PGA Championship 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

PGA Championship 2019

Post by kevin »

I år kommet major turneringene litt tettere enn i fjor pga flytting av dato for blant annet PGA Championship.

Bethpage Black er årets bane. Den ser fantastisk ut og har vært brukt til US Open to ganger, og skal ha Ryder Cup i 2024.



Mange tror at US Open og The Open har de sterkeste startfeltene, men det har PGA Championship historisk sett hatt. Her er topp-100 på OWGR kvalifisert og som oftest møter de aller fleste av de opp her. I år kunne blitt første gang absolutt alle topp-100 hadde spilt en major, men i går meldte Justin Thomas at han trekker seg pga skade, dessverre.

Viasat har som vanlig tv-rettighetene til denne majoren, men det er også mulig å se noe live-golf på PGA.com, som featured holes og groups. De har også en egen app. Mulig man må ha amerikansk IP for å få sett på sendingene på den måten.

Brooks Koepka er regjerende mester og er min favoritt.

Image
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

Av de 156 som stiller opp er det 86 fra USA.
Fra Norden er det uvanlig svakt: 3 svensker, 2 dansker og 1 finne. Svensk toppgolf er på retur.
Mine tre favoritter er Scott, Molinari og Oosthuizen.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: PGA Championship 2019

Post by eivaan »

Svensk toppgolf på retur....ohhhh gjesp, hvem vant British Masters for 2 dager siden, Blixt og Stenson topp 20 på PGA....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Kinhult hadde kanskje vært inne om seieren hadde kommet 1 uke tidligere. Er nr.112 nå.

3 svensker er nokså normalt i denne turneringen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

Jeg tenkte nå mest på de 100-150 beste på OWGR, som en målestokk for "toppgolf".
For et år siden var både Stenson og Noren lange bedre plassert enn de er nå; Stenson har for eksempel falt fra 15. til 40.plass.
Det er heller ikke så lenge siden svenskene hadde disse spillerne mer eller mindre fast på PGA: Carl Petterson, David Lingmerth, Daniel Chopra, Jonas Blixt og Fredrik Jacobsson. Om og når de var top100-150 vet jeg ikke, men selve antallet da og nå viser at svensk toppgolf har blitt redusert betydelig.
Faste toppspillere med flere seire på ET var for eksempel Niclas Fasth og Peter Hanson, som begge har spilt på Ryder Cup-laget. Haugevis av andre navn fra 2000-tallet kan nevnes. I dag er det magrere.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Felles for alle de du nevner er at de er "aldrende" og de fleste av de har vært ute med skade flere ganger de siste årene. Det er riktig at alle disse har dalt på rankingen, av forskjellige årsaker. Noren er nr.32 nå, men har vært innenfor topp-10. Det er svært vanskelig å holde seg helt der oppe om man ikke har seire eller pallplasseringer når man først har kommet dit.

I 2016 var det 5 svensker innenfor topp-100, året som var desidert best for Svensk herregolf. Etter det har flere av de falt nedover, mens Bjørk har kommet opp. Kinhult er på vei opp nå. Blixt har en oppadgående kurve nå, men man får ikke mange poeng av å sanke topp-30/40.plasser. I tillegg gjør Anton Karlsson og Oscar Lengden mye bra og er på vei opp. I tillegg kommer Fredrik Nilehn som er svært spennende. Jeg stor tro på Marcus Svensson og Oliver Gillberg, som begge har svært gode som amatører. Følger man med på rankingen for amatører kan man se at etterveksten ikke er den størst akkurat nå.

Til tross for litt svakere ranking etter 2016, vant svenske herregolfere 2 ganger på ET i fjor, 2 ganger på CT. Hittil i år er Kinhults seier beholdningen på ET, men det kommer nok flere seire på enten ET eller CT.

Fasth har ikke satset på mange år, og Hanson har en rygg som hindret han i å kle på seg de siste årene. Men han har en 6.plass fra Oman i år, utrolig nok. Måtte trekke seg forrige uke igjen pga ryggen.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

Det du skriver bekrefter min påstand om at svensk toppgolf har gått tilbake de siste årene. Det er da likegyldig om det skyldes alder eller kvalitet.
Du skriver uten forbehold om en rekke spillere som er "på vei opp". Det vet du vel ingenting om? Det kan like gjerne gå den andre veien, selv med Kinhult.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Bra start av Matt Wallace


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Perfekte spilleforhold og vær. Koepka i en egen klasse sålangt, ferdig på -7 :!:
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

