Nordic League 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

Får lyst til å spille Ljunghusen igjen bare ved å lese om ukas tourfinale.

Image

En vill og vakker bane, og særdeles utsatt for vinden. Det er meldt mye vind i dag utover ettermiddagen, og enda mer de neste dagene. Hold på hatten :D

For Aronsen er det seier som gjelder om han skal klare topp-5. Han har en teoretisk mulighet på 4.plassen også med seier, men er uansett avhengig av at Nielsen og Wennstam havner langt nede på lista. Dvs Nielsen må bli dårligere enn topp-10, omtrent. Det skal holde hardt for Christian, og formkurven har ikke akkurat vært stigende. Men det er lov å håpe på en knalluke. Han havnet langt nede på lista her i fjor, det samme gjorde Nielsen.

I fjor vant Haastrup på -7, etter en vanvittig bra 2.runde. Tviler på at det blir veldig mange spillere under par denne uka.

Liten intern kamp blant ungdommene Arnøy og Olsen, om å bli nest beste norske. De er nr.20 og 23 på rankingen.

Livescore
Last edited by kevin on 14 Oct 2016, 12:48, edited 1 time in total.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

Knallrunde av Aronsen og Olsen, begge på -3. Litt lavere scorer enn forventet, men det er mulig at den ventede vinden ikke ankom såpass tidlig. Arnøy er også under par, mens de to siste er over par.

Bra for Aronsen at Nielsen er +2 og langt nede på lista sålangt
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

Flott start i dag også. -2 etter 9 hull og kun ett slag bak teten. Tøffere forhold i dag, skal blåse 12-13 m/s nå på ettermiddagen
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2016

Post by Freud »

Aronsen kan klare dette, når det ser ut til at Nielsen svikter.
Et annet interessant spørsmål er: hva gjør Olsen på tampen av morgendagen, dersom han er i ferd med å vinne? Han kan likevel ikke bli top5, og vil vel gjerne at lagkameraten blir det. Hva gjør en golfspiller i en slik situasjon? Spiller dårlig med vilje, eller.....?
Teoretisk/hypotetisk, med tåler likevel en diskusjon.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

Nielsen kan fort gå på -4/-5 i morra og være innenfor topp-8 ish, og dermed betyr det lite hva Christian gjør. Olsen spiller 2 hull foran Christian og må bare fokusere på seg selv. Det er lite sannsynlig at han ofrer andre en tanke, ei heller at han har noen leaderboard å forholde seg til ute på banen
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2016

Post by Freud »

Alt det vet jeg, Kevin. Det var derfor jeg skrev at den situasjonen er hypotetisk.
Hva ville du ha gjort i den situasjonen, med valget mellom å vinne selv eller spille såpass dårlig at en landsmann ville bli top5 og få CT-kortet; noe du uansett ikke kunne ha fått? Jeg ville ha spilt dårligere med vilje.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

Spiller ingen rolle hva jeg ville gjort. Det er svært liten sjanse for at det går an å kontrollere utfallet på den måten.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nordic League 2016

Post by Golfspilleren »

Vet vi om Aron vil til CT?
Lengre reiser, fleire dager borte fra familien, større utgifter/mindre inntekter osv.
Jeg tenker at han muligens er fornøgd med NL om det ikke er ET.
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: Nordic League 2016

Post by Selters »

Golfspilleren wrote:Vet vi om Aron vil til CT?
Lengre reiser, fleire dager borte fra familien, større utgifter/mindre inntekter osv.
Jeg tenker at han muligens er fornøgd med NL om det ikke er ET.
Jeg er rimelig sikker på at CT var årets mål. Såvidt jeg husker har han også skrevet dette på sin FB, men mulig jeg husker feil.
Er det noen som er fornøyd med NL? Det er kun de som er helt i toppen som har en noenlunde årsinntekt i premiepenger( etter norsk standard fortsatt under gjennomsnittslønn). Får NL spillerne dekket reiseutgifter etc. av sponsorer? Det virker lite lukrativt.
På CT er det litt bedre, der er kanskje mulig for topp 30 å ha en brukbar inntekt. Men her er vel kanskje utgiftene også en del høyere?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2016

