Nytt jernsett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
stiaka
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2015, 04:09
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Preikestolen GK - Fjernmedlem
Location: Stavanger

Nytt jernsett

Post by stiaka »

Hei,

Jeg har spilt ca en halv sesong golf og har etterhvert stabilisert meg på rundt 100 slag +/- 5. Føler tiden er moden for å kjøpe nye jernpinner før neste sesong, og tenkte jeg skulle kjøpe et såkalt game improvement sett. Er det noen som har noen gode tips til utstyr å vurdere?

Sist jeg var i statene gikk jeg et par runder med Taylormade Speedblades og merket jeg fikk betydelig lengre og mer presise slag enn jeg har med mitt nåværende Wilson. Er dette noe som er verdt å satse på?
I bagen:
Taylormade JetSpeed D & 3W
Taylormade SpeedBlade 4i-AW
Taylormade TP 55* & 60*
Odyssey Works Versa #1
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nytt jernsett

Post by liverglimt »

Ping G30
TM av en eller annen slag. De lanserer så ofte at jeg ikke holder følge.
Callaway XR
Srixon 355
ClevelandCG16
Osv.

Eller ta deg en tur til en køllemaker så finner han ut hva du skal ha. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett

Post by furu »

TM har lansert ett jernsett (PSi) på 8-9 måneder. Der går det det virkelig unna ja.

Speedblade er gode jern. Mye for pengene. Jetspeed er hybrid/fw/driver i serien. Gikk under radaren for de fleste. Burde fått mer oppmerksomhet.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nytt jernsett

Post by liverglimt »

Prøver du å være morsom furu? For deg som er spesielt interessert så er det sikkert for lite nytt. For mange så er det til å gå seg vill i forfjamselsen.

PSI, RSI, Speedblade, RBZ, TP, 1, 2 osv. De lanserer fortere enn mange klarer å holde rede på.
stiaka
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2015, 04:09
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Preikestolen GK - Fjernmedlem
Location: Stavanger

Re: Nytt jernsett

Post by stiaka »

furu wrote:TM har lansert ett jernsett (PSi) på 8-9 måneder. Der går det det virkelig unna ja.

Speedblade er gode jern. Mye for pengene. Jetspeed er hybrid/fw/driver i serien. Gikk under radaren for de fleste. Burde fått mer oppmerksomhet.
Jetspeed har jeg faktisk sett på som driver og eventuelt FW om jeg skulle kjøpe det også. Fikk prøvd 3 runder med det også når jeg var over dammen, og merket en betydelig forskjell i lengde og kontroll sammenlignet med hva jeg er vant med. Leste noen anmeldelser som hevdet at for den gjennomsnittlige golferen var Jetspeed like bra som SLDR.
I bagen:
Taylormade JetSpeed D & 3W
Taylormade SpeedBlade 4i-AW
Taylormade TP 55* & 60*
Odyssey Works Versa #1
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Nytt jernsett

Post by Bhar »

Hiver meg på denne tråden. Jeg er i samme situasjon, gått fra 54 til 28 på tre mnd, forventer lavere hcp i løpet av neste sesong og ønsker et jernsett jeg kan beholde lenge uten å irritere meg over egenskaper som mangler når spillet blir bedre. Har plukket ut noen kandidater som jeg gjerne ønsker å høre om noen har kjennskap til:

Fra dyrest til billigst hos golfshopen, onlinegolf og golfhandelen:

- Callaway XR
- Callaway Apex 2014
- Taylormade RSi 1
- Titleist AP1 714
- Cobra Fly-Z
- Nike VRS Covert 2.0 2014 (brukt)
- Taylormade Speedblade (brukt)
- Cobra Amp Cell 2013 (stiff) (brukt)




Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Nytt jernsett

Post by JonasB »

Anbefaler at du ser på Mizuno i tillegg til de der, som f eks H4 eller H5.

Mener Customgolf på Frysja fører og utfører "fitting" på Mizuno om du bor på østlandsområdet.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Nytt jernsett

Post by Bhar »

Liker Mizuno jerna! Bor på nordvestlandet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nytt jernsett

Post by eivaan »

Mizuno JPX 850 eller JPX EZ er veldig bra og tilgivende. Mizuno er kvalitet, nå er jeg litt innhabil her da, jeg kjøper kun Mizuno eller Titleist..sånn er det med den saken ;) Jeg har prøvd JPX 850 pro forged, fantastisk flotte jern og faktisk ganske tilgivende. JPX 850 og EZ var bare vannvittig lettspilte, bare lo da jeg prøvde disse på rangen...Skal handle nytt sett neste år, blir nok Mizuno...hvis ikke jeg går over til Titleist da, kommer nok til å fortsette med forged og litt sharpe jern framover da jeg liker følelse og å forme slagene. Lykke til med valget :)
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Nytt jernsett

Post by Bhar »

Jeg er kanskje litt kresen, men jeg sliter litt med blåfargen i 850 jerna. Er 850 forged proversjonen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nytt jernsett

Post by eivaan »

Bhar wrote:Jeg er kanskje litt kresen, men jeg sliter litt med blåfargen i 850 jerna. Er 850 forged proversjonen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, nydelige jern uten blåfargen :) En kompis kjøpte disse i år, de er mere tilgivende en MP serien og har litt mere følelse en standard 850, uten å være brutale ved off hits. Var lett å shape ballen med de, du kan ha dette i mange år og vokse. Jeg har tidligere sagt at ved å spille på denne typen sett så lærer man hva som er bra og dårlig treff...ved de "alt" for tilgivende settene så er følelsen så der, men straffen er jo selvsagt ikke så brutal :) Smak og behag...husk tilpassing av skaft..detter ER viktig!!! Jeg hadde aldri kjøpt sett rett fra hylla, men det er meg...Mange som spiller på alt for stive skaft i forhold til hastighet osv....de taper MYE lengde og retning!!!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett

Post by furu »

TM Speedblade er ekstremt undervurdert. Meget godt jernsett, som bør være mulig å få til hyggelig pris.

Apex 2014 er rått gode. Får dem jo til drømmepris for til (5k). Det er sett du har i mange år hvis du tar litt vare på dem.

Med hcp 28 kjøper du greit fra hyllen med mindre du er 192 med superkorte armer.
Instagram @christianfuru
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Nytt jernsett

Post by Bhar »

186 med normal armlengde. Godt å høre at man ikke MÅ gjennomføre fitting før man kjøper jernsett på mitt nivå. Skaft kan man vel fint bytte hvis jeg dropper i hcp. Hvordan er Apex i forhold til Xhot Pro? Jeg har slått noen slag med disse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nytt jernsett

Post by Golfspilleren »

Apex er en finere kølle enn XR Pro.
Apex har smidd, deilig feel, mens XR Pro føles hard i treffet.
Apex sine XP-skaft fungerer nok også bra for en 28-handicapper.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nytt jernsett

Post by eivaan »

Jeg spilte med Nike slingshot, TM rack oz, TM burner osv. i starten, hadde voldsomme lengder men veldig ustabil retning i mange år uten helt å skjønne hvorfor. Da jeg endelig tok litt protimer og fitting ble det veldig tydelig at jeg trengte stiver skaft...dette hjalp meg veldig, og kunne spart meg for masse unødvendig styr...så jeg anbefaler virkelig å customfitte ved ditt handicap, men det er jo min mening. Nå vet ikke jeg hvor reint du kommer inn i ballen osv. men dette kan du jo sjekke selv med å ta teip på bladet og se selv, kanskje du er helt i sona, kanhende du må endre loft/lie....Jeg synes det er litt rart Furu at du som golfskribent og selger av utstyr mener at det er heilt greit å handle rett fra hylla...hmm, jeg tenker at customfitting gjør litt mere en bare å finne riktig flex osv, man får da virkelig tilbakemld om hvordan man kommer inn i ball, køllehastighet osv... men det er jo som sagt min mening ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett

Post by furu »

Du har helt rett eivaan, men det er allikevel greit å ha i bakhodet at det ofte funker veldig bra med standardkøller. Er ikke alle som har mulighet til å ta fitting.
Instagram @christianfuru
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Nytt jernsett

Post by Bhar »

Takk for god feedback. Jeg har pdd Callaway X-series N415 køllene, smidd på samme lest som Xhot fikk jeg vite. Helt grei, men de gir meg lite feeling, klarer ikke helt å falle til ro med disse. Mulig jeg bør oppsøke nærmeste fittingsenter, prøve ulike typer jern før jeg lander på mitt valg? Tenker nå å investere i et sett som kan følge meg lenge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nytt jernsett

Post by eivaan »

furu wrote:Du har helt rett eivaan, men det er allikevel greit å ha i bakhodet at det ofte funker veldig bra med standardkøller. Er ikke alle som har mulighet til å ta fitting.
Enig med deg i det Furu, hvis man handler hos den lokale proen/klubben så prater man hvertfall med folk som har litt peiling samt at man støtter opp om egen klubb, selv om ikke dette blir CF. Blir litt bingo å hente ned et sett fra hylla på XXL hvis ikke man har litt peil...Jeg handlet en del i utlandet grunnet at jeg fikk veldig bra priser (ikke nå lenger) Men jeg har jo spilt i del år og har en viss innsikt i hva jeg er ute etter...Men har du mulighet så er absolutt CF smart :)
Post Reply