ET-kval 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Trenger ikke analysere det. Han var/er ikke god nok. Eller sagt på en annen måte: de fleste konkurrentene hans var bedre enn ham.
Så enkelt er det.
Kofstad har selv sagt at han er "vanvittig god" når han er i form. Da var han vel ikke det denne helgen.

Feigt å trekke seg når man ikke er syk.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: ET-kval 2016

Post by Pepper »

Av og til er det nok fornuftig å analysere hvorfor man ikke var god nok for å kunne rette på ting og bli bedre. I dette tilfellet tipper jeg imidlertid at Espen har rimelig god peiling på hvorfor resultatet ble så dårlig etter en grei start.

Når han ikke har reell mulighet til å forbedre kategorien sin for neste sesong er det heller ikke noe poeng å fortsette turneringen. Da er det bedre å trene og få ting på rett kjøl igjen før neste turnering.

Feigt å trekke seg? Ikke i mine øyne gitt situasjonen.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Dersom Kofstads og din begrunnelse skulle brukes av de andre deltagerne også, så burde ca. 50 spillere ha trukket seg. Det ble med 5.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: ET-kval 2016

Post by norrbaggen »

.
Last edited by norrbaggen on 17 Nov 2015, 16:14, edited 1 time in total.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Smart å trekke seg når han ikke kom til å klare cut. Ikke utsette ryggen for mer enn nødvendig, få en fridag ekstra, treningsdag ekstra etc. Han skal kanskje spille neste uke, på en helt annen kant av kloden

Han ga det et forsøk, og det gikk ikke. Ikke verre enn det. Var nok endel flere som kunne trukket seg, men de vurderte det kanskje annerledes. Ikke alle har en kategori å falle tilbake på
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kval 2016

Post by Snowman »

Det gjør jo ingenting om norske golfspillere stort sett ikke får det til! Det er da ikke fotballandslagets EM-kval dette handler om, bare et fullstendig uviktig ET-kval i golf. Da gjelder det å vise hvilken gentleman-sport dette er, hvor god tone er å snakke positivt om alle folk uavhengig av resultater.

Det må da være greit at bare noen få meldte seg på til kvaliken, at noen røyk i første runde, deretter stort sett resen i andre runde, og at sistemann brøyt finalen. Det viktigste er jo ikke å vinne, men å delta, eller forresten, det gjør ikke så mye at ikke så mange deltok heller, for det er altfor tidlig nå. Det viktigste er at alle norske golfspillere har høye ambisjoner om å bli veldig gode en gang i fremtiden.

Tenk på den ukultiverte sporten fotball! Folk er til og med opptatt av om de vinner, og de kritiserer ut fra kortsiktig fokus. Treneren - som har helt rett i at det gjelder å se langt fremover - han blir spurt om han vil vurdere stillingen sin bare fordi de taper noen viktige kamper. Og både trenerkolleger, journalister og hvermannsen får kritisere han uten å bli spurt om "hadde du gjort det noe bedre da?".

Men det mest umenneskelige av alt er at avisene mobber en unggutt! For hva annet kan det kalles når Martin Ødegaard får teningskast 3 i VG og 2 i Dagbladet? Han gjorde jo så godt han kunne, og hva mer kan man forlange? Det å beskrive en unggutts prestasjoner på den måten, da risikerer man jo at han mister motivasjonen og snart legger opp.

Fotballfolket bør lære seg at det kommer alltid et nytt år, og alltid en ny kvalik, med blanke ark og fargestifter til! Den brutale og ukultiverte bermen av supportere og forståsegpåere, de burde komme inn her og lære folkeskikk og grenseløs tålmodighet på Golfsnakk!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Bravo, Snowman!
Årets beste innlegg på Golfsnakk. Gratulerer.
--------------------------
Svenskene gjorde det ikke så verst likevel. Av 23 var det 9 som klarte cuten. Pluss 2 dansker.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Norsk Golf har sovnet bak rattet, eller ikke oppdaget at vi lever i nettalderen der man må være tidsaktuell for å være interessant for leserne.
Hovedoppslaget der er at "Victor Hovland har signert for Oklahoma State" ! Som om det er han som skal redde norsk golf om noen år.
Når det gjelder Kofstad i ET-kvalet så befinner NG seg fortsatt i mandagens runde. Blir det for flaut å skrive om at Norges beste golfspiller har trukket seg fra tirsdagsrunden?
Og at han neste år får kategori 16a, som er etter kategori 16. Blir vel ikke så mange turneringer på ham.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET-kval 2016

Post by furu »

Tusenvis av lesere vil lese om Hovland. Enkelt og greit. Collegestoff er ekstremt populært. Du må gjerne fortsette å gjøre analyser basert på null forståelse eller kunnskap om emnet Freud ;)
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: ET-kval 2016

Post by eivaan »

