Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by goffy »

Hvordan var veien ned? Løsnet det plutselig eller gikk det sakte men sikkert nedover?

Jeg har ligget på 20+- i hcp noen år og jeg kommer liksom ingen vei føles det ut som.
Trener med Pro innimellom, trener selv 1 gang i uken, spiller 1-2 ganger.
Oppsummert så blir det golf ca. 3 ganger i uken.

Akkurat nå føles spillet mitt helt håpløst, lite som fungerer og da blir det ganske kjipt å spille idretten jeg elsker.

Såååå... Hvordan har din tur til ditt HCP vært?
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by goffy »

Var ikke meningen å ekskludere noen med denne posten, så svar gjerne selv om du har et annet hcp :-)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by sirandrew214 »

Jevnt fra 18 ned til 10. Så var det maaaange lange uker for å komme under 10, men det var veldig morsomt når det skjedde. Fra 10hcp ble målet mer rettet mot slag, og da var neste naturlige mål å gå under 80 slag. Det tok også en god del runder før det skjedde, men når den første bøygen var gjort, så kom det plutselig flere, og det var ikke så vanskelig alikevel. Fra 10 til 4.5 er veien egentlig ganske kort, hvis man fokuserer litt på nærspill og å få ballen i spill. Fra 4.5 og ned er det tyngre...
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Rotten »

Gradvis ned til ca 12-14. Så stopp en lengre periode. Trente mye en periode, også med pro, men løsnet liksom ikke helt.
Så plutselig noen "aha" opplevelser ang. sving/svingfølelse. Alt mer stabilt og åpenbart mest å hente på nærspill etter det.
Jeg har troen på at målrettet trening virker, uansett, men litt bevisst på hva du vil oppnå. Noen synes å bare "ta" det med en gang, men de stopper gjerne også på ca 10 uten jevnlig trening.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Keyser »

Handicappet mitt såg ut til å stabilisere seg på 12-14 for noen år siden, så ble brått et byks ned til 7-8. Litt usikker på grunnen, men jeg hadde på et tidspunkt der jeg hadde to svinger; en som jeg likte (men ikke virket så godt) og en stygg (som virket). Gikk for den stygge, og scorene ble bedre. I tillegg begynte jeg å akseptere at jeg suger i golf, ble litt mere avslappet til resultater, kritiske putter, dårlige lies osv. Sluttet "å ta" dårlige hull med meg videre, men bare aksepterte dårlige hull som normalt.
Last edited by Keyser on 19 Jun 2015, 12:25, edited 1 time in total.
</Keyser>
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Golfspilleren »

Trente og spilte hver dag gjennom hele sommeren i ungdommen.
Etter juniortid brukte jeg mye tid på å spille. Gjerne med flere baller.
Nå som barna stjeler tiden blir det bare sporadisk turneringspilling. Opp og opp i hcp da :-)
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by TJW »

Morsom lesing, iom at jeg med ett nåværende HCP på 48 føler at det krever mye å komme seg ned på 20 tallet i det hele tatt.. Blir litt skeptisk også når man hører at folk skriver seg fra 54 til 36 i løpet av noen få runder bare. Årets mål er 36 og det skal hovedsaklig nås ved å spille mye. Utviklingen kommer etterhvert, og jeg slår jo allerede mye bedre enn da jeg starta. Kanskje det som imponerer meg mest, er de som slår så sinnsykt langt med ett 7,8,9 jern i forhold til det jeg gjør, og jeg forstår at det er VELDIG mye å hente der over tid..
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Keyser »

Min progresjon: Grøntkort (2003) - 36 (2004) - 25.2 (2005) - 20.7 (2006) - 16.5 (2007) - 14.5 (2008) - 14.1 (2009) - 12.2 (2010) - 12.0 (2011) - 11.4 (2012) - 9.9 (2013) - 7.4 (2014)

Tror ikke jeg kommer til få lavere handicap enn ca 7-8, jeg er ikke villig til å trene mye og riktig, og jeg tror det kreves (ihvertfall med mitt labre balltalent)
Har egentlig kvidd meg til det året jeg ikke forbedrer handicappet mitt...og det begynner å stige igjen. Ser for meg en gammel gubbe med driver på par-3 hull... :-)
</Keyser>
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by eivaan »

