Putting stroke og valg av putter, kort guide

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Putting stroke og valg av putter, kort guide

Post by dirtyzecret »

Dere som er drevne i gamet og har spilt en stund vet sikkert dette.
Men for alle nybegynnere, folk som ikke har hørt om forskjellig putting stroke. og hvilke puttere som passer hvilke stroke kan dette være god lesning.

Det finnes et 100 talls rutiner, oppstillinger og måter spillere putter på. Viktigst av alt er å trene mye putting og få en rutine som funker for seg.
Det endel ikke vet er at det er slag å spare på å ha en putter som er tilpasset nettopp ditt stroke, derfor skal vi ta litt om dette her nå :)

I hovedsak finnes det tre typer putting stroke, ''The Arc/Slight Arc, Square to Square og Inside To Square'', de forskjellige putterne som finnes på markedet er også tilpasset hver av disse strokene, og det kan være lurt å kunne dette før man velger seg ut en ny putter.
Jeg sier ikke at det vil revolusjonere din putting, men golf handler til syvende og siste om repetere, trening og ikke minst ha et utstyr som er tilpasset sin sving.
Det er viktig å ha putter som jobber med ditt stroke, og ikke imot.
Videre handler valg av utstyr også om å kunne luke bort mest mulig usikkerhet og variabler.
Kan man få utstyr som er tilpasset og riktig for seg, tar man bort momenter av usikkerhet.
Så langt der er mulig burde man til en viss grad sørge for at det er minst mulig faktorer å skylde på, annet enn sin egen sving og treningsmengde, når man slår dårlige slag :)

Putting Stroke......

https://www.youtube.com/watch?v=rv013J7m-P0 (gammel film men forklarer litt av greia)

The Arc/Slight Arc:
Dette er det mest naturlig for flerparten av golfspiller, da dette stroke etterligner en full golfsving.
Her vil de fleste ha et nøytralt oppsett over ballen, der den naturlige rotasjonen i skulderbladene, brystet og ned i armene vil gi at du svinger putteren i en svingbane som er bananformet.
Det vil si at putteren svinger fra å ligge nøytralt 90 grader bak ballen ved oppstilling, til en baksving der putteren fjeset åpner seg, videre i gjennomsving til balltreff der putteren igjen er 90 grader som ved oppstilling, og avslutter gjennom med et lukket køllehode.
Tiger Woods har i alle år puttet på denne måten, og har også en putter som naturlig vil svinge i en ''ark'' når han putter.

Square To Square:
Mange mener dette er den enkleste og minst kompliserte måten og putte på.
Her svinger putteren fra 90 grader i oppstilling, til 90 grader i treff og videre rett igjennom ballen og avslutter med 90 grader på samme linjen. Altså legger man et tau på bakken i en rett linje, vil putteren følge dettte tauet hele veien fra baksving til avsluttning. Mange spillere som bruuker denne stroken har en tendens til å plassere ballen mot venstre benet i sin oppstilling.
En kjent spiller som bruker dette stroket er Brandt Snedeker, hans putter er også face ballanced og tilpasset til dette stroket.

Inside To Square:
Er et litt mere sjeldent stroke, der putteren i baksvingen åpner seg og man svinger rett igjennom ballen, og hodet avslutter på linjen.
Noen av de beste spillerne i verden putter slik.


Her ser man svingbanen på de tre forskjellige stilene.

Image


Toe hang og hvilke putter passer til hva?

Puttere deles inn etter hvor mye ''toe hang'' de har. Jo mere Arc man har i sitt stroke, jo mere toe hang burde man ha på sin putter.
Når dette er sagt vil en putter med mye toe hang, naturlig svinge på en ark, fordi vekten på tåen peker nedover mot klokken 6.
Hvis man prøver å putte square to square (STS) med putteren helt til venstre på bildet nedenfor, vil man måtte kompensere å føle at putteren vil åpne og lukke seg på en Arc gjennom stroket.
Det er også derfor en spiller med STS putting stroke burde gå for en putter som er face balanced eller veldig lite toe hang, slik som putteren til høyre på bildet nedenfor.
For å gjøre dette kort skal Toe Hangen på din putter være tilpasset til ditt stroke, slik at putteren naturlig jobber med deg og ikke mot deg.
Mange mener også at det er umulig og ha et stroke som er perfekt square to square, at man alltid vil ha en bitteliten Arc selvom man konsentrerer seg om å slå rett tilbake og rett igjennom.
Derfor vil både puttere som er face ballanced og puttere med bittelitt toe hang føles bra for dette stroket.
Man kan se Toe Hang på sin putter ved legge den på et bord med balansepunktet på kanten, (slik som på bildet) og se hvor mye rett ned tåen på putteren peker.

Image


Dette er en kort guide til hvordan man skal velge putter, så kan man diksutere opp og ned i mente hva som funker for seg og ikke.
OG hvis man finner en greie man føler funker godt, som gir deg selvtillit skal man fortsette med dette, selvom det kanskje bryter med denne guiden.
Uansett, har man dette i bakhodet vil det kanskje være lettere for nybegynnere å vite hviken putter man skal se etter.
Et god tips for å finne ut hvordan stroke man har kan være å legge et tau på en linje langs bakken og filme fra gulvet bakfra eller ovenfra, og se selv hvordan putteren svinger. Om den svinger mye, lite eller nogenlunde rett bak og rett igjennom.

Til slutt er det en ting som alle de beste spillerne i verden til å putte har til felles. Dette er veldig tydelig på for eks Jordan Spieth når han er i sonen,-
Hendene hans følger alltid en linje som er fremover og mot hullet etter han har slått putten, han slår ALLTID ordentlig igjennom, og hendene hans peker mot målet når ballen detter i hullet.
Dette er også lettere å få til med et omvendt grep der man har venstre hånd nederst. Kanskje det er derfor Rory har begynt å prøve seg med nytt grep? :)
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Putting stroke og valg av putter, kort guide

Post by Owee87 »

Dette innlegget gir meg masse god informasjon om hva man skal tenke på vedrørende kjøp av putter. Samtidig så får jeg behov for å klø meg ekstra hardt i hodebunnen :lol: No pun intended!

Har spilt med den samme putteren siden jeg startet som smått med golf for ca 10 år siden. Likevel om jeg vet at det er meg det er noe galt med, og ikke kølla så ønsker jeg å gå til innkjøp av ny.
Det viser seg å være vanskelig for meg da jeg ikke har peiling på hverken teknikk jeg bruker og hvordan jeg burde bruke basert på mine (manglende) ferdigheter, forutsetninger m.m.

Hvor mange av medlemmene her er det som faktisk er bevisst på hvilken "putting stroke" dere benytter?
Hvordan burde jeg gå fram når jeg skal velge meg ny putter og tilhørende teknikk? Puttingen min er på et såpass elendig nivå at jeg gjerne kan starte helt på scratch og lære meg en ny teknikk hvis det skulle vise seg å være hensiktsmessig for meg.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Putting stroke og valg av putter, kort guide

Post by liverglimt »

Hvordan passer "face balanced to impact" inn i denne stroke tankegangen?
Ta testen på hvilken som helst putter og du vil bli overraket over hvordan den oppfører seg i svingen. Face balanced er når putteren er lagt vannrett. Vi putter ikke med putteren liggende.
https://www.youtube.com/watch?v=xf3Jpi8CulM
Post Reply