Post by Freud »

Utfallet er gitt, allerede etter 11 spilte hull for CA i dag. Han kan ikke vinne.
Olsen og Johansen har trukket seg.
Hva nå - neste år - for alle de norske? Har de stamina nok til å ta enda et år på NL? Jæ.... irriterende at ikke NL kan sponse en CT-turnering i Norge neste år, så våre spillere får en sjanse via wild cards. Mye bedre å bruke penger på det, enn alt det andre de kaster bort på administrasjon o.l
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2016

Post by Freud »

Så er NL over for i år. Våre beste plasserte seg som nr. 7, 20, 26 og 32. Elendig med andre ord, i konkurranse med bare våre naboland.
Hva mener NGF om dette? Får vi i det hele tatt en oppsummering og en kritisk gjennomgang av disse resultatene fra NGF? Det er tross alt Team Norway-spillere.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

2015:
2. Tage
4. Krogh
23. Aronsen
42. Ronold
61. Olsen (kun 3 turneringer)
93. Ramsnes
132. Arnøy (kun 3 turneringer)

2016:
7. Aronsen
20. Arnøy
26. Olsen
32. Bertheussen (CT året før)
42. Johansen
61. Ronold
78. Schjølberg
83. Marøy
85. Ramsnes
111. Ellingsberg

Nedgang som nasjon, siden vi ikke fikk noen topp-5. Framgang som nasjon på bredde, og mange spillere har hatt stor framgang. Skuffelsen er Bertheussen, mens Ronold har slitt mye med skade. Ramsnes har heller ikke hatt den store framgangen.

Aronsen har levert sitt beste år, og Arnøy og Olsen har levert veldig bra i sin første fulle sesong som proffer. Kan ikke forvente at de skal klare topp-5 på første forsøk, selv om noen har gjort det tidligere, og noen klarte det i år
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2016

Post by Freud »

9 norske blant de 100 beste altså. Elendig, etter min mening. Alt det du skriver er riktig, men likevel er helhetsbildet svart. Etter min mening. Du finner trøst i en "viss fremgang på bredde". Jeg ser bare hvor svake Norge er, sammenlignet med våre naboland. De siste årene har vi også blitt forbigått av Finland. Med det mener jeg at de har tre spillere på ET, vi har ingen. Da hjelper det ikke at vi slår dem på NL; der de har bare 7 blant de 100 beste. Ingen har kommentert dette, for eksempel hva vi kan lære av det. Spørsmålene går til både NGF og debattanter her. Men det er taust, som vanlig når det dreier seg om norsk toppgolf.

Kevin, du som vet så mye og som følger så godt med (seriøst skryt!), hva synes du om situasjonen for norsk toppgolf på herresiden? Og da mener jeg jeg ikke fremgang eller tilbakegang, men generelt hvor vi står, målt ut hva hvor vi "burde ha stått".
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2016

Post by kevin »

Det korte svaret er at det ikke står så bra til, men det er jo noe alle vet. Hvordan måler man framgang, tilbakegang og hvor man "burde stå" da?

Tror det finnes bedre tråder å diskutere det temaet, f.eks http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=3&t=5118 eller denne http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=3&t=5084, som jeg synes passer best. Spesielt siden vi har vært inne på temaet tidligere
Last edited by kevin on 18 Oct 2016, 19:42, edited 1 time in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2016

Post by Freud »

Fremgang og tilbakegang måles best i golf ved å se på antallet spillere på CT og ET. Og på damesiden: LET og LET Access. Det bør bare sammenlignes med våre nordiske naboer. PGA og LPGA kan ligge.
"Hvor vi burde stå" bør måles ut fra hvilke mål NGF har satt seg, om de i det hele tatt finnes eller kan kvantifiseres. NGF er uhyggelig svake på nettopp dette. Der mangler det analyser av "hvor står vi", hva har gått galt, hva kan forbedres, hva kan vi lære av våre naboland. Muligens foretas det slike utredninger internt, men de bør offentliggjøres.
Post Reply