Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Snowman »

Jeg leste dette innlegget fra Lars Havrevold, Leder i FNG, foreningen for norske golfbaner:

http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... golf-norge

Dette avsnittet stusset jeg veldig på, for jeg syns det gir helt feil premisser for videre debatt:

"Et golfmedlemskap i en 18-hulls golfbane som kvalifiserer til fritt spill, koster i området fra 6 000 til 12 000 kroner. Gjennomsnittsmedlemmet spiller under 10 runder på sin hjemmebane i året. Medlemmene i de store klubbene kan dermed skilte med priser på golfrundene sine på mellom 600 og 1000 kroner. Prispress, konkurranse og tredjeparts ordninger gjør at det er mulig å spille for omtrent halve prisen for en greenfeespiller, noe som for mange gjør det svært lite attraktivt å betale en full årsavgift."

Hva skal være normen å vurdere etter når man snakker om hva en "normal" golfrunde skal koste? Jeg syns det er skremmende hvis de som tilbyr rundene tenker at "mellom 600 og 1000 kroner" er greit for en gjennomsnittsrunde for et gjennomsnittsmedlem.

Jeg vil heller påstå at en klubb som tenker det er ok at spillere som spiller 10 runder og mindre likevel skal betale opp til 10.000 kr for å være medlem hos dem, de bestiller en utmelding. For ingen - unntatt de som driter penger - vil over tid fortsette å betale så mye for så lite. Enten slutter de eller så bytter de til et billig medlemskap et sted de ikke bor.

Alternativt tilbud med 1/3 årsavgift pluss halv greenfee for rundene, cirka noe sånt, det burde være standard i alle klubber som ønsker flere medlemmer eller å beholde de de har. Se disse regnestykkene for en klubb med 7500 for fullt medlemsskap og 500 i greenfee, for en som spiller 10 runder:

Fullt medlemsskap: 7500 kr, dvs 750 pr runde
Alternativt medlemsskap: 2500+(10x250)=5000, dvs 500 pr runde
Postkasseklubb-medlemmet: 750+(10x500)=5750, dvs 575 pr runde

Havrevold & Co. burde se på denne type regnestykker for å utvikle tilbudene sine. Mange har heldigvis gjort det, men ikke mange nok. De må komme seg bort fra tanken om at standard fulltids medlemsskap kan være eneste tilbud også for medlemmer som spiller lite. For det kan ikke være normen å tenke at opp mot 1000 kr er greit som pris for en vanlig runde for et gjennomsnittsmedlem.

Det er for sånne som meg, som spiller ca 30 runder på hjemmebanen, at regnestykkene skal vise at fullt medlemskap lønner seg. Og det gjør de, med samme forutsetninger som ovenfor:

Fullt medlemsskap: 7500 kr, dvs 250 pr runde
Alternativt medlemsskap: 2500+(30x250)=10.000, dvs 333 pr runde
Postkasseklubb-medlemmet: 750+(30x500)=15.750, dvs 525 pr runde
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Snowman »

Sjekket egen pris litt mer nøyaktig nå, og jeg spilte færre runder hjemme i fjor enn hva jeg innbilte meg.

Min pris for årsavgift / runder var i fjor kr. 376.

Men, ok, mitt bruksmønter er likevel ok for fullt medlemsskap. Men de som spiller under 10 runder, de bør ha et alternativ.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by norhawk »

Sjekket for fjoråret, hver runde kostet meg kr.208,-
Av de rundene er det en mix av 9 og 18 hullsrunder.
I år bør det bli mer spill, forrige sesong hadde vi elendig kvalitet på banen store deler av sesongen, hittill denne sesongen er kvalitet bedre enn den var i hele fjor.

Medlem på 9 hulls bane, i år koster greenfee for 9 hull hverdager kr.200,- i helg kr. 250,-
18 hulls runde koster 300 hverdager og 350 i helg.

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by kevin »

Alt fra 200-1500,-

Det interessante er hva det koster å "produsere" en golfrunde. Dvs hvor store driftutgifter har en klubb, og hva må man ha for å ikke gå i minus. Det samme gjelder selvsagt medlemsavgiften. Og hva markedet er villig til å betale. Bogstad og Miklagard har et enormt mye større budsjett enn andre, og må selvsagt ta inn mer. Kvalitet koster.

