Trivsel/mistrivsel med banen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Trivsel/mistrivsel med banen

Post by Freud »

En ofte undervurdert faktor for vurderingen av hvorfor en spiller godt eller dårlig, er selve banen. Ikke hvordan den "er satt opp", men simpelthen om spilleren liker banen eller ikke. Dersom man trives med banen, layouten, hullene, naturen og lignende, så er man blid og scoren blir bra. Motsatt, om man misliker banen og synes det er en "møkkabane" med mange dårlige hull, så blir man sur og scoren dårlig. Tror jeg, fordi mye av golfen sitter i det psykiske. Og om man trives med banen eller ikke, er høyst subjektivt.
Jeg har i hvert fall erfaring med begge deler, både fra Norge og Spania. Prøver derfor å holde meg unna møkkabaner, for jeg vet at jeg lett blir sur der og scorer tilsvarende dårlig. Går ut fra at alle amatører og selskapsgolfere har det på samme måten.
Spørsmålet er om proffene klarer å heve seg over den slags følelser, og spiller banen med like godt humør, selv om de ikke trives der. Også de må da ha slike preferanser, og baner de liker godt og ikke liker? Lar de seg påvirke av dette, som utslag på scoren? Vi får vel aldri høre det etter runden eller turneringen at spilleren misliker banen.
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: Trivsel/mistrivsel med banen

Post by Selters »

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Når det er sagt, skal det mye til for at jeg misliker en golfbane. Eksempelvis har jeg aldri spilt bra på Hauger, og trives heller ikke på den banen (selv om det er en flott bane). Etter hva jeg har hørt, så tror jeg Espen Kofstad blant annet velger turneringsprogram etter hvilke baner han liker. Dessverre husker jeg ikke hvilken artikkel eller hvilket innlegg jeg har det fra, men mener å huske han sa noe om det i forbindelse med valget av turneringer for fjorårets Challengetour. Med tanke på hvor mye følelser og psyke har å si for golfspillet, er jeg ikke tvil om dette også gjelder for proffene, selv om de helt sikkert har hakket bedre psyke enn oss dødelige.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Trivsel/mistrivsel med banen

Post by Freud »

Takk Selters; hyggelig at noen responderer.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Trivsel/mistrivsel med banen

Post by Birdieplayer »

Min trivsel på banen er mer ift hvem jeg spiller med, og de baner jeg får sjanse til å spille spiller jeg som de er.

Så lenge jeg har god info om avstander hit og dit vet jeg røfflig hvilke slag jeg skal prøve å slå.
Jeg er nok mer opptatt av ok kvalitet på spillefelt/greener enn design.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Trivsel/mistrivsel med banen

Post by Freud »

Takk for kommentar. Man er jo nødt til "å spille banen som den er". Jeg er mer ute etter den udefinerbare følelsen av at "her trives jeg", eller "denne banen liker jeg ikke". Omtrent fra man ankommer klubbhuset, til man drar. Denne psykologiske faktoren påvirker spillet, mener jeg.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Trivsel/mistrivsel med banen

Post by Birdieplayer »

Min følelse er så absolutt definerbar.
Jeg er på golfbanen, jeg trives!
Post Reply