Veldig enig i det du skriver Furu, men det er et poeng at NG henger milevis etter i å oppdatere på ting som skjer, de henger etter så å si i alle turneringer...og det holder ikke mål!!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Nå har endelig Norsk Golf fått ut finger`n, og som ventet skriver de ingenting om hva de selv mener. Hverken om Kofstads innsats eller at han trakk seg. I NGF beskytter man sine utøvere på "landslaget" fra kritikk, selvsagt også når det er Norges beste. Ingen analyse av hvorfor han gjorde det så dårlig. Ingen diskusjon om det var riktig å trekke seg. Bare konstatering av at når han ikke nådde målet sitt, så var det bare å reise hjem. Er dette den innstillingen NGF og vår beste herrespiller skal lære bort, da finnes det ikke håp for norsk toppgolf. Og med den innstillingen er det mange - svært mange - som burde ha trukket seg. Ikke bare fra denne turneringen, men fra alle turneringer der man ligger langt bak. At alle er enig om at det var riktig av Kofstad å trekke seg, er skremmende.

Det er også tyst på Golfsiden.no. Redaktøren der skriver det samme som NG. Ingen av de vanlige debattantene der skriver noe om Kofstad.
Innstillingen er unisont at man kritiserer ikke norske proffgolfere, for de gjør jo så godt de kan, og det er det.
Da glemmer man at uten kritikk og analyser av årsaker og bakenforliggende forhold kommer man ingen vei. Og når ingen engang tør, da er det ille.

Rett ut sagt, så burde landslagstreneren (har NGF en sånn?) og andre ansvarlige for norsk toppgolf ha trukket seg etter den miserable innsatsen i ET-kvalet av de norske. Og ikke minst analysere hvorfor så få stilte opp. "Vi har ikke flere", svares det. Men da glemmer man det viktigste spørsmålet: hvorfor har vi ikke flere?

Og hvorfor er det komplett umulig for noen ansvarlige i norsk golf - både i NGF og andre "opinion-makers" - å si noe kritisk om resultatene og de valg utøverne gjør? Det er kritikk som starter selvransakingen, og det er derfra vi må starte. Når alle som har noe å si i norsk golf er tause og beskyttende, så kommer vi ingen vei. Jeg sier som Snowman: når en 16-åring på fotballandslaget kan kritiseres, da kan vel norske voksne golfspillere bli utsatt for det samme. Uten å bli møtt med det sedvanlige "Gå ut og gjør det bedre sjæl", eller "Skjønner du ikke hvor vanskelig det er", eller "Vet du ikke hvor fantastisk gode disse spillerne er i forhold til deg, din rustne selskapsgolfer". I ingen andre idretter blir man møtt med slike kommentarer.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Freud wrote:Norsk Golf har sovnet bak rattet, eller ikke oppdaget at vi lever i nettalderen der man må være tidsaktuell for å være interessant for leserne.
Hovedoppslaget der er at "Victor Hovland har signert for Oklahoma State" ! Som om det er han som skal redde norsk golf om noen år.
Når det gjelder Kofstad i ET-kvalet så befinner NG seg fortsatt i mandagens runde. Blir det for flaut å skrive om at Norges beste golfspiller har trukket seg fra tirsdagsrunden?
Og at han neste år får kategori 16a, som er etter kategori 16. Blir vel ikke så mange turneringer på ham.
Det med endringen av kategori er det ingen dramatikk i, og betyr ikke at han får færre turneringer. Greit å sjekke fakta før man spyr ut eder og galle...
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: ET-kval 2016

Post by Birdieplayer »

Balkongen i Muppet Show er herved åpnet, med Freud og Snowman som hovedaktører. Fornøyelig. Og trist.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Så vidt jeg husker startet han sin karriere på ET med en rangering som nr. 12 i kategori 15. Den ble senere nedgradert til rangering som nr. 21, etter re-ranking.
Nå skal han spille i kategori 16a, "Medical exemption". Foran seg får han hele kategori 15, med top-25 og ties fra det pågående kvalet.
Altså noe dårligere, men ikke dramatisk.
Kofstad er nå på ventelisten til neste ukes ET i Sør-Afrika. Ingen spillere fra kategori 15 er påmeldt ennå, naturlig nok. Muligens kommer han med?

Kevin bør moderere ordbruken. Jeg har ikke spydd edder og galle. Jeg har bare kommet med en kommentar, samt kritisert NG for ikke å være oppdatert på nettet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Det at han har fått dårligere ranking i løpet av året vet jo alle som følger med litt. Men at han går fra nr.21 i kat.15 til 16a har ganske liten betydning, det er noen få plasser forskjell, uten at jeg har regnet på det.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Birdieplayer er både usaklig og flåsete i sin kommentar her. Gamlingene på balkongen i Muppet Show var utgamle. Vet Birdieplayer noe om hvor gammel jeg er?
Istedenfor å kalle mitt lange innlegg for fornøyelig og trist, så burde Birdieplayer heller kommentere det på en saklig og ordentlig måte. Men det er det vanlige fra hans side, han makter bare et par-tre setninger.
Hva mener du selv om situasjonen for norsk herregolf internasjonalt? Har du noe kritisk å komme med, eller noen råd (nei, forresten, spillerne vet jo best selv)? Har du noen forslag til hvordan norsk herregolf skal bli bedre? Eller er du fornøyd og evig optimist?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kval 2016