Når det gjelder temaet, tror jeg ikke å heve greenfee er veien å gå. Men det er ingen tvil om at man i dag kan ha et billig medlemskap, og spille på veldig billig greenfee. Det finnes et enormt utvalg av rabatt-ordninger.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by GolfMickey »

de årene jeg ikke var så aktiv har det vel kostet ca 300 kr pr runde. nå som jeg er meget aktiv er jeg bare opp i ca 100kr pr runde og vi er bare i Mai. Det er billig, Er jo mest lønnsomt å ha medlemmer som ikke spiller stort. Nå kommer jeg til å spille på flere andre baner i sommer, men det blir ikke like fristende vis prisen går opp. Da blir det jo bare langt færre besøkende, Gode baner tåler mye folk, så det nok ikke noen god løsning.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Golfspilleren »

Jeg synes ikke 600-1000 er så galt på en topp, norsk golfbane.
Man betaler gledelig dette for middelmådigheter i Spania.
Det viktigste er at greenfeeprisen gjenspeiler medlemsprisen.
Kan ikke ta 500 i greenfee hvis gjennomsnittsmedlemmet betaler 750.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Snowman »

Golfspilleren wrote:Det viktigste er at greenfeeprisen gjenspeiler medlemsprisen.
Kan ikke ta 500 i greenfee hvis gjennomsnittsmedlemmet betaler 750.
Det viktigste er at man gjør seg populær og har høy aktivitet på banen.
Man kan ikke ta høyere greenfee enn 500 hvis det medfører at det ikke kommer gjester.
Og man kan ikke la gjennomsnittsmedlemmet betale 750 hvis det medfører at de slutter med golf eller bytter klubb.

Antallet gjester og medlemmer er jo ikke konstante størrelser. Det dyreste som fins er tomme starttider.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by GolfMickey »

syns ikke det er innafor å ta 500-750 for en golfrunde, 300-450 er greit. men sliter ikke ut banen nå nevneverdig så lange man reparer nedslagsmerker og divot. man er jo selfølgelig idioter som ikke gjør det. og det er jo helt håpløst
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Gundersen »

Hvor mye koster det å drifte og holde i stand en god 18-hulls golfbane, hvor mange mennesker må lønnes for at apparatet rundt en bane skal fungere knirkefritt.? Ofte leier vel en golfklubb av en grunneier, her ligger det vel en del kostnader. Gjenspeiles årsavgift i klubbens ønske om greefespillere, eller omvendt. Mitt inntrykk er at klubbene setter en høy greenfee i primetime for å sikre medlemmene disse tidene. Norge er jo absolutt ikke et lavkostland. Vi liker å sammenligne oss med Sverige, men der er kostnadsbildet et helt annet.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by JanB »

Golfspilleren wrote: Man betaler gledelig dette (ref kr 1.000,- NOK = 115€= for middelmådigheter i Spania.
fortell meg hvilken "middelmådig" golfbane i Spania koster 115€ !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Golfspilleren »

Spanske baner jeg har spilt som koster over 600,- i Spania som ikke er mer enn de må.

Rio Real 77€ (650,-)
Santana 107€ (900,-)
El Valle 80€ (680,-)
La Torre 80€ (680,-)
Mar Menor 80€ (680.-)
Santa Maria 83€ (700,-)

Som jeg kommer på i farten.
Dette er standardpriser (uten rabatt fordi du er norsk, gammel og rik som Peer Gynt)

Greit nok at jeg ikke kom til 1000,-, men det var ikke poenget heller.
Jeg kunne sagt at man betaler 115,- for en halvliter på Aker Brygge, men som ikke vil kjøpe brus i klubbhuset fordi den koster en tier mer enn på Rema.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by liverglimt »

Alle baner på Kanariøyene koster mer enn 100 € i høysesong. Sånn helt uten rabatt. Sågar tar de 15€ og oppover for obligatorisk boggie i tillegg, for de baner som krever det.

500+++ er helt greit å betale for en runde golf.

