Lasermåler fra Teknikmagasinet

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Syntes denne så spennende ut, ikke minst pga prisen. Noen som har vært borti den, kanskje, eller noen som har tanker rundt den?

https://www.teknikmagasinet.no/produkte ... finder-600

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by furu »

Vanlige Kinalasere selges under en rekke navn. Forskjellene er minimale i design. Litt fargeendring. Litt formendring.

Felles for alle slike er;
- Nærmest umulig å treffe noe på 70-80 meter eller lengre avstand.
- Ekstremt dårlig optikk gir dårlig bilde. Vanskelig å se detaljer.
- Må ha optimale lysforhold for å i det hele tatt fungere.

De leser nøyaktig når du først treffer noe. Til feks jakt er sikkert billig helt greit. Da kan du ha større mål enn en stang på 1,5cm. Reflektor på stangen fungerer og gjør billiglasere mer pålitelige. Vi har det på Fana. Men selv da er det bortkastede penger.

1100-1300,- for en sånn drittlaser er helt uaktuelt. Det må alle forstå. Du må heller spare litt og kjøpe feks Bushnell. Nye V4 (tror den heter det) har kostet rundt 2800,- i hele høst. Var til 2400,- på Black Friday. Sparing fram til sesongstart så har du en sånn.


Her har du XXL

Image

Og her Teknikmagasinet

Image
Instagram @christianfuru
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Ok. Takk for svar. Dessverre er det uaktuelt å kjøpe noe sånt som du anbefaler nytt. Studentbudsjett tillater ikke så mye av det :-/ Da snakker vi 500 mindre enn jeg ga for jernsettet mitt.

Får heller bare følge med på Finn etter en Bushnell eller Pargate. Ser det ligger et par der til 1500,- Frem til det så funker Golfshot på mobilen helt ok :-)

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by kevin »

En laser uten pinseeker funksjon er nærmest ubrukelig til golf. Nikon Coolshot 20 har vel vært mulig å få til ca.1700,- ny. Du må nok minst opp i den prisklassen for en brukbar laser. Nå finns det jo et hav av gps-klokker, som er billigere enn de beste laserne.

Kinalaserne kommer under alle mulige navn som Furu sier. F.eks her http://shop.caddee.se/laserkikare-585.html til 995,- sek.

Image
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Golffreak »

Som alle er inne på så er "kinalasere" ubrukelige, og en må gå for kjente merker og de som leverer "pinseeker" e.l og bedre kvalitet. Vedr brukt/nytt/ebay så kan det lønne seg å kjøpe laser i Norge med reklamasjonsrett. Det er ting som kan ryke og laseren kan måtte kalibreres opp igjen, og det er kjedelig å kjøpe brukt/i utlandet og ikke ha noen rettigheter etter å ha kjøpt"as is". Teknologiprodukter generelt er greit å kjøpe i Norge, spesielt med de særs gode reklamasjonsrettighetene vi har. Lasermåler vil du sannsynligvis ha 5 års reklamasjonsrett på. Ville brukt golfshot så lenge og heller slått til på ett tilbud når de dukker opp. For øvrig veldig godt fornøyd med min Leupold, og hadde Bushnell tidligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by GolfMickey »

Lasere er kjempedyrt, nesten like greit å styre unna hvis du ikke har pengene, har hatt Nikon og den var nesten umulig å bruke, bedre å bruke app på tlf faktisk.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Takk for alle nyttige svar. Nå kikker jeg nok litt mer på GPS-klokke i stedet :-)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Golffreak »