Enda en dårlig turnering av Rory. Ligger på + 7 etter 11 spilte hull andre dag, mens cuten nå ligger på +2.
Bjørk klarer ikke cuten. Noren og Stenson ligger på +3 og +4 etter første dag, men har ennå ikke startet.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

"Snill" cut gjorde at 82 spillere gikk videre. MC på Tiger og to av de seks nordiske spillerne, pluss mange andre gode spillere. Rory klarte seg, med en super back-nine.
Koepka er så suveren at det ikke er noen spenning igjen. Kan noen ta igjen et forsprang på 7 slag? Er det han som er så spesielt god akkurat nå, eller er de andre bare middelmådige, eller på vanlig nivå. På TV virker ikke banen vanskelig, men ganske kjedelig.

Gårsdagens beholdning var Stensons andre slag fra fairwaybunker på siste hull, til landing 1 meter fra hullet, og birdie! Ellers mye dårlig putting, på ikke spesielt ondulerte greener.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Imponerende av Noren å i det hele tatt fortsette, til tross for feber, våkenetter og oppkast. Ingen god runde i dag, men fullfører iallefall.

Kelly Kraft, som kom inn for Justin Thomas denne uka, spiller veldig bra og er med i toppen. Det samme er Jazz som normalt spiller på Asia touren og noe på ET. Har startet forrykende i dag og er oppe på 2.plass.

Koepka fortsetter i sin egen stil, mater på og slipper ingen innpå seg
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: PGA Championship 2019

Post by azazel »

Freud wrote:...
Det ene gullkornet etter det andre.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Fra noen som vet hva de snakker om...selv om Perez overdriver det litt ;)

“As soon as you miss a fairway, you’ve no chance,” says English pro Eddie Pepperell, who is ranked 33rd in the world but missed the cut after firing 76-75 (11 over par). “A 15-handicapper wouldn’t break 120. Not even close. The greens are so raised, and there’s rough in front of all the greens, so you can’t miss the fairway and still get to the greens. The rough surprised me, how thick it was.”

Pat Perez, who fired 68-73, was even more emphatic. “A 20-handicapper would not break 200,” he said. “Impossible. They would never finish. I don’t think there’s enough daylight. The rough is very thick, it’s very long, if they got in the rough and couldn’t get out of the rough, they would never get to the green. And when they do hit the green, they’re running 14 on the Stimp with a lot of slope. It’s just very difficult. There’s a lot of disasters out there.”

Club pro Rob Labritz made the cut on the number this week. He’s won three New York State Opens at Bethpage Black and has seen first-hand how difficult the course can be. “I play in the New York State Open Pro-Am every year,” he told me. “And I play with amateurs that range from 3-handicaps to 36-handicaps. One year, I had four mid-handicappers — I’ll say 12 to 13 — and they didn’t make anything better than a double bogey, amongst the four of them, the entire round. And that was with the tees playing up a little bit. It is one of the hardest golf courses that you can step foot on lengthwise, and penalty-wise.”
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

Fairwayene virker trange, og det er ekstremt mange bunkere på banen, både i og på siden av fairways og rundt greenene.
Proffene uttaler seg som de gjør om banen, nettopp fordi de er proffer. Høy-handicapere har den fordel at vi alltid slår kort og rett. Det blir et helt annet spill på denne banen. Og med tee lenger frem.
Og når Koepka spiller så bra der, hvorfor gjør ikke noen av de andre det samme?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA Championship 2019

Post by Freud »

Irritasjonsvarsel!
Det Pepperell sier om at det er rough foran alle greenene, er bare tull. Det Perez sier er en spøk.
Jeg antar at jeg som 20-handicaper ville fått dobbelbogey på hvert hull, i snitt. Med "gult" utslag. Det ville gitt meg 106 slag. Jeg misser aldri fairway, og jeg bruker alltid en wood på andreslaget, som er mer kontrollerbar enn et jern. På putting er jeg ganske god. Jeg havner svært sjelden i bunker. Men jeg slår altså ganske kort (men rett).
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

:lol:

Blåser mer nå. Varner sliter skikkelig og har gjort to doble på rad.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Koepka slår en gap wedge 160 yards, til 70cm fra hullet og gjør birdie på hull 10 :shock:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA Championship 2019

Post by kevin »

Og plutselig leder han bare med 2 slag siden DJ storspiller og Koepka misser fairways og greener. Lukter bogey på neste også
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: PGA Championship 2019

Post by GolfMickey »

4 Bogeys på råd for Koepka, nesten så han roter det vekk her.
Post Reply