NM i golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

NM i golf

Post by golferen »

Tok det grønne kortet sist sommer og ble med ett fullstendig hekta. Trener golf flere ganger i uken, spiller godt under mitt nåværende hcp. Sammen med en kamerat satt vi et mål om å delta på NM.

Det jeg så lurer på er hvilket nivå disse gutta ligger på og hvordan en kvalifiserer seg til denne turneringen?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: NM i golf

Post by JanB »

Ta deg som første mål å slå din eneste konkurrent; Banen
Når du klarer det ganske greit kan du melde deg på NM
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM i golf

Post by furu »

http://www.golfbox.no/portal/golf_info/ ... 412819E207}

Er en på listen med 7,9 i hcp men flertallet ligger rett rundt 0. Når det gjelder hvilket nivå de er på så er det en annen planet enn de aller fleste av oss. Faktisk et annet solsystem. Men ingenting er umulig og det er bra å ha mål. Sett deg noen enklere mål i starten så får du heller se hvor det ender.
Last edited by furu on 16 Mar 2010, 00:59, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: NM i golf

Post by golferen »

Delmål er såklart satt. Men det må være lov til å lure på hvor langt disse gutta faktisk ligger forran oss dødelige.

7,9 i hcp? Da må han ha kommet med på wildcard eller noe?

Ingen som vet hvordan en kvaller til NM?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM i golf

Post by furu »

Det funket dårlig å lage link til golfbox. Jaja, dere får ta copy&paste på gamlemåten.

I 2009 kunne man kvale gjennom;
Galvin Green Tour
Mid amatør
NM Senior
Regiontour
Arrangør wild card
NGF wild card

For hver av disse turneringene er det egne kriterier for påmelding. Stort sett alle plasser er gjennom Order of merit på Galvin Green Tour. Sjekk turneringer som har gått på din bane, spill og se hva din score er så kan du sammenligne. Ta med i beregningen at de garantert spiller med vanskeligere flaggplasseringer og lengre bane.

Klart det er lov å drømme og ha store mål. Skulle bare mangle.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: NM i golf

Post by kevin »

Furu har svart bra på dette. F.eks Regiontour(tidl. AmaTour) har jeg vært med og arrangert flere ganger. Det foregår mange steder rundt om i Norge,og der kan det være at vinneren får plass i NM. Vet ikke om det gjelder alle de turneringen,men vil tro det er de fleste. I Regiontour turneringene ligger ofte spillere fra hcp 4.0 og bedre...noen også på +siden :!:
Men har også sett noen startfelt hvor det er spillere med hcp opp mot 8-10,men de hevder seg normalt sett ikke veldig høyt.

I år er det vel Norgescup turneringene som er "høyeste nivå". Under her er turneringsliste over de viktigste turneringene i 2010,er bare å sette seg mål :D
1. – 2. mai Titleist Tour (Stavanger GK)
8. – 9. mai Norgescup (Solastranden GK)
5. – 6. juni Titleist Tour (Moss & Rygge GK)
5. – 6. juni Norgescup (Nøtterøy GK)
5. – 6. juni Pink Cup (alle klubber)
26. – 27. juni NM senior (Stjørdal GK)
22. – 24. juni Nordea Tour (Miklagard GK)
26. – 27. juni Titleist Tour (Meland GK)
29. juni – 1. juli Lag NM junior (TBA)
4. – 5. juli Norgescup (Miklagard GK)
16. – 18. juli Lag NM (TBA)
22. – 23. juli Titleist Tour Match (Losby GK)
31. juli – 1. august Norgescup (Borre GK)
7. – 9. august NM junior (Hauger GK)
12. – 15. august NM (Norgescup) (Byneset GK)
21. – 22. august Mid Amatør (Sola GK)
28. – 29. august Klubbmesterskap (Alle klubber)
4. – 5. september Norgescup (Stiklestad GK)
11. – 12. september Titleist Tour (Skjeberg GK)
18. – 19. september Norgescup finale (Drøbak GK)
18. september Nordea Pairs finale (Moss & Rygge GK)
25. – 26. september Titleist Tour finale (Kragerø GK)
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: NM i golf

Post by Golf »

Virker litt spenstig å ha mål om å kvalifisere dere til et mål dere ikke vet hvordan dere oppnår.
Jeg vil tro at det letteste er å reise rundt på forskjellige regionstourer for å prøve å få innpass på Galvin Green-touren.
Der trengs det ikke mange topplasseringer for å komme med på OOM til NM.
Hvis ikke dette funker må dere gi alt i de turneringene som kvaller direkte til NM. Da snakker vi regionstourer i Harstad, Tromsø og Narvik.

Håper dere har kroner i banken....
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: NM i golf

Post by Long-Hit-Wonder »

Om ikke annet så har man lag-NM for både senior og junior som er artige å ha deltatt i. Har selv deltatt i lag-NM et par ganger i 2.divisjon. Veldig artig erfaring, selv om det var mens jeg var junior. Nivået på flere av lagene var ganske høyt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: NM i golf

Post by golferen »

Takk for gode svar. Må bare nevne at det ikke er dette års NM jeg sikter på, som nok noen har forstått ut av mitt første innlegg. Mange år frem i tid det. ;)

I april så tenkte jeg meg på en stableford turnering. Nå har det seg slik at jeg kun har spilt 3 handicaptellende runder, noe som skjedde uka etter jeg tok grønt kort. Siden da har jeg spilt relativt mange runder og trent ganske mye.
Har jeg forstått det riktig hvis det er upopulært å stille på stableford turneringer med "for" høyt hcp? På 18 hull så ligger jeg rundt 55-60 poeng med mitt nåværende hcp. Ser for meg at dette er litt fround upon når det blir så tydelig.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: NM i golf

Post by Mats »

Ja, det kan du trygt si. Du burde sørge for å skrive deg ned slik at hcp ditt reflekterer det du faktisk spiller ute på banen. Sandbaggere er ikke så populære i stableford-turneringer... Hvis du scorer 60poeng hver gang du spiller med 28 i hcp har du vel et reelt hcp rundt 15 eller noe? Hvis du klarer å spille stabilt på dette nivået etter kun et halvt år er jo det imponerende. Hvilke baner har du spilt da?
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM i golf

Post by furu »

Spill 2-3 runder i starten av sesongen slik at hcp blir riktig. Først da er det "riktig" å stille opp i stableford. Det er selvsagt opp til en hver hva man gjør, men tror nok du gjør rett i å høre på deg selv og oss akkurat der :D

Når man nettopp har begynt og får bokstavelig talt litt sving på sakene så renner det på med poeng. Jeg hadde en på 52 poeng på Bjørnefjorden men det ble raskt slutt på slike runder. Det blir vanskeligere etter hvert. Når du kommer ned til ca. ett slag per hull så kan det gå tyngre.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: NM i golf

Post by golferen »

Jeg har spillt på Fana, Meland (gikk utrolig dårlig), Bergen GK, Bærheim, Sola, Mandal og Kristiansand.
Har også spilt 8 runder i egypt og noen dager i danmark. I egypt, som var siste gang jeg spillte på gress, gikk jeg runder fra 13 til 20 slag over banens par. Dette var en bane med mye vann og mange bunkere (skal dog nevnes at sanden var lett å spille i), spilte utrolig bra (over evne) når jeg leide meg en caddie. :D Så ja det har blitt mye golf det siste året. Tror nok mitt virkelige handicap ligger rundt 15+- ja. Noe som langt i fra er imponerende mtp hvor mye jeg har spilt. Hvis jeg er noe talent i golf så er det "treningstalent", hehe. :lol:
Satser på å få spilt noen runder i påsken hvis snøen forsvinner. Vil 3 runder gi mitt "virkelige" hcp, går det ikke tregere ned?

Tror dere det går an å være med i turneringen utenfor konkurranse? Eller be om å få spille på f.eks 15 i hcp? Hvis ikke snøen forsvinner til påsken så blir det vanskelig å få til flere runder enn 1 før turneringen..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM i golf

Post by furu »

2-3 runder kanskje for lite men jeg tror det skal få deg på et rimelig riktig nivå.

Med turneringsopplegg i golfbox (som alle klubbene vel bruker) så kan du ikke stå utenfor eller legge inn et annet hcp. Du kan eventuelt spille og diske deg selv ved å signere feil på scorekortet.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: NM i golf

Post by golferen »

furu wrote:2-3 runder kanskje for lite men jeg tror det skal få deg på et rimelig riktig nivå.

Med turneringsopplegg i golfbox (som alle klubbene vel bruker) så kan du ikke stå utenfor eller legge inn et annet hcp. Du kan eventuelt spille og diske deg selv ved å signere feil på scorekortet.

Ok, men da er det enkelt. Forsvinner snøen til påske så blir det turnering. Får glatt inn en 5-6 runder da. :)

Nok prat, trening nå.
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: NM i golf

Post by OutlawPete »

Region tour kvaler vanligvis ikke til NM vel?

Bortsett fra de eventuelle turneringene som er mellom siste NC og før NM. Var sånn før ihvertfall :P
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: NM i golf

Post by bjermis »

Nei jeg tror at Regions tourer bare kvaller til galvin Green tour?
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: NM i golf

Post by OutlawPete »

Stemmer det, men NM inngår også i NC/GG, så region tour som er i ukene før NM har wild card(s) til NM. Ellers er det wild card(s) til NC.

Oppdaterte terminlister ligger nå ute på golfforbundet.no
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: NM i golf

Post by Solaar »

En grunn til at jeg liker dette forumet er at vi nå er på to sider av dette temaet og ingen ennå har stilt sppørsmålet om vedkommendes muligheter *(dvs det oblikatoriske "hvem tror du at du er" spørsmålet) for å nå NM.

Lykke til!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: NM i golf

Post by OutlawPete »

Vi er høflige vettu...
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: NM i golf

Post by golferen »

Tja, det var jo light-versjoner av det spørsmålet i starten.. :? Kan umulig se for meg at nivået for å kvalle til NM kan være så høyt at man ikke kan nå det, hvis man virkelig ønsker det..
Post Reply