Utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
stiaka
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2015, 04:09
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Preikestolen GK - Fjernmedlem
Location: Stavanger

Utstyr

Post by stiaka »

Hei,

Jeg begynte å spille golf tilbake i juli etter å ha rotet meg bort i 3-4 runder på topgolf når jeg var på kurs i statene gjennom jobb. Jeg fikk kjøpt et billig Wilson Ultra fra sjefen min som jeg har benyttet så langt og har på 5 runder spilt meg ned fra 54 til 38 i hcp.

Lurer på når dere føler det er naturlig at man legger til ting på settet eller eventuelt oppgraderer?
Jeg tenker i hovedsak å ha settet mitt minimum til jeg kommer til rundt 25 i hcp (har tross alt bare fått driveren til å funke en runde), men kunne gjerne tenkt meg å lagt til en wedge eller to til mine PW (48) og SW (56), og byttet ut putteren min som jeg rett og slett føler er for treig til det som tidvis er treig green på Stavanger golf.

Er det noen som har noen forslag?
Befinner meg for øyeblikket i statene på kurs, og lokale Golfsmith har tilbud på Oddysey sine puttere og på wedger, så setter pris på tilbakemeldinger.
I bagen:
Taylormade JetSpeed D & 3W
Taylormade SpeedBlade 4i-AW
Taylormade TP 55* & 60*
Odyssey Works Versa #1
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Utstyr

Post by kevin »

Om du har en wedge på 48gr og en på 56gr, trenger du kanskje en i mellom. 52gr f.eks. De Golfsmith-butikkene jeg har vært i, har hatt innendørstesting av køller, hvor du kan slå mot nett. Alltid greit å teste litt, og se hva en liker. Det gjelder også med puttere. De har vel en puttinggreen hvor du kan teste forskjellige modeller. Teste lengde på skaft, forskjellige hoder og typer, samt forskjellige grep. Alltid verdt å prøve ut hva man liker.

Oddysey-puttere blir nok aldri feil, spm er mer hvilken modell. Og kjøp gjerne med ekstra grep, som du evt kan bytte til senere.
stiaka
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2015, 04:09
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Preikestolen GK - Fjernmedlem
Location: Stavanger

Re: Utstyr

Post by stiaka »

Har testet utrolig mye forskjellige puttere på greenen der, og konklusjonen er vel at en bladputter er det som funker best for min del. Vurderer sterkt å kjøpe Oddysey sin works i håp om at jeg da kan ha funnet meg en putter for de neste 10 årene.

De virker generelt hjelpsomme på Golfsmith så håper jeg får muligheten til å teste ut litt wedger om jeg spør pent. Vil det være unødvendig å kjøpe en 60gr wedge mener du?
I bagen:
Taylormade JetSpeed D & 3W
Taylormade SpeedBlade 4i-AW
Taylormade TP 55* & 60*
Odyssey Works Versa #1
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Utstyr

Post by norhawk »

Jeg ville heller kjøpt en hybrid fremfor en 60 grader, du klarer deg lenge med 52 og 56 grader, itillegg til PW.

Selv har jeg jeg også en 50 grader, da gapet mellom PW og 52 grader ble for stort.

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Utstyr

Post by kevin »

60gr er ei herlig kølle....når man mestrer sånt. Ikke noe man behøver som nybegynner ihvertfall.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Utstyr

Post by Pepper »

Enig med kevin, 60 grader er en herlig kølle for de som mesterer den. Avkommet med lavt handicap og masse trening og turneringer bak seg gjør det, og har mye glede av den wedgen. Jeg behersker den definitivt ikke med mitt høye handicap. Derimot bruker jeg en 52 grader veldig mye fordi gapet mellon pitching wedge og 56 grader blir for stort.

Norhawk har et godt poeng, hybrider bruker jeg mye når jeg spiller, både fra tee og fairway.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Utstyr

Post by Birnando »

Som tidligere nevnt i tråden, en kølle for å tette gapet mellom 48 og 56 graderne dine virker klokt.
Selv har jeg følgende oppsett i den enden av utstyret:
46, 50, 54 og 58.
Pass også på dette med bounce.
52 gradere finnes i en haug av bounce options.
Finn hva som mangler/passer for deg ved å prøve noen varianter.
Og ikke minst, se hva de du har i dag er, slik at du best mulig kan komplementere ditt nåværende oppsett.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
stiaka
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2015, 04:09
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Preikestolen GK - Fjernmedlem
Location: Stavanger

Re: Utstyr

Post by stiaka »

Gikk en runde i går hvor jeg fikk lånt et sett køller betydelig bedre enn de jeg spiller hjemme med hvor jeg virkelig fikk sett hvor kjekt et var med den wedgen som ligger midt mellom PW og SW (og også sett at 60 grader er helt ubrukelig i mine hender).

Ser flere nevner hybrid er kjekt å ha i bagen også, men den jeg har i bagen hjemme har jeg ikke fått til noe som helst med så langt. Begynte sånn smått å finne ut noe sånn smått i går, men fortsatt bare ca 50% av slagene som går sånn noenlunde den retningen man ønsker. Bare å legge seg i treningen når man kommer hjem regner jeg med.
I bagen:
Taylormade JetSpeed D & 3W
Taylormade SpeedBlade 4i-AW
Taylormade TP 55* & 60*
Odyssey Works Versa #1
Post Reply