Aberdeen - tips og triks?

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Aberdeen - tips og triks?

Post by mokl »

Jeg skal til Aberdeen på jobb-oppdrag i slutten av september, og planlegger å ta noen dager ekstra for å slå vekk noen golfballer.

Noen som har gode tips til baner i Aberdeen-området, og gjerne også tips til hvor man får de beste dealene for overnatting/spill?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by veggiss »

Royal Aberdeen (Balgownie)
Trump International Golf Links
Cruden Bay

Alle tre rangert topp 100 i verden. Ang overnatting så er B&B ofte kurant. Golfen booker du direkte med banen, kan være penger å spare på sent utslag osv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Jumper »

Murcar er vel heller ikke å forakte? Ellers har jeg hørt en del snakk om Stonehaven, som er spektakulær med raviner og rå natur.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Rotten »

Mye bra i Aberdeenområdet. Min favoritt er Murcar.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by veggiss »

Murcar er nummer 4 på rankingen, så neppe en dårlig bane. Stonehaven er ikke ranket.

http://www.top100golfcourses.co.uk/golf ... and?page=1

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by mokl »

Takker for alle tips og innspill. :)

Har booket på Trump og Murcar, og ser fram til å få juling av både vind og baner i løpet av høsten! Mulig jeg spanderer en liten runde på Stonehaven i tillegg, hvis tiden tillater det.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by furu »

En kollega - ekstremt kresen på baner og har spilt 500+ over hele verden - er i området for tiden. Basert på det han ser ut til å elske, kan du se nærmere på;

Fraserburgh
Cullen Links
Inverallochy
Newmachar

Ingen anelse om nøyaktig hvor disse ligger, men utgangspunktet for reisen deres er Aberdeen.
Instagram @christianfuru
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by mokl »

Takk for det.

Ser at de fleste av de ligger litt lenger unna enn jeg hadde tenkt, siden jeg ikke har planer om å leie bil der borte. Newmachar er nært nok, og med i vurderingen hvis jeg utvider med en dag.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by eivaan »

H
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Jumper »

Har bestilt meg en liten tur til Aberdeen i begynnelsen av april. Jeg har ikke spilt links før, så holder meg til det denne gang. Planlegger å spille Murcar, Cruden Bay og en bane til. Mest sannsynlig blir det Newburgh-on-Ythan. Noen som har forsøkt seg på denne?

Forsøkte først å booke Royal Aberdeen, men de er rimelig strenge med besøkende. I denne perioden får man kun spille onsdag og fredag frem til kl 11. Da rekker jeg antagelig ikke å varme opp noe før runden, så da utgår dessverre denne.
Tja
Rookie
Rookie
Posts: 13
Joined: 24 Mar 2014, 20:39
Has thanked: 1 time

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Tja »

Newburgh-on-Ythan var en morsom bane. Flotte hull og links preget med en del vind. Spilte en lørdag ettermiddag i september og vi var nesten alene. OK pris også. Hyggelig klubbhus.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Jumper »

Da var jeg tilbake etter en minnerik tur til Aberdeen. Er blitt forelsket i linksgolf :D Det var utrolig kult å spille linksbaner med onduleringene og mulighetene til til å bruke de på innspill til greener f.eks.
Fredag på Murcar Links. Hadde regn på de to første hullene, men så kom sola og det var bare å glise seg rundt resten av runden. Vinden var drøy, og ballen lå og ristet på green til tider, men føler liksom at det hører med. Da Widerøe hadde rotet bort bagen min måtte jeg leie sett. Jeg hadde dog bestilt nytt jernsett i Aberdeen før avreise, så da måtte jeg kun ha wooder, wedger og putter. Fyren i shopen var vennligheten selv og plukket ut Titleist 917 driver, wood og hybrid og satte inn skaft etter ønske.

Lørdag var det selve grombanen Cruden Bay på programmet. Helt sykt å kjøre 40 min på smale veier til ei lita bygd langt ute på kysten, og så åpenbarer det seg det vannvittige anlegget med 27 hull. Regn på hull 4-7, men så kom sola og jeg gikk resten av runden i genser. 15 grader og så og si vindstille.

Søndag spilte jeg Newburgh on Ythan. Artig bane, men ikke i den klassen som de to første. Den var også en del enklere. Gikk 79 slag, men fikk kun 5 tildelte og 34 poeng.

På denne tiden av året betalte jeg £50 på hver av banene. Kjempedeal synes jeg, da forholdene var veldig bra. Prisene stiger til rundt £120-130 om et par uker på Murcar og Cruden Bay. Noe å tenke på til neste år!
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Jumper »

Har vært fire dager i Aberdeen-området og spilt 6 baner. Været var rimelig bra til årstiden å være. Spilte følgende baner:

Peterhead. En gammel linksbane som starter litt treigt med hull 3-6 på et flatt område uten de største utfordringene. Fra hull 7 braker det løs med et utslag fra 20meters høyde og ned i sanddyneområdet. Veldig artig resten av runden. Banen er kjent for å ha veldig mye vind visstnok, men jeg hadde opphold, og så og si vindstille. Nedtur at de hadde begynt med fairwaymatter og at greenene var luftet. Luftingen gjorde greenene skikkelig humpete. £40 i høstpris, men halv pris av dette med Golfhäftet. Ingen range, men et oppvarmingsbur.

