Handicapreglement 2016 - 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Keyser »

Oversikt over endringer i handicapreglement for 2016-2019 er nå lagt ut på golfforbundet sine sider

Ingen revolusjonerende endringer ser det ut til....
</Keyser>
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by liverglimt »

Dette er lovende. Spiller torsdagsgolf når jeg er i Norge og greit å få med opp og nedturer. :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by kevin »

Nyhet: 9 hulls handicaptellende runder i kategori 2
Det innføres mulighet for å spille 9 hulls handicaptellende selskaps- og turneringsrunder også i handicapkategori 2 (EGA handicap 4,5 – 11,4). Dette medfører at langt flere etablerte golfspillere kan spille kortere og mindre tidkrevende runder for å kunne justere handicap. Buffersonen for 9 hulls runder er også her mindre enn for 18 hulls runder.
Dette er vel en relativ stor endring? For de det gjelder
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by liverglimt »

Veldig stor. Men kjærkommen for de som ikke rekker å spille 18-hulls runder ukentlig. Mange klubber tar ikke hensyn og har 9-hulls turnering som standard. Nå blir det en fin tilvekst og jeg personlig kan ikke bare la runden gå fordi jeg gjør ett par feil som koster 4-5 slag. :P
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by GolfMickey »

Stor endring ja, slutt på dette 20+ poeng på første 9 og så ødelegge alt, som har skjedd hundre ganger ja. Denne sesongen ble plutselig litt mer interresant.:)

btw er det greit og dele opp en 18 hullsrunde i to? gjør folk dette? er det maks en selskapsrunde per dag?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Keyser »

GolfMickey wrote:Stor endring ja, slutt på dette 20+ poeng på første 9 og så ødelegge alt, som har skjedd hundre ganger ja. Denne sesongen ble plutselig litt mer interresant.:)

btw er det greit og dele opp en 18 hullsrunde i to? gjør folk dette? er det maks en selskapsrunde per dag?
Etter EGA sitt regelverk kan man bare ha en 9-hulls handicaptellende selskapsrunde per dag. Usikker på om dette er implementert i Golfbox. HVis man ikke melder runden handicaptellende før start og velger etterpå om/hvilken runde (første 9, siste 9 eller 18) som skal være tellende - så blior det nok "lett" å gå ned i handicap

Mange jeg spiller med (uavhengig av handicap) er motstander av at 9-hulls runder skal være tellende - det er ikke "ekte" runder. Merk at buffersonen er smalere for 9-hulls runder - i hcp kategori må man skaffe seg 17p for å havne i buffer, 16p gir oppskriving.

Tenker jeg kommer å spille 9-hulls som treningsrunder og 18 hulls som handicaptellende (alltid!) som jeg pleier...
</Keyser>
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by eivaan »

Jeg har aldri skrevet meg opp eller ned på 9 hullsrunder etter ca 15, jeg spiller dog så og si alltid 18. Jeg mener at regelen for å spille seg neg på 9 hullsrunder burde opphøre slik det er i dag ved 12 eller hva det nå en er. Hva er vitsen egentlig...golf er 18 hull, alt utenom er trening og morro. Hvis du er under 12 så synes jeg dette må forsvares, spiller en del turneringer hvor det motsatte er et problem, hvis man kan skrive seg opp ved 9 hulls runder tipper jeg dette problemet vil øke på...
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by GolfMickey »

Keyser wrote:
GolfMickey wrote:Stor endring ja, slutt på dette 20+ poeng på første 9 og så ødelegge alt, som har skjedd hundre ganger ja. Denne sesongen ble plutselig litt mer interresant.:)

btw er det greit og dele opp en 18 hullsrunde i to? gjør folk dette? er det maks en selskapsrunde per dag?
Etter EGA sitt regelverk kan man bare ha en 9-hulls handicaptellende selskapsrunde per dag. Usikker på om dette er implementert i Golfbox. HVis man ikke melder runden handicaptellende før start og velger etterpå om/hvilken runde (første 9, siste 9 eller 18) som skal være tellende - så blior det nok "lett" å gå ned i handicap

Mange jeg spiller med (uavhengig av handicap) er motstander av at 9-hulls runder skal være tellende - det er ikke "ekte" runder. Merk at buffersonen er smalere for 9-hulls runder - i hcp kategori må man skaffe seg 17p for å havne i buffer, 16p gir oppskriving.