Mange kjøper flere drivere i året, men klager på at greenfee koster litt.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Snowman »

De som klager på at greenfee koster litt, men likevel betaler den, det er ikke de som er problemet her. Problemet er derimot de som da dropper å spille.

Verden er ikke så lett for tilbydere av varer og tjenester, dersom de ved manglende salg insisterer på at det er kundene det er noe feil med. Det gjelder å tilby noe kunden vil ha, til en pris kunden er villig til å betale, det gjelder også både greenfee og årsavgift i golf. Det sikreste tegnet på en sunn golfklubb, det er at starttidene fylles.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by JanB »

Du sier tildels noe meget viktig der Snowman. Når noen betaler det selger forlanger er det "selgers marked". Når prisen presses ned fordi det er konkurranse eller at produktet er overpriset er det "kjøpers marked".

At en golfbane betraktes som "sunn" har fulle baller, er jeg ikke hundre prosent enig i. Det handler også om at banen er ettertraktet! En bane som trekker spillere har ofte bookinger lang tid i forveien. Dette ser vi som forhandler med baner hver dag.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Snowman »

Jeg ser det poenget, Jan, med at klubber som selger ut starttidene i god tid fremstår enda et hakk sunnere enn dem som selger ut tidene de siste dagene. Men som du sikkert vet, i Norge er det mange baner som ikke åpner booking for gjester før de siste dagene, så da gjør jo policy at det ikke kan fylles opp lang tid i forveien.

Hovedpoenget, det var at uansett om det er fylt opp lang tid i forveien eller dagen før, det viktigste er at det fylles bra opp.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by JanB »

Snowman wrote: Men som du sikkert vet, i Norge er det mange baner som ikke åpner booking for gjester før de siste dagene, så da gjør jo policy at det ikke kan fylles opp lang tid i forveien.
Dette har sammenheng med eierstrukturen. Det finnes i Norge minst 3 modeller (men jeg husker ikke i farten alle) som golfklubbene opererer etter. 1.) Golfklubben eier banen. 2.) Golfklubben leier banen.
Der hvor klubben har full styringsrett over bookingen er det tydelig at i disse land er teetime prioritert medlemmer som betaler en fet kontingent i året. I de tilfeller jeg kjenner best til er hvor banen tilslutter seg flere golfklubber og har full kontroll over priser og booking. Disse drives meget godt og klubbene har minimalt med faste utgifter.

Kanskje de ingrodde forretningsmodeller som man kjører etter stort sett i Norge er modne for renovering? Kanskje man bør tenke litt utover rammen av "dette er mitt" område? Kanskje man skal tenke medlemsmodeller slik som vi ser i de tidlige gode innleggene her.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva er "normal" pris for en golfrunde?

Post by Snowman »

Det er flere måter å ha god økonomi.

Hvis en golfklubb har mange betalende medlemmer, hvor en viktig motivasjon bak medlemskapene er å ha tidligere booking og dermed bedre tilgang til banen enn gjestespillere, da skal jo ikke den klubben åpne for tidlig gjestebooking. Den klubben skal bygge videre på det store antallet medlemskap, dvs pleie kundemassen sin slik at de fortsatt er fornøyde. Noen sånne klubber tillater ikke andre utenforstående enn gjester av medlemmer, og det kan da være helt riktig i deres tilfeller.

Andre baner, hvor det ikke finnes en klubb med stor betalende medlemsmasse, trenger mange gjestespillere. Og de må jo da ha helt annen policy for booking, aller helst noen som kjøper starttider i god tid. Poenget er at man må lykkes markedsmessig på den ene eller andre måte hvis pengene skal komme inn.

Det har vært en del debatter her på Golfsnakk hvor mange innlegg trekker i andre retninger enn det å fylle opp starttider. Noen mener man skal kvie seg for å gå inn i en starttid hvor andre man ikke kjenner allerede ligger inne. Det er også dårlig aksept for å spille golf i det tempoet som det erfaringsmessig blir de fleste steder hvis det er inne 40 spillere pr time.

Men hvis golfklubbene skal ha god økonomi, kan man ikke vente å få ha 2'er-baller. Og man må regne med, når det er mange spillere på banen, at trafikken går litt tregt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply