Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by TeddyPua »

Hei! :)

Noen her som klarer å se hva jeg gjør feil evt. hva jeg gjør riktig? :D

https://www.youtube.com/watch?v=hEJr_9CN7NE
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Gundersen »

Hvordan er resultatet av den svingen?
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by TeddyPua »

TeddyPua wrote:Hei! :)

Noen her som klarer å se hva jeg gjør feil evt. hva jeg gjør riktig? :D

https://www.youtube.com/watch?v=hEJr_9CN7NE
140-50 meter veldig rett. 7er jern
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Gundersen »

Da er svingen i orden8-)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Franz »

Mye fint i den svingen. Jeg er ingen utdannet pro, så ta alt med en klype salt. Jeg ser svingen din slik, på bakgrunn av det ene klippet:

Grepet ditt er for sterkt. Begge hender. For å kompensere for dette havner hendene for langt foran ballen i oppstillingen. Dermed svaier du for mye vekk fra ballen i take away. På tross av bra balanse kommer du ikke helt frem på venstrefoten igjen.

Denne svingen kan være kraftfull og effektiv, men tipper den er relativt ustabil, og gir noen saftige venstremisser, eller tilogmed sockets.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by mciljoy »

Det er vanskelig å si at svingen er bra eller dårlig uten å vite hvordan du treffer ballen. Jeg mener at vi ikke kan se fra video om du er ustabil eller ikke f.eks. Men enig med Franz i at grepet ditt er veldig, veldig sterkt. Jeg ville nok endret det på grunn av begrensningene dette medfører i ballbane. Ikke noe problem å spille stabil god golf med dette. Mange gode spillere som f eks Zach Johnson har sterkt grep med begge hender. Tipper du slår veldig lavt og at de lange jernene ikke er dine beste venner. Tipper også at du ikke får den lengden med driver du burde hatt. Tipper du er ganske stabil og slår veldig rett. Tipper feilslagene dine starter venstre og fortsetter venstre og at du aldri i ditt liv har slått en høy fade.. ;-)

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt den laaaange veien med å bytte til et nøytralt grep og dermed fått flere slag i baggen og mer gøy på banen. Om du blir en bedre golfspiller tviler jeg dog på...
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by DuffyDuck »

Alt er relativt, mye bra her.
Mine tanker:

- Grep

- Om du tar deg ut et siktepunkt bak venstre øret for deretter å sjekke samme punkt på toppen av BS, så vil du se at du har beveget deg nesten en hodebredde sidelengs. Rotasjonen din er mer en sideforskyvning enn en rotasjon. Mye som blir avhengig av timing da og det blir vanskelig å komme riktig tilbake til ballen.

- Kan se ut som du har litt mye vekt på utsiden av foten din på toppen av BS. Om du hadde stått litt mer cowboy ( -------v--------tær vridd utover) og ikke så mye vinkelrett med bena så vil det muligens hjulpet på nevnte punkter. Dette vil også gi hoftene mulighet til å rotere mer i BS og DS. Bare å teste på kjøkkengulvet, bevegelsen blir ganske hemmet med vinkelrette ben.

- Impact ser fin ut
Last edited by DuffyDuck on 18 Oct 2015, 22:35, edited 1 time in total.
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by TeddyPua »

Tusen takk for svar, men jeg er helt fersk i golf. Jeg startet i høst så forstår ikke helt språket her :) Hva betyr sterkt grep? At jeg holder for hardt? Og hva er BS? :D
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by TeddyPua »

Jeg har akkurat begynt med den vinkelen på kølla, den var kanskje litt ekstrem her, men føler at jeg treffer oftere når jeg vinkler.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Franz »

Litt vinkel, eller shaft lean, skal du ha, men i utgangspunktet holder det med noe grader. Bare så hendene er såvidt foran ballen ved oppstilling.

Sterkt og svakt grep refererer til hvordan hendene er plassert på grepet. Sterkt=rotert MED klokken, eller mot høyre. Svakt=motsatt. Sjekk høyrehånden til McIlroy på YouTube. Den er relativt svak. Du blir så sterk i grepet at høyre hånd nærmest havner "under grepet" på kølla.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Franz »

mciljoy wrote:Ikke noe problem å spille stabil god golf med dette. Mange gode spillere som f eks Zach Johnson har sterkt grep med begge hender.
Jeg er forsiktig med å akseptere så sterkt grep hos nybegynnere, fordi du må ha hoftene til Zach Johnson eller David Duval for å få det til å fungere. Med "normal" hoftebevegelse blir det venstremisser.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Franz »

DuffyDuck wrote:Om du hadde stått litt mer hjulbent og ikke så mye vinkelrett med bena så vil det muligens hjulpet på nevnte punkter.
Kan du utdype dette? Jeg har aldri hørt noen gi tips om å innføre hjulbenthet i svingen. Jeg forstår ikke at dette kan gi noe annet enn BEGRENSET bevegelighet. Hvis du vil ha mer hoftebevegelse må du peke tærne mer utover, som en ballettdanser.
TeddyPua
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 30 Sep 2015, 21:35

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by TeddyPua »

Franz wrote:Litt vinkel, eller shaft lean, skal du ha, men i utgangspunktet holder det med noe grader. Bare så hendene er såvidt foran ballen ved oppstilling.

Sterkt og svakt grep refererer til hvordan hendene er plassert på grepet. Sterkt=rotert MED klokken, eller mot høyre. Svakt=motsatt. Sjekk høyrehånden til McIlroy på YouTube. Den er relativt svak. Du blir så sterk i grepet at høyre hånd nærmest havner "under grepet" på kølla.
Aha. Jeg slet med slice når jeg startet,. Jeg så da en video på youtube som sa at jeg burde se 2-3 knoker på venstre hånd når jeg så ned mot kølla. Derfor vred jeg hånda med klokka og slicen forsvant. Jeg kan ikke si at jeg sliter med å slå ballen rett. Det går som regel veldig bra, det som skjer for ofte er heller at jeg topper ballen.
Last edited by TeddyPua on 18 Oct 2015, 22:44, edited 1 time in total.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by DuffyDuck »

Franz wrote:
DuffyDuck wrote:Om du hadde stått litt mer hjulbent og ikke så mye vinkelrett med bena så vil det muligens hjulpet på nevnte punkter.
Kan du utdype dette? Jeg har aldri hørt noen gi tips om å innføre hjulbenthet i svingen. Jeg forstår ikke at dette kan gi noe annet enn BEGRENSET bevegelighet. Hvis du vil ha mer hoftebevegelse må du peke tærne mer utover, som en ballettdanser.

Litt begreps kluss fra min side, cowboybeint passe nok bedre ja.
Skal fikse på det slik at ikke flere blir forvirret......
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by mciljoy »

Som jeg var inne på i forrige innlegg finnes det mange veier til rom. Det eneste som betyr noe er hvordan køllehodet treffer ballen (og om du klarer å,gjenta det..) og det ser jo ikke vi på videoen. Men siden du er så fersk ville jeg brukt tiden godt i starten med søke en så nøytral eller textbook sving som mulig. Da har du to valg; gjøre som alle anbefaler og søke opp en pro eller gjøre det selv. Etter min mening er valget enkelt.. Det ene alternativet er passivt, dyrt, uinteressant og gir garantert resultater. Det andre er gratis, lærerikt, spennende, frustrerende, dritmorsomt og gir resultat etter innsats ;-) Lykke til TeddyPua
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by jenstf »

Hadde du gått en runde med de litt eldre gutta i klubben min ville du garantert fått høre at du ikke må legge jernet på ryggen i baksvingen, men mer som vinkelen 1 sek ut i filmen din. De ville nok også ment at du er alt for rask. :)
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Franz »

TeddyPua wrote:
Franz wrote:Litt vinkel, eller shaft lean, skal du ha, men i utgangspunktet holder det med noe grader. Bare så hendene er såvidt foran ballen ved oppstilling.

Sterkt og svakt grep refererer til hvordan hendene er plassert på grepet. Sterkt=rotert MED klokken, eller mot høyre. Svakt=motsatt. Sjekk høyrehånden til McIlroy på YouTube. Den er relativt svak. Du blir så sterk i grepet at høyre hånd nærmest havner "under grepet" på kølla.
Aha. Jeg slet med slice når jeg startet,. Jeg så da en video på youtube som sa at jeg burde se 2-3 knoker på venstre hånd når jeg så ned mot kølla. Derfor vred jeg hånda med klokka og slicen forsvant. Jeg kan ikke si at jeg sliter med å slå ballen rett. Det går som regel veldig bra, det som skjer for ofte er heller at jeg topper ballen.
Ingen krise med sterk venstrehånd, men det blir litt mye av det gode. Særlig i kombinasjon med en veldig sterk høyrehånd. Sjekk ut noen videoer om grep på YouTube. Trenger sikkert ikke være så pirkete som de gjerne er, men tror det er lurt å lære noe litt mer nøytralt.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by liverglimt »

Kjøp deg 7 laws of the golfswing, Nick Bradley. Den tar deg gjennom alt hva du trenger å vite om golfsvingen og grepet.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Noen her som kan analysere svingen min? (video)

Post by Friedman »

Svakere grep, mindre svai og mer hofterotasjon.

Lykke til!
No laying up
Post Reply