Regner med du kjenner til forskjellene på GPS og lasermåling. Jeg bruker ved behov både laser (måler til flagget ved innspill) og golfshot (utslag, lay-up og evt ved blinde slag). For innspill er laser overlegent da du får nøyaktig måling til flagget, men må ikke legge igjen huet da en ikke ALLTID skal sikte på nøyaktig den lengden og plasseringen;).
Bruker for øvrig også Golfshot til score og statstikk, og tar ikke så lang tid når jeg raskt kan tappe inn dette på vei til neste hull.
Klokke er praktisk for raskt å få GPS-baserte lengder (hvis du takler å gå med ganske stor klokke mens du spiller), men skal du bruke GPS til innspill ville jeg heller brukt golfshot og mobilen. Ville da målt til det punktet på greenen jeg ville siktet på. Uansett, viktigste er han som slår :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by furu »

Har svært varierte opplevelser med Pargate. Noen feil jeg aldri har sett i andre lasere. Heller ikke imponerende kundeservice, da jeg vet med sikkerhet at de ikke har fulgt norsk forbrukerlov i forhold til reklamasjon.

GPS klokker er greit hjelpemiddel. Forholdsvis enkelt å finne noe som er lite brukt til god pris på finn.no fordi folk ofte kjøper på impuls eller får i gave. Husk å oppdatere klokken - uansett hvilken du velger.

Alternativet til alt dette er å finne markeringene i banen (lokk, staker osv) og gjøre det på gamlemåten :)
Instagram @christianfuru
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Dette bunner i at jeg spilte en runde med en som hadde GPS-klokke og en som hadde lasermåler.

Det slo meg hvor markant feil jeg vurderte avstanden ved å skritte opp. Gjerne 10-15 meter feil til tider. Det er en hel kølle, det. Derfor ønsker jeg å kunne stå fra 200m og inn og vite om jeg skal slå 7 wood, 4 hybrid, eller 5 jern.

Da kan vel både GPS-klokke og laser hjelpe meg godt på vei?
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Må har jeg ønsket meg en Garmin Approach S2 av fruen til jul. Enkel og grei klokke med lite dilldall.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by GolfMickey »

Bengtie Gilmore wrote:Må har jeg ønsket meg en Garmin Approach S2 av fruen til jul. Enkel og grei klokke med lite dilldall.
Fornuftig valg :D
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Jaggu døtte! Der dukka visst fruenissen opp med en Approach S20 under treet. Da blire avstandskontroll på Solum i romjula :-)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by GolfMickey »

Du er heldig som har en så snill fruenisse :D
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Veldig! Nå skal hun jo ta VTG selv til våren, så hun så vel fordelen av å ha en mann som kan gi litt lengderåd :-)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by GolfMickey »

En så god læremester i starten kan ikke være feil :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tomask88
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 13 Dec 2015, 19:40
Hcp: 17.9
Hjemmeklubb: Jæren Golfklubb
Location: Kleppe

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Tomask88 »

Her ble det bushnell v4 med slope fra fruen :) Den er priiima !!!
Callaway X Series N415 driver 10.5 - Regular flex
Callaway X Series 3 wood
Callaway X Series 5 hybrid
Callaway X Series jernsett 5-PW stål
Callaway Mack Daddy 2 Chrome 52/56/60

Odyssey Versa 1W - 34"
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by Bengtie Gilmore »

Nice!
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Lasermåler fra Teknikmagasinet

Post by LyLu »

furu wrote:Har svært varierte opplevelser med Pargate. Noen feil jeg aldri har sett i andre lasere. Heller ikke imponerende kundeservice, da jeg vet med sikkerhet at de ikke har fulgt norsk forbrukerlov i forhold til reklamasjon.

GPS klokker er greit hjelpemiddel. Forholdsvis enkelt å finne noe som er lite brukt til god pris på finn.no fordi folk ofte kjøper på impuls eller får i gave. Husk å oppdatere klokken - uansett hvilken du velger.

Alternativet til alt dette er å finne markeringene i banen (lokk, staker osv) og gjøre det på gamlemåten :)
Japp! Og jeg synes i skrivende stund at Pargate virker meget utdatert i forhold til de fleste andre.
De kjører videre på sin gamle ''sort hvitt'' laser som jeg kaller dem :)
Selv bruker jeg Leupold, men de fleste merker av nyere type er gode!
Post Reply