Sterkeste norske seier på herresiden

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Sterkeste norske seier på herresiden

Post by Snowman »

Hva kan betraktes som den sterkeste turneringsseieren for en norsk herrespiller? Hvis jeg ikke glemmer en viktig seier et sted, så vil jeg tro dette er alternativene:

A) Viktor Hovland, seier i US Amateur, 2018
B) Kristoffer Ventura, seier i Utah, Korn Ferry Tour, 2019
C) Espen Kofstad, seier Challenge Tour-finalen, 2012

Det er jo veldig morsomt at 2 av disse 3 prestasjonene er så ferske, under ett år gamle, noe som er veldig lovende for fremtiden. Men er ikke likevel Kofstads seier fra CT-finalen i 2012 den aller sterkeste prestasjonen fortsatt? Det er jo en del veldig sterke navn som var med i den finalen, f.eks. en viss amerikaner nede på T31:

http://www.owgr.com/en/Events/EventResu ... entId=5120

Kofstad slo altså Koepka i alle fire rundene 65-71, 66-68, 67-71 og 67-69 :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by Lefthook »

Viktor Hovland. Uten tvil.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by kevin »

Jeg synes at slike sammenligninger som oftest ikke er spesielt relevant, også denne. De 3 turneringene er altfor forskjellige til at prestasjonene kan sammenlignes. Det samme gjelder å sammenligne amatørturneringer og proffturneringer. Men alle de 3 prestasjonene er store.

Men jeg synes at seieren til Ventura har fått altfor lite oppmerksomhet, i skyggen av Hovland.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by Snowman »

Det er vel tross alt lettere å sette opp mot hverandre ulike prestasjoner innenfor en og samme idrett, enn sånn som man gjør på ulike idrettsgallaer på tvers av idretter. Der kåres jo utøvere på tvers av alt fra fotball, friidrett, langrenn og sjakk. Da detter også jeg av :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by kevin »

Joa, enig i det, men disse 3 eksemplene er svært forskjellige når det kommer til format, styrke på felt og amatør vs pro. Synes jeg.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by Lefthook »

US amateur er en tittel med mye prestisje, en tittel som de fleste i verdenseliten har prøvd å ta og de færreste har lyktes. De to andre er viktig kun for de det gjelder, men ubetydelige i det store bildet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by furu »

I en amatørturnering spiller man uten det presset man får når det står om penger. Og karrieren. Inntekt. Forsørge seg selv. Det har vel Hovland også innrømmet etter han ble proff. Sa at han faktisk ble nervøs første gang som proff.

Presset man har på CT - og nivået på de beste - skal ikke undervurderes. Det samme gjelder vel også Ventura sin seier på Korntouren.

Med hensyn til selve sluttresultatet og alt man får når man vinner, er US Amateur større. Men jeg tror seriøst at presset er større på de to andre.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by eivaan »

Er enig med Furu, tenker at den gjeveste blir US Amateur da d ikke er mange som får mulighet til å vinne den! Presset er nok større på de andre turneringene, men man kan vinne en turnering på disse turene hver uke hele året. Er ikke mange sjansene man får på US Amateur tittelen!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by Snowman »

På temaet norske seire, så er det jo litt spesielt at Henrik Bjørnstad aldri vant noe som helst internasjonalt. Han står derfor bokført med null og nada seire i turneringer som har inngått i verdensrankingen.

Der utmerker i hvert fall Kofstad seg framfor andre, med 3 stk seire på CT-nivå.

Vi får håpe spillere som Hovland, Ventura eller andre fra den yngre generasjonen skal kunne bryte barrierer når det gjelder å vinne turneringer. I lengden kan jo ikke norsk golf bare tenke at "det viktigste er ikke å vinne, men å delta". På ett eller annet tidspunkt må da en eller annen ung og freidig nordmann kunne hale i land en ET-seier eller PGAtour-seier(?).
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by azazel »

Jeg ville ha rangert CT finalen øverst av de tre nevnte.

Ser på Hovland sin profil på amateur world golf rating at han fikk mer poeng for T-32 på masters enn når han vant US Amateur.
Så det sier vel litt om hvordan amatør turneringer rates iforhold til nivåene over.

Forøvrig syntes jeg det som jevner prestasjonene litt ut er hvordan Hovland vant på. At han knuste motspillerne i flere av match kampene etc. Han hadde vel klart lavest antall spilte hull noensinne. Mens i andre turneringer hvor det er jevnt og man vinner med et slag slik som Kofstad gjorde, så er det som oftest rimelig bingo hvem av topp 5 som vinner. Man trenger en god porsjon flaks i tillegg til å spille veldig godt.

Ref Bjørnstad har ingen seire. Jeg har alltid syntes det er overdrevent fokus på kun seier. Hvis en spiller har hatt to andre plasser vil jeg sett på ham som en bedre spiller enn en med en førsteplass. Men i golf teller man bare seire, og da helst Majors selv om mange mener disse er lettere å vinne. På PGA får man mer rating poeng og penger med en førsteplass og tre sisteplasser, enn fire femteplasser. Sistnevnte er etter min mening en klart større prestasjon.

Så spørsmålet mitt tilbake vil være hva er den største golfprestasjonen til en norsk golfspiller? Vil det det fortsatt være disse tre som er kandidatene?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by Snowman »

«Second place is just the first loser,» sa Dale Earnhardt Jr. i motorsport. «Sølv er nederlag,» sa Knut «kupper’n» Johannesen i skøyesport.

Sånn er det stort sett overalt. Ingen teller tapende finalister i verken Stanley Cup-finaler eller NM-finaler i hockey, for å ta den idretten jeg selv følger tettest. Så kan dere andre lett finne eksempler fra egne favorittidretter, også andre enn golf.

Forskjellen i idrettslig prestasjon kan være liten mellom første- og andreplass. Det kan være stang ut eller inn, flyt med dommeravgjørelser, tilfeldigheter som er umulige å kontrollere, som lett kan bortforklares i flaks og uflaks.

Likevel er det seirene som telles. Det kan føles blodig urettferdig, men sånn er det bare.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sterkeste norske seier på herresiden

Post by kevin »

Det er generelt høyere nivå på Korn Ferry Tour enn på CT. Når Ventura vant der, var det endel tidligere PGA tour vinnere i feltet, flere som har vunnet på Korn Ferry tour, flere som har vært nr.1 i verden som amatører, og flere spillere som spiller turneringer på øverste nivå med jevne mellomrom. I tillegg til alle de som allerede er klar for PGA touren neste år og et par vinnere av US Amateur.
Post Reply