Jeg har aldri tatt en protime, har vel vært på rangen kanskje 20 timer til sammen siden jeg begynte i 1998...spilt mye på banen og lekt med fade/draw osv. Har sett mye golf på tv og er vel egentlig et balltalent med bakgrunn i fotball, badminton, håndball og kampsport. Jeg har nok brukt laaaang tid på noe som hadde gått fortere med pro og trening på range osv... men er nok litt for glad i å spille og litt bane fetish..reiser mye og ser på golf som en del av det sosiale med venner. Det viktigste er å ha det gøy, leke seg og ikke være redd for å prøve ut ting. Det beste rådet fra meg er å telle slag, å spille etter stableford og tenke på å spille seg ned blir bare tull. Ellers så er jeg enig med SirA i at den største bøygen var å bli singel....det psyka jeg meg lenge på!!!!
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Golfspilleren »

Største problemet er å få under 4,5 i hcp. Da går du kun ned i turneringer.
Jeg mener at en med 4,4 er uendelig mye bedre enn en med 4,5.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by liverglimt »

Jeg startet i 2008. Gikk ned til 22 fram til 2011, så ble det jamt 2 år på å komme under 10. Min største forandring kom når jeg fikk ny pro i 2011 som virkelig lærte meg å svinge kølla, samt aldri glemme å telle slag. hcp 8 eller 3 bestemmes nå av hvor mye tid det er til trening.

Siden jeg spiller primært i Spania så har det alltid vært turnering som gjelder for å forbedre hcp. Finnes ingen golfbox for å lure seg ned i hcp. Samt at 18-hulls runder er det som gjelder uansett nivå.

Spill forskjellige spill og veksle mellom greensome, slag, texas scramble osv. Golf skal være morsomt. Kos dere!!
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Byebye83 »

Jeg begynte å spille golf ganske tidlig siden noen skolekompisser hadde noen køller, så slo litt på fotballbanen osv.. Var med og spilte litt på banen, så når jeg skulle ta grønt kort, gikk det fort, og fikk hcp etter første runden med gk.. Spilte de tre årene på ungdomsskolen, og kom meg vel ned til 13.. Slutta med golf på vgs, og til det opp igjen slutten av mai 2013, etter 13 år i dvale.. Fikk justert hcp opp til 18 når jeg begynte igjen.. Ble mange runder, så endte sesongen på 9.. Ble da revidert ned til 7, så tok ca 20 runder før jeg kom igang skikkelig 2014 sesongen, så var vel oppe på 8.6 før det begynte å gå nedover.. Endte på 70-75 registrerte runder, og avslutta sesongen på 6, etter å hatt en god sommer, og vært nede på 5.8 som lavest.. Litt tung start i år pga av opppussing og jobb, men spiller begynner å bli litt bedre, og spille beste for sesongen med 80, og ny driver på fredag.. Satser på det løsner litt nå, og får en bra sommer ;)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by goffy »

Ah... herlig!! Dette gir meg litt trua på at det faktisk går riktige veien.
10 år er vel det mange sier at det tar å etablere seg som en stabil golfer, jeg vet ikke jeg.
Det ligger vel mye i tiden man legger ned med trening og spill.
Har ikke hatt den aha-følelsen enda, venter på den skal komme...
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Birnando »

For meg gikk det i platåer.
Stabil en periode for så og gå noen få knepp ned.
Dette gjentok seg jevnlig hele den første tiden, altså tre-fire år.
De få gangene de siste 20 årene jeg har brukt pro har hjulpet meg videre fra platåene hvor jeg sto fast lenge.
Fra 15 og nedover var det hvor mye jeg fikk spilt som avgjorde.
Å bryte 10 tok litt innsats, den satt langt inne.
For en med range-skrekk var det ikke bare bare.
Jeg hadde også en snau tiårs-periode hvor jeg kuttet golf helt.
Avsluttet på 12, fikk tildelt 25 når jeg tok det opp igjen og gikk til 15 det året.
Da hadde jeg roet meg nok til ikke å slå etter alle pensjonistene som gikk altfor tregt;)
(Selvom lysten fortsatt er der...)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by champ »

Har ikke kommet ned til handicapet du spør etter, men spilt ned til 14 fra 22 hittill i år. Jeg har funnet min suksessformel og det er å bli nerdete interessert i en ting av gangen. Det startet med driveren i vinter som jeg slicet, men nå er den stabilisert rett og lang og jeg begynte å skrive meg ned bare på det med en gang. Deretter skjønte jeg at putteren kostet meg alt for mange slag og en puttematte med en strek på ble redningen for meg, hvor jeg kunne finne følelsen av å slå den ballen rett over streken konsistent. Nå er det gjevnt en til to putts, og ikke tre og til og med fire. Nå jobber jeg med jernslagene og har store forbedringer. Jeg bruker stort sett youtube etc for å lære. Det menes at det er bedre å lære av en pro for å justere på ting i din sving. Personlig mener jeg det er mye arbeid man kan gjøre selv først for å få en solid forståelse av svingen, og hvorfor proen rette på det han gjør. Dersom du bare skal huske at hånden din skal være i den vinkelen etc uten å skjønne hvorfor, tror jeg man glemmer det fort når muskelminne begynner å komme på gamle tanker. Det er i hvert fall min erfaring.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by kevin »

Jeg var under 12 en kort stund, det var nok bare et blaff. Det var en periode jeg spilte mye, og trente endel. Mindre trening = høyere hcp, for meg iallefall
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by champ »

Det der ligger det nok mye i. Det viktigste er å få et kraftig golfsyndrom og trene mye og ikke minst tenke mye golf og golfimprovement.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Drizzit »

Etter min erfaring så slet jeg mest når jeg begynte å nærme meg singel.
Det som gjorde at jeg kunne ta et steg videre derfra var å begynne å være mer bevisst på course management. Gjør du ett dårlig slag så ikke bare gå fram å prøv å mæle ballen videre for å prøve å treffe greenen. Stopp og tenk! Gjerne allerede på tee. Det er mye bedre for scoren med en bogey, enn å gjøre en trippel etter å ha prøvd på ett 3% slag. Ta også og glem alt som har med stableford å gjøre. Det er ingen golfspillere som tenker på poeng!!!!

En annen ting som hjalp er å føre litt statistikk, og analysere spillet sitt. Når en ser hvor slagene blir borte så er det mye lettere å forbedre de tingene man er dårligst på. Det er for mange som bare banker baller på rangen uten mening og som omtrent bare gjør ting de føler de kan.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by GunnarBull »

Golfspilleren wrote:Største problemet er å få under 4,5 i hcp. Da går du kun ned i turneringer.
Jeg mener at en med 4,4 er uendelig mye bedre enn en med 4,5.
Jeg mener problemstillingen er langt mer kompleks enn som så. Det finnes mange rundt 4,5 som ikke spiller seg ned på grunn av lite turneringsspill. De kan i teorien være langt bedre enn 4,5.

For min del hadde jeg en ganske jevn og sakte progresjon over nesten 15 år fra grønt kort til 6. Der stoppa det kjapt, og jeg har ingen tro på at jeg kommer meg lenger ned enn dit. Går vel heller andre veien :-)

Ellers enig med de som mener at for mye fokus på handicap og nedskriving ikke er bra.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Sharky »

Jeg som mange andre raste ned i hcp det/de første årene. startet såvidt i slutten av 2010 og i 2011 hadde jeg 16.6 i hcp. Jeg var hektet, begynte å lese meg opp på teorier og analyserte mange spillere for å finne den beste måten å svinge golfkøllen. Dette har resultert i at jeg ble mer og mer teknisk innstilt og spillet ble verre. De siste årene har hcp krøpet nedover til 8.3 i slutten av 2014 tross at jeg selv føler bare motgang i spillet. (klarte ikke engang å bruke 3 wood, noe som var desidert den beste køllen i bagen i 2013)

Jeg gjorde en slice om en til en hook og deretter tilbake til en slice, så hadde jeg på et tidspunkt ikke kontroll om ballen gikk høyre eller venstre. Har alltid hatt tålig bra lengde og da resulterer feilslag ofte til problemer.

Når jeg startet året i år måtte jeg tilbake på tegnebrettet. første målet var å få orden på 3 & 5 wood. det tok meg over 1 mnd får jeg faktisk klarte å slå ballen med noe jeg vil anse som et bra balltreff ( i tillegg til ca 2000 rangeballer). Jeg har testet, samt endret på svingspor og grep, frem og tilbake. men nå tror jeg ting er på vei til å snu. å prøve selv å få vekk vonde vaner uten å bruke pro (økonomiske grunner) er ikke alltid det enkleste. Har levert noen få runder i high 70's / low 80's men spillet varer sjeldent alle 18 hull.

Det ble mye tekst her men det jeg kan si er at jeg nå har innsett at mine forventninger til meg selv ødelegger for spillet og gleden av sporten. Resten av året skal brukes på å spille golf uten å tenke for mye teknisk og heller få tilbake gleden av golf. Jeg er rett å slett lei av å reise hjem fra golfbanen med dårligt humør!
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply