Borregaard GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Borregaard GK

Post by kevin »

Spillte denne banen for aller første gang i går,sammen med to kompiser som er medlem der. En naturskjønn 9-hullsbane,en av Norges eldste.

Rangen:
ikke spesielt lang,og ligger "klint" mellom hull 1 og 9,med netting på sidene som skal beskytte. Litt for lavt nett synes jeg,stor fare for å slå ut på banen,det var veldig mange baller på diverse fairways et godt bevis for.

Tees:
banen har en original løsning med forskjellige tees for frontnine og backnine,slik at de samme hullene er litt lengre på back. To av hullene har oppbygde "plattformer" med matteutslag..i sjøkanten,på back
Tees av gress var helt ok,noen av de mangla litt gress og hull 2 hadde fortsatt matteutslag,en elendig matte som var umulig å stå på. Men teestedet av gress var helt strøkent og skulle sikkert åpne i går.

Fairways:
var veldig fine og tørre,mye jevnt og fint gress. Klippes sikkert litt kortere senere,men flotte å spille fra.

Bunkere:
var løse og fine,mye sand og fine å slå fra

Greener:
veldig varierende,noen var jevne/raske og ganske fine,noen mangla endel gress. Spesielt hull 5 og 8 var dårlig. Noen av greenene blir skygget av høye trær,her burde det vært ryddet litt for å slippe til mer lys.

Opplevelse:
naturskjønt,noen av hullene ligger vakkert til ved vannet og pent vær og lite vind gjorde det til en god opplevelse.

Sikkerhet:
Hull 6 har en relativ "farlig" design,par 3 hvor man står høyt oppe og ikke ser hvor ballen lander med mindre den lander på greenen. Det går sti bort til tee for hull 7 like ved og teestedet til 7 er nesten rett bak greenen. Det står skilt på hull 6 at man ikke skal slå hvis det befinner seg folk i greenområdet,men det burde vært forbud helt mot å slå den ved veien hvis noen er på tee til hull 7. En av våre hooket litt og ballen gikk til venstre for greenen,ned i fjæresteinene og fikk en sinnsyk sprett på 40m fram og til venstre. I det jeg så spretten ropete jeg FORE,og de på teestedet på 7 dukket ned...tror ikke det var mange centimeter fra hodene deres. Flaks at det gikk bra,og de viftet med armene til oss...akkurat som om de mente vi hadde gjort noe galt.
Samt at løsningen med range mellom hull 1 og 9 er litt usikker til tider.

Men alt i alt en bra bane,morsom,pen og en bane jeg burde spillt bedre på. Hadde en katastrofe runde,og skal tilbake senere og revansjere meg :evil:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borregaard GK

Post by kevin »

Spillte her igjen i dag,i fint vær,vindstille og sol for det meste. Banen var blitt mye bedre,fairwayene var flotte å slå fra. Teesteder var bra og greener var veldig bra,godt med gress,kortklippte og fine. Passe bra hastighet. Greenen på hull 8 er vel fortsatt litt ujevn,men helt ok. Alt i alt var banen i veldig bra stand,og anbefales :D
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Borregaard GK

Post by GolfMickey »

På tide å løfte denne tråden litt, like bra forhold her ennå Kevin? :D blir en tur innom til uka, ikke vært her på over 10 år, står man fortsatt på en brygge å slår?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borregaard GK

Post by kevin »

Har ikke vært det på lenge, men ja det er der.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borregaard GK

Post by kevin »

Spilte her nylig og her kommer en liten status:

Teestedene er helt ok. De mattene som er ute på bryggene er også helt ok å slå fra.

Hull 4
Image

Hull 16
Image

Fairways er ok, men overraskende lite vekst synes jeg. Hadde trodd de skulle være litt mer frodig, men det tørre været har sikkert noe av ansvaret for det.

Bunkerne var ok

Greenene er ikke bra. Noen har store døde områder og det finnes også mange fotspor etter folk som har spilt når det har vært frost på greenene. Noen av greenene er brukbare, men alt i alt en liten skuffelse. Ser fine ut på avstand, men de er ikke det.

Green 6
Image

Green 9
Image
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Borregaard GK

Post by GolfMickey »

Flotte bilder Kevin. Frister med en retur dit i sommer, ikke spilt der på mange år. Utslag på brygga er en klassiker.
Post Reply