PGA tour 2014/2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Snowman »

Nå har folk spilt golf i flere hundre år, og det har ALDRI vært en golfspiller som ikke slår dårlige slag. Men den som slår flere gode og færre dårlige slag enn alle andre golfspillere på planeten jorden, han blir best i verden. Hvem dette er, det er det man har konkurranser til å teste ut, som den i går kveld.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by TheBigEasy »

Selv Messi kan slå en feilpasning. Ingen er perfekt. Dette er mennesker, ikke roboter. Da er det alltid en feilmargin inne i bildet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by kevin »

Dagens høydepunkt var når Stensom limte pinnen på hull 11 med et fantastisk innspill. Spieth var et godt stykke kort av pinnen, men satte putten for det. Det blikket til Stenson, det sa "faen for en umulig fyr, han setter jo alt". Han trodde nok han skulle ta et slag der. Kult at han gratulerte Spieth også, det kommenterte Spieth etter runden også.

Puttingen til Spieth er det beste golfverden har sett. Det er det mange tourspillere som også mener.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Gundersen »

Enten er du helt svimmel, eller så er du yrkeskverrulant.
Jeg går for alternativ 2.
Du rett og slett bare digger å irritere på deg stein:twisted:
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by GolfMickey »

Syns det er ganske nitrist å klage på at proffene er dårlig. Krever Vannvittig mye av en spiller for å gå under par. Er ikke bare å mæle til ballen
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Freud »

Mitt poeng er at det ofte er på de enkle slagene de slår dårlig. Messi med 3-4 motstandere i kroppen er ingen sammenligning.
Med "enkle slag" mener jeg at liet er bra, ingen hindringer fremover, avstanden til pinnen under 150 m. (ofte under 100), pinnen står ikke for nær bunker eller vann eller skråning. Det kan være et normalt slag fra fairway eller en chip fra litt utenfor green. I altfor mange tilfeller ender da ballen langt fra pinnen, ofte 10-15 m. Ingen tvil om at de går for pinnen, men de mislykkes. Også tee-slag slås skjevt, i røffen. Hvorfor? På tee-slag skal de faktisk være roboter, når fairway er noenlunde bred og rett.
Også jeg ser de glimrende slagene, men jeg fester meg mer med de dårlige. For de skal egentlig ikke forekomme på det nivået, når alt ligger perfekt til rette for selve utførelsen.
Det var mange spillere i går som spilte regelrett dårlig, og banen er ikke spesielt vanskelig. Det blir omtrent umulig å få birdier når innspillene havner 10-15 m. fra pinnen.
Noen innspill var flotte, men de aller fleste dårlige.
det forundrer meg at ingen vil se eller snakke om dette. Dette er verdens beste golfspillere, ikke deg og meg. De har dette som yrke, og da må vi forvente bedre utførelse når forholdene ligger til rette for det.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by eivaan »

Du er et forbanna nettroll, kan du ikke finne et annet sted å lage kvalme med dine kveruleringer og totalt uintelligente forståelser av golf. Du har forpestet dette forumet nok!!!!! Piss off
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Snowman »

Freud wrote:Det forundrer meg at ingen vil se eller snakke om dette.
Mange har snakket om det, igjen og igjen, innlegg etter innlegg, og da forklart at de er uenige med deg. Du kan da vel ikke forvente at folk skal kommentere ut fra din virkelighetsoppfatningen eller dine premisser når de ikke er enige i dem. Det er jo som å melde at "alle kan da se at jorda er flat, det er bare å se ut av vinduet, men ingen vil se det eller snakke om det".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Freud »

Ja, Snowman, det er riktig at mange her har sagt at de er uenig med meg. Pussig nok har ingen noensinne beskrevet de dårlige slagene slik jeg gjør det. Det må bety at de mener at alle disse slagene er helt OK, som en naturlig del av spillet til toppene. Ingen har forsøkt å forklare hvorfor eller hvordan det er mulig å lande ballen så langt fra pinnen under de forholdene jeg har beskrevet. Det må bety at de mener en slik landing er den beste spilleren kan oppnå, og at den er tilsiktet. Er et innspill fra ca. 100 m. fra fairway som lander 10 m. fra pinnen et godt slag?
Årsaken til at ingen vil diskutere dette mer i detalj og innrømme hva de faktisk ser, er naturligvis den enorme respekt og beundring alle har overfor golf-toppene. Fordi man spiller golf selv, og vet hvor vanskelig det er!

Jeg gjentar for siste gang: det slås mange glimrende slag av verdenstoppene i golf. Men det slås også (for) mange dårlige, under perfekte forhold. Jeg spør bare hvorfor vil ingen diskutere årsakene til dette?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by GolfMickey »

For en kar!

