Utslag med peg ved bruk av jern

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Owee87 »

Hei!

jeg lurer på i hvilken grad dere bruker peg når dere slår ut med jern?
I og med at jeg foreløbig holder meg unna driver og wood så er det alltid jern som benyttes fra tees uavhengig av lengde osv. Jeg har da som oftest alltid latt være å bruke peg siden jeg rett og slett ikke får det til. Det henger nok sammen med at dette er noe jeg ikke har øvd på og at jeg derfor ikke vet hvilke prinsipper som er gjeldende.

Hvor høyt skal man pegge og hva annet burde enn tenke på? Og er det i det hele tatt noen fordel ved å bruke peg?
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Pointmonaco »

Hei!
Jeg bruker alltid peg når jeg slår ut med jern. Bakgrunnen er rett og slett at jeg da vet at ballen ligger perfekt. Når det gjelder høyden på den, så er ballen ørlite høyere i gresset enn den ellers ville ha gjort. Tror du må finne din preferanse når det gjelder høyden...

Jack Nicklaus: (nå pegget han ballen litt høyere enn de fleste andre)
"I always felt that air had less resistance than dirt"
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by kevin »

Pegger stort sett alltid, med mindre det er matteutslag. Da hender det at jeg slår rett fra matta istedet. Pegger veldig lavt, kun nok til at ballen er "fri" fra gresset.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Sharky »

Mange nybegynnere pegger ballen altfor høyt. Dette gjør at det blir vanskeligere å få et bra balltreff, siden ballen ofte treffer altfor høyt på køllehodet. Du vil opparbeide deg en egen erfaring i forhold til hva du er komfortabel med, men jeg ville sagt. Prøv å pegg ballen så lavt som mulig, mens du samtidig føler at du ikke skal ha noe problem med å slå ballen godt. Mener jeg har lest litt rundt forbi at det optimale er å treffe ballen ved den tredje - fjerde "groovsa" nedenfra og opp.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by veggiss »

kevin wrote:Pegger stort sett alltid, med mindre det er matteutslag. Da hender det at jeg slår rett fra matta istedet. Pegger veldig lavt, kun nok til at ballen er "fri" fra gresset.
Samme her.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by sumo »

kevin wrote:Pegger stort sett alltid, med mindre det er matteutslag. Da hender det at jeg slår rett fra matta istedet. Pegger veldig lavt, kun nok til at ballen er "fri" fra gresset.
+1
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by CharlieB »

kevin wrote:Pegger stort sett alltid, med mindre det er matteutslag. Da hender det at jeg slår rett fra matta istedet. Pegger veldig lavt, kun nok til at ballen er "fri" fra gresset.
+1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by furu »

Har hørt mange ganger at i golf benytter man seg av alle fordelene man har. Å pegge opp er en fordel - gjør det :)
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Snowman »

Owee87 wrote:I og med at jeg foreløbig holder meg unna driver og wood så er det alltid jern som benyttes fra tees uavhengig av lengde osv.
Finn fram driveren også du, når du skal langt og det er ganske åpent. Man spiller da for å ha det gøy, og det er ikke noe å være redd for :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Owee87 »

Godt forslag Snowman! Blir litt for opptatt av å samle poeng og er dermed redd for å "ødelegge" hull ved å bruke driver. Men nå viser det seg at det kanskje heller er motsatt. Fikk låne en demo - Cobra Amp når jeg skulle spille på Grønmo her i Oslo.

Tok ikke sjangsen på å bruke den før siste hullet, men det burde jeg kanskje ha gjort! Slaget gikk snorett og la seg perfekt på fairway, og lengden var mellom 260-270 meter!

Nå gjelder det bare å få kjøpt seg den driveren og begynne å bruke den :D
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by GolfMickey »

kevin wrote:Pegger stort sett alltid, med mindre det er matteutslag. Da hender det at jeg slår rett fra matta istedet. Pegger veldig lavt, kun nok til at ballen er "fri" fra gresset.
+1 pegger sjelden på matter bare med 4 jern og lavere
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by dirtyzecret »

Jeg har ofte erfaring med at det kan spinne for mye på par 3 hull der man slår med ca 7 jern og oppover. Pleier ofte og legge den på gresset da.
Men med de lange jernene på lengre par 3 hull pegger jeg alltid.
Når dette er sagt har jeg ikke ''forsket'' på om det spinner mere fra pegg, jeg har bare inntrykk av det da det er lettere å treffe ballen rent.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Franz »

dirtyzecret wrote:Jeg har ofte erfaring med at det kan spinne for mye på par 3 hull der man slår med ca 7 jern og oppover. Pleier ofte og legge den på gresset da.
Men med de lange jernene på lengre par 3 hull pegger jeg alltid.
Når dette er sagt har jeg ikke ''forsket'' på om det spinner mere fra pegg, jeg har bare inntrykk av det da det er lettere å treffe ballen rent.
Det skal ikke spinne mer hvis du slår likt, men det er nok lett å få en bitteliten "flip" når ballen ligger pegget opp. Jeg har i hvert måttet jobbe mye med det - har noen korte par tre på hjemmebanen, og sleit litt når tee'ene var rufsete så man måtte pegge.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by dirtyzecret »

Franz wrote:
dirtyzecret wrote:Jeg har ofte erfaring med at det kan spinne for mye på par 3 hull der man slår med ca 7 jern og oppover. Pleier ofte og legge den på gresset da.
Men med de lange jernene på lengre par 3 hull pegger jeg alltid.
Når dette er sagt har jeg ikke ''forsket'' på om det spinner mere fra pegg, jeg har bare inntrykk av det da det er lettere å treffe ballen rent.
Det skal ikke spinne mer hvis du slår likt, men det er nok lett å få en bitteliten "flip" når ballen ligger pegget opp. Jeg har i hvert måttet jobbe mye med det - har noen korte par tre på hjemmebanen, og sleit litt når tee'ene var rufsete så man måtte pegge.
Ja, er nok lettere å få en ekstra snert som gir spinn. Når jeg spiller pitch og putt har jeg et problem med at jeg spinner av green. Fulle slag med 60 grader og lignende spinner hinnsides fra pegg!
Men så klart, klarer man å ta ballen helt perfekt fra gresset bør det jo være likt.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by GunnarBull »

furu wrote:Har hørt mange ganger at i golf benytter man seg av alle fordelene man har. Å pegge opp er en fordel - gjør det :)
Men også her, som ofte ellers: ingen regel uten unntak :-)

Jeg slet i flere år med at jeg alt for ofte slo dårligere jernslag på partrehull enn innspill fra fairway, så jeg valgte å droppe peggen på alle utslag med jern eller hybrid (bruker ikke wood). Jeg mener jeg slår bedre rett fra gresset, trolig fordi jeg slår mer ned på ballen enn når jeg pegger opp.

Kan også være mentalt, at jeg konsentrerer meg mer når ballen ikke er pegget opp.

Dessuten ser det jævlig kult ut når jeg - lett henslengt og med en nonsjalant håndleddsbevegelse - bare kaster ballen bort på teeboksen før jeg slår et nydelig slag som lander trygt og godt på greenen langt der fremme i solnedgangen.

8-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Utslag med peg ved bruk av jern

Post by Jumper »

Jeg har også slått mye dårligere fra peg enn fra gress. Må rett og slett øve på å slå ut fra peg. Viktig å slå ned på ballen og ikke tenke at man kan slå under og bare løfte ballen til værs.
Post Reply