AkEs vei fra bok til tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har faktisk hatt to runder på golf-senteret i dag, første runden ble det en del putting og en del bøtter på driving rangen. Andre runden var på gk-kurset, fant ut at jeg er ganske godt forberedt i forhold til resten som deltar. Takket være proen så fikk vi luka vekk 2 feil til og nå var det null slice og jeg tapte ikke noe lengde. Så er storfornøyd med dagen og litt ivrig, må nok tilbake i morgen igjen. Så igjennom kravene som var nå for å få grønt kort og ligger veldig greit an til å klare de allerede uten noen større problemer. Kan nesten ikke vente til vår og grønt gress nå.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Da ble det litt trening igjen og er ganske så fornøyd med innsatsen. Går utrolig mye bedre på driving rangen, færre og færre virkelig dårlige slag. Trente en del med wedgene i dag også, og fant ut at jeg mangler en gap wedge. Ble også lagt inn en del putting i dag og det gikk greit, men er nå overbevist om at ny putter må til. Testet en Odyssey (9900?) som jeg likte utrolig godt. Så putter står iallefall øverst på handlelisten. Har også hørt rykter om at utendørs rangen åpner om ikke så alt for lenge, ser fram til det!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ja da var første runde på utendørs driving range unnagjort. Er vel ikke veldig fornøyd med egen innsats. Fikk vel ca 125 meter i gjennomsnitt på 7er jernet. Men de ballene føltes ut som betongklumper i forhold til de jeg er vant med. 9er jernet gikk rundt 100 meter. Wedgene var jeg rimelig fornøyd med egentlig, lite tull med dem i forhold til det andre. Hadde til tider mange slag med mye slice, fikk justert det bort litt men det har en tendens til å komme tilbake. Tror høyrearmen er litt for aktiv i nedsvingen? Men vannvittig gøy å komme ut å prøve litt. Har også truffet mine to første trær i dag, og flere vil det nok bli! :D
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by kevin »

Var du på Øya? Isåfall så er jeg enig ang ballene,de er ikke spesielt bra. Blåste endel imot/side,derfor litt kortere lengde

Enig,ute er en herlig følelse når man har stått inne og slått
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Var på Øya ja, greit opplegg og mye baller for pengene. Satser på flere turer ditt i løpet av påsken. Hvordan er egentlig de lengdene jeg fikk. Syns selv det var i korteste laget.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by kevin »

Tror ikke du skal legge for mye vekt på det,litt vanskelig å se nøyaktig lengde der også. Normalt slår jeg med GW eller PW til 90-110m. Sikta mye på 100m der borte,men rakk ikke fram,selv med 9`er jernet holdt det bare med når man traff helt perfekt. Med 8`er jernet slo jeg stort sett forbi. Det blåser nok litt mer imot der enn det føles fra der du slår fra
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Var ute å trente litt i dag også, både på Øya golfpark og på østfold golfsenter. Lå mellom 100 og 110 med 9`er jernet. Men de ballene er det noe rart med, mulig de er laget for å ikke fly for langt, fordi kan ikke sammenlignes med range ballene på golfsenteret. Tok med avstandsmåleren og målte for å være sikker på at avstandene stemte, og det gjorde de, unntatt totallengden som jeg fikk til 170 meter.
Ellers gikk treningen topp. Fant ut av noen feil jeg gjorde og ting gikk bare bedre og bedre. Ser ut som jeg rett å slett overdrev baksvingen, kortet den litt ned på topp og alt ble mye bedre. Chippingen går også bedre og bedre, blitt mye flinkere på retning men fortsatt litt igjen på lengdekontrollen. Ser ut som det blir en aktiv påske uten ski.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Hadde en runde på treningssenteret i dag også. Ble vel ca 300 baller og de første 200 gikk ikke veldig bra. Har hatt problemer med at mange av slagene ender med slice, men det har som regel godt bedre etter ei bøtte. Frustrasjonen har tidvis vært stor, for hver gang jeg har dratt hjem så har det gått ganske bra men når jeg kom tilbake neste gang var det som regel like ille igjen. Men i dag tror jeg endelig att jeg har funnet løsningen. Har rotet mye med håndledd i forskjellige vinkler og retninger. Men fant ut at når jeg knekker håndleddene på toppen så har jeg aldri rettet de ut igjen ordentlig, og det har ført til mye korrigering for å få ett ordentlig balltreff. Men etter jeg begynte å rett ut håndleddene ordentlig på ett tidligere tidspunkt i dag så ble alt mye bedre. Retning og lengde ble utrolig mye bedre og slicene forsvant. Håper dette er løsningen på mine nåværende problemer og jeg kan begynne å jobbe videre istedet for å slite med slicene hver gang jeg prøver meg.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

300 baller er veldig mye AkE. Rent statistisk du ha mange dårlige slag på så mange forsøk. Du vil også bli sliten når du slår så mange baller. Vær oppmerksom på dette. Det er lett å kjøre på med bøtte etter bøtte. Man bare venter på at det skal løsne.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

300 baller ble fryktelig mye, men frustrasjonen var såpass stor at jeg ga meg ikke før ting begynte å gå "bra" igjen. De 70 siste var relativt konsekvente, dårlige slag forekom selvfølgelig, men ikke i like stor grad eller samme type feil som før. Men 300 baller blir det nok en stund til neste gang jeg går for på en økt!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har blitt et par treningsrunder til hvor håndleddene har vært i fokus. Har ved hjelp av en kompis og en pro fastslått at jeg bøyde håndleddene litt i alle retninger og derav ett stort problem med å være konsekvent. Var en tur på Driving rangen på Hankø i dag, og det kan umulig være lenge før de åpner banen der. Været var jo på topp og masse folk på rangen. Vurderer fælt på å ta meg en tur til Dynekilen i morgen, ser de har åpnet korthullsbanen og den er jo heldigvis pay and play fortsatt noen uker til Grønt kort er i boks.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
emerica
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 248
Joined: 22 Mar 2009, 00:06
Hcp: 5,9
Hjemmeklubb: Sunnfjord GK
Location: Førde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by emerica »

Ser at du i ditt siste innlegg trekker fram at du har fått hjelp av en pro, hadde tenkt å etterlyse bruk av det. Er nok litt for mange golfspillere som "finner" ut sjølv kva som er gale. Et artig eksempel på dette er The Haney Projekt med Ray Romano (youtube). Her står en frustrert Hank Haney (Tiger's swing coach) og blir fortalt av Ray Romano ka han føler han må jobbe med og kvifor han svinger som han gjer. Då seier Haney litt små irritert at "du trenger ikkje fortelle meg kva som er feil med svingen din, det ser eg sjølv". Dei fleste danner seg eit bilde av kva som er feil med egen swing og en kompis kan gjerne seie si meining. Men i bunn og grunn er det en pro som må finne ut av det, en feil blir ofte retta med en ny feil.
Lykke til videre med golfen :)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har jo vært innom pro men alt for sjeldent. Blir en ny runde på onsdag med pro for min del nå. Feil blir ofte rettet med feil er noe som jeg har vært god på. Største fokus nå for min del er å rydde opp i håndleddene og ta meg bedre tid på driving rangen med hver ball.

Ble dessverre ikke noen tur på dynekilen i dag, ble ett par cognac for mye i går så turte rett å slett ikke å kjøre. Men skal prøve å få kommet meg avgårde i morgen i stedet.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ting går riktig vei nå, men som alltid er det noe å jobbe litt mer med. Skal prøve å forklare problemet, det er håndleddsknekken som er det største problemet nå, sliter med å få rettet den ut ordentlig. Har en tendens til å fortsatt ha en liten knekk i håndleddene når jeg treffer ballen og da treffer jeg jo med veldig åpent køllehode. Når jeg får til dette så går det egentlig ganske bra, så tørrtrening på dette hjemme og pro til onsdag så håper jeg gk snart er i boks.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by OutlawPete »

Et tips jeg brukte for lenge siden som funket, sett en lang peg i borrelåsen på hansken, pekende oppover mot håndleddet. Da stikker du deg hvis du "bryter sammen" i håndleddet.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Det skal jeg prøve meg på OutlawPete. Men i dag gikk det veldig bra både på bunkers-treningen og på driving rangen, puttingen var litt ustabil men alt kan ikke klaffe hver gang. Alt fra lw til 3h gikk over all forventning og tilogmed drivern var ikke så ille. En protime i ny og ne gjør underverker. Og til neste helg åpner banen ute så da kan jeg endelig begynne å få gått noen ordentlige runder, gleder meg noe vannvittig.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Måtte jo prøve en liten runde ute i dag for å se hvordan forbedringene jeg har gjort går, og hadde jeg ikke hatt ører så tror jeg smilet hadde gått rundt. Gikk veldig bra med samtlige køller, fikk da motet opp for å ta fram drivern. Første slaget landa under 200 meters skiltet og gikk rett som en snor, de neste 5 gikk bare bedre samtlige landet ett godt stykke forbi 200 meters skiltet. Var vanskelig å se nøyaktig for det begynte å bli litt tåkete. Er iallefall storfornøyd med dagens økt og gleder meg noe vannvittig til neste helg da blir det mest sannsynlig min første ordentlige runde.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

I kveld er det tid med pro igjen, ting går greit nok for tiden men det er alltids noe å rydde opp i. Det jeg tror er det største problemet mitt akkurat nå(ikke eneste men største) er når jeg begynner å vil få til de lengre slagene. Da virker det som om høyrearmen tar over for venstrearmen og resultatet blir en kraftig slice. Får se om vi kan begynne å rette opp i dette i kveld.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

I dag har det vært en knall dag på treningsfronten. Fikk trent en del på nærspillet mitt og det gikk overraskende bra. Lobwedgen er jeg litt ustø med men pitch og sand går bedre. Chipp og puttetreningen gikk ikke så alt for dårlig det heller. Men den største fremgangen kom på rangen har virkelig fått ryddet opp litt i svingen og i dag resulterte det at jeg fikk i gjennomsnitt 20 meter bedre lengde på hver enkel kølle og det gikk ikke ut over retningen. Til uken så braker det løs på ordentlig, da starter jeg på å jobbe meg ned fra 54 i handicap. Er ganske spent på å komme igang på ordentlig, så blir nok en del trening denne helgen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Da har jeg endelig fått gått min første runde og det gjorde meg vel ikke noe mindre hektet enn det jeg har vært fra før. Gikk en runde på Huseby og Hankø i dag (stor fare for at det blir skjeberg i morra), klarte å få 26 poeng på de 9 hullene så er storfornøyd. Første hullet var jeg vel litt spent så det gikk heller dårlig, første slaget i bekken på siden, og dropp og det slaget rett i noen greiner men grei innsats derfra og inn. Andre hullet startet litt bedre men bommet litt på innspillet, feil køllevalg og slo over greenen men reddet poeng her. Hull 3 og 7 gikk jeg faktisk på banens par, er vel ikke så god på GIR, men det gikk likevel. Fikk poeng på alle hull unntatt første og siste, total kollaps på puttingen på siste hullet. Er mye å jobbe på men veldig ålreit å ha fått unna første runden, prestasjonsangsten blir litt mindre neste gang. Kan ikke vente til neste runde nå.

ps: mistet faktisk bare 1 ball!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Post Reply