Lofoten Golf Links

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lofoten Golf Links

Post by Franz »

Det var to-tre steder med ca 100 meter løs grus. Veier under konstruksjon. Jeg trilla tre runder. Gikk aldeles strålende.

Problemet den helgen var vel heller at mange egentlig ikke orker å gå to runder på én dag, og at litt grus ble en fin unnskyldning. Dette har vært et tema så lenge jeg har vært i miljøet - veldig mange ønsker ikke 36 hull pr dag, og det gjør det vanskelig å gjennomføre skikkelige slagspillturneringer.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Lofoten Golf Links

Post by liverglimt »

Akkurat 36 hull på en dag gjorde at jeg avsto fra å spille flere turneringer. Jeg var i Narvik når de hadde regionstur og vurderte spill, men stod heldigvis over siden salget eksploderte igjen på lørdag. :)

Jeg kan spille så mange hull jeg klarer å presse inn på en dag om jeg bare får kjøre. Men det skaper jo bare ulme blikk i golf-norge.

Håper de får banen i skikkelig skikk fort slik at pirkefeil ikke blir hengende som inntrykk for besøkende. Det er vakkert i Nord, men ikke så vakkert at bare de kan bære inntrykket av golfrunden. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lofoten Golf Links

Post by Franz »

Nei, man kjører selvfølgelig ikke bil i turnering. Det er vel ikke så merkelig om folk reagerer på det? Skal en skiskytter bli kjørt til standplass med scooter hvis han har vondt et sted når han går på ski?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Lofoten Golf Links

Post by liverglimt »

Jeg begynte å spille golf i Spania, her er det vanlig å ha boogie om du vil. Sågar mange baner som ikke tillater noe annet ved turnering.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lofoten Golf Links

Post by Franz »

liverglimt wrote:Jeg begynte å spille "golf" i Spania, her er det vanlig å ha boogie om du vil. Sågar mange baner som ikke tillater noe annet ved "turnering".
Rettet litt i innlegget ditt :)

En ting er pensjonist-turneringer i Spania. En helt annen ting er turneringer i golf. I sistnevnte kan man selvfølgelig ikke kjøre bil. Da kan vi like godt stå på rangen og kåre en vinner.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Lofoten Golf Links

Post by liverglimt »

Ok, men sånn er det nå engang her. Du får ikke lov til å gå på sommeren. Det er boogie plass til alle i turnering.

Velkommen skal du være å spille turnering her så skjønner du at vi kjører. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lofoten Golf Links

Post by Franz »

Jeg har spilt litt i Spania, og skjønner hvorfor det er sånn der. Det betyr ikke at det kan være sånn i større turneringer her på berget. I 16 grader, lettskyet og sønnavind må man klare å gå to golfrunder hvis man har lyst til å kjempe om seier og plass i NC eller NM.
User avatar
Aquile
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 20 May 2013, 01:36

Re: Lofoten Golf Links

Post by Aquile »

Var så heldig å få spille 2 runder på denne banen i herlig solskinn og midnattsol forrige helg.
Første gang jeg spiller linksbane og første gang jeg slår en ball som ligger i tangen - morsom bane i herlige omgivelser.
Forholdene var overaskende gode til å være starten av Juni så langt nord. Var et par midlertidige teesteder, men fairway og greener var veldig fine.
Anbefaler en runde der om man skulle være i nærheten.
Attachments
Lofoten4.jpg
(3.28 MiB) Downloaded 36 times
Lofoten5.jpg
(78.44 KiB) Downloaded 36 times
Lofoten1.jpg
(2.24 MiB) Downloaded 36 times
Titleist Driver
Titleist 4-PW
TM M2 5 Wood
Callaway Hybrid
Wokey 50/56/60
Odyssey Metal-X Milled #7
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lofoten Golf Links

Post by mciljoy »

Ser fantastisk ut, skal spille den i slutten av måneden :-)

Hvor linksete er den? Må du lande ballen før greenen og rulle opp eller er greene myke? Noe annet å tenke på når man spiller banen?
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Lofoten Golf Links

