Da og nå

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Da og nå

Post by Bengtie Gilmore »

For ti år siden kjøpte jeg et Nike Slingshot-sett som jeg ble utrolig glad i. Dette var køller jeg virkelig kunne stole på. Nå spiller jeg på et Cobra Baffler-sett som jeg sakte, men sikkert begynner å bli venner med.

Det jeg reagerer på er at Nike-jernene er minst like gode som Baffler-jernene, selv med 8 års aldersforskjell. Produsentene sier jo at alle nye køller er lengre, rettere og høyere enn de forrige, mens den eneste grunnen til at 7-jernet på Cobra-settet går lengre enn 7-jernet på Nike settet, er at loften ligger på 34° hos Nike, og 29,5° hos cobra. Det er sterkere loft på 7-jernet til Cobra enn på 6-jernet til Nike (30°). Da er det jo ikke rart?

Som nevnt merker jeg heller ingen forskjell på tilgivelse på køllene.

Så hva har egentlig skjedd på ti år, bortsett fra at loften har hoppet en kølle til høyre og vel så det? Er det bare gimmick?

Kan jeg egentlig bare kjøpe et ti år gammelt sett og justere for lengde ved å ta en kølle mer?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Da og nå

Post by furu »

Velg kølle etter hvor langt man slår den - ikke nummeret på sålen.

Det er mer enn loft som avgjør hvor langt ballen flyr. Moderne teknologi gjør blant annet Cobra ONE mulig. Lik skaftlengde og bare loft som forskjell hadde ikke vært nok. Det skjer mye på innsiden av de hodene.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Da og nå

Post by mciljoy »

Det er jo som Furu sier andre ting enn loft som gjør at jern går lengre nå enn før. Men om disse nyvinningene faktisk hjelper oss hackere er jo høyst usikkert

Min erfaring med nye, lettspilte jern er at de
a) har altfor lite spinn
b) varierer veldig i hvor langt de går
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Da og nå

Post by furu »

Bedre høyde og ballhastighet på treff langt nede på slagflaten er en positiv utvikling vi har sett de siste årene.

Det er helt riktig at vi er inne på et feilspor med spinn. Jeg mener feks Callaway Steelhead kan være fullstendig feil for mange som burde være i målgruppen. De oppnår mye av lengden ved å redusere spinn, og da mener jeg de også reduserer kontroll og forutsigbarhet for spilleren.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Da og nå

Post by mciljoy »

Enig. Spesielt fra roughen opplever mange at ballen aldri stopper når spinnen reduseres pga dårlig kontakt.

Evnen til å lande ballen der du ønsker er jo key med jern. Sjelden du bare ønsker å slå ballen så langt som mulig med et 8'er jern.

Det er lett å bare tenke tilgivenhet og lengde når man kjøper jern, men jeg tror mange hadde hatt nytte av å tenke litt mer helhetlig.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Da og nå

Post by Bengtie Gilmore »

Takk for svar! Skjønner at det er mye som skjer inni hodene som har mye å si. One length er jo veldig spennende, og noe jeg kunne tenke meg å teste. .

Litt av det jeg lurer på er om teknologien virkelig har vært så banebrytende som det påståsbde siste ti/femten år.

Se på denne for eksempel. Ikke kjempestore forskjellen på 30 år... https://youtu.be/5ZIcbfMzNUg
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Da og nå

Post by liverglimt »

Stor forskjell på beste og dårligste slag. Noe som er den største utviklingen, tilgivelse på dårlige slag. Som han sier på "Fried eggs", slå ett jern mer om du vil slå lenger. Det er litt søkt at de skal bende køllene bare for at man skal slå lenger for hvert år. Lite å gå på i 20025. :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Da og nå

Post by furu »

Ja - det har vært banebrytende.

På fairwaywoods har det vært en enorm utvikling. Har du en 5-6 år gammel fw skal den slite med å holde følge med de siste 3-4 års modeller.

Jern har endret seg til å bli langt mer spillbare for normale folk. Og der ligger mye av nøkkelen. Normale folk. En som slo 6i 195 meter for 10 år siden får kanskje ikke noe mer nå med moderne køller, Det er grenser for hvor mye man kan få ut av dem. En som har gått fra å være 50 til 60 år i samme periode vil nok merke forskjell til det bedre.

Hvis målestokken er de som allerede slår perfekt eller tilnærmet perfekt - da er det vrient å se noen som helst progresjon i utstyr. Nå er det ikke Day og Rory de lager køller til. Det er Geir i herregruppen og Odny som spiller med seniorene hver mandag.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Da og nå

Post by mciljoy »

Så.. Ja - det har vært banebrytende for noen, ikke alle

Jeg er ikke en som kan beskrives som "slår perfekt" med mitt hcp, men jeg kan ikke se særlig utvikling på utstyr i det hele tatt de siste 5-6 årene. Eller, utvikling har det vært, men lite eller ingenting som har hjulpet mitt spill.

Jeg har spilt på alt fra rene Titleist-blades til stor cavity Cobra-jern og et dårlig slag er et dårlig slag uansett om det står 8 eller 7 under kølla. Helt umulig å se forskjell på scorene mine i hvertfall.

Når det gjelder 3-woods er det jo en del spillere på absolutte toppnivå som spiller med eldre modeller, så natt og dag kan det jo ikke være på ny vs gammel?

Der jeg synes jeg har merket litt forskjell er på driver. En dårlig drive er fortsatt en dårlig drive, men de tørre tallene viser i hvertfall at jeg kan spinne ballen mye mindre nå enn for 5-6 år siden og slå 10-15m lengre. Ikke at jeg har merket det heller på scoren. Det er så mange andre faktorer som spiller inn på hvor driven min ender opp, at det er umulig for meg å se at jeg faktisk tjener slag på en driver vs en annen.

Jeg mener ikke at utstyret ikke har utviklet seg, det har det jo helt opplagt. Jeg mener bare at det er veldig vanskelig å se hvordan dette påvirker scorene våre. Unntaket må evt være spillere som slår veldig kort og som har fått mer lengde med nytt utstyr.

Hvor mange her inne kan med hånda på hjertet si at de senket hcp'et sitt pga at de kjøpte den og den kølla?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Da og nå

Post by liverglimt »

Når man står over der og spiller er det ikke alltid like enkelt. Totalt sett så har en 52 grader forandret mitt hcp. Men aller størst forskjell har puttere gjort. Så kan vi fortsette til når jeg oppdaget at det var noe som het mid size grep. Nye steg nedover. Så litt kortere driver og riktig lengde på min wooder. Da knep jeg noen slag til. Lettere å se tilbake enn når man står over.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Da og nå

Post by mciljoy »

Enig, liverglimt. Omtrent samme erfaring hos meg, tweaking av utstyret har hjulpet. Men hos meg har det ofte vært mer feel enn tørre data, mer lengde osv. Jeg setter mer putter med en two-ball Odyssey enn min Scotty Cameron f.eks. Jeg mener jeg slår bedre med tykkere grep. Har også kappet driveren og føler jeg har mer selvitilit med den. Jeg har funnet ut at jeg chipper bedre med 8'er-jern enn 60-grader osv osv.

Men dette har jo veldig lite eller ingenting med ny teknologi å gjøre. Jeg mener det har det med erfaring og prøv-og-feil å gjøre. Over årene har jeg funnet ut hvilket utstyr som gjør at jeg sparer et slag her og der og hva som gir meg best følelse i det jeg står over ballen
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Da og nå

Post by liverglimt »

Jeg er så heldig, eller uheldig at jeg kan bytte skaft, grep osv nesten i det uendelige. Det gjør at jeg kan si at jeg chipper best med stålskaft. Det være seg følelse og treff. Når det gjelder den 52 graderen så har den gitt meg ekstremt mange chip-in. Så det kan relateres direkte til den køllen. Min gå til kølle innenfor 40 meter så lenge jeg ikke måtte løfte. Den var i bagen i 2 år, så var den utslitt. Nå er den byttet ut med en Miura 50 grader som jeg slet med i begynnelsen, fordi følelsen var annerledes. Den måtte jobbes inn for å bli en reel erstatter.

Puttere er ett kapittel for seg. Jeg har ett puttingstudio som blir alt for lite brukt. Alle som jeg nevner det for mener de er følelses spillere så de kan ikke måles til noe bedre. Hva gjør man? Joda jobber med noen få som er åpen for endring, så kutter de 3-4 slag på kort tid, på og rundt green. Det er der de fleste kan kutte flest slag. Slår man 200 meter drives så er det sjelden at 10 meter pluss eller minus gjør stor forskjell. Men en tillit rundt og på green gjør en stor forskjell.

Jeg liker ikke ordet teknologi når vi snakker om jernkøller. Enkelte ganger kan man få inntrykk av at køllene nesten slår slaget for deg når man leser markedsføring. Uansett hva man vil med golf så er det spilleren som er den største variabelen. Det man kan gjøre bedre med utstyr er å få denne spilleren mer selvsikker når han skal slå. Noen liker en farge andre hater den. Små detaljer som utgjør en forskjell.

