Finnes det norske golfsupportere?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Det er noen uker siden jeg var på Holtsmark finaledagen under Nordic League. Jeg kommer ikke over hvor helt utrolig og nesten uvirkelig dårlig supporterkultur det er i norsk golf. Den er jo helt naken, helt ikke-eksisterende.

Turneringen var det høyeste nivået for hjemlig herregolf hele sesongen. I lederballen siste dag gikk en spiller fra Drammen GK, en klubb like i nabolaget til Holtsmark, og ytterligere en nordmann. Jeg møtte lederballen på hull 6. Vi var da ca 15 personer som fulgte den rundt hull 7-10, inklusive de som hadde oppdrag for arrangøren, noen fra støtteapparatet, muligens en journalist eller to, og antakelig noen fra familien(?). Deretter rundt hull 11-18 var vi noen flere, men ikke over 30 personer. Dette var jeg altså øyenvitne til, jeg var der, og jeg telte!

Hvis golf hadde vært en stor norsk idrett, burde det vært minst hundre stk der bare fra Drammen GK, og fulgt sin mann i kampen om seier. Pluss flere hundre andre. Det burde vært gamle klassekamerater, naboer og venner, og en kontingent fra Stavanger, for å følge sin mann. Det burde vært tilstrømning av aktive turneringsspillere fra alle nivåer. Hvor var de hen?

En kontrast fra der jeg oftest er tilskuer, hockey. I 2004 spilte Norge såkalt B-VM på Jordal, mot nasjoner som Nederland, Belgia, GB, Ungarn og Hviterussland. Da var jeg på tribunen under alle kampene med venner fra Asker. Så til poenget! For å se hockey på det nivået, da var vi bare av foreldre og spillere fra Frisk Asker 92 flere som der hadde turneringspass og fulgte alle kamper, enn det antallet som fulgte Krogh og Tage på finalerunden på Holtsmark.

Hva slags idrett er golf som overhode ikke klarer å skape identifikasjon og interesse fra miljøet sitt og opp mot de beste norske?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by kevin »

Kommer vel litt an på nivået på sporten. Selv ser jeg gjerne Nordic League, men du ser ikke mange tilskuere på de turneringene i Sverige eller Danmark heller.

I går var det over 1000 personer på Kongsberg for å følge Tutta. Greit oppmøte på en dag hvor mange jobber, er på skole osv
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Men, Kevin, du var på Holtsmark og syntes det var interessant. Jeg var også på Holtsmark og syntes det var interessant. Men hvem er det som skal skape interesse i golfmiljøet for å dra dit?

Da vi hockeyfolk dro til Jordal for å se kamper mot Belgia, Ungarn & co, det var heller ikke topp nivå, for det norske landslaget var dårligere da enn nå. Men hockeyforbundet markedsførte det, og vi hockeyfolka kom.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Golfspilleren »

Dette er likt i hele verden. Det finnes ikke supportere på dette nivået noen steder.
Ingen reiser for å se nordmenn i europacup i hopp eller skøyter. Ingen møter opp når byens to beste basketballag gjør opp om "best i byen". Ingen følger Frigg på bortekamp utenfor byens grenser.
Du kan snakke om hockey. Men det var landslaget. På et sted der mange spiller og liker hockey. En sport som fikk TV-tid.

Man ønsker å se det spektakulære. Stjerner. Det var ingen stjerner på Holtsmark. Kanskje fremtidens,men det er muligens juniorene som spiller kretsmesterskap i tennis. Lite folk der også.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Holtsmark var en internasjonal proff-turnering hvor en lokal spiller kjempet om en førstepremie på SEK 72.000.

Det var altså ikke som juniorer i kretsmesterskap eller annen amatøridrett.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Golfspilleren »

Det var omtrent som nordisk mesterskap i beachvolley.
Vi må ikke late som at NL er noe stort.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Grunnlaget for all proffidrett må da være at det finnes en publikumsinteresse og en supporterbase. Hvor skulle ellers pengene komme fra, hvis de ikke direkte eller indirekte kommer fra folk som bryr seg? Proffidrett uten publikumsinteresse kan da ikke være liv laga over tid.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Helt apropos, og dere tar det sikkert med et gjesp, men i natt passerte St. Louis Cardinals 3 mill solgte tribunebilletter for 12. sesong på rad, og det med fremdeles 11 hjemmekamper igjen i serien. Jeg vet ikke om noen noe sted og i noen idrett med mer imponerende tilskuertall, for St. Louis er relativt sett ikke noen veldig stor by.

