Miklagard Golf

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Miklagard Golf

Post by eivaan »

Spilte banen for et par uker siden for første gang(2 runder) Var vel egentlig litt skuffet....noen hull var ikke bra nok spør du meg, hvis dette er Norges beste bane...hmm, får vel litt pepper nå, men dårlige bunkere, litt rusk på greener og fairways og rett og slett for åpent og kjedelig landsskap!!! Fyr løs...;)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Miklagard Golf

Post by veggiss »

Spilte Miklagard i dag, bra fw, fantastiske greener og teesteder. Bunkerne er ikke bra, og blir ikke det før alle har fått ny sand.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Miklagard Golf

Post by Golffreak »

Nå er jeg Mikla-medlem, men skal forsøke å være litt objektiv ift noen andre baner..:). Jeg er enig i at landskapet rundt ikke er det mest spennende, her får du en bedre opplevelse på Holtsmark, Kongsvinger og Bogstad for å nevne noen. At det er forholdsvis åpent mellom hullene er smak og behag, men dette er ikke en typisk "frem-og-tilbake" parkbane akkurat. Hullene ligger såpass separat at man får en god opplevelse av layout på hvert hull, og jeg liker åpne og litt "links-aktig" forhold. Litt farget av landskapet rundt, så vil jeg si at det nok er mer spektakulær layout på Kongsvinger og enkelte hull på Holtsmark. Bjaavann har også god layout. Fairways er bedre på Bogstad, men det er bra på Mikla nå selv om det var litt tregt på 1,9 og 18 før sommeren. Greenene vil jeg si er like gode på Mikla og Bogstad, men det er nok litt hardere på Mikla vanligvis. Bunkerene på Mikla pusses opp etter tur, det er ny sand i flere nå.

Synes alle klubber burde slutte med "Norges beste bane" e.l. Det er subjektivt selvsagt, og hvis man elsker trange og korte skogsbaner så vil jo selvsagt ikke Mikla være en favoritt. Jeg liker jo flere ulike baner, og max greenfee nivå er nok satt vel så mye for å reservere prime-time for medlemmene.

Litt usikker på hva "rusk på greenene" du fant, men tidlig på våren som erstattet en gresset på noen områder på 13, 14 og 18. Det er så og si usynlig nå, men mulig du kunne se noen spor etter det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Miklagard Golf

Post by eivaan »

Golffreak wrote:Nå er jeg Mikla-medlem, men skal forsøke å være litt objektiv ift noen andre baner..:). Jeg er enig i at landskapet rundt ikke er det mest spennende, her får du en bedre opplevelse på Holtsmark, Kongsvinger og Bogstad for å nevne noen. At det er forholdsvis åpent mellom hullene er smak og behag, men dette er ikke en typisk "frem-og-tilbake" parkbane akkurat. Hullene ligger såpass separat at man får en god opplevelse av layout på hvert hull, og jeg liker åpne og litt "links-aktig" forhold. Litt farget av landskapet rundt, så vil jeg si at det nok er mer spektakulær layout på Kongsvinger og enkelte hull på Holtsmark. Bjaavann har også god layout. Fairways er bedre på Bogstad, men det er bra på Mikla nå selv om det var litt tregt på 1,9 og 18 før sommeren. Greenene vil jeg si er like gode på Mikla og Bogstad, men det er nok litt hardere på Mikla vanligvis. Bunkerene på Mikla pusses opp etter tur, det er ny sand i flere nå.

Synes alle klubber burde slutte med "Norges beste bane" e.l. Det er subjektivt selvsagt, og hvis man elsker trange og korte skogsbaner så vil jo selvsagt ikke Mikla være en favoritt. Jeg liker jo flere ulike baner, og max greenfee nivå er nok satt vel så mye for å reservere prime-time for medlemmene.

Litt usikker på hva "rusk på greenene" du fant, men tidlig på våren som erstattet en gresset på noen områder på 13, 14 og 18. Det er så og si usynlig nå, men mulig du kunne se noen spor etter det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by eivaan on 15 Aug 2016, 21:12, edited 2 times in total.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Miklagard Golf

Post by eivaan »

eivaan wrote:
Golffreak wrote:Nå er jeg Mikla-medlem, men skal forsøke å være litt objektiv ift noen andre baner..:). Jeg er enig i at landskapet rundt ikke er det mest spennende, her får du en bedre opplevelse på Holtsmark, Kongsvinger og Bogstad for å nevne noen. At det er forholdsvis åpent mellom hullene er smak og behag, men dette er ikke en typisk "frem-og-tilbake" parkbane akkurat. Hullene ligger såpass separat at man får en god opplevelse av layout på hvert hull, og jeg liker åpne og litt "links-aktig" forhold. Litt farget av landskapet rundt, så vil jeg si at det nok er mer spektakulær layout på Kongsvinger og enkelte hull på Holtsmark. Bjaavann har også god layout. Fairways er bedre på Bogstad, men det er bra på Mikla nå selv om det var litt tregt på 1,9 og 18 før sommeren. Greenene vil jeg si er like gode på Mikla og Bogstad, men det er nok litt hardere på Mikla vanligvis. Bunkerene på Mikla pusses opp etter tur, det er ny sand i flere nå.

Synes alle klubber burde slutte med "Norges beste bane" e.l. Det er subjektivt selvsagt, og hvis man elsker trange og korte skogsbaner så vil jo selvsagt ikke Mikla være en favoritt. Jeg liker jo flere ulike baner, og max greenfee nivå er nok satt vel så mye for å reservere prime-time for medlemmene.

Litt usikker på hva "rusk på greenene" du fant, men tidlig på våren som erstattet en gresset på noen områder på 13, 14 og 18. Det er så og si usynlig nå, men mulig du kunne se noen spor etter det.

Hadde vel kanskje litt for store forventninger, for all del banen er kjempebra!! Men heilt top notch var den ikke, veldig bra service og 2 personer 36 hull med bil for 1600,- var jo en knallgod deal :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Miklagard Golf

Post by kevin »

Noen som har en oppdatert status på banen?
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Miklagard Golf

Post by TheBigEasy »

I følge greenkeeper er greener i verdensklasse. Resten er nok på stell før Viking vil jeg tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Miklagard Golf

Post by kevin »

Greenene er fantastiske. Det klippes og trimmes nå. De har virkelig satt fart på de. Her blir green nr.9 målt på morningen i dag. Tjukk tåke og litt fukt på greenen, selv om de hadde dratt av det meste. 10.8 ble de målt til da :!: Tipper det var over 11 på enkelte greener litt senere. Utrolig herlig å putte på, men rimelig vanskelig også

Image

Fairways er bra og blir nok enda bedre. Man kan se at det spilles mye på banen, det er mange oppslåtte torver. Men det fylles i sand og vedlikeholdes godt. Er noen sår her og der også. Ikke 100%, men bra. Bunkerne er flotte.

Image

Fullt av folk i arbeid på morgenen, tydelig at de er inne i siste fase mot turneringen om 14dg.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Hyggelig med så mange fine ord om banen "min", Kevin. Jeg kan jo ikke annet enn å være enig - det er rett og slett en glede å spille banen for tiden.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Miklagard Golf

Post by kevin »

Har puttet på bra greener noen steder i år, men Miklagard er noe helt annet.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Miklagard Golf

Post by eivaan »

Spilte her i juli. Veldig bra kondisjon med tanke på utfordringene de har hatt i år! Baner er et monster i vind, har spilt banen 3 ganger og jeg klarer ikke score bra her...må være noe psykisk som sperrer for meg her, men det er uansett ikke banens skyld! Litt trekk for noen arrogante greenkeepere som flere ganger kom i veien og distraherte under runda, satser på at de var ferievikarer! Kommer igjen og tar revasj en dag....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Miklagard Golf

Post by kevin »

Pass på å spille banen før den stenger 1.oktober. Greenene er utrolig bra og var vannvittig raske i går. Fairways er også veldig bra, og bunkerne godt preparerte

Image

Det foregår masse arbeid allerede rundt på banen, og hull 15 er jevnet med jorden. Det er erstattet av hull 19, som ligger etter hull 13. Det pågår massivt gravearbeid mellom hull 18 og 11, samt ved gamle hull 15 og området rundt der. Anleggsmaskiner og hjullastere inne på rangeområdet også.

Image

Spennende prosjekt virker det som, skal bli gøy å se hvordan det blir til slutt. https://www.norskgolf.no/artikler/nyhet ... -miklagard
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Miklagard Golf

Post by kevin »

Er dette Norges kuleste range? Den er ihvertfall åpen nå

Image
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Rangen er dritfin, synes ihvertfall jeg. Det står tre flagg på hver green, så det er veldig greit å finne siktepunkter til de forskjellige køllene. Den mangler fortsatt gress og ferdiggjøring helt nederst, så foreløpig er det ikke lov å slå lenger enn 190 meter.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Miklagard Golf

Post by Matshino »

Er det noen som har spilt Mikla i år og kan gi en kort status? Har heller aldri spilt banen, så noen dos and don'ts for banen settes veldig pris på!
Skal opp en tur på fredag for min første runde siden juli 2019, og har klart å surre meg inn i et veddemål med en svensk kamerat, så her står all ære på spill..
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Miklagard Golf

Post by kevin »

Ikke vært der i år og vet ikke helt hvordan banen ser ut etter ombygging. Tror de skal åpne flere av de nye hullene på lørdag. Mye info på hjemmesiden

Normalt sett er greenene utfordringen der oppe, man bør være vant til raske greener. Anbefaler å ha tid til å teste ut puttinggreen først, om den er klar til bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Miklagard Golf

Post by Matshino »

De har åpnet 15 hull i dag, mener de siste tre åpner neste helg. Nærspillsområde var ikke åpnet, samt at greenene hadde en del sand. Vinden ble utfordringen i går, sammen med et rustent næspill.

Til tross for sanding av greener var de ganske raske og hadde god rull. Bunkerne var noe ujevne med tanke på hvor harde/myke de var.

Jeg skal helt klart tilbake i løpet av sommeren for å teste alle 18, banen kommer til å være ekstremt fin i år.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Miklagard Golf

Post by Freud »

Forholdene er en ting, hva man mener som selve banen qua golfbane er noe annet. Er det noen kontroversielle meninger om Miklagard her, eller er alle enige om at dette er en flott bane og en av Norges beste? Hva er i så fall årsaken til det? Svaret avhenger mye av hvilket hcp. man har, og her på Golfsiden er det vel ingen debattanter som har hcp. > 15.

Selv ligger jeg utenfor den gruppen. Jeg har spilt Miklagard 4-5 ganger, på sommertilbud. Nå er den for dyr for meg. Jeg synes banen er kjedelig, og gir ingen naturopplevelse. Noen "dumme" hull. Men det spiller ingen rolle hva jeg mener, åkkesom.
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Miklagard Golf

Post by Matshino »

Nå uttaler jeg meg kun som en som bare har spilt deres midlertidige 9-hullsbane. Banen er absolutt flott, og helt oppe i norgestoppen hva gjelder kvalitet. Banen har godt design og riktig plasserte hindere, noe som gjør at man ofte befinner seg i en bunker etter utspill, særlig hvis man drar frem driveren ofte. Greenene kan fra avstand fremstå som flate, men er fulle av onduleringer som gjør både innspill og putter utfordrende.

Når det gjelder naturopplevelse er den fraværende da man kun spankulerer rundt på åkere med fint gress. Jeg ville nok ikke betalt full greenfee for banen, da tar jeg heller turen til Holtsmark.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Post Reply