LPGA vs HPC 15 Herrer

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
TOA
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 19 Oct 2015, 21:39

LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by TOA »

Hei, som topic her sier, så lurer jeg på en uvesentlig ting, og det er om herrer med hpc 15-20 bør kunne spille jevnt med LPGA fra samme tee?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Birdieplayer »

Kanskje like langt/jevnt fra tee på enkelte utslag, utover det ville de bli grusa.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by eivaan »

Aldri i livet, de hadde fått skambank. Jeg tror en scratch HC skulle stått grytidlig opp for å ha holdt følge!!!!
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Golfspilleren »

Hahahaha. Om damene hadde spilt hvit backtee hadde de slått en femtenhamdicapper fra knøttetee.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by halvorsen84 »

Like langt? Ja! Til tider noe lengre også.
Like jevnt, der jeg tolker jevnt som "stabilt"? Nei!

Tror endel hobbyspillere ikke helt forstår hvor god man faktisk er når man kan leve av golfen. Hvor mye som faktisk kreves bare for å nå scratch. Og da er man ca halvveis! Og selvom proffene ikke opererer med hcp, så har de vel +hcp alle som èn!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Gundersen »

Ikke le av spørsmålet til trådstarter. Tror han er ganske fersk golfspiller, og helt fersk på forumet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by kevin »

sjekk slopetabellen på din egen hjemmebane. Bruk f.eks blå tee/tee 55 for herrer, og samme tee for damer i deres tabell. På min hjemmebane vil en med 15-15.8 hcp for herrer ha 16 tildelte. Mens en dame med +2.9->+3.6 hcp vil ha 0 tildelte. Bedre hcp enn det, og damene vil måtte gå under par for å forsvare sitt hcp. De fleste på LPGA har minst så bra hcp, og vil ofte gå under par.

En scratchspiller herre vil nok kunne matche de lavest rankede LPGA-spillerne, på en veldig god dag. Men ikke over en hel turnering, og ikke uke etter uke. Tror jeg. Topp-60 på LPGA i scoring avg, er under 72 slag i snitt. Nå er kanskje noen av banene par 70/71 og tilogmed 73 i noen tilfeller, men de fleste er vel par 72. De dårligste scoring avg ligger ned mot 75 slag
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Pepper »

Gundersen har antakelig et poeng, jeg antar at TOA er relativ fersk og har et høyt handicap. Jeg har også et høyt hcp, men jeg har også en dame i familien som har spilt collegegolf, LETAS og Nordea Tour. Vi spilte sammen sist helg, og vi lå likt etter 3 eller 4 hull. Hun gikk 3 over par til slutt, og hun spiller og trener nå svært lite pga full jobb. Jeg hadde overhodet ingen mulighet til å følge henne. Og de som spiller på LPGA er vesentlig bedre og mer stabil enn hun jeg spilte med. Som kevin sier, sjekk slopetabellen på hjemmebanen din så finner du fort ut hvor landet ligger.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by ShooterMacgavin »

Putting/nærspill burde kvinner og menn har like forutsetninger. Dermed LPGA=PGA

En 15CHP har ingen mulighet. En scratch spiller har mulighet på en god dag der alt klaffer. Kanskje også mot en PGA spillere.. Mot top 25 på tourene? Lite trolig.
Fordelen til samtlige på LPGA er at de er rutinerte. Gjør få feil, og de ganger de gjør feil klarer de hente seg inn.
Sansynligheten for å ta flere matcher på rad..? Gir deg ikke god odds.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
TOA
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 19 Oct 2015, 21:39

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by TOA »

Hei.
Siden flere lurte på mitt hpc så vil jeg si at jeg har et medium hpc (25 startet i fjor) og jeg tror nok også at en lavhpcer ville blitt slått. Men grunnen til at jeg lurte på dette er at på et par fire hull så ser jeg selv at jeg kan slå helt inn til greenen på et slag fra dame tee, så mulighetene for birdis ville jo da økt betraktelig.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Friedman »

15 hcp herre vs. LPGA er ikke samme idrett, la oss bare slå fast det. Men alltid artig å diskutere det.
No laying up
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by halvorsen84 »

TOA wrote:Hei.
Siden flere lurte på mitt hpc så vil jeg si at jeg har et medium hpc (25 startet i fjor) og jeg tror nok også at en lavhpcer ville blitt slått. Men grunnen til at jeg lurte på dette er at på et par fire hull så ser jeg selv at jeg kan slå helt inn til greenen på et slag fra dame tee, så mulighetene for birdis ville jo da økt betraktelig.
No offense, men hcp 25 er kategori 4, dvs. "høyhandicapper", kategori 3 midhcp/medium starter på 18,4! ;) Men helt ærlig så er hcp ditt ikke relevant i det hele tatt. Lurer du på noe, så spør! :)

Selvfølgelig har man større sjanse til å "score birdies" når man kan drive green på et par4, eller inn på 2 på et par5, men hvor ofte gjør en 15handicapper det?

Jo lavere hcp man har, jo oftere spiller man også til hcp sitt! = Stabilitet! 8-)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by kevin »

TOA wrote:Hei.
Siden flere lurte på mitt hpc så vil jeg si at jeg har et medium hpc (25 startet i fjor) og jeg tror nok også at en lavhpcer ville blitt slått. Men grunnen til at jeg lurte på dette er at på et par fire hull så ser jeg selv at jeg kan slå helt inn til greenen på et slag fra dame tee, så mulighetene for birdis ville jo da økt betraktelig.
Husk også at dametee på hjemmeklubben din, ikke er det samme som "dametee" på LPGA. I konkurranser på litt høyere nivå spiller man sjelden fra "dametee/rød tee", men gjerne blå eller evt enda lengre bak. Snittlengden på LPGA banene er 6200-6600 yards, eller ca.5600-6000m. Ikke helt sammenlignbart med rød tee her hjemme.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Gundersen »

Som sikkert 100% her inne kan stemme i.
Lengde er ikke alt. Retning og 3-putt spiller også inn.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA vs HPC 15 Herrer

Post by Snowman »

Jeg husker jeg så denne her på TV:

http://www.bbc.com/sport/0/golf/13597288

Damene Hedwall, Alfredsson og Creamer spilte bedre ut fra hcp-et sitt enn toppspillere som f.eks. Poulter, G-Mac, Casey og Dubuisson, og seniorer som Woosnam og Player. Daly var også med, og beviste som vanlig at lengde ikke er alt:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply