørtes ut som en god ide. folk gidder vel ikke å skrive seg opp alt de kan vis det er et dusin balller eller gavekort på par hundre kroner i potten får å vinne.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Snowman »

Image
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by dirtyzecret »

Det er jo stort sett de samme folkene som vinner klubb og nasjonale stableford/match/parturneringer hvert år, så ja!
Det sykeste av alt er jo at i Norge og Norden er det disse turneringen som har de beste premiene, reiser etc...
Så kommer de samme sandbaggerne hvert år og vinner!

I all idrett er den beste best...

Det er ikke slik at en nybegynner i løping får starte en halvtime forran han som har løpt noen år, for så å vinne all inclusive tur til Mexico og heder og ære...

Er det rettferdig at et lag bestående av dårlige spillere vinner Norway Cup, fordi dem starter kampen med 6-0 ledelse?
Hadde aldri skjedd!

Hvis man ikke spiller NorgesCup eller lignende, er det heller ikke til å skyve under en lampeskjerm at de fleste turneringer man har mulighet til å spille er med hcp.
Tilbudet av slagturneringer er ikke akkurat stort!?

Og hvis man tar klubbturneringer er slagturneringer IKKE eksisterende...
Mange her kan vel være enige om at det stort sett er de samme folkene som rullerer på å vinne hvert år i disse klubbturneringene :)

Ja, takk til en løsning på hcp problematikken, ihvertfall for dem som spiller flere turneringer i året ;)
hio007
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 15 Sep 2016, 08:10

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by hio007 »

Er det noen mulighet for å kunne gå inn på en spiller i golfbox for å se rundene hvor hcp har blitt justert?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nye hcp regler skal forhindre juks

Post by Keyser »

hio007 wrote:Er det noen mulighet for å kunne gå inn på en spiller i golfbox for å se rundene hvor hcp har blitt justert?
Da må du ha spesielle rettigheter i Golfbox, slik som feks hcp-komiteen har. Men man kan bare se spillere i egen klubb
</Keyser>
Post Reply