European Tour 2017

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

European Tour 2017

Post by liverglimt »

Søkte men fant ingen topic for dette. Er det noen, så kan denne slettes.

Kofstad er nå inne for neste helgs turnering. Ikke overraskende, uansett greit at det er bekreftet i god tid. :)

Spent på hvordan sesongen kommer til å gå. Håper på noen topp 10 plasseringer, så får vi se om Kofstad er moden for en seier.
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: European Tour 2017

Post by Selters »

Jeg tror nøkkelen til en god sesong ligger i en god start. Om han får inn et par gode resultater kan dette gi ham arbeidsro utover. Dette kan igjen bidra til at han kan legge et turneringsprogram som passer hans kropp.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: European Tour 2017

Post by liverglimt »

Med en god start så blir det fort bedre ranking når det skal rerankes. Så veldig viktig å få inn noen gode resultater tidlig, men ikke bare ensomme svaler. Gjerne en serie på noen turneringer.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European Tour 2017

Post by Freud »

Kofstad har spilt denne turneringen tre ganger før, med resultatene 14, 30, og MC.
Da går det nok bra denne gangen også, skal dere se.
30 ukjente fra S-A og 10 fra Australia må da være enkelt å slå. For ikke å snakke om 8 middelmådige svensker og 3 dansker.

Han har jo et stort potensiale, som han ikke har fått ut tidligere p.g.a. skader. Bortsett fra i 2013 da han spilte 27 ET-turneringer og endte som nr. 135. Men det var vel et unntaksår. Han spilte dog inn ca. kr. 1,5 mill.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: European Tour 2017

Post by kevin »

Grei uttelling på Leopard Creek altså.

Blir en spennende sesong. Jeg er mest spent på om han klarer å holde seg skaderfri og om han kan spille nok turneringer. Han får nok av muligheter, selv om mange påstår at kategorien er svak. Kategorisystemet er endret foran 2017-sesongen og det kan blir svært interessant om han spiller bra nok i vinter og på våren. Da vil han ligge høyt på den nye Access list og dermed har han mulighet til å komme med i flere av de store turneringene. Det blir topp-100 som beholder kortet for neste år, men de 10 beste på denne nye listen vil også beholde det, selv om de havner utenfor topp-100. Dette vil gi CT-kvalere og Qschool-kvalere en fair mulighet til å beholde kortet. De 3 beste til enhver tid på denne listen vil få spille store turneringer som BMW PGA championship, Irish Open og Italian Open.

Denne nye listen vil løpe parallelt med den vanlige rankingen, men de 7 store turneringene som inngår i nye Rolex series, samt Masters, US PGA og de 4 WGC turneringene inngår ikke i denne listen.

Altså det blir et litt mer komplekst rankingsystem, men det gir flere muligheter til de antatt svakere spillerne.

For å klare topp-100 bør man spille inn ca.280 000 euro, eller drøye 15k euro i snitt på 18 turneringer(forventet antall på Kofstad). 15k tilsvarer ca.20.plass i de mindre turneringene, som f.eks den første i SA.

Det skal spilles Europatour på Barsebäck, Sverige, i begynnelsen av juni. Der er det tilbud på ukesbillett for tiden, bare å bestille. I august skal det spilles på Himmerland, Danmark, igjen. En opplevelse jeg anbefaler alle golfinteresserte. Under 400,- dk for ukesbillett nå. Løp og kjøp

Minner om at turneringsprogrammet ikke er komplett ennå, det mangler mange turneringer som allerede er planlagt
Last edited by kevin on 04 Dec 2016, 20:15, edited 1 time in total.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: European Tour 2017

Post by liverglimt »

Bra oppsummering av rankingsystemet Kevin, takk for den.

