Treffer egen ball i prøvesving på fairway

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Treffer egen ball i prøvesving på fairway

Post by primaxx »

Decision 18-2a/20:

Spørsmål: En spiller treffer uheldigvis ballen sin når han gjør en prøvesving. Har han slått et slag?

Svar: Nei. Spilleren hadde ingen intensjon om å slå et "slag" (sjekk definisjonen i golfreglene). Han får imidlertid ETT straffeslag for å bryte regel 18-2a, og ballen skal legges tilbake.

Teksten over er løselig oversatt fra boken Decisions On the Rules of Golf 2014-2015.

MEN! I Golfreglene for 2016- står det at brudd på regel 18-2a er TO straffeslag.


Har vi funnet en feil, er det Decisions-boken som ikke er oppdatert, eller er det et eller annet vi misforstår?
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Treffer egen ball i prøvesving på fairway

Post by Keyser »

I golfreglene 2016 står det ett (1) straffeslag for brudd på 18-2, hvor finner du 18-2a og to straffeslag? Det er heller ingen dec 18-2a/20, men dec 18-2/20 i oppdaterte decisions.

18-2. Av spiller, partner, caddie eller utstyr
Bortsett fra det som er tillatt etter reglene, når en spillers ball er i spill og
(i) spilleren, hans partner eller en av deres caddier:
• løfter eller flytter ballen,
• berører ballen med hensikt (unntatt med en kølle under
adressering av den), eller
• forårsaker at ballen flytter seg, eller
(ii) utstyret til spilleren eller hans partner forårsaker at ballen flytter seg,
pådrar spilleren seg ett straffeslag.
</Keyser>
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Treffer egen ball i prøvesving på fairway

Post by primaxx »

Keyser wrote:I golfreglene 2016 står det ett (1) straffeslag for brudd på 18-2, hvor finner du 18-2a og to straffeslag? Det er heller ingen dec 18-2a/20, men dec 18-2/20 i oppdaterte decisions.
Hei Keyser, takk skal du ha. Det er 2014-15 Decisions som henviste til 18-2a, og dette ledet meg ut i elendet. Trolig for tidlig om morgenen...

Ha en fortsatt fin dag! :)
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Treffer egen ball i prøvesving på fairway

Post by tilskuer »

Også i golfreglene av 2016 er det en "generell straff" for brudd på regel 18 - i slagspill to straffeslag. (står helt nederst i regelen etter alle enkeltpunktene).
Regel 18-2 gir spilleren ett straffeslag for å ha flyttet sin ball i spill og ballen må legges tilbake. Hvis ballen ikke legges tilbake er dette et brudd i forhold til regel 18 og straffen øker til to straffeslag.

* STRAFF FOR BRUDD PÅ REGEL:
Matchspill – Tap av hull. Slagspill – To slag.
* Hvis en spiller som er forpliktet til å legge tilbake en ball unnlater å
gjøre dette, eller han slår et slag på en erstattet ball etter regel 18 når
slik erstatning ikke er tillatt, pådrar han seg den generelle straffen for
brudd på regel 18, men det er ingen tilleggsstraff etter denne regelen
Post Reply