Post by Owee87 »

Takk for info og bilder Aquie. Jeg og fruen skal også spille der om et par uker. Skal besøke min bror i Bodø, og da må vi selvsagt innom Lofoten og golfbanen :)

Hvordan gikk det på par 3 - hullet (ref tredje bildet). Forstått det sånn at det er like vanskelig som det ser ut som og at det ligger maange baller i vannet der :D
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
Aquile
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 20 May 2013, 01:36

Re: Lofoten Golf Links

Post by Aquile »

Greenene var ikke spesielt harde, ingen nevneverdige problemer med å få innspill til bli liggende på green. Har ikke noen andre linksbaner å sammenligne med forøvrig. Var mye vind den helgen jeg var der som sto rett inn fra sjøen. Det gjorde bl.a at hull 2 og hull 12 ble utfordrende. På hull 2 som var ca 135 meter klinte jeg et 6er jern rett til himmels som dalte ned i tangen. Fikk chippen opp på green og to-puttet for bogey. På hull 12 brukte jeg driver og landet ca 10 meter kort av green. Slår normalt ca 230-40m med driver, kjørte en rolig sving og det var nok ikke beste balltreff men par 3 hull på 202 meter i sterk motvind er ikke tap-in par for min del. Klønte med chippen og endte opp med dobbel der.
Titleist Driver
Titleist 4-PW
TM M2 5 Wood
Callaway Hybrid
Wokey 50/56/60
Odyssey Metal-X Milled #7
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lofoten Golf Links

Post by mciljoy »

Spilte Lofoten for første gang for en måneds tid siden... jises for en bane! Jeg skjønte jo at den var vakker ut i fra det jeg hadde hørt om den, men den var mye bedre enn jeg trodde.

Ekte links, i god stand, hyggelige folk, fin layout og så klart vannvittig utsikt hvor en du snur deg. Bildene gir ikke banen nok kredit, den må nok bare oppleves :-)
Attachments
lofoten6.jpg
(893.87 KiB) Downloaded 26 times
lofoten5.jpg
(1.46 MiB) Downloaded 26 times
lofoten4.jpg
(1.13 MiB) Downloaded 26 times
lofoten3.jpg
(1.1 MiB) Downloaded 26 times
lofoten1.jpg
(1.32 MiB) Downloaded 26 times
lofoten2.jpg
(826.85 KiB) Downloaded 26 times
User avatar
Hettis
Forumvant
Forumvant
Posts: 96
Joined: 03 Dec 2014, 16:40

Re: Lofoten Golf Links

Post by Hettis »

Står definitivt på bucket listen
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Lofoten Golf Links

Post by mciljoy »

Har etter hvert spilt en del baner i inn- og utland og Lofoten er helt der oppe.
Litt vanskelig å sammenligne med andre klasse-baner pga at den er så særegen, men jeg har aldri sagt "wow" så mange ganger i løpet av en runde...
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Lofoten Golf Links

Post by Bogey »

Nydelige, men forblåste bilder fra Lofoten på Norge Rundt nå. Blir ikke mindre lysten på å spille der når jeg ser det her.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Lofoten Golf Links

Post by Jumper »

Med Skottland stengt for golfturer, ble det en liten tur til Lofoten i helga. Den står jo på bucketlisten til de fleste, og jeg har aldri vært så langt nord. Fløy til Evenes, og deretter bil i 3t. 9 grader, rengbyger og 14 m/s lørdag, sol og 14 grader søndag, selv om vinden fortsatt var kraftig. Det er ganske utrolig at de har fått til en så bra bane så langt nord! Forholdene er veldig bra. Tette fine fairwayer, og harde gode greener. Mye rull i vinden, og vanskelig å få ballen til å stanse i medvinden. Med overnatting på lodgen der oppe betaler man 750kr i greenfee for første runde i juni, deretter 375 for runde 2, og gratis 3. runde. Med forhåpentligvis sol døgnet rundt, så er det ikke noe å si på! Fly, kjør eller ta hurtigruten, det er bare å ta turen!
Post Reply