Sakte spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

per nå virker dette umulig, kladder seg opp med 3 flighter på ett hull, og null flyt, bare venting for alle.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Generelt for dårlig marshalltjenester rundt på de forskjellige banene.
Man kunne lett kombinert dette med kioskservice. Dette ville gjort Marshall "mindre farlig", samtidig lettere å få oppmerksomhet fra spillerene.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Sakte spill

Post by GunnarBull »

Xo1 wrote:I følge min GPS klokke, tilbakelegger jeg i snitt ca. 10 km på en 18 hulls runde hvor banen spiller +/- 6000 meter.
Hvis vi beregner en gangtid på 9 minutter pr. Km. Betyr det 1 time og 30 minutter på 18 hull.
Hvis vi beregner at 4 spillere bruker 85 slag hver og bruker 30 sekunder pr. slag så betyr det at hver spiller bruker 42 minutter på å utføre sine slag.
Gangtid: 1:30
Spiller A: 0:42
Spiller B: 0:42
Spiller C: 0:42
Spiller D: 0:42
Totalt: 4:20

At vi skal forvente at en 4 ball skal bruke noe særlig under fire og en halv time tror jeg ikke noe på.
1 km på 9 minutter er vel det samme som 6,7 km/t. Skal vi beregne en ganghastighet på en større gruppe mennesker, må vi nesten ta utgangspunkt i det svakeste leddet. Jeg vil tro gjennomsnittsganghastigheten (puh) blir nærmere 5 km/t, hvilket øker gangtiden til 2 timer. Antall sekunder per slag er trolig en del mindre enn 30 sekunder, men jeg er enig i konklusjonen.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Xo1 wrote:I følge min GPS klokke, tilbakelegger jeg i snitt ca. 10 km på en 18 hulls runde hvor banen spiller +/- 6000 meter.
Hvis vi beregner en gangtid på 9 minutter pr. Km. Betyr det 1 time og 30 minutter på 18 hull.
Hvis vi beregner at 4 spillere bruker 85 slag hver og bruker 30 sekunder pr. slag så betyr det at hver spiller bruker 42 minutter på å utføre sine slag.
Gangtid: 1:30
Spiller A: 0:42
Spiller B: 0:42
Spiller C: 0:42
Spiller D: 0:42
Totalt: 4:20

At vi skal forvente at en 4 ball skal bruke noe særlig under fire og en halv time tror jeg ikke noe på. Golf er ikke et spill der man ønsker å stresse, få opp pulsen, osv. For å utføre et godt golfslag skal man være rolig og avslappet. Det er mlan neppe dersom man løper runden på tre timer. Jeg mener at en 18 hulls runde på 4:30 for en 4 ball er den tiden det tar å spille golf. Har ikke noe ønske om å presse den tiden ytterligere ned fordi noen skal på joggetur med golfkøllene. Har spilt mange runder på forskjellige baner i sommer i "primitime" med mye folk på banen, og kan ikke huske å ha brukt over fire og en halv time. Golf er for de fleste mer enn selve spillet, det er flere ting som gjør en golfrunde, layout, kondisjon, utsikt osv. Osv. Det at golfspilleren også kan nyte dette og kunne snakke om dette underveis betyr mye for mange. Jeg syntes ikke at de som faktisk er på banen for å spille golf å samtidig ha det trivelig skal behøve å stresse rundt på under tre og halv time for at de som egentlig ikke har tid til å spille golf skal rekke å spille 18 hull, de får heller akseptere at de ikke har anledning til å spille golf over 18 hull, men klare seg med 9 hull denne dagen.
I all verden!
Så alle de tre andre skal stå som saltstøtter mens hver enkelt gjennomfører pre-shot rutiner et al?
Da begynner det jo å bli begripelig hvorfor golf skal ta så forbasket lang tid.

Nei, sånn gjør du dette:
Den som ligger nærmest meg i eller nær spillefeltet følger min ball når jeg slår, så følger jeg hans/hennes. De to andre gjør det samme parallelt for sine baller.
Alt selvfølgelig uten risiko for de andre.
Gå til egen ball, gjør deg klar, (hanske på, kølle valgt, siktelinje uttatt, prøvesvinger gjort o.s.v) se så på evnt. andre baller som god medspiller, klask så til egen.
Ligger man spredt, så går man jo bort til egen ball, endog mens andre slår selv om det betyr at man går 20 meter nærmere hullet.
Øynene virker også i fart, hvis man vil.
Se på regnestykket i dette lyset, så vil du se at 4t+ er ren sløsing med andres, og egen, tid
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Man må da vel få lov å følge ballene til alle de andre i lufta. Ærlig talt, det er da en av gledene med golfen, inklusive den selvfølgelige ting det er å kunne gi komplimenter for et godt slag. Og hvis ballen går ut et sted, og det kan bli leting, er det større sjanse for å finne ballen dess flere som har fulgt med.

Jeg spiller golf fordi det er gøy, ikke for å bli fortest mulig ferdig. For sakte og for fort, det er grøftene på hver side av veien. Jeg går heller på idealtid, som det het i barnelangrenn.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Snowman wrote:Man må da vel få lov å følge ballene til alle de andre i lufta. Ærlig talt, det er da en av gledene med golfen, inklusive den selvfølgelige ting det er å kunne gi komplimenter for et godt slag. Og hvis ballen går ut et sted, og det kan bli leting, er det større sjanse for å finne ballen dess flere som har fulgt med.

Jeg spiller golf fordi det er gøy, ikke for å bli fortest mulig ferdig. For sakte og for fort, det er grøftene på hver side av veien. Jeg går heller på idealtid, som det het i barnelangrenn.
Følg i vei, men hvorfor ikke bevege bena samtidig?
Som et eksempel løper jeg mye, det er på mange måter min andre hobby.
Jeg koser meg med det og, men jeg må da for svingende ikke stoppe hver femte meter for å pludre for å finne glede i turen for det.

Det er forunderlig at det på død og liv skal være så vanskelig å koze seg i bevegelse.
Komplimenter for gode slag hører med, men synes du ikke det blir bittelitt påklistret hvis alle tre i ballen din på død og liv må dele ut det samme komplimentet i eminga?
Det går veldig bra synes jeg og si det til den gode/heldige spiller når vi kommer nærmere hverandre lenger opp på fairway, eller endog helt opp på green.
Golf er en idrett, medlem som forbundet er av NIF og greier.
Da må det være mulig å forsøke å gjennomføre litt mer ekspeditt enn et slag brevsjakk.

Men joda, idealtid er aldri feil.
På den siste banen jeg spilte i Irland var den på 3.30.
Så enten er de ûber-mensch eller også er vi her oppe kanskje bittelitt for opptatt av koz, klemz og naturopplevelser på den 39 runden på hjemmebanen i år.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Jeg har også gått mange runder på 3.30 og faktisk godt under det, men da har det vært morgenrunder hvor vi går ut før køen. Det er det man må gjøre hvis man vil gå fortere enn det gjennomsnittsgolferen syns er idealtid. Når jeg går ut midt i køen fullt av 4'ere på en helgedag, da kunne det ikke falle meg inn å bli irritert for at det tar drøyt 4.30.

Dette er vel allmen grei erfaring, dvs stå opp om morran og komme seg ut før køen når man vil spille raskt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Sakte spill

Post by GunnarBull »

Veldig enig med Snowman her. Jeg skjønner godt at noen liker å holde tempoet oppe, men å tro det skal være mulig på en fullpakket bane med nybegynnere, pensjonister og scratchspillere i skjønn forening, da kan man like godt tro på julenissen.

Hvis du vil unngå å bli irritert, har du bare ett reellt valg, og det er å tilpasse deg resten av flokken.

Det er for øvrig stor forskjell på baner. Parkbaner uten alt for tjukk rough går glatt et time raskere i "rushtida" enn trange skogsbaner med ball-leting på annenhvert hull.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

Norsk golf la denne ut på nytt så ikke noe tvil om at det er et problem, hadde alle fulgt dem hadde det kanskje blitt flyt også i rushen, som sagt golf er trim, ikke en søndagstur med subbing.

http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... akte-spill
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Mellom 4.15 og 4.30 må man regne med, men når det drar seg mot 5 timer og sågar mer, da må noen få et spark i ræva. Et grelt eksempel, spilte en turnering, og det begynte kjapt å stange, årsaken ble identifisert, men dessverre ikke før runden var nesten over. Når da den ballen som var årsaken kommer inn ca. 40 minutter etter ballen foran. Altså brukt 30 minutter mer enn alle som gikk tidligere. 5 minutter for hvert tredje hull spilt.
Vet at hovedårsaken ligger på en enkeltspiller i denne ballen, men ansvaret er på alle 4.
Jeg spiller tidvis med en kompis som ikke spiller så ofte, og han kan innimellom bli litt "ukonsentrert" men da er det også mitt ansvar å "vekke" han.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

På KM i Hakadal la flighten bak oss 4-5 hull bak når vi var ferdige, ikke spilte vi spesielt fort heller, oppsiktvekkende.
fryseboks
Forumvant
Forumvant
Posts: 61
Joined: 22 Jun 2015, 21:45
Been thanked: 4 times

Re: Sakte spill

Post by fryseboks »

----------------
Last edited by fryseboks on 16 Jun 2017, 13:19, edited 1 time in total.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

GunnarBull wrote: snip....
Hvis du vil unngå å bli irritert, har du bare ett reellt valg, og det er å tilpasse deg resten av flokken.
Snip...
Med respekt å melde, dette er i overkant defaistisk.
Med den holdningen vil vi bare fortsette i samme blindsporet og sporten vi alle er glad i forvitres sakte men sikkert.
Her på berget da altså.
Jeg valgte i sin tid å legge golfkøllene bort i ca ni år.
Grunnen var det enormt trege spillet midt på nittitallet.
Det løste selvfølgelig ikke en pøkk, annet enn at de foran meg slapp å få baller urovekkende nær når tålmodigheten tok slutt.

Når jeg så, preget av alderdommens mange lyter, inkludert en smule større tålmodighet, returnerte tilbake til golfen var det status quo.
Denne gang prøver jeg heller å "oppdra" medspillere slik at de har fokus på gode rutiner og effektivt spill.
Uten på noen måte å gå på bekostning av hyggen og naturopplevelsen og alt annet som hører med til en fin golfdag.

Jeg ser jo at det er et stort fjell å flytte, selv her i denne tråden presenteres synet på 4,5t runden som helt ok.
Men som de sier, den som gir seg er en dritt.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

På riksveien er det noen som alltid vil forbi bilen foran, for det går aldri fort nok. De kjører opp i ræva på deg, og der ligger de tett oppi og venter, for å mase og stresse seg forbi. Nesten greit å havne i litt kø, så kanskje de roer seg, når de ser at det er biler forover så langt øyet rekker.

Når jeg spiller golf, da spiller ikke jeg og makkerne mine for å bli fortest mulig ferdig. Vi spiller i jevnt greit tempo, slik flertallet av golfere gjør. Da er det faktisk også veldig greit å gå litt i kø, for så lenge vi hele tiden har folk foran oss, som vi holder greit følge med, da trenger vi ikke la oss stresse av at det kommer noen bak som spiller for å bli ferdig fortest mulig. Så hvis du kommer bak meg, Birnando, og jeg går saktere enn du ville gjort, så legg merke til at jeg har folk foran meg. Jeg holder følge med dem, OK?

Det er derfor helt greit for meg å gå i en sånn 4,5 timers-kø, så lenge vi er fire stk som har det hyggelig sammen på golfbanen, så har ikke de bak noen ting å anklage oss for.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Sakte spill

Post by Bogey »

Problemet Snowman, er vel ikke at du som ligger som nr 3, 5 eller 7 I køen, men et eller annet sted der fremme er det noen som ikke går å stanger oppi de fremfor.... Det er vel der problemet ligger, at ikke alle klarer å holde følge med de foran. Viss alle klarer å følge de foran har vi kommet veldig langt.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

vis alle holder følge tar det maks 4 timer, alltid noen sinker som gjør at det tar unødvendig ekstra tid.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Og i det øyeblikket det står turnering på scorekortet, så må du legge på minst 30 minutter
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

GolfMickey wrote:vis alle holder følge tar det maks 4 timer, alltid noen sinker som gjør at det tar unødvendig ekstra tid.
P.s.
Vi spiller sammen søndag
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Gundersen wrote:Og i det øyeblikket det står turnering på scorekortet, så må du legge på minst 30 minutter
... men det er mye arrangørenes skyld, siden de på død og liv så ofte vil ha netto slag heller enn stableford. Det går faktisk fortere hvis man kan plukke opp ballen når man får null poeng på hullet enn at man evt må helt opp i 11 slag på par5-hull.

De aller fleste av oss har vel opplevd dager hvor vi spiller dårlig i konkurranse, og på sånne dager betyr det faktisk en del når man plukker opp. Og det er alltid noen som har den type dårlig dag, i det minste noen dårlige hull.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Er enig med deg Snowman, men også stablefordturnering tar tid. Det skal letes lenge, og avstander skal sjekkes med et utall devicer, samt at greener skal leses fra alle mulige vinkler.
Dette kan debatteres fra mange vinkler, men mye koker uansett ned til gode rutiner på banen.
Post Reply