Hjelp til kjøp av utstyr :)

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by TeddyPua »

Hei! Håper det er noen her som kan guide meg litt i jungelen av utstyr.
Jeg startet å spille for 4 uker siden så er ganske fersk, men jeg føler jeg har leid køller så mange ganger nå at det lønner seg å kjøpe et eget sett.

Jeg aner ikke hva slags informasjon jeg skal gi her, men prøver.

Jeg spiller som regel 9 hull og havner da vanligvis mellom 10 og 14 over par.
Har funnet ut at jeg oftere får feilslag når jeg bruker stålkøller enn grafitt. Så tror det er sistnevnte jeg ønsker å kjøpe.

Jeg slår ca 150 meter med 5'er
130-40 meter med 7'er
120 med 9'er
100 med P

Tror jeg har lyst på et ganske tilgivende sett.
Har ikke noe spesielt budsjett, men ønsker meg noe som varer en stund.

Noen som har noen tips? Holder det å kjøpe billigsettene fra golfhandelen? Eller bør jeg legge litt i det? :D
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by GolfMickey »

Du bør legge litt i det, Du har bra lengder og scoren er vanvittig bra når du har spilt en så kort periode.

Titleist Ap2 eller Ap1 og Nike Vapor Speed er ganske tilgivende og passer de fleste hcp klasser
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by JonasB »

Om du har leid et par ganger har du nok mere preferanser enn bare forskjellen mellom stål og grafitt vil jeg tro. Det beste er jo da om du kan huske navnet på noen av de settene du har leid og evt hvilke du har spilt bedre med. Jeg kjøper det meste uprøvd fra nett, mange mener at man ikke bør gjøre det og heller teste først. Det får være opp til deg.

Jeg synes Cobra har gode tilgivende køller. Mizuno har dog uendelig mye bedre feel. Igjen, så blir det fort smak og behag.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by TeddyPua »

Takk for svar og takk for tilbakemelding på spillet mitt :) Kjekt å høre da jeg ikke har pratet med noen som spiller golf før og ikke vet om det jeg gjør er rævva eller bra.

Kan også legge til at jeg ønsker et par hybrider i settet da. Driver ser jeg på som unødvendig enn så lenge :)
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by TeddyPua »

Lurer litt på den første her nå.
Men to ting. Er dette jern mellom 3 og 7? Eller hva følger med her?
Også når jeg skal velge flex så kan jeg kun velge Aflex. Hva vil det si?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by GolfMickey »

det er 5 jern til pitch

"L" denotes "ladies flex"
"A" denotes "senior flex"
"R" denotes "regular flex"
"S" denotes "stiff flex"
"X" denotes "extra stiff flex"
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by TeddyPua »

Så jeg kan kun få det settet med seniorflex?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by liverglimt »

Hvorfor skal du ha SR flex? Med dine scorer så bør du sporenstreks stikke innom en av dine nærmeste seriøse golfbutikker eller køllemaker så du får målt hastigheten og rytmen din. Så du får ett smart sett med en gang.

Kjøp deg jernkøller først så kan du legge til resten etterhvert. Styr unna komplette sett, de holder ikke mål for noen. Lykke til!!
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by TeddyPua »

liverglimt wrote:Hvorfor skal du ha SR flex? Med dine scorer så bør du sporenstreks stikke innom en av dine nærmeste seriøse golfbutikker eller køllemaker så du får målt hastigheten og rytmen din. Så du får ett smart sett med en gang.

Kjøp deg jernkøller først så kan du legge til resten etterhvert. Styr unna komplette sett, de holder ikke mål for noen. Lykke til!!
Nei skal jo helst ikke ha det da. Men det settet jeg ble foreslått her hadde kun det som alternativ så lurte litt på det... ;)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by liverglimt »

Så peis på med målinger og få en skikkelig anbefaling med en gang. Hvor i landet bor du?
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by TeddyPua »

Bor i Sarpsborg, Østfold. Er det en kostbar affære? :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by liverglimt »

Hvis du går til en av de større golfbutikkene så har flere av dem utstyr til det. Ellers så gjør de fleste det inkludert om du kjøper køller.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by Franz »

Jeg syns også du burde stikke innom en golfklubb eller butikk og få litt hjelp. Borregård eller Skjeberg må vel ha noen som kan hjelpe deg.

Når det er sagt så kommer de ikke til å gjøre noe annet enn å ta en titt på svingen din, kanskje måle hastighet, og så anbefale noe av det de har i shop'en. Mao ikke mye mer enn vi kan gjøre her på forumet. Dessverre, men sånn er det. Hvis du kjøper et ok jernsett fra en kjent produsent blir det neppe veldig galt. Flex på skaftet har mindre å si enn folk skal ha deg til å tro - er du i tvil kjøper du den stiveste av de to du lurer på.

Hiv deg rundt, skaff deg egne køller og ut å spill! :)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by Rotten »

Du har i grunn kun to valg: Titleist eller Mizuno! :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by Gundersen »

TeddyPua wrote:
liverglimt wrote:Hvorfor skal du ha SR flex? Med dine scorer så bør du sporenstreks stikke innom en av dine nærmeste seriøse golfbutikker eller køllemaker så du får målt hastigheten og rytmen din. Så du får ett smart sett med en gang.

Kjøp deg jernkøller først så kan du legge til resten etterhvert. Styr unna komplette sett, de holder ikke mål for noen. Lykke til!!
Nei skal jo helst ikke ha det da. Men det settet jeg ble foreslått her hadde kun det som alternativ så lurte litt på det... ;)
Sorry, litt i tåka da jeg fant linker.
Kan ikke garantere at det ikke gjentar seg:)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by Snowman »

Gundersen wrote:
TeddyPua wrote:
liverglimt wrote:Hvorfor skal du ha SR flex? Med dine scorer så bør du sporenstreks stikke innom en av dine nærmeste seriøse golfbutikker eller køllemaker så du får målt hastigheten og rytmen din. Så du får ett smart sett med en gang.

Kjøp deg jernkøller først så kan du legge til resten etterhvert. Styr unna komplette sett, de holder ikke mål for noen. Lykke til!!
Nei skal jo helst ikke ha det da. Men det settet jeg ble foreslått her hadde kun det som alternativ så lurte litt på det... ;)
Sorry, litt i tåka da jeg fant linker.
Kan ikke garantere at det ikke gjentar seg:)
Men kanskje jeg er en som bør bytte fra Reg. til Sr. flex? Hvor går vanligvis grensen? I dag spiller jeg med et sett Reg. grafitt, og med det slår jeg vanligvis ca 120 m med 7'ern. Det er kort sammenlignet med stort sett alle jeg spiller med, så jeg har tydeligvis ganske lav svinghastighet. Nå må jeg bytte grep på det hvis jeg skal fortsette med det jeg har. Kanskje jeg bare i stedet skulle kjøpe det TaylerMade-settet til 2999, i Sr-flex?

Det er en 55-åring som spør her, så jeg kommer ikke til å slå lenger når jeg blir stor...
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by Pepper »

Snowman, be Johan Elgborn sjekke svingen og hastigheten din og la han komme med en anbefaling før du bestemmer deg.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by Franz »

Jeg blir mer og mer overbevist om at flex er underordnet mange andre faktorer. Alle trackman-data peker i retning at flex har mindre innvirkning enn man har trodd. En annen skaftmodell i stivere flex kan godt gi bedre tall enn mykere av samme modell du har nå.

Når det er sagt: Det aller mest effektive er at du har et skaft du tror på - alle tester viser at spilleren gjør større endringer enn selve skaftet kan kompensere for når hen vet hvilket skaft hen slår. Mao, hvis du vet at du slår et x-flex skaft tar du i mer enn når du slår et a-flex skaft, enten du vil eller ei.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hjelp til kjøp av utstyr :)

Post by liverglimt »

Franz wrote:Jeg syns også du burde stikke innom en golfklubb eller butikk og få litt hjelp. Borregård eller Skjeberg må vel ha noen som kan hjelpe deg.

Når det er sagt så kommer de ikke til å gjøre noe annet enn å ta en titt på svingen din, kanskje måle hastighet, og så anbefale noe av det de har i shop'en. Mao ikke mye mer enn vi kan gjøre her på forumet. Dessverre, men sånn er det.

Trist men sånn er det desverre. Jeg vil si det rett ut, hvis de ikke måler svinghastigheten og tar video av deg, samt gir deg en kvalifisert vurdering. Gå til en annen plass umiddelbart.
Post Reply