Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Er nybegynner og har spilt 1-2 mnd. Grunnet ferie/oppussing osv har det dessverre blitt betydelig mer range enn faktisk banespill. Noe som har endt i en litt barnslig greie med at jeg synes det er gøy å slå langt med driveren :roll:

Teknikken krever BETYDELIGE forbedringer, spesielt sliter jeg med å holde venstrearmen rett i baksvingen og har fått høre at jeg bruker alt for mye armer, men har nå likevel begynt å få relativt greie lengder.

Det jeg da stusser på er valg av loft (på driveren). Jeg starta med en Titleist 915 D2 - 12 grader som gikk høyere enn den gikk langt. Kom da over en god bruktpris på 915 D3 7,5 grader (stiff) som jeg stilte opp til 9 grader. Nå er jeg nede på det minste den kan stilles til som er 6,25 grader. Fortsatt går den alt for høyt, spesielt på de reneste og retteste treffene. Skal nevnes at jeg aldri har slått lenger enn med 6,25 og må sannsynligvis finne meg en annen range siden den kun går til 200 meter og det er hull/folk bak et litt for lavt gjerde.

Jeg vurderer nå Taylormade M1 7,5 grader som kan stilles ned til 5,5. Vil dette ha noe for seg? Eller bør jeg heller se på om det er noe med svingen som er årsaken til høyden?

PS: Jeg fikk sneket meg til 7-8 slag på en trackman her om dagen der beste slaget viste følgende: (jeg aner ikke hva som er interessant så skriver av alt) Lengde: 244m, Carry 225m, ball 238 km/t, køllehode 168 km/t (høyeste var 189 km/t), sidespin -1969 rpm, back spin 3475 rpm (de fleste slagene lå på 5000+), høyde +148 cm, shot height 34,3 meter, flight time 6,94 sec, hit factor 1,41, sving bane: inn-ut 6,5 grader, kølle hode: Lukket 12,9 grader, horz. angle 3,2 grader, vert. angle 14,5 grader (til info er det trackman resultatene som er språkforvirret og ikke jeg)

Skal nevnes at dette var kjapt og gæli med en 10,5 grader (M1) og at jeg vanligvis trenger en bøtte eller to før jeg begynner å få gode treff.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by GolfMickey »

Kawaii wrote: Jeg vurderer nå Taylormade M1 7,5 grader som kan stilles ned til 5,5. Vil dette ha noe for seg? Eller bør jeg heller se på om det er noe med svingen som er årsaken til høyden?
Du bør nok se på svingen istedet for å gjøre til rette for en sving som ikke er helt der den skal være. Så lav loft skal ikke være nødvendig.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Gundersen »

Som GolfMickey skriver.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by furu »

Du må få ned spinn. Trolig har du en ballbane som spinner ut og opp.

Slår du opp på ballen? Har du tall for low point? Pluss eller minus?

Hvor på køllehodet treffer du? Bruk tape eller en form for spray (feks tørrshampo, som jeg har skrevet om).

Her ser du snittall for PGA Tour.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by furu »

Som du ser er PGA snitt cirka 29 meter høyde. Du er på 34. Litt for høyt, men de fleste tror de slår for høyt men gjør det ikke. De fleste hadde nok blitt overrasket hvis de var tilskuer på ET/PGA og så ballbanen til de typene.
Instagram @christianfuru
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Jeg var en tur på rangen i dag og forhørte meg litt med en jeg tror har ok peiling. Så slik ut i alle fall :)
Han mente jeg sannsynligvis hadde (alt) for tidlig release i svingen så effektiv loft ble mye høyere.

Jeg har en screenshot som kanskje gir deg svar på det du spør om. Til info er ikke maks/min tallene noe å henge seg opp i da min 5 år gamle sønn slo noen slag også :)
Attachments
image.png
(2.14 MiB) Downloaded 39 times
image.jpeg
(1.44 MiB) Downloaded 39 times
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by furu »

Hvilken sim er det? Jeg stoler veldig lite på dem når det gjelder launch, spinn, AoA og lignende.

Du har lyst til å optimalisere;
- launch angle
- spinn
- low point

Disse tre tallene får du med TrackMan. Du må finne noe annet å slå på enn sim. Flightscope funker også. Og GC2 med kamera.

På den andre side - 244m med 104mph køllehastighet er langt over hva 95% av den norske golfbefolkningen klarer. Bare så du er klar over det. 189kmt = 117mph. Det er køllehastighet laaaangt over snittet på PGA Tour. Jeg vet at micro moves og ekstrem køllehastighet er poppis for tiden, men litt roligere funker kanskje bedre.

Tallene i grønt er din siste drive? L66? 66 meter venstre med 12 grader lukket hode? Hvis du lukker køllehodet, får du mer loft. Motsatt av hva de fleste tror. Slår du med vilje med lukket hode i et forsøk på å presse ballbanen ned?

Det første jeg ville gjort - ta en økt der du trener på å slå opp på ballen. Sjekk spinntallene. Om du bare har sim tilgjengelig til det, så bruker du det. Bedre enn ingenting. Merk deg også hvor på køllehodet du treffer. Gear effect er viktig. Du har lyst til å treffe litt over senter.
Instagram @christianfuru
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Jeg trodde dette var trackman... :) Var på butikken til golfhandelen på Bryn.

Hvor i Oslo/Follo er trackman tilgjengelig?? Hadde tenkt å leke litt på Fornebu til 200 kr timen, men ser de er sommerstengt..

Er 244 langt med 104 mph? Har jeg vanskelig for å forstå, da jeg føler det tekniske er laaangt unna der det burde være. Jeg trodde en høy hastighet på svingen kompenserte for dårlig teknikk.

Ble litt usikker selv hvor mye jeg stoler på den simen der, ingen av de treffene jeg gjorde på sim den dagen er i nærheten av hva jeg har fått til på rangen, og da har jeg neppe carry særlig lengre enn 250m. Vanskelig å anslå siden rangen bare er 200m.

Aner ikke om jeg lukker eller hva jeg gjør... Svært lite av det jeg driver med blir gjort med vilje ;)

Kan også nevne at jeg pegger veldig lavt, toppen på ballen går i ett eller hårfint over toppen på kølla. Pegger jeg høyere går ballen igjen skyhøyt.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by liverglimt »

244 meter med 104 mph er omentrent akkurat maks. Men som nevnt av Furu, så har du litt høy ballbane, så da vil ballen stoppe raskere og det blir mindre rull, spesielt på fuktige baner.

Hvordan slår du jernene dine?
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Høyt :p

Jern sliter jeg enda mer med, ballen får nesten ikke rull siden de går rett opp og rett ned (150+ med 7jern)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by liverglimt »

Ikke kast bort tid på trackman eller annen launch monitor. Ta protimer så du kan få etablert en god sving.
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Fant ut de har trackman på klubben, så tenkte kjøre trackman MED pro i dag eller i morgen 8-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by furu »

TrackMan er ingen komplett løsning nei, men den tar bort all gjetning. Ingen pro kan stå og se på ballbanen og svingen, og så kunne si med 100% sikkerhet hva som skjer og hvorfor. Derfor er konkrete tall greit å ha. TM er ikke bortkastet tid. Det er bortkastet å legge all trening opp etter den, men jeg tror ikke så godt som samtlige proffer på toppnivå tar feil :) "Alle" trener med TM.

Hvis det er den Simen jeg tror, er han flink. Det er måling på sim som er problemet når spillerens sving krever litt ekstra nøye vurdering. Slik som i ditt tilfelle.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by liverglimt »

Poenget var bortkastet tid uten pro.

Stå å slå med en launch monitor alene retter ikke en dårlig sving.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by furu »

Nei - man må vite hvordan man løser det. Utgangspunktet kan han skaffe seg uten pro. Slå på TM - les av tall - noter tall - selv en jordrotte med dysleksi klarer det.

Basert på de tallene tror jeg faktisk at man over internett kunne hjulpet Kawaii langt på vei.

Vi kan godt diskutere til vi blir blå i trynet liverglimt, men jeg vinner uansett denne diskusjonen så det er ikke verd å bruke tid på.

Nå går Kawaii til en pro med TM og får noe konkret å forholde seg til. Eller slår alene på TM, noterer tallene og får hjelp etterpå.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by liverglimt »

Vinne diskusjon? Sånt tøv er det bare du som bryr deg om.

Lykke til med protimer Kawaii. De vil garantert gjøre deg bedre.
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Hehe.. Internett forum er gøy 8-)

Jeg skal til Magnus på oppegård på lørdag i en kombinert custom fitting/protime med TM. Har hørt han er veldig dyktig så tror det blir nyttig og interessant.

Spent på hvilken loft han ender opp med å anbefale :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by furu »

Er ikke så veldig gøy, siden liverglimt alltid skal være uenig av prinsipp og er ene og alene ansvarlig for at jeg ikke gidder å skrive noe særlig her inne :) Hadde han hatt litt mer peiling hadde det vært utfordrende. Nå er det bare slitsomt.

Vær litt forsiktig med hvem du spør om råd Kawaii. Finn noen som tenker litt åpent og nytt, ikke en som bryr seg mest om gamle fastlåste tanker om sving og utstyr.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by liverglimt »

Jeg er så glad for at vi har en "guru" som Furu her på forumet. Hjelpe nybegynnere ved hjelp av launchmonitor data. Det kommer fra samme skribenten som mener at en middels norsk spiller ikke kan repeteresin sving nok til å få tilpasset utstyr.
liverglimt wrote:Poenget var bortkastet tid uten pro.

Stå å slå med en launch monitor alene retter ikke en dårlig sving.
Dette var en kommentar for å oppklare siden den første dro avgårde for meg uten at jeg var ferdigskrevet.

Ohlson er en pro jeg har hørt mye bra om, så du er nok i gode hender der. Lykke til og lek deg med golfen. :)
Kawaii
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 21 Jun 2016, 15:58

Re: Driver med 6,25 grader loft går fortsatt for høyt(?)

Post by Kawaii »

Hva er vel et internettforum uten en nemisis? ;)

Er det pro`en du tenker på? I så fall tror jeg ikke fastlåste og gamle tanker er noe problem, han er en relativt ung fremoverlent svenske ansatt på fulltid som sportslig leder/head pro. Ser de andre bare står som "ass.pro". Med +0,9 i handicap burde han ha rimelig god kontroll på både nytt og gammelt :)

Ser han står som "PGA Club Professional" også, hva det måtte bety
Post Reply