Jeg har vært der, og det er en helt magisk baseball-interesse. Det eneste jeg har opplevd som ligner, det er hockeyinteressen i Toronto. Jeg har f.eks. ikke noe sted i Europa opplevd en by som er tilsvarende sterkt preget av fotball, ikke engang da jeg var i Liverpool.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by foffeey »

Golfspilleren wrote:Dette er likt i hele verden. Det finnes ikke supportere på dette nivået noen steder.
Ingen reiser for å se nordmenn i europacup i hopp eller skøyter. Ingen møter opp når byens to beste basketballag gjør opp om "best i byen". Ingen følger Frigg på bortekamp utenfor byens grenser.
Du kan snakke om hockey. Men det var landslaget. På et sted der mange spiller og liker hockey. En sport som fikk TV-tid.

Man ønsker å se det spektakulære. Stjerner. Det var ingen stjerner på Holtsmark. Kanskje fremtidens,men det er muligens juniorene som spiller kretsmesterskap i tennis. Lite folk der også.
Han karen med roperten følger jo Frigg overalt! "FRIIIGG - ER DIIIGG! F R I G G - Frigg er digg!" [FACE WITH TEARS OF JOY]
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Freud »

Enig med Snowman. Uansett nivået, så er det tragisk at det ikke møter opp folk i hvert fall fra klubben, familien, venner o.l. når en norsk spiller kjemper i toppen mot nordiske konkurrenter på en norsk bane, sentralt beliggende. Det er avslørende.
Hvor mange ser på TV-sendingene fra ET-turneringen i Moskva denne helgen? Og enda mer interessant; hvor mange russere er det som tilskuere? Så vidt jeg kan se er det tomt, bare en håndfull tilskuere på noen hull. Skyldes det at det ikke finnes noen russere i toppen internasjonalt? Og hvorfor har de ingen, forresten?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by kevin »

Russland er en ung golfnasjon, og har frem til nå vært forbeholdt fiffen. Sånn sett henger de mange år etter mange andre nasjoner. Tenk at Pavlov var den første russer som har klart cut på Europatouren, i 2015 altså. Få baner, få golfere og ingen stjerner. Men de har vært flinke til å arrangere turneringer på CT og nå ET.

Det finnes turneringer som har sjukt mye folk, som majors, RC, SC, Waste management turneringen og noen flere. På vanlige ET og CT-turneringer er det ikke mye folk, da må man ha noe spesielt å tilby. Turneringen i Danmark har det og trekker nesten 90 000 på en uke. LET på Vasatorp samler et sted mellom 20 og 30 000 på en uke.

Tutta sin turnering på Bogstad for et par år siden, samlet vel drøye 5000 tilskuere. Tviler på at de LET-turneringene som vi har arrangert, på Haga, Losby, Larvik, har hatt flere folk. Mest sannsynlig mindre. På CT-turneringene har det vært lite folk. Og på NL er det et fåtall, naturlig nok.

Holtsmark hadde et bra opplegg, med en pro-am dagen før. De fikk flere artikler i lokalavisa, men størst fokus lå nok på "kjendisene" og veldedigheten. De var flinke på sosiale medier, det er Nordea Touren også. Men f.eks NGF sender ut en pressemelding 1-2 dager før, det er det de bidrar med. Her kunne man gjort så mye mer. Samma uka var det LET Access på Larvik, ikke mye fuzz der heller, og ikke mye folk.

Alt i alt kan man gjøre mye mer, og kanskje trekke litt flere folk. Men noe store greier blir det ikke før det er noen store navn.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Birnando »

Edit:
Allerede poengtert, no need for more....
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Post Reply