Kan nevne at jeg på en av mine første fittinger hadde en 25 hcper som slo sine nye wooder. VI var ikke helt fornøyd med ballbanen på de gode slagene. Jeg så at han slet litt med å holde med høyre handa, så jeg tok køllen og la to lag tape under. Vipps så var grepet på plass og han slo mye bedre. Det tok kanskje 2 minutter og gjøre dette, kunden ante ikke hva jeg hadde gjort. Spurte og spurte, men noen hemmeligheter skal man ha i faget.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Da og nå

Post by furu »

Å jobbe meg grep er bra. Billig, behagelig og effektiv endring.

Ja - fairwaywoods har hatt en enorm utvikling. Det er natt og dag. Ingen tvil. At noen proffer spiller med gamle fw er ikke et argument, da de samme typene er kjent for å holde fast ved det sikre. En TM spiller kan feks holde på en gammel Burner framfor å gå for M2, selv om M2 går 20-25 meter lengre.

Teknologi er ordet man må bruke. Det er riktig måte å tenke. Det er forskning, eksotiske materialer og krevende prosesser som ligger bak utvikling av golfkøller. Ikke synsing og gjetting.

Et skikkelig dårlig slag er et skikkelig dårlig slag - uansett hva du holder i hendene. Moderne jern kan ikke fikse en snaphook.

Driver er køllen - samme med wedge - som har hatt minst utvikling de siste årene.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Da og nå

Post by mciljoy »

Hadde det vært natt og dag mellom ny og eldre wood så hadde jo alle de beste byttet, det sier seg selv. Ingen holder på gamle køller når det finnes noe som er mye bedre. Woodene skal jo fylle et gap og det er ikke sikkert det er noe poeng i at 3-wooden går like langt som driveren, har null spinn og ikke stopper når den lander

Liker heller ikke ordet teknologi som alltid skal brukes. Ikke noe big deal, men jeg forbinder liksom ikke teknologi med hvordan de flytter rundt på metallet i ei jernkølle. Det er sikkert mye teknologi som benyttes for å finne ut hvor de skal legge tungsten-bitene, men produkter ser jo aldri veldig teknologisk ut, synes jeg. Men det er jo ikke noe big deal..

Hva mener du med at driveren har hatt minst utvikling de siste årene? At lengdene ikke har økt? Synes det har skjedd masse jeg siden SLDR kom
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Da og nå

Post by liverglimt »

Drivere har hatt liten utvikling fordi det er så lite å gå på. COR har makset hos de fleste og da blir det småtteri å endre på.

Siden jeg jobber mest med Wishon woods så kan jeg si at forskjellen på forrige modell og nåværende er ekstremt liten. Men fargene skal endres og selvsagt er det noen små justeringer som gjør at de blir bedre å slå.

Jeg er ingen fan av å snakke om teknologi på ett produkt som er en metallklump. Hva som ligger bak er noe helt annet. det kjipe med å legge til snakk om teknologi i disse klumpene er at man ekskluderer masse folk som ikke skjønner bæra. De har glede av å spille golf fordi det er sosialt, de kommer seg ut og slåss mot seg selv i noen timer sammen med venner. De som forstår noe av det snakket er på dette forumet eller ekstremt nerdete i sin omtale av golfkøller.

Forskning og utvikling skjønner de fleste er nødvendig for å utvikle og forbedre produkter. Dessverre har markedsavdelingen gått tom for ord og teknologi ble lansert som buzz ord nr 1.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Da og nå

Post by Bengtie Gilmore »

Det ble en interessant diskusjon, dette :-) Har ikke tenkt så mye over hva som forandrer seg, bortsett at jeg ikke har følt at det har vært de helt store tingene de siste ti årene, men kan godt se at jeg nok tar feil der.

Når det kommer til ordet "teknologi", derimot: https://youtu.be/8HcklN2Skik
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Da og nå

Post by liverglimt »

Spot on, lo høyt! :D
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Da og nå

Post by raysv »

Har vanskligheter for å se at det er så sinnsykte forbedringer de får gjort på en jernkølle / golfkølle også bortsett fra småforbedringer som det virker som de går litt frme og tilbake på :) Veldig bregrenset hvor avansert dette får blitt ;)

Siden de markedsfører seg hvert år med 10 yards lengre så skulle vi vel snart kun ha trengt et slag på å komme inn på et par 5 hull snart

Største fordelen jeg kan ser vel vel justerbarhet :)
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply