Driver skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Riisefrutti
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 04 Jul 2014, 23:39
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Borregård GK
Location: Sarpsborg

Driver skaft

Post by Riisefrutti »

Trenger noen inputs vdr skaft til min X2hot, må gå over på stiff fra regular. Har sett litt på Aldila RIP og har mulighet til å kjøpe RIPd NV 60 for en god penge. Når det kommer til RIPd NV 60 ser jeg av callaway sine sider at de bruker disse opp mot Razr. Så jeg er litt nysgjerrig på om noen har erfaringer med det? Eller om det finnes noen anbefalinger av skaft?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Et grusomt skaft...til meg, men kan være helt perfekt til deg, så man kan ikke spørre som du gjør, det gir ingen mening i det hele tatt.

Skaftets oppgave er grovt set:
- Lengden som køllen skal spille
- Hoved faktor for total vekt
- Feel av flex
- Ball flight for spillere med late re-lease
- "tilgivelse" for mit hits

Vi må derfor starte i en helt annen ende, og med det du har, og du skriver du har R flex, men ikke hva slags skaft, og ettersom der ikke er noen standard for flex, og flex label KUN er en henvisning til hvor dette skaftet hører hjemme i sin egen serie, kan du teoretisk handle et S flex skaft som er bløtere enn det skaft du har nå merket R flex.

- Hvilken spille lengde har din driver, og hvor lang er dine jern?
- Hvilken skaft model er det i din driver (hele navnet), og hvilken skafter har du i dine jern (modell og flex)
- Hvorfor mener du at du skal bruke et stivere skaft? Feel, Dispersion? Ball flight?
- Hva er dine typiske miss hits med denne? Hooks? Push?
- Hvilken bold kurve vil du spille? fade, draw eller strait?
- Hva er din club speed med driveren, og hvordan er dit swing
(beskriv dit kraft forbruk og tempo, t.eks hurtig tempo, hurtig vending i toppen, og hvor langt ned i swinget mener du at din relase er (se for deg en analog klokke bak deg selv. Klokken 10 er early, klokken 9 er Mid, klokken 8 er late, og klokken 7 er very late)

Om du har testet din driver på en Trackman nylig, har du en rapport?

Det er ca 2000 grafit skaft modeller der ute, og de er alle sammen gode skafter, og helt perfekt til akkurat den spilleren de passer, men noe søppel til den som de ikke passer, og det som passer meg, behøver ikke å passe deg så det blir litt som å spørre hva slags sko størrelse en annen spiller passer, og selv velge sine sko etter det.

Kan du svare meg på spørsmålene ovenfor, kan jeg fortelle deg hva slags skafter du har som reelle alternativer der ute, men skal vi være veldig sikker, ville en Trackman rapport og en video av dit swing bedre treff sikkerheten her, så jo mer bakgrunns info, jo bedre treff.
Riisefrutti
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 04 Jul 2014, 23:39
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Borregård GK
Location: Sarpsborg

Re: Driver skaft

Post by Riisefrutti »

Takk for velding godt svar. Etter å ha lest meg opp ser jeg at det initiell spørsmålet mitt ble ALT for tynt og urelevant.
- Hvilken spille lengde har din driver, og hvor lang er dine jern?
Driver lengde: 46", Jern er: +3/4" laveste er 5: 38.25"+3/4"
- Hvilken skaft model er det i din driver (hele navnet), og hvilken skafter har du i dine jern (modell og flex)
Skaftet på driver er Aldila Tour Blue, Jernskaft er (PTIP) TT Speed Step 85 - Stiff
- Hvorfor mener du at du skal bruke et stivere skaft? Feel, Dispersion? Ball flight?
Primært Ball Flight og feel. Har testet en Aldila RIP Alpha stiff på en titleist driver, og falt for feelen.
- Hva er dine typiske miss hits med denne? Hooks? Push?
Har en lei tendens å pushe på mishits.
- Hvilken bold kurve vil du spille? fade, draw eller strait?
Strait
- Hva er din club speed med driveren, og hvordan er dit swing
(beskriv dit kraft forbruk og tempo, t.eks hurtig tempo, hurtig vending i toppen, og hvor langt ned i swinget mener du at din relase er (se for deg en analog klokke bak deg selv. Klokken 10 er early, klokken 9 er Mid, klokken 8 er late, og klokken 7 er very late)
Hastigheten ligger rundt 90, midt 90. Har et relativt hurtig tempo i svingen, spesielt etter toppen. Har en lei tendens til å release sent, rundt kl8.

Har ikke fått vært på trackman, men det er en del av planen for året.

Takk for en svært informativ post
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Det er absolutt ikke galt om du kan holde din release ned til klokken 8 med HCP 35, det er mega bra faktisk, for vi skal helst ikke release køllen for tidlig, da leverer ikke skaftet andet som feel.

Titleist er som standard 45 tommer lang, og om dine jern passer i lengde, så er også 45 den lengden som matcher som driver, så du skal med det du skriver IKKE over 45 som spille lengde.

Det passer dårlig at du prøver å slå strait, og har push som mis hits, det er typisk for spilleren som har draw, så jeg velger å tro at de ganger du pusher den har adressert bolden med hendene dine for langt foran i stancen.

Dine jern skafter er uhyggelig lett, spesielt om du har et hurtig tempo, de er derav ikke egnet til å bestemme passende vekt i skaftet på driveren som ville være sub 50 gram, mens Aldila RIP er 63. Det skaft du spiller nå er det vi omtaler som "made for" og ikke riktig den ekte vare, da skaftet du spiller nå er 58 gram og "real deal" er 68.

Om du oppriktig mener at det var god feel for dig i RIP Alpha stiff, og loftet var tilsvarende det du har, go for it, men få den laget til maks 45 tommer lang. Når du senere skal vurdere jern, skal du godt over 100 gram skaft vekt, om det er en driver med 63 gram du er komfortabel med.

PS! RIP Alpha i stiff er betydelig stivere enn ditt behov, selv med aggressivt swing, men føles det riktig er det ikke noe i veien for å spille det, men det betyr at du hele tiden skal gi den hele armen skal det føles riktig, så har du muligheten til å prøve samme modell som R flex ville jeg prøvet det. Selve skaft profilen påvirker feel av flex, og det du har er relativt bløt MID launch mens RIP Alpha er LOW launch og har derav fra starten av en stivere mid og tip end det skaftet du har nå. Det er derav mulig at du ville syntes bedre om RIP Alpha som R flex, da skaftet i sum er stivere enn det du har.
Riisefrutti
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 04 Jul 2014, 23:39
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Borregård GK
Location: Sarpsborg

Re: Driver skaft

Post by Riisefrutti »

Takker for nok et god svar.
Ut fra den infoen som fremgår har du noen gode forslag til skaft?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Nei faktisk ikke, og det skyldes at VEKT er viktigere enn flex, og jeg tviler på at du er satt opp korrekt med 85 grams skaft i dine jern, og derav mangler jeg en meget vesentlig faktor å navigere ut fra. Om du ikke har problemer med Engelsk, anbefaler jeg at du leser en DIY driver tune up jeg har skrevet på GolfWRX, og som gjør deg istand til selv å fitte din driver, UTEN behov for avanserte hjelpemidler som Trackman.

Den vil hjelpe deg til å finne både den lengden du skal spille, total vekten/skaft vekten, og balansen, og eventuelt flex, og ikke minst riktig høje på din tee (som varierer fra spiller til spiller).

Flex er for 9 av 10 spillere en feel matter only, men flex er også en "trigger" for din aggresjon eller mangel på sådan, så et skaft som er for stivt, vil trigge deg til å bruke mer muskelkraft end du bør, mens et skaft som er for bløtt, "pasifiserer" spilleren. Feel af flex er derav en personlig preferanse som skal passe til spillerens "lynne", og helst trigge han den riktige vei for at han skal få et godt boldtreff og stabilitet fra swing til swing, men VEKT er altså viktigere, da den er en faktor for dit swing tempo og stabilitet i swingplanet.

Les derfor den info som jeg har gitt i denne DIY driver fitting i dette linket nedenfor, og de samme prinsipper gjelder for alt for uten putteren som også er med her men i en egen post som ligger som nr #9. I linket vil du også finne tabeller for spille lengden, og matchende skaft vekt for hele din bag, når vi først har funnet vekt og lengde for enten jern eller driver , eller hva som helst som virkelig passer.

For å lave dette, skal du skaffe deg en rull bly tape, en white board pen, og et måle bånd, det er det hele, så kan du klare dette selv, uten å oppsøke en club fitter. Det er derav godt mulig at det eneste som skal til før din nåværende driver fungerer godt, er justering av lengden, der man tip trimmer helt eller delvis ned til ny spille lengde,(altså ut med skaftet og sag av på tip siden, for å stive den litt opp) samt eventuelt justering av hode vekten.

http://www.golfwrx.com/forums/topic/909 ... iy-fitting
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Driver skaft

Post by 20legend »

Vil prøve et stiff skaft i r1 driver min. Hvor får jeg kjøpt dette, evt noen her som har til salgs?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver skaft

Post by liverglimt »

Stiff i forhold til hva? Hva har du i nå? Hvor vil du?
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Driver skaft

Post by 20legend »

Har standard regular nå. Vil ha et litt stivere enn det som står i nå. Noen tips?
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Driver skaft

Post by dirtyzecret »

20legend wrote:Har standard regular nå. Vil ha et litt stivere enn det som står i nå. Noen tips?
Skaftet som sitter i R1 drivern er mest sannsynligvis et Aldila Pehnom Regular med 55 gram, jeg har samme skaftet i stiff veier 58 gram.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver skaft

Post by liverglimt »

Hva er køllehastigheten din på driveren? Hvordan er svingen, hard, rolig??
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Driver skaft

Post by 20legend »

køllehastigheten har jeg aldri målt skikkelig, men er nok over normalen. Svingen er hard. Kanskje litt lite å gå på, men setter pris på tips.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver skaft

Post by liverglimt »

Blir skudd i blinde. Stikk innom en demodag til hvilken som helst leverandør på en golfbane nær deg så får du målt hastigheten. Uten den eller en pålitelig lengde med driveren så er det umulig å si hva du trenger. Du kan sikkert prøve flere ting, men tvilsomt at det gjør deg så mye klokere. Kan fort gi mer frustrasjon.
Post Reply