Fraserburgh. Verdens 7. eldste golfklubb med to baner, Corbiehill og Rosehill. Spilte begge. Corbiehill er en fantastisk bane og er absolutt å anbefale. En del opp og ned mellom sanddynene og mange flotte hull. Man vet man trives når en bare går rundt og tenker kult, kult, kult for hvert eneste hull! Jeg skrøt sånn av banen til fyren i klubbhuset at jeg fikk spille gratis resten av dagen, og ble også invitert tilbake neste dag :D Rosehill er en 9-hullsbane som det bare er å hoppe over. Helt flat, og eneste utfordring er vinden. Høst/vinterpris på hele £20 pund for Corbiehill og £6 for Rosehill. :lol: Jeg telte hele 4 mann på hovedbanen, mens det på grunn av en eller annen turnering, så var 9-hullsbanen helt full av spillere. Hadde en del vind denne dagen og noen regnbyger, men stort sett opphold og noe sol.

Cruden Bay. Varmet opp med 9-hullsbanen St. Olaf, og den bør absolutt legges med i oppholdet når man er her. Skikkelig linksbane som ligger mellom hullene på hovedbanen. Egentlig ganske utrolig at de klarer å gjemme den unna slik, for man merker ikke noe til den når man er ute på hovedbanen. Spill på St. Olaf er inkludert i greenfee for hovedbanen, så ta runden!
Spilte hovedbanen med 3 japanere, noe som betyr laang runde. Dette var gutter med penger som bodde på Trump Links, og spilte alle de beste banene i en uke. Han ene eide forøvrig sin egen bane i Japan... De hadde med seg hver sin caddie på Cruden, som jeg også fikk mye tips av underveis. Veldig kjekk runde på en fantastisk bane! Mye opp og ned enorme sanddyner og etter min mening et must å spille i området. Ranket som nr 53. i verden. £75 i høstpris. PS. liten flaske med klubbens egen whisky følger med i greenfee...

Stonehaven. Hadde fått anbefalt en runde her av flere. Banen er ganske kort, men rå. Bortsett fra 4 hull på oppsiden av jernbanen som ikke er allverdens, så ligger alle de andre hullene ute på klippekantene, 30m over bølgene. Her slår man seg over flere dype raviner og kløfter, og bortover fairwayer som heller så kraftig sideveis, at de hadde vært kategorisert som svarte løyper på Geilo. Ingen rough å snakke om da alt er klipt rimelig kort. Her er det vinden som er motstanderen, noe jeg fikk nok av under mitt besøk. Det startet fint, med bare vind, men etter en halvtime kom regnet og da ble det en skikkelig skotsk runde. Jeg var elene på banen til slutt, da selv skottene fikk nok og trakk innendørs :lol: Ingen range, og oppvarmingsnettet var tatt ned for vinteren. Artig bane å ha spilt, men står neppe på programmet neste gang. Til det er det for mye bra i området som skal utforskes. £42, og ingen høstrabatt.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Aberdeen - tips og triks?

Post by Jumper »

Startet sesongen med en tur til Aberdeen siste helgen i mars. Var der fra fredag til mandag, og spilte følgende:
Murcar. Artig linksbane, med mye sanddyner og kuperte hull. Er et par litt merkelige hull, som man ikke helt vet hvordan man skal skal spille før man har vært der et par ganger, men absolutt en bane som kan anbefales! Bra range, med både gressutslag og matter under tak, samt et stort nærspillsområde. Spilte i 15 grader og sol, og hadde en knallstart på sesongen.

Carnoustie. Trenger vel ikke allverden med omtale. En av de mest utfordrende banene som finnes, og arrangøren av The Open 2018. Har arrangert totalt 8 Open for herrer og en for damer. Selve anlegget har tre baner, samt en gratis 6-hullsbane. Bodde på hotellet, og hadde utsikt til 1.tee samt 18. green. Spilte veldig bra, men klarte å slå tre baller i elva på hull 18, gå på en kvadruppel og ende på 82 slag. Ekstremt bittert, men likevel 37 poeng. Banen blir nok en del hakk verre når roughen får grodd litt og hastigheten på greenene går opp. Dette er en bane man absolutt bør få med seg, og ligger ca halvannen time sør for Aberdeen.

Montrose. Verdens 5. eldste golfbane og banen heter 1562 etter året første golfrunde er registrert. De første hullene ligger langs stranden, og sliter voldsomt med erosjon. Havet tar en meter eller to hvert år, og det er forsvunnet 40m bare de siste 30 årene. Dette er en av grunnene til at jeg spilte, for å få med meg de klassiske hullene før de forsvinner. De fleste hullene ligger lengre inn i landet bak sanddynene, og er relativt flate med mye gorse. Bra bane til en god pris, og med golfhäftet får du 50% i tillegg. De har forøvrig enda en bane på anlegget. Hadde sol og 9 grader, og gikk på 77 slag, 37p.

Royal Aberdeen. Superbane ranket rundt de 50 i verden, med spesielt de første ni som omtales som noe av det aller beste man kan finne. 6 grader og iskald kraftig vind la en demper på runden. Hadde stillongs, to lag ull, jakke og vindjakke, men likevel kjølig. Kjekt med vind de første ni når man er inne på to på par 5 500m etter en halvbra drive og et 6-er jern, ikke like kjekt når man går hjem ni hull i samme motvinden. Rimelig privat bane som har et par vinduer på halvannen time om dagen, der man kan spille på greenfee. Murcar ligger forøvrig i enden av Royal Aberdeen, og utslaget på hull ti ligger fem meter fra green tre på Murcar.
Post Reply