Image
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Franz »

Freud wrote:...Også jeg ser de glimrende slagene, men jeg fester meg mer med de dårlige.
Dette oppsummerer vel stemningen på en ok måte.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Franz »

Freud wrote:Det blir omtrent umulig å få birdier når innspillene havner 10-15 m. fra pinnen.
Hvorfor det? Det skal ikke være mulig å bomme timetersputter - de er proffe! Se på Spieth, han satt mange som var mer enn 10 meter. Hvorfor gjør ikke alle det?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Franz »

Freud wrote:Noen innspill var flotte, men de aller fleste dårlige.
Siste nå... :)

Her viser du med tydelighet hvorfor ingen gidder å diskutere med deg; du kan for lite. Du ser åpenbart ikke helheten i spillet, og forstår ikke hva spillerne prøver å oppnå. Du blir som han som ser sykling og lurer på hvordan det er mulig at Cavendish vant når du tydelig så at Edvald ledet løpet etter 50 km.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Snowman »

Freud wrote:Jeg gjentar for siste gang: det slås mange glimrende slag av verdenstoppene i golf. Men det slås også (for) mange dårlige, under perfekte forhold. Jeg spør bare hvorfor vil ingen diskutere årsakene til dette?
Du har fått svar mange ganger, og det er at alle spillere i alle type tekniske presisjonsidretter har feilprosenter. Hvis man har prøvd litt selv, og samtidig sett de beste, så vet man at det er sånn. Hvis du lover at du har gjentatt den type spørsmål for siste gang, så gjentar jeg her svaret for siste gang, ved å hevde at sånn er det i absolutt alle sammenlignbare tekniske idrettslige utfordringer, og jeg har prøvd en del av dem. Du skal få det med teskje!

Jeg har spilt bowling, biljard, petanque, dart og curling i tillegg til golf, og noen av dem med og mot temmelig gode folk. I bowling har jeg selv bare vært bedriftsutøver med pers på 239, men jeg har en kamerat som var på landslaget spilte 300 i en stor europeisk turnering, men han misser kast han også! Biljard, der hadde jeg selv bord i kjelleren, og jeg har vært hjemme og spilt hos norgesmester og Eurosport-kommentator Reidar Rune Larsen, og han traff ikke hver gang han heller. I petanque har jeg selv spilt mot de beste i verden, og de bommer både legg og skudd de også. Dart, der har jeg nøyd meg med å ha skive i stua og ellers spille på puber, men jeg ser jo dårlige kast fra verdenstoppene på Eurosport. Og curling, der har jeg en norgesmester i egen familie, som jeg har vært med ut på isen, og ellers kjenner jeg (i hvert fall på hils) minst halvparten av de beste norske spillerne fra Ramsfjell- og Trulsen-generasjonene, som jeg derfor alltid så på TV når anledningen bød seg. Jeg har alltid holdt på med denne type litt sære idretter, sånne idretter som styrke- og kondisjonsgutta kaller "idretter" i gåseøyne.

Poenget? Det er at tekniske presisjonsidretters egenart er at absolutt alle, selv de beste, har feilprosenter. Men de beste treffer oftere og bommer sjeldnere enn oss andre og konkurrentene sine, og det er det som gjør dem best. Men det kommer absolutt aldri til å dukke opp en spiller som ikke misser, verken i bowling, biljard, petanque, dart, curling, golf eller noen annen lignende teknikksport.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Freud »

Merkelig at du misser poenget gang på gang. Det er frekvensen av dårlige slag jeg kritiserer, ikke at de forekommer.
Det er for mange dårlige slag blant toppene i golf, når slagstilling, lie og alt annet er "perfekt".
Helheten i spillet, jomen sa jeg smør! Det gjelder vel å lande 10 m. unna, for da har man den beste linjen? PGA-statistikken viser at "make-percent" for putter er 7 % ved avstand 30 fot.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Franz »

Freud wrote:Merkelig at du misser poenget gang på gang. Det er frekvensen av dårlige slag jeg kritiserer, ikke at de forekommer.
Det er for mange dårlige slag blant toppene i golf, når slagstilling, lie og alt annet er "perfekt".
Helheten i spillet, jomen sa jeg smør! Det gjelder vel å lande 10 m. unna, for da har man den beste linjen? PGA-statistikken viser at "make-percent" for putter er 7 % ved avstand 30 fot.
Ingen misser poenget, du forstår bare ikke svarene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: PGA tour 2014/2015

Post by Franz »

Freud wrote:Merkelig at du misser poenget gang på gang. Det er frekvensen av dårlige slag jeg kritiserer, ikke at de forekommer.
Det er for mange dårlige slag blant toppene i golf, når slagstilling, lie og alt annet er "perfekt".
Helheten i spillet, jomen sa jeg smør! Det gjelder vel å lande 10 m. unna, for da har man den beste linjen? PGA-statistikken viser at "make-percent" for putter er 7 % ved avstand 30 fot.
Det hender 10 m er nærmeste mulige punkt, hvis man ikke skal ta for stor risiko.

Du kommer nå til å svare at det er FREKVENSEN du hisser deg opp over. Vel, det er i tilfelle en aldeles meningsløs diskusjon - du må jo bare mene det, men ingen her er enig. Du må lete et annet sted. De fleste her inne er ivrige golfere som prøver å forstå sporten, og gjerne også hvordan de beste tenker. Derfor er det interessant å prøve å forstå hvorfor 30 av de aller beste spillerne i verden i år (og dermed mest sannsynlig gjennom tidene) tenker når de skal manøvrere seg rundt en bane med svært vanskelige greenområder og forhold. For, ja, klissvåte fairways og lynraske greener er vanskelig, og ingen slag er 100% forutsigbare.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by kevin »

Freud
Det var mange spillere i går som spilte regelrett dårlig, og banen er ikke spesielt vanskelig
Litt nysjerrig bare, hva legger du i at banen ikke var spesielt vanskelig?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: PGA tour 2014/2015

Post by veggiss »

Freud har sikkert spilt den, lite fairwayer som heller mot vannet så banen er nok lett :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: PGA tour 2014/2015

Post by PlayerG »

Interessant artikkel om Henrik Stenson: https://golfanalytics.wordpress.com/201 ... -too-much/
Post Reply