Gleder meg allerede til neste uke. :)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: European Tour 2017

Post by GolfMickey »

Har en spådom om at spillet til Kofstad kommer til å fremme klaging fra Freud her :D
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European Tour 2017

Post by Freud »

Jeg har aldri kritisert Kofstad for at han er en dårlig golfspiller, eller burde ha vært bedre. Han gjør så godt han kan, og mer kan vi ikke forlange. Jeg har kritisert at han er hausset opp av alle norske forståsegpåere, inkl. dere på Golfsnakk. Jeg har kritisert at han valgte feil kurs i sommer med OL istedenfor CT. Jeg har kritisert at skadene hans stadig brukes som unnskyldning av andre for at det gikk dårlig i kvalet og/eller at han ikke ble top15 på CT. Jeg har kritisert NGF for at de stikker hodet i sanden, og manglende evaluering av resultater og målsetninger. Jeg har kritisert at norsk toppgolf ikke har maktet å få frem en eller flere spillere som er bedre enn ca. nr. 300 på OWGR. Jeg har kritisert at mange mener at Kofstad er bedre enn han har vist de siste årene, og at han ikke "har fått ut sitt potensiale".

En frisk Kofstad fullførte tross alt 13 CT-turneringer + OL i fjor, tilsynelatende uten skader. Han trakk seg i tre andre, så vi må jo forutsette at han var OK i de øvrige. Men noen vil vel påstå at han var skadet i alle 16 turneringene. Han vant i Slovakia 10.juli, og var vel skadet da også? Han valgte da fire ukers spillefri frem til OL, men var vel skadet da også? Han misset cuten i de tre første ET-turneringene, men var vel skadet da også.
Og nå skal vi få høre i hele kommende sesong som årsak til ethvert dårlig resultat at han var skadet?

Jeg tipper at Kofstad ikke klarer top100 (eller top10 på Access list). Han er ikke god nok. Jeg tar gjerne feil!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: European Tour 2017

Post by kevin »

Kofstad har vært mye bedre ranket enn 300.plass. Dessuten var han i sitt siste år på college, like god eller bedre, enn flere av de som spiller på PGA tour nå. Han kvalet rett inn på CT først og deretter ET og har faktisk noen gode resultater, selv om han ikke fornyet kortet den ene sesongen. Vinner man CT pengelisten er man definitivt god nok.

Dette med skadesituasjonen de siste årene har vært oppe flere ganger, blir bare latterlig å skrive at han har vært frisk og at skadene ikke har hatt betydning. Anbefaler å følge med litt mer, samt lese og forstå det som blir skrevet og sagt av andre. Handler ikke om å bortforklare enkeltresultater med skader
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European Tour 2017

Post by Freud »

Kevin snakker om "snøen som falt i fjor". Hvor god Kofstad var, eller kunne ha vært. Det eneste beviset vi har for det, er 2013-sesongen da han var frisk (?), og spilte 27 ET-turneringer, og endte som nr. 135. Resultater fra college betyr null og niks, det vet alle. Det samme med enkeltresultater, der man slår "PGA-spillere". Aronsen klarte cuten i en enkelt ET-turnering i år, der mange faste ET-spillere misset cuten. Det beviser nada.

Joda, Kevin. Jeg følger godt med, og det tror jeg du vet. Jeg ser alle PGA - og ET-turneringer på TV, og det skal jeg gjøre også i kommende sesong.
Jeg gjentar spørsmålet, til deg som vet så mye: var EK frisk eller skadet da 1) han vant i Slovakia, 2) i ukene frem til OL, 3) under OL, 4) i de 13 turneringene som han fullførte i år?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: European Tour 2017

Post by kevin »

At han ikke klarte å beholde kortet den ene gangen sier like lite. Ei heller verdensranking som du henviser til hele tiden, eller resultatet fra OL som du synes å være en målestokk. Inntil du ser hvem han endte 1-2 slag bak. Du får fortsette å bare trekke fram det som passer i din verden, men da må du forvente at andre presenterer ting som peker i en annen retning. Toppnivået på College er faktisk en veldig god pekepinn.

Svarene på skadesituasjonen har som sagt vært nevnt x-antall ganger, og du fortsetter bare å gnage om det. Som et gnagsår som aldri vil gå bort. Enkel info å finne, om man gidder eller følger med(ikke ved å se golf på tv)

Ryggskaden har han hatt i flere år, og den har gjort at han har spilt etter en "2-1 modell", dvs at han ikke spiller for mange turneringer etter hverandre
Håndleddskaden er 16 år gammel og ble slått opp etter Slovakia, og gjorde at han trakk seg fra noen turneringer før OL
De 2 nakkeprolapsene han pådro seg i Kazakhstan var, såvidt jeg vet, nye.

Og ja, han har vært plaget av skader i turneringer han har fullført også.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: European Tour 2017

Post by liverglimt »

Kevin du er en tålmodig sjel. Jeg gir bæng i han som jeg har skjult. :)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European Tour 2017

Post by Freud »

"Skade etter seieren i Slovakia gjorde at han ikke spilte turneringer før OL", skriver Kevin. Så vidt jeg husker (men det kan være feil), så sa EK at han skulle trene og lade opp før OL, og droppet alle CT-turneringer i den perioden. Da var han nr. 6 på rankingen.
Ellers er jeg enig i at enkeltresultater ikke sier noe. Og at det i golf ofte er mange plasser mellom vinneren og de som kommer 1-2 slag etter. Men slik er golfen, med små marginer.
Jeg er normalt ikke særlig opptatt av OWGR, men jeg synes den er interessant når vi bare har en eneste toppspiller. Det viser liksom hvor vi står, som nasjon.
EK hadde store ambisjoner foran OL, ikke glem det. Han ble nr. 43 i et felt på 64 spillere, der hvert land hadde lov til bare å ha med to spillere; USA fire. Mange toppspillere trakk seg dessuten. Han hadde også ambisjoner om å bli top5 i ET-kvalet. Sammen med tidligere uttalelser fra ham om at han er "vanvittig god", så tyder det på en idrettsmann som har altfor høye tanker om seg selv og sitt eget nivå, og ikke vet helt hvor godt nivået er på ET.

Hvis han er så god som mange sier - også bedømt etter collegeresultatene - så skulle han allerede vært på PGA. Han er jo 29 år, og har slått flere PGA-spillere.

Er det noe i hans spill som tyder på at han er blitt bedre etter 2013, da han mistet ET-kortet? Om han er det, så er jamen hans konkurrenter blitt det også!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: European Tour 2017

Post by kevin »

Du har feil ja. Han skulle uansett ikke spille alle de turneringene, men valgt å hvile ekstra mye pga skade. Finnes ingen garanti for at han hadde kunne spilt mer eller spilt bedre. Nå når han klarte kortet i kvalet, blir det jo tullete å kritisere han for de valgene han har tatt. Han er klar for 2017 sesongen, og kun tiden fremover vil vise om han er god nok. Helt umulig å sammenligne tiden etter 2013 med den sesongen, har jo knapt spilt turneringer. Har spilt like mange turneringer på 3 sesonger som man nesten gjør på 1 sesong.

Plasseringer sier heller ikke alt om fremgang eller tilbakegang. Titter man på snittscoren hans i år, er den et kvart slag bedre enn 2012 sesongen hvor han vant pengelisten på CT. Mens snittet på plassering er dårligere. Han var i år 2 slag bedre(på CT) enn hans sesong på ET i 2013. Men den sammenligningen er dårlig, fordi det er helt andre turneringer og baner.

@liverglimt: tøys og faktafeil kan ikke bli stående uimotsagt, selv om det er fristende.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European Tour 2017

Post by Freud »

Det er stor forskjell på kategori 14 og 17 på ET. Derfor er det grunn til å kritisere ham for det valget han gjorde etter Slovakia-seieren. Jeg sa det den gang, og jeg gjentar det. Jeg vet at hans opplegg var å spille 2 turneringer på rad og så ta 1 fri; det gjelder hele sesongen.
Å bruke score som bevis for forbedring har aldri vært noen målestokk. Forskjellige baner, vær, hullplasseringer, starttidspunkt, form.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: European Tour 2017

Post by kevin »

Kritisere han for å slå opp en gammel skade??
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European Tour 2017

Post by Freud »

Nei, kritisere ham for å prioritere OL fremfor CT.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: European Tour 2017

Post by Lefthook »

Du har janteloven i ryggmargen, Freud. Det skal du ha.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: European Tour 2017

Post by liverglimt »

Kofstad går ut 1200 lokal tid med to Sør-Afrikanere. Gleder meg til å så litt golf i morgen og fredag.

Hva skal man tro? Topp 20?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: European Tour 2017

Post by GolfMickey »

nja, vi får håpe, det er mulig, bogey-birdie start.
Post Reply