Utstyrstesten 2017

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Utstyrstesten 2017

Post by TheBigEasy »

Rart å se testen i NG uten Furu. Skummet egentlig bare såvidt gjennom den, men la merke til at de var opptatt av den nye Sure Out wedgen og anser den som spennende.
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

Litt sånn som da vi hadde med Cleveland Smart Sole. Artig produkt, som vi endte med å anbefale til visse spillere. Sure Out kommer til å selge bra, og stå i mange boder om 2-3 måneder.

Har ikke lest. Ikke fått bladet ennå. De har sikkert gjort en god jobb. Tenker at det er på tide med nytt format, hvis de har brukt samme oppsett som før. Fornye seg litt.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

Fikk bladet i dag. Helt greit. De har gjort en grundig jobb. Personlig liker jeg bedre artikler som forklarer en del av problemstillingene og ikke minst funnene man gjør. Hvert år dukker det opp noe interessant.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by kevin »

Jeg synes sånne tester har begrenset verdi. Det blir rett og slett for mye tilpasset tekst fra det leverandørene går ut med i sine reklamer. For lite egne vurderinger, og ikke spesielt nøytralt.

Testpanelet og ekspertisen virker å være bra nok.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

Det er sånt som gjør meg trist - at lesere mener teksten er tilpasset leverandørene, at man ikke er nøytral og at det er få egne vurderinger.

Testene jeg hadde inneholdt timesvis med notater på norsk, dansk og svensk. Gjennomgang. Oversettelse. Mailer og meldinger om hva spesielt danskene egentlig mente :lol:

Det var aldri produsentenes meninger eller ord. Noen ganger brukte vi faktisk forholdsvis sterke ord og vurderinger. Antall misfornøyde produsenter/distributører økte for hvert år.

Poenget for oss som drev med dette i noen år, var å finne ut hva hver enkelt kølle gjorde i både de rette og feile hender. Det kan ha verdi for de mange som ikke har andre å diskutere med eller få inspirasjon fra.

Jeg har tidligere fått kritikk for at fem i testpanelet var for lavt antall (et økonomisk spørsmål når man skal ha med mange på reise). Nå er seks bra. Syns antallet er greit jeg. Det blir for dyrt å ha 10-12 eller mer.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by kevin »

Har ikke sjekket alle tekstene mot leverandørenes, og tror ikke de direkte ber om beskrivelsene. Men inntrykket er at man kjenner igjen tekstene, bare at de er omskrevet litt fra engelsk og produktbeskrivelsene. Man aner en viss forsiktighet i panelets vurderinger. Eller kanskje er det sånn at alle produktene er omtrent like bra og det ikke går å skrive noe dårlig.

Som informasjon er det greit nok, og det anbefales å prøve selv. Det gjelder selvsagt ikke bare NG sine tester, men alle andre også.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

Noen har veldig spesifikke ønsker om hva man skal skrive.

Forsiktighet - ja. Den er jeg enig i. Mange er nesten redd for å virkelig skrive hva de mener, men de skal være klar over at leserne faktisk ønsker å vite det. De vil lese/høre hva du mener om produktet, fordi de vil så gjerne stole på deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by liverglimt »

Innspill, innspill og innspill. Det er hva jeg ønsker i alle tester. Slik kan jeg selv vurdere hva jeg skal bruke penger på. Skummet igjennom testen i går først på nett, så i bladet. Lettere å få oversikt i bladet, men noen ting gjør meg forvirret. Mizuno ønsket ikke å delta i årets test og Ping sendte bare jern. Hvis jeg skal gjøre test på produkter så vil jeg rett og slett gi meg katta i om de sender utstyr. Jeg hadde jobbet som f... for å få tak i de produktene jeg ønsket å teste. Mizuno har noen av de heteste produktene på markedet i skrivende stund. Da vil leserne ha rapport på dem også. Ping er jo med selv om de ikke har fått tilsendt annet enn jern.

Srixon 155 og 355 er to år gamle modeller. Jeg vet de er inne i sitt siste år og at det ikke lanseres nye før til høsten, likevel har de fått omtale de ikke fortjener.

Egen test av single length, Edel, Cobra og Sterling burde absolutt vært på plass. Mulig de er krysstestet tidligere, har ikke sett noe.

På plussiden så er Wilson Staff med.

Noen andre spesielle køller hadde jo vært interessant å lese om. De har brukt Horley som spesialist på Trackman data, da burde han kunne gjort litt for å få med f.eks. PXG som for ikke lenge siden lanserte x-serien. Og sikkert noe annet spennende som jeg ikke tenker på så tidlig på dagen. :)

Heldigvis så er det andre steder man kan lese tester av produkter.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

PXG har sikkert gitt instruks til Horley om å ikke ta med køller i test. De er motstander av dette.