Post by Snowman »

Birdieplayer wrote:Balkongen i Muppet Show er herved åpnet, med Freud og Snowman som hovedaktører. Fornøyelig. Og trist.
Du gjettet på at tre norske kom til å gå videre til finalekvalet, men du uttrykte ingen form for skuffelse eller tristhet over at du tok feil og at det bare ble en. Du syntes vel da at det var helt greit at det ble to mindre enn du hadde gjettet? Det er din måte å være supporter på, men ut fra min erfaring er den ganske uvanlig i sport. Min måte er vanligere blant de fleste jeg treffer på tribuner og pubprat etter idrettsarrangementer.

Jeg ser mest hockeykamper, en del fotballkamper, og jeg var også interessert nok til at jeg dro ut og så NL i golf på Holtsmark. Jeg er blid og glad, klapper og jubler, når favorittlagene vinner, og selvsagt applauderte jeg også gode slag da jeg fulgte den spennende finalerunde live med KKL og Tage i lederballen. For jeg levde meg inn i det og syntes det var herlig med hvert gode slag de norske leverte.

Men der vi skiller lag, Birdieplayer, det er i synet på om det på den annen side skal kunne uttrykkes skuffelse når det går dårlig. Det har jeg alltid tillatt meg i hockey og fotball, ikke med buing eller sånne ting mot spillerne, for det driver jeg ikke med. Men i tribuneprat, pubprat og nettkommentarer, der er jeg vant til at det kan snakkes om hva man syns er både bra og dårlig. Jeg er altså vekselvis positiv eller negativ avhengig av resultatene.

Hva galt er det i å være sånn også i golf, på samme måte som jeg og mange andre finner helt naturlig i andre idretter?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Om man blir skuffet over at Krogh ikke kvaler inn til ET, da har man enten usannsynlig lite peiling på golf eller ekstremt urealistiske forventninger. Han satte seg et hårete mål om å komme topp-5 det første året på NL, og dermed komme seg ut på CT. Noe veldig få av de nordiske spillerne klarer. Han må lære seg å krype før han kan gå. Hvordan skulle han fått finansiert en sesong på ET? En fire-dobling av budsjettet, uten å være garantert inntekter.

Ingen av de er gode nok for ET nå, da blir det litt merkelig å bli skuffa over innsatsen og resultatene. Krogh og Tage skal spille en full sesong på CT, og forhåpentligvis forbedre seg.

Tror de aller fleste er fornøyd med det, enn så lenge

Resultatmessig var det ikke all verden av Kofstad, i finalen. Men noen klarer allikevel å glede seg over at han spiller golf igjen. Det er mer viktig enn om han hadde blitt nr.20 i kvalet. Han har nesten ikke spilt turneringer i år, og hadde selvsagt ikke de beste forutsetningene for å komme seg videre.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kval 2016

Post by Snowman »

Jeg kan ikke se at du skrev sånne ting om tipset til Birdieplayer om at 3 av 4 norske kom til å komme seg videre fra andre runde til finalekvalet? Det virker som du er litt selektiv når det gjelder hvem du påpeker at har overdrevne forventninger.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET-kval 2016

Post by furu »

Som tilhenger av Wolverhampton Wanderers kan jeg relatere med til tema "Håpe" og "Feile". Det er alltid lov til å håpe. Når man feiler er det viktig å ha historien på plass. For man kommer til å feile. Som 2-3 vise menn har sagt;

"Trying is the first step towards failure" - Homer J.Simpson

"Failure is always an option" - Mythbusters

Som Wolvestilhenger kunne man lenge trøste seg med "jaja, vi hadde jo Keane og Lescott". Når man igjen feiler 10 år senere er ikke det så veldig lett å trøste seg med, og det er veldig synd. Hvis man har noe å trøste seg med er det nemlig mye lettere å feile. Norsk profesjonell golf har ingenting å trøste seg med på herresiden. "Jaja, vi hadde en som ledet med ni hull igjen på Torrey Pines"? Den funker ikke helt.

Siden vi ikke har noe å trøste oss med er det viktig å ikke slå hverandre ihjel når noen feiler. Eller slå de som feiler i fillebiter med tastaturet vårt (ikke rent fysisk altså, bare så det er klart).

Fram til vi har noe å trøste oss med må vi leve med at vi trøster oss med at noen prøvde. De prøvde litt for oss og mest for seg selv, men de prøvde. Og hva har vi lært? Jo, at når man prøver er å feile alltid en mulighet og at å prøve er første steg mot nettopp......å feile.
Instagram @christianfuru
Post Reply