Overselges resultatene til norske amatører?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Snowman »

Jeg leser på Norsk Golf:

<... Viktor Hovland og Kristoffer Reitan sendte Norge opp i ledelsen i prestisjetunge The Spirit International i Texas - en av verdens største amatørturneringer.
Denne uken samler 80 av verdens beste amatører seg på Whispering Pines Golf Club i Texas. 20 nasjoner fra seks kontinenter er representert, og hver nasjon har plukket ut sine to beste amatører på damesiden og sine to beste på herresiden...>

Men har virkelig nasjonene "plukket ut sine to beste"? Jeg sjekket det som heter "The Men’s WORLD AMATEUR GOLF RANKING", og det er INGEN (!!!) av verdens 20 høyest rankede amatører som er med. Mange nasjoner har latt være å ta ut diverse av sine høyest rankede, tydeligvis både sine ess, konger, damer og knekter! Det er faktisk bare 5 av verdens 50 høyest rankede som deltar, nemlig disse:

22 Philip Barbaree, USA
33 Grant Forrest, Scotland
36 Ewen Ferguson, Scotland
38 Will Zalatoris, USA
50 Antoine Rozner, Frankrike

Jeg lurer noen ganger på om Norsk Golf vil ha oss til å tro at norske juniorer og amatører er bedre enn hva de i virkeligheten er? De har klart å lure også meg noen ganger gjennom årene, det innrømmer jeg gjerne, så jeg har hatt overdrevne forventninger til hva som skulle komme.

Men hva har vi grunn til å tro på, med de gutta som nå sendte Norge opp i ledelsen i den "prestisjetunge turneringen"? Kan vi tro på at vi har fremtidige verdensstjerner i Viktor Hovland og Kristoffer Reitan?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Freud »

Bravo, Snowman! Dette var en god avsløring.
Hvor mange amatørturneringer med "verdens beste" har ikke norske amatører/juniorer deltatt i opp gjennom årene, med strålende resultater? Og hvordan har det gått med disse spillerne senere? Jeg mener ikke at du skal svare, men jeg har en følelse av at disse spillerne og deres resultater er betydelig overvurdert.
Det blir som når Norge deltar i såkalte EM og VM for juniorer, som ikke er noe ekte mesterskap, men mest et PR-stunt for en stor sponsor.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Snowman »

Vel, jeg har ikke noen sikker formening om dette, derfor vet jeg heller ikke om noe er verken avslørt eller solgt for mer enn det er verd. Men jeg spør! For jeg har en litt uggen mistanke om at det brukes for store ord en del ganger.

Det er litt som da Hovland var et omspill fra bronsemedaljen i "ungdoms-OL", noe som skulle indikere at det var toppen av ungdom som var der. Men da jeg så på lista, var det ikke med en eneste spiller fra USA, og det var bare en eneste en fra GB. Man kan jo da spørre hvor mye en sterk plassering er verd, når vi snakker om bare en spiller fra de nasjonene som har 63 mann på topp-100 på OWGR.

Litt tilsvarende nå, hvor ikke minst USA har mange spillere ranket høyere enn de to de deltar med, og det gjelder også flere andre nasjoner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Birdieplayer »

Golfere må prestere der de konkurrerer, at norske golfjournalister muligens ikke er 100% oppdatert lever vi med hver dag.

Prestasjoner lar seg enklere&riktigere måle når de spiller på øveste nivå på college, og når golfen blir levebrød.

Klyper med salt forblir aktiv i mange hundre år til.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Freud »

Det er jo nettopp "golfjournalistene" som er problemet her, Birdieplayer! De skal vite det som Snowman tar opp, og ikke sluke alt rått. De må sette våre spilleres prestasjoner inn i den riktige sammenheng. Det er derfor de har spesialisert seg på golf. Og det er alvorlig når NGF gjennom Norsk Golf prøver å lure leserne.
Av vanlige sportsjournalister venter vi ingenting når det dreier seg om golf.
fryseboks
Forumvant
Forumvant
Posts: 61
Joined: 22 Jun 2015, 21:45
Been thanked: 4 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by fryseboks »

Interresant at du tar dette opp nå. Satt nettopp å tenkte på dette selv etter å ha lest saken du referer til. For undertegnede som egentlig aldri har fulgt med på golf før inntil ganske nylig, kun spilt selv, virker det som flere av juniorene er selvskrevne fremtidige tour-spillere. Ser stadig Viktor Hovland og Kristoffer Reitan dukke opp i toppsaker hvor de har vunnet en eller annen form for VM. Kanskje en urettferdig formulering mot de to, men det er et eksempel.

Klart dette er talentfulle gutter, men dere som kan dette og følger med bedre enn meg. Hvor langt kan de gå? Realistisk. Er disse guttene (og jentene) så gode som bla. Norskgolf får det til å virke, eller bør jeg senke forhåpningene mine?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Snowman »

Det kan godt hende de gutta kan nå veldig langt, det håper vi jo alle sammen. Men hvem kan man stole på når det gjelder å sette prestasjonene deres i riktig perspektiv? Jeg vet ikke! For journalister vil alltid overselge norske prestasjoner. Det skjer ikke bare i Norsk Golf, men alle steder og i alle idretter. Likevel, det blir litt parodisk når man legger sin elsk på visse ord for å gjøre ting ekstra stort og viktig. Hvis man på norskgolf.no søker på ordet "prestisjetung", får man over hundre treff, så det er tydeligvis veldig mye som er prestisjetungt i golf, inklusive den turneringen disse gutta nå spiller. Og det er den kanskje også. Men at de nasjonene som er med stiller med sine to beste amatører, det er rett og slett ikke sant.

En ting er amatørratingen, noe annet er juniorrankingen. Den er enda vanskeligere å vite hva man skal legge i, for den går etter totale poeng, dvs ikke gjennomsnittspoeng. Derfor preges den mye av antall tellende turneringer. Reitan er der helt oppe på 4.plass i verden, men han har også spilt 10 tellende turneringer, noe som er mer enn nesten alle andre. Igjen, det er opplagt veldig bra, så han er kjempegod for alderen, men HVOR bra han er opp mot andre navn på lista, det er vanskelig å vite.

For øvrig, i den turneringen vi nå startet med, så falt gutta dessverre ned til T6 etter andre runde, nå 8 slag bak ledende USA. Det svarteste hullet deres var hull 2, et par-5-hull, hvor de fikk 7 slag. Og det er altså bestball, hvor alle de andre lagene fikk 4 eller 5, så de tapte 2-3 slag til feltet på det ene hullet. Som lag gikk de første runde på -9 og andre på -1, så de er nå på -10.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Birdieplayer »

Jeg forventer generelt ikke mye av journalister, men jeg lar døra stå åpen for å bli full av forventninger!

Alle kjendis&skandalesaker ødelegger yrket. Sett fra mine øyne.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by Snowman »

Når det ene og det andre er sagt her, så legger jeg gjerne til at jeg syns han Christian Døvle stort sett gjør helt ok journalistisk håndverk. Jeg pleier å lese det han skriver, og uten han hadde det vært lite der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Overselges resultatene til norske amatører?

Post by kevin »

Iogmed at hvert land stiller med 2 gutter og 2 jenter hver, vil det aldri være sånn at mange av de best rankede amatørene er med. I jenteklassen er det 9 av topp-50, og faktisk 3 spillere topp-5. Det betyr at det er ganske bra styrke i jenteklassen. Titter man på WAGR og antall amerikanere der, vil man finne 19 stk som er topp-50. Når de bare kan ha med 2 spillere, så svekkes styrken i feltet kraftig med tanke på rankingen.

I gutteklassen er det enda verre, hele 25 av de topp-50 er amerikanere. Men kun 2 kan stille i turneringen.

Noen av de beste amatørene i verden er med, uten tvil. Spesielt på jentesiden.
Post Reply