Mizuno har faktisk problemer for tiden. Ingen distribusjon i flere europeiske land. Umulig å bestille inn til Norge på normal måte. Vi gikk direkte til Mizuno Italia i fjor. Aner ikke om de har prøvd det i år.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by liverglimt »

Jeg vet at PXG er motstander av alt som kan få deres køller avkledd. Jeg har vært i prosess for å selge dem, til slutt ble det bare smørje.

Mizuno har ett stort problem i Europa, de har akseptert at Italienere er ansvarlige for deres distribusjon, det kan bare gå like galt som med Honma som er distribuert av franskmenn. Der kom det opp nok ett merke jeg gjerne hadde sett test av. Tutta spiller Honma og de har lansert noen snaksy køller.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Utstyrstesten 2017

Post by yuran »

Kan godt teste PXG, men i mine øyne kan de kjøre separat test av disse premiummerkene, og da spesielt ting vi har vanskelig for å få tak her til lands.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by liverglimt »

Helt enig, men de har tatt med XX10 som ikke akkurat er noe Rimi kølle. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

6199,- for XXIO Prime fw? Den er litt dyr ja, men greit å ta den med. Bør faktisk få trekk pga den høye prisen i en vurderingsprosess.
Instagram @christianfuru
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by TomShanks »

furu wrote:6199,- for XXIO Prime fw? Den er litt dyr ja, men greit å ta den med. Bør faktisk få trekk pga den høye prisen i en vurderingsprosess.
Jeg forstår poenget ditt, men er likevel uenig. Jeg mener alle køller må vurderes på lik linje for å få et korrekt sammenligningsgrunnlag når man leser de stilt opp mot hverandre, side om side i et magasin. Hvis en kølle for eksempel scorer bra på lengde, er dette da bra på lengde i forhold til alle køllene i testen, eller kun køllene i samme prisklasse? (Hvis det ga noe mening!) :D Så lenge prisen står der, kan folk gjøre sine egne vurderinger.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by kevin »

Honma burde være enkelt å få testet, det selges av golfbutikken.no


Sent from my iPhone using Tapatalk
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by TomShanks »

Dette vet Furu mye bedre enn meg, men at en kølle er tilgjengelig til å kjøpe, er vel ikke ensbetydende med at de er enkle å få tak i til testing? Regner med at redaksjonene tester demokøller/får tilsendt testeksemplarer og ikke har budsjetter til å kjøpe køller?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

Enig i den vurderingen din TomShanks. Men - det går liksom en grense et sted. Man må komme til et punkt der noe er så dyrt at selv om det er veldig bra kan man ikke trekke det fram som et godt alternativ. 6200,- er håpløst. Latterlig. Ikke mulig å rettferdiggjøre.

Så - i en kort vurdering av køllen nevnes ikke pris, men i en oppsummering der man eventuelt skal trekke fram de beste alternativene ville jeg styrt unna en så dyr kølle selv om den var god. Eventuelt nevnt men også nevnt den enorme prisen som ulempe.

Demokøller må sendes og returneres. De første to årene kjøpte jeg inn mye. Gikk tusenvis i minus etter videresalg av brukte køller. Ikke holdbart i lengden. Honma ønsker kanskje ikke å stille opp i tester, og forhandler i Norge har kanskje ikke demokøller tilgjengelig for utlån.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Utstyrstesten 2017

Post by kevin »

Mente bare at det bør være en bedre forutsetning siden det finnes en leverandør i Norge. Har man prøvd å få tak i køllene, skriver man det. Akkurat som med Muzuno og Ping . Skriver man ingenting, regner jeg med at man ikke har brydd seg med å prøve . Er sikkert ingen stor interesse for japanske premiummerker, men at Tutta spiller med de burde hjelpe litt. Samt at de er tilgjengelig i Norge . Men man kan selvsagt ikke ha med alt som finnes i verden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstesten 2017

Post by furu »

Skal alltid gi alle som driver med køller av alle mulige merker i Norge lik sjanse til å være med :)
Instagram @christianfuru
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Utstyrstesten 2017

Post by tilskuer »

Distribusjonen av Mizuno har lenge vært "neglisjert" i Norge. For ti år siden lå Mizuno en del over andre produsenter både i kvalitet og i pris, - nå ligger de stort sett bare over i kvalitet ;) Det er synd merket ikke er tilgjengelig for flere. Jeg ser at det finnes et fitting senter i Valdres, men for store deler av kundegrunnlaget er det vel nesten lettere å dra til England.
PXG er et spennende merke, men mest fordi de tydelig har signalisert at de ikke satser på å selge golfutstyr til hvermansen. Deres marked er tydeligvis de som er mer opptatt av eksklusivitet enn av penger. Jeg har en formening om at det ikke vil bli solgt veldig mange sett av disse i Norge, hvilket da vil være i tråd med produsentens strategi.
Post Reply