TaylorMade 2017

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

TaylorMade 2017

Post by furu »

Nå har jeg sikkert ikke peiling - har jo egentlig fått sparken - men jeg spår TaylorMade som køllevinner i 2017. Ikke bare litt - med god margin.

M1 er greit nok, men M2 kan ta fullstendig av. De har også noen smidde jern på gang, noe de ikke fikk helt taket på med PSi Forged. Og wedgen deres har vært fullstendig strålende de siste årene.

Vi kan legge ut noen bilder her etter hvert som det dukker opp.

Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: TaylorMade 2017

Post by kevin »

Iogmed at flere og flere av de tidligere Nike-spillerne bruker TM utstyr, tror jeg også at de får en skikkelig oppsving. Det er mye skryt å lese og de blir helt sikkert årets merke.

Men synes vel ikke de hybridene var spesielt vakre :) Har bare sett det ene bildet
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade 2017

Post by furu »

Nei, hybridene er ikke spesielt pene. Er vel den køllen TM sliter mest med. De kjører ganske firkantet/bokset profil, basert på det Adams laget før. Når de i tillegg på død og liv skal ha vektjustering på sålen skjer det mye rart på et så lite hode.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade 2017

Post by liverglimt »

Poster dette her siden det er snakk om TMs nyeste køller.
https://www.youtube.com/watch?v=ox93PgpynWk
https://www.youtube.com/watch?v=q6fz_MG5fzk

Bakgrunnen for dette er at Taylormade har utelukket Mark Crossfield og hans 200.000 følgere til å få testet/vært med på lansering for utvalgte youtubere/vlogs/kall det hva du vil.
Hva mener dere?


Rick Shiels har fått tyn fra en av leverandørene, uten å si det rett ut så er det å forstå at det var PXG. Han var ærlig som vi forventer og sa at køllene ikke er verdt prisen.
Kan også ta med at Shiels har gjort en sammenligningstest mellom 2016 og 2017 M1. Resultatene er slående like, 2 yards lengdeforskjell.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: TaylorMade 2017

Post by kevin »

Vanskelig å si uten å kjenne hele historien. TM har sikkert en grunn. Men samtidig får jo Crossfield tak i testmateriale uansett, og kommer neppe til å være mindre kritisk. Han er jo litt spesiell i stilen, men tydeligvis liker mange videoene hans.

Furu vet sikkert mye om hvordan dette med leverandører og tester funker.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade 2017

Post by furu »

Det går mer og mer mot en spisset satsing fra produsentene. De sikter seg ut personer/kanaler de er fornøyd med og vil bli assosiert med.

TaylorMade virker å være veldig offensiv på Shiels og Finch. Da "trenger" de ikke Crossfield. Hvis hver av dem har 200.000 følgere er det ikke 200.000x3. Det er stort sett de samme typene.

Crossfield er flinkere til å se nyansene. Hvorfor resultatet blir som det blir. Shiels er ikke flink nok til å vurdere plassering av tyngdepunkt, vekter, spinn, launch osv i sammenheng med resultatet han får på skjermen. Shiels er også ganske ekstrem i at ganske mange slag han benytter seg av i statistikken kan være 25+ meter offline og garantert være spekket med urelevante tall.

Du brenner deg opp på slikt til slutt. Shiels er nyest - for øyeblikket. Crossfield har kanskje holdt på så lenge at han er for stor. For mange klare meninger om enkelte merker når han har gjort det over så lang tid. Sånn var det litt for meg. Enkelte produsenter ble man litt lei av. De lovet det ene og det andre når du snakket med dem. Køllene var sånn og sånn med det og det nye superdupre greiene. Da blir man kanskje til slutt litt oppgitt, og det lyser gjennom at det aktuelle merket ikke lever opp til ordene sine. Men det er jo i bunn og grunn bare ærlighet.

Når alt kommer til alt tror jeg lesere/seere bare vil ha ærlighet. De er ikke interessert i svada. Når de store britiske magasinene tester køller foregår det på ganske ekstreme måter. Kan ta eksempel i Nike Vapor lanseringen. Den gang de startet med Volt fargen. Først to timer med de ekstremt flinke køllemakerne og designerne hos Nike, og Francesco Molinari. Så tid til å slå køllene selv. Jeg la aldri mye i det vi gjorde på slike dager. Ventet med testingen til vi hadde Norsk Golfs store kølletest. Britene svingte med køllene, slo 10-12 baller og stilte seg opp foran kamera med "testresultatet". En person. 10-12 baller. Ferdig.

Crossfield kommer sikkert til å si sin mening om TM, men hvis han skaffer køllene og gjør det må han regne med å aldri få låne fra TM igjen noen gang. Samme gjelder MGS og Titleist, som nekter å sende demokøller men MGS skaffer selv.

Litt sånn på siden av dette men allikevel aktuelt i forhold til sannhet og samarbeid. En produsent skrev til meg at (litt forenklet) "vi bruker mye penger hos dere men liker ikke måten du omtaler køllene våre på, og ser helst at du endrer dette". Dette var vel en uke før jeg ble avskiltet :D Dere skulle bare visst.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade 2017

Post by liverglimt »

Dette er kjente historier fra andre bransjer. Produsenter og leverandører prøver å love det beste og det meste.Varene holder ikke mål og brukerne blir skuffet.

Jeg blir mest forundret over smashfaktor på TM testen til Shiels og "fittingen" til Finch. 1.42 i snitt såvidt jeg kunne se betyr at de taper masse distanse. Jeg har aldri slått en TM driver siden Burner ett eller annet år, så jeg aner ikke hva de leverer. Jeg vet bare at alle merker jeg har solgt har ligget på 1.49-1.52

Har lest litt på Golf WRX forumet i dag og der er det flere som kommenterer at Shiels er lite kompetent når det gjelder justeringer. Det er godt mulig, han bruker ihvertfall lite tid på det, sier likevel at alle må få seg tilpasset utstyr om mulig. Så noe har han skjønt. Det er ikke bare svingen. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade 2017

Post by furu »

1.42 er kanskje ikke rare greiene for en så god spiller. I Finchs video bruker han slag som er offline med 23, 26, 50, 34 og 20 meter. I de slagene må det ligge feil som gjør at det ikke er sammenlignbart mot hverandre. Peak height 50 vs 35 meter. 50 meter! Det er 20 meter høyere enn snittet på PGA Tour, som da altså er 30 meter med driver. Helt ekstremt. Han har noen utrolig varierende tall i testen sin.

Jeg fikk kritikk for å ha brukt for få spillere og for dårlig grunnlag til å være pålitelig. Brukte fem spillere fra topp amatørnivå til normalt. I forfjor hadde vi CT-spiller med i testen. Og her har vi verdens mest populære kølletester - en mann, 6 slag med ekstremt sprikende tall.

Når det gjelder nye løfter osv. vil de alltid ha rett i mange tilfeller. Det er en haug golfere der ute med feil utstyr, veldig gammelt utstyr eller sving under utvikling. Alle disse kan oppleve å få mange meter ekstra med 2017-TaylorMade. De lyger altså ikke for alle :)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: TaylorMade 2017

Post by kevin »

Er det mange nordmenn som følger med på disse testene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade 2017

Post by Golfspilleren »

Mange nordmenn er det neppe.

Er det køllene som har smashfaktor, Liverglimt?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade 2017

Post by liverglimt »

Smashfaktor er faktoren mellom køllehastighet og ballhastighet. Altså køllefjesets evne til å overføre køllefart til ballfart.


Jeg vil tro at Norge har sin skjerv av folk som ser youtubevideoer. Jeg ble tipset om disse av nordmenn og har fulgt med siden april i år.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade 2017

Post by Golfspilleren »

Er det ikke spilleren som lager smashfaktoren?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade 2017

Post by liverglimt »

Hvordan kan en spiller lage smashfaktoren? Joda med å treffe mitt i sweetspot på en driver som kan gi høy smashfaktor.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade 2017

Post by Golfspilleren »

Men om en spiller har smashfaktor omtrent som snittet på 1,25 med andre køller.
Kan dine køller automatisk gi smashfaktor på 1,48-1,52?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade 2017

Post by liverglimt »

Her snakker vi om smashfaktor på driver og bare driver. Hvis du har målt 1,25 med en driver, så må du ha truffet langt unna senter og slaget må bli veldig dårlig.

Høy smashfaktor og repeterbarhet oppnår man med en god tilpasset kølle. Rett lengde, vekt, skaft, lie, loft osv.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: TaylorMade 2017

Post by kevin »

Når det gjelder debatten om gammelt vs nytt og lengde, så er denne undersøkelsen ganske interessant http://www.pga.com/news/golf-buzz/dista ... sf46226586
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade 2017

Post by Golfspilleren »

Jeg forstår ikke helt.
Om gjennomsnittlig smashfaktor på PGA-touren er 1,48, hvordan kan du da alltid ha 1,49-1,52?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade 2017

Post by liverglimt »

Kom på en driver fitting, gratis, når som helst så skal du få se tall for deg selv, ditt utstyr og hva du kan potensielt oppnå med annet utstyr.

Det er vel disse tallene du refererer til:
http://blog.trackmangolf.com/trackman-a ... our-stats/
Les det som står med liten tekst nederst. Større svinghastighet og mindre sweetspottreff, det kan være to faktorer. I tillegg så ryktes det at ikke alle merkene klarer å få til 1.50 eller 0.830 COR drivere. Jeg kan bare svare for de jeg har jobbet med og målt selv.

Ett spørsmål som er mer interessant hvordan kan Rory legge på flere meter med en driver fra TM enn fra Nike? Bedre tilpasset og bedre hode, tror jeg. Jeg startet med å spørre hvorfor Rick Shiels som er en som har tilgang på alt av måleutstyr ikke får tilpasset bedre enn 1.42-1.43. Det er utgangspunktet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade 2017

Post by furu »

Måler du med Ernest ES14 @liverglimt? Den kan ha litt avvik. Den nye ES16 og SkyTrak er rimeligste måte å få bedre målinger.

Både spiller og kølle bidrar til smashfaktor. Høyere loft gir dårligere smashfaktor. TMs plassering av tyngdepunkt, ønsket optimal launch og ønsket optimal spinn kan medføre at feks Shiels bruker en driver med høyere loft enn han ellers ville brukt. Mener å huske at mange TM spillere har rundt 10.5-10 i loft, mens vi normalt forbinder dem med 9-graders drivere.

Et artig poeng i dette er Wilson Staffs nye driver Triton. Hypet opp gjennom tv-show, bare for å ikke bli godkjent hos USGA.

Jeg har helt gitt opp "lengre og bedre". Med mindre du altså har helt feil driver fra før. Etter å ha kjørt absolutt alle drivere gjennom testprogram i fire år kan jeg si at det betyr ikke en dritt siden hvor du treffer på slagflaten trumfer absolutt alt.

Hvis vi skal holde oss til TM - de kommer til å få et imponerende år. Jernserien blir sikkert svært god. Woods er de ledende på. Til og med wedger og puttere har de fått skikkelig sving på. Og ikke minst Adidas - de får et oppsving midt i alt dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade 2017

Post by furu »

Når det gjelder nordmenn som ser på Shiels, Crossfield og Finch så er det overraskende mange.
Instagram @christianfuru
Post Reply