Tenker jeg kommer å spille 9-hulls som treningsrunder og 18 hulls som handicaptellende (alltid!) som jeg pleier...
Tenkte at man reglulert hcp på begge 2x9 uansett, men er maks en 9 hullsrunde per dag, så det går ikke, er vel fair det. Kommer nok til å forsette som før med 18 hull, blir vel kanskje noen unntakk her og der.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by liverglimt »

Opp eller ned på 9-hullsrunder er for min del en skjerping for midtukegolf som spilles over 9 hull. Tenker da på sosial konkurransen i uka som de fleste spiller over 9 hull.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Rotten »

Mulig jeg noterte 9 hulls runder helt i starten av karrieren, men kan ikke huske sist. Uansett er det ikke aktuelt ved lavere hcp.
Prinsipielt har jeg ikke noe i mot 9 hulls runder som tellende. Hcp systemet betyr jo egentlig veldig lite. Er tross alt antall slag (og at golf er gøy) som betyr noe.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Lawinth »

Minnes en tråd her inne hvor en som hadde spilt 9 hull tidlig med hcp-justering og en ny 9 hullsrunde senere samme dag, også hcp-tellende ble skrevet opp etter dagens to runder selv om første runde ga bra nedskriving.

Om det er rett var nok første ni veldig ok, og som nevnt ovenfor siste 9 ødeleggende for en god front?
Om den tråd er oppfattet riktig av meg tilsier vel det at Golfbox fanger opp denne type avvik til fordel for tellende 18 hull som golfens fullverdige spill.

Alternativet blir vel at spiller putter inn rundene på to datoer.

Personlig har jeg mange for meg kjempegode 9 hull til langt under mitt bokførte hcp, men ødelagt av 9 i motsatt ende.
Utfordringen i golf synes for meg å sette sammen to x ni hull uten å sprekke i noen av dem :)

Sent fra min C6903 via Tapatalk
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Lawinth »

Vil tro at om du i løpet av dagen spiller 2 x front/back vil Golfbox fange opp og justere i henhold til index og tildelte slag.
Mange baner har jo som kjent forskjell i tildelt slag mellom front og back, noe som vel tidvis gjelder alle uansett i forhold til tildelte slag.
Om du f.eks har tildelt 9 slag har du jo ulikt antall slag på front og back.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by GolfMickey »

står ikke noe maks på denne her hcp reglement, men får 2014-2015 står det at det er maks en 9 hullsrunde per dag, og det er det nok det som gjelder fortsatt. Kan alltids lure systemet men det blir vel som juks å regne.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Bogey »

Det var vel endringene som sto listet og dermed gjelder vel det samme for 9hullsrunder ennå, I og med at det ikke var nevnt her vil jeg tro
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by yuran »

Lawinth wrote:Minnes en tråd her inne hvor en som hadde spilt 9 hull tidlig med hcp-justering og en ny 9 hullsrunde senere samme dag, også hcp-tellende ble skrevet opp etter dagens to runder selv om første runde ga bra nedskriving.

Om det er rett var nok første ni veldig ok, og som nevnt ovenfor siste 9 ødeleggende for en god front?
Om den tråd er oppfattet riktig av meg tilsier vel det at Golfbox fanger opp denne type avvik til fordel for tellende 18 hull som golfens fullverdige spill.

Alternativet blir vel at spiller putter inn rundene på to datoer.

Personlig har jeg mange for meg kjempegode 9 hull til langt under mitt bokførte hcp, men ødelagt av 9 i motsatt ende.
Utfordringen i golf synes for meg å sette sammen to x ni hull uten å sprekke i noen av dem :)

Sent fra min C6903 via Tapatalk
Enig i dette med sprekk :)

Ellers er det vel et større problem med sandbagging enn at folk har bittelitt lavere hcp enn hva realiteten tilsier. Hcp'et er vel dessuten maksnivået til enhver tid og ikke snittet.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Gundersen »

Hvordan er praksis?
En kompis spilte 5 runder i fjor uten å registrere noen av de i golfbox, så for golfbox og forbundet, samt klubben så spilte ikke han golf i fjor.
Hvordan er reglementet i forhold til hcp? Skal han reguleres eller ikke?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Keyser »

Man må ha registrert minst 4 scorer siste sesong og 8 de to siste for å bli revidert etter 2015 sesongen. (mulig dette blir endret med ny algoritme fra 2016? har ikke sjekket)
Revisjonsfristen var 1 februar, så jeg regner med at kompisen din kan sjekke scorearkivet sitt. Der står det antagelig en linje med "Årsrevisjon" og uendret handicap
</Keyser>
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by Gundersen »

Ok, det var jeg som synes det var rart at han ikke ble regulert siden han ikke hadde registrert runder.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by GolfMickey »

Litt forvirret angående hcp revisjonen som skulle erstatte årsrevisjonen, det skulle være minst en gang i året og det har ikke skjedd enda og det er ikke noe tegn til det heller, har vel knapt lest noe om det noe sted, noen som vet mer?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Handicapreglement 2016 - 2019

Post by kevin »

Det blir kanskje gjort rundt årsskiftet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply