TaylorMade M2

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: TaylorMade M2

Post by kevin »

Litt av noen lengder Shiels får ut av jerna. Kan jo skjønne at man blir fristet til å kjøpe "mer lengde"

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Rundt 200 yards er helt greit for denne typen kølle. Shiels er ganske mye bedre enn målgruppen. De vil nok se større lengdeforskjell i forhold til andre jern. Og kanskje den nevnte høyden.

Shiels slår Srixon 945 bladkølle i 7i 190-195 yards.
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: TaylorMade M2

Post by ShooterMacgavin »

6i spiller rett i mellom mitt 4i(24) og5i(27). Passe drøyt!
3er jernet mitt som jeg bruker overaskende ofte, er bare 21 grader. Det tilsvarer nesten et 5i....
Pitch var også overaskende lav. Eller tar jeg feil?


M2
Image
m2 tour
Image
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: TaylorMade M2

Post by GolfMickey »

Det stemmer Pitch snitter vel 46 grader. Så det er nesten 9, alle er jo voldsomt lavt loftet, er de lagd sånn slik at man kan skryte at man slår langt med forskjellige jernene?:P Hvor mange grader er driveren? 5?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Samme distanse på 25 og 26 grader for Shiels. Litt høyere ballbane på M2, kan forklares med forskjellig skaft og litt lavere CG.

Distansen er jo grei, Shiels har svinghastighet som snitter ca 95MPH. Dette er matematikk. Svinghastighet x smashfaktor = ballhastighet. Høy ballhastighet gir lenger distanse.

Selv snitter jeg 6er jern 83 MPH og kan derfor ikke nå disse lengdene som Shiels får. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: TaylorMade M2

Post by kevin »

Du er kanskje mer i nærheten om du bruker 5`er jernet, som er mer sammenlignbart.

Ser at det i snitt skiller 3gr i loftene mot mine køller. Men jeg har nesten like sterk PW. Da har jeg en unnskyldning hvis noen slår lengre enn meg med samme nr på kølla :D
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

5 jern vil være 85-86 MPH for meg, så likevel 10MPH og 12-15 meter bak. :-)
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: TaylorMade M2

Post by jos026 »

Franz wrote:
kevin wrote:25gr på 6`er jernet :!:
Herregud. Totalt skamløse.
Hvorfor drar de ikke på litt skikkelig? 6'er på 20 grader...DET hadde gått langt det!

Kan vurdere å kjøpe et firerjern - trenger backup til toerjernet.
Ja, 4 jernet er 19 grader om jeg ikke tar helt feil.

Ser også at det kommer M2 tour jern og de ser veldig interessante ut.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

Det sjukeste av alt er at de kjører fem og seks grader mellom de korteste køllene, og to og en halv (!!!) mellom femmer- og firerjern.

Bortforklar DEN du @furu :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Franz wrote:Det sjukeste av alt er at de kjører fem og seks grader mellom de korteste køllene, og to og en halv (!!!) mellom femmer- og firerjern.

Bortforklar DEN du @furu :)
Reagerte på gapet mellom 4-5. Jeg vil anta at det er snakk om køllens egenskaper som gjør at effekten blir relativt større, og at man derfor ikke trenger like stort gap. 4i kan ha større gevinst av speed pocket. Mer masse pga større hode med vektplassering som gjør at ballen flyr lengre.

4i kommer også trolig først og fremst til å bli en kølle bare noen få kjøper. Nesten som et driving iron. 5-PW/5-GW/6-PW/6-GW blir nok standardsettene.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

furu wrote:
Franz wrote:Det sjukeste av alt er at de kjører fem og seks grader mellom de korteste køllene, og to og en halv (!!!) mellom femmer- og firerjern.

Bortforklar DEN du @furu :)
Reagerte på gapet mellom 4-5. Jeg vil anta at det er snakk om køllens egenskaper som gjør at effekten blir relativt større, og at man derfor ikke trenger like stort gap. 4i kan ha større gevinst av speed pocket. Mer masse pga større hode med vektplassering som gjør at ballen flyr lengre.

4i kommer også trolig først og fremst til å bli en kølle bare noen få kjøper. Nesten som et driving iron. 5-PW/5-GW/6-PW/6-GW blir nok standardsettene.
Du er meget, meget tillitsfull :) Forklaringen er nok, som du er inne på, at de satser på at ingen kjøper firerjernet.

For meg blir dette fortsatt veldig bakvendt. At "køllens egenskaper" skal trumfe loft i så stor grad er god gammeldags BS. Loft is king. De kan kompensere eller fremheve visse egenskaper, men loft er fortsatt kongen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Det var BS helt til de laget hule hoder med enorm trampolineeffekt. Et langt jern i dag - med hult hode - er mer likt en fairwaywood enn et 10 år gammelt jern med samme nummer på sålen.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Grensen er uansett COR på 0,830. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

liverglimt wrote:Grensen er uansett COR på 0,830. :)
Og der har alle jern alltid lagt? Eller bare Wishon og sånne typer?

Du glemmer også noe ekstremt vesentlig. En vanlig golfer treffer ikke et tidligere målt sweet spot som ga max cor. Han/hun treffer i en ellipseform på slagflaten. Der er moderne køller bedre.

Vi kan også diskutere hvordan cor fungerer i forhold til spinn, og hvor mye flinkere produsentene har blitt til å utnytte spinn og launch for å få mer lengde.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

furu wrote:
liverglimt wrote:Grensen er uansett COR på 0,830. :)
Og der har alle jern alltid lagt? Eller bare Wishon og sånne typer?

Du glemmer også noe ekstremt vesentlig. En vanlig golfer treffer ikke et tidligere målt sweet spot som ga max cor. Han/hun treffer i en ellipseform på slagflaten. Der er moderne køller bedre.

Vi kan også diskutere hvordan cor fungerer i forhold til spinn, og hvor mye flinkere produsentene har blitt til å utnytte spinn og launch for å få mer lengde.
...og alt dette ville jo også gitt mening om de hadde satt sammen settene på en fornuftig og ærlig måte.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: TaylorMade M2

Post by sumo »

M2 er i salg allerede hos golfshopen.no
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

furu wrote:
liverglimt wrote:Grensen er uansett COR på 0,830. :)
Og der har alle jern alltid lagt? Eller bare Wishon og sånne typer?

Du glemmer også noe ekstremt vesentlig. En vanlig golfer treffer ikke et tidligere målt sweet spot som ga max cor. Han/hun treffer i en ellipseform på slagflaten. Der er moderne køller bedre.

Vi kan også diskutere hvordan cor fungerer i forhold til spinn, og hvor mye flinkere produsentene har blitt til å utnytte spinn og launch for å få mer lengde.
Og du tester golfkøller?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

liverglimt wrote:
furu wrote:
liverglimt wrote:Grensen er uansett COR på 0,830. :)
Og der har alle jern alltid lagt? Eller bare Wishon og sånne typer?

Du glemmer også noe ekstremt vesentlig. En vanlig golfer treffer ikke et tidligere målt sweet spot som ga max cor. Han/hun treffer i en ellipseform på slagflaten. Der er moderne køller bedre.

Vi kan også diskutere hvordan cor fungerer i forhold til spinn, og hvor mye flinkere produsentene har blitt til å utnytte spinn og launch for å få mer lengde.
Og du tester golfkøller?
Og det betyr?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Bare så alle vet det - jeg skal bli fullstendig avkledd i denne diskusjonen fordi jeg ikke kan noe om emnet. Så det så :D

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade M2

Post by mciljoy »

Vil anbefale folk å prøve M2-jernene. Prøvde selv M2 i går opp mot PSI og RSi1 og de føltes absolutt ikke noe bra.

Jeg slo de bare på innendørs range uten launch monitor, så jeg aner ikke hvilke tall de produserer for meg. Men jeg jeg kunne aldri kjøpt de. De føltes, så ut som og hørtes ut som en liten matboks. Dette er jo så klart 100% subjektivt, men jeg tror de må være for de aller ferskeste av oss. Eller de som klarer å se forbi utseende, lyd og feel og kjøper de fordi de trenger lengde/tilgivenhet. Personlig har jeg aldri møtt noen i sistnevnte kategori ;-)
Post Reply