Baneguide i papir

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Baneguide i papir

Post by Snowman »

Jeg liker fremdeles å kunne gå med en god baneguide i papir. Men nå har jeg opplevd flere ganger å få høre at "nei, det har vi ikke lenger".

Er det virkelig sånn at alle nå heller vil ha det på telefonen? Eller er det flere som meg, som ikke vil at papirutgavene skal bli borte?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Baneguide i papir

Post by Matshino »

Jeg er helt enig her. Jeg spilte nettopp Borre, og spurte selvsagt etter baneguide da jeg meldte min ankomst i shopen. Til svar fikk jeg "Vi har kun baneguide på app, du se hvordan du laster denne ned på tavlen i gangen". Ser også på deres nettside at de skriver "Borre følger med i tiden og kan nå tilby en elektronisk baneguide". Fint nok det, men noen ganger kan det være greit med en blekke hvor man kan skrive notater, som ikke går tom for strøm eller kan være vanskelig å lese ved sterkt lys.

Uten at jeg er en ekspert på området ville jeg anta at det ikke kan koste store summen for å få printet en, men sett nå heller opp greenfee-prisen med 20kroner og gi meg en baneguide på kjøpet, verre er det ikke.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide i papir

Post by furu »

Hvis man har rundt 40.000,- til overs får man laget en fin baneguide. For norske klubber er det bortkastet. Fullstendig grundig bortkastet. Med mindre man har veldig mye gjestespillere da.

Hvis man allerede har en form for baneguide liggende og kan trykke den opp, må det først avklares hvem som eier den. Hvis den stammer fra en avtale med et selskap som lager baneguider, kan man ikke trykke opp fritt etterpå. Går avtalen ut går bruken av designet ut. Det er i hvert fall vanlig.

Hvis man lager sin egen kan man styre og ordne alt man orker. Men det blir sjelden så veldig bra. Det vil si - det tar enormt mye tid å lage det fint og de færreste klarer det.

Så litt for mange tusenlapper koster det å få laget og trykket skikkelig. Med 20,- prisøkning kan du si 2000 som vil kjøpe baneguide så går det i null. Tar noen år det på de fleste norske golfbaner.

Forbruket av papir og blekk er enormt i golf-Norge. Ligger et syvsifret beløp i besparelser der, og ikke minst en miljøgevinst. Nostalgi er ikke god nok grunn til å bruke mer.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Hvis den nevnte kostnaden på kr. 40.000 også omfatter rettighetsspørsmål for grafikk og design, da er vel det utgifter som gjelder også for digital distribusjon?

Jeg har da ofte betalt en femtilapp for ganske ordinære og enkle baneguider, og jeg tror mange andre også gjerne gjør det. Så hvis det ikke er så store endringer på banen fra år til år, burde det være grei butikk å lage papirutgaver i tillegg, med mest mulig gjenbruk av grafikk og designarbeid fra digital utgave.

Tidligere hadde mange klubber baneguider i papir, hvor man så la ut sidene fra papirutgavens som bilder på nettet. Nå kan vel gjenbruken gå motsatt vei.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide i papir

Post by furu »

Jeg kjenner ikke kostnadene for utvikling av app og rettigheter til dette.

Dette går på hvilke tjenester man mener en golfklubb skal tilby. Baneguide er en selvfølge for oss når vi kommer til utlandet. Har knapt besøkt baner som ikke har det. Denne listen over tjenester man forventer er ganske lang.

Betjent resepsjon/proshop
Salg av køller
Salg av baller
Salg av sko
Salg av klær
Salg av hansker
Salg av drikke
Salg av mat
Gjerne kafe/restaurant
Salg av alkohol
Utleie av køller
Utleie av traller
Driving range
Puttegreen
Nærspillsområde
Toalett
Garderobe
Dusj
Parkering
Utleie av golfbil
Skrive ut scorekort fra Golfbox
Baneguide
Turneringer
VTG kurs
Treningsgrupper
Pro
Assistent-pro
18 hulls bane
9 hulls bane
Nyklippet bane
Bosspann og rydding på banen
Toalett på banen
Vann tilgjengelig på banen

Poenget er at baneguide for norske klubber ligger begravd inni der et sted. Det er en av en haug med oppgaver. Hvis du setter opp en liste over kostnad, vil den stå høyt på denne. På listen over etterspørsel vil den stå lavt. Da er det enkelt.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Kanskje det likevel ikke er så enkelt?

Det er mange punkter på lista di som ikke egner seg for isolerte regnestykker. F.eks. må banen ha en parkeringsplass. Den parkeringsplassen har det kostet penger å lage, men de pengene kommer ikke direkte inn igjen i form av parkeringsavgift. Det illustrerer at utgifter kan være riktige av hensyn til gjestenes totalopplevelse, selv om det ikke nødvendigvis kan settes opp i et isolert regnestykke for akkurat den tjenesten eller produktet.

Jeg har en skuff med bortimot hundre baneguider. Jeg kjøper nemlig alltid baneguide når jeg skal spille en ny bane. De har kostet meg noen tusenlapper, og for meg har det vært verd pengene. Det inngår i golfgleden og totalopplevelsen. Det kan derfor bety noe for hvilke baner jeg gidder å spille, fordi jeg opplever det bedre å få spille banen med det hjelpemiddelet jeg har blitt vant til.

Hvis flere tenker som meg, da handler ikke regnestykket bare om kostnader og inntekter direkte for baneguiden. Da handler det også om at en baneguide i papir kan ha betydning for hvor mange gjestespillere som kommer og om hvilken totalopplevelse de går derfra med. En positiv eller negativ totalopplevelse kan i neste omgang også ha betydning for hvordan de omtaler banen når de snakker om den til andre.

Jeg kan også nevne at jeg er med og arrangerer en årlig bedriftsturnering. I år arrangeres den for 12. gang, og vi bytter bane fra år til år. Baner som kan tilby gjestespillere å få kjøpe en baneguide, har definitivt et konkurransefortrinn når vi velger hvor vi skal arrangere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Baneguide i papir

Post by kevin »

Det er nok en del av utviklingen at man går over til apper, gps klokker etc. Skal jeg spille en ny bane gjør jeg research på hjemmesiden først, sjekker baneguide og informasjon. Da er jeg ikke så avhengig av en papirutgave baneguide. Jeg tror man klarer seg fint ut papirutgave, men ser jo utfordringen med at endel kanskje ikke er så glad i å bruke tlf. Bruk av tlf kan også være litt mer tidkrevende.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Det er med enkelte lysforhold, særlig når det er sol og veldig lyst, at jeg syns en baneguide i papir er mye bedre å se på enn mobilskjermen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide i papir

Post by furu »

For hver person som vil ha baneguide, har du 1000 som sier du ikke bryr seg og heller ikke ville betalt for det. Økonomisk gir det ingen mening å ha det.

Arrangører av bedriftsturneringer tror de gjør baner en tjeneste ved å velge dem. Hvis de betaler det de bør, kan det være ok. I mange tilfeller kunne banen heller bare hatt vanlig dag med greenfeespillere. Bedriftsturneringer som shopper rundt etter beste deal på en bane er veldig 1999 og har dessverre ikke spesielt mye verdi enn nostalgi. Akkurat som baneguider på papir :) Så de passer egentlig sammen da :D

Hvis du reiser på Monte Rei, Old Course, Chantilly, Bro Hof og andre kjente baner er baneguide en selvfølge som del av totalpakken. I Norge er vi ikke på det nivået.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Veldig mange golfklubber bare gjetter på sånne ting som dette. På de årene jeg har spilt golf (jeg startet lenge etter 1999), er det ikke særlig mange ganger jeg har blitt spurt om å svare på brukerundersøkelser. Nysgjerrigheten på hva brukerne er opptatt av virker ikke særlig stor.

... hvis man da ikke har den innstillingen at gjestespillere og bedriftsturneringer like gjerne kan holde seg unna, og når de kommer, da skal de i hvert fall bare være glad til for aller nådigst å få være på besøk.

Heldigvis er det forskjell på golfklubber. Det fins faktisk steder der både gjestespillere og arrangører av bedriftsturneringer tas vel imot, både hyggelig og imøtekommende.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Baneguide i papir

Post by kevin »

Caddee.se har samarbeid med mer enn 200 klubber i Sverige, og noen utenlands også. Her kan man se eksempler på hva det koster og hva som inngår. De leverer både baneguide og app. https://www.caddee.se/bli-caddeeklubb/

Når jeg spiller baner i Sverige tar jeg avogtil med meg en gratis baneguide ut, spesielt hvis de har gjort endringer på banen siden sist, eller fordi jeg aldri har spilt den før. Men har også brukt appen flere ganger.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Grafikk for gjenbruk både digitalt på web og apper, i papir i baneguide og evt. på scorekort, og på skilt ved tee, det høres ut som et godt totalprodukt fra caddee.se.

Det er jo en type grafikk jeg har sett mange ganger, så uten å ta på hukommelsen hvilke klubber de har som kunder, så har jeg i hvert fall sett grafikken deres gjennom mange runder jeg har spilt. Jeg syns den er god!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Baneguide i papir

Post by azazel »

Snowman wrote: 12 Jul 2019, 17:51 Grafikk for gjenbruk både digitalt på web og apper, i papir i baneguide og evt. på scorekort, og på skilt ved tee, det høres ut som et godt totalprodukt fra caddee.se.

Det er jo en type grafikk jeg har sett mange ganger, så uten å ta på hukommelsen hvilke klubber de har som kunder, så har jeg i hvert fall sett grafikken deres gjennom mange runder jeg har spilt. Jeg syns den er god!
Men man får ikke rettighetene med på kjøpet engang. Ser ut som man leier bruk av guiden de lager i tre år og må betale 75.000,- for billigste versjon...

Forøvrig så syntes jeg den virket kjent også. Blant annet et par baner i Spania jeg spilte i juni iår. Men når jeg nå fant fram guidene på websidene deres så var det tydelig på detaljene at var ikke samme selskap som har laget dem. Tror nok mange av disse ser nesten helt like ut. Mye grønt og er samme informasjon på de fleste. :)

Selv om jeg driver mye research på nye baner jeg skal spille og er nok en av de få som hadde brukt en slik guide hvis den fantes på papir, så er jeg enig med Furu at dette er for dyrt og mye arbeid. Ihvertfall for de fleste klubber i Norge.

Da kan man heller ha en eller annen form for guide på nettet, og så kan de få som er interesserte printe noe ut selv.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide i papir

Post by furu »

Snowman wrote: 11 Jul 2019, 16:34 Veldig mange golfklubber bare gjetter på sånne ting som dette. På de årene jeg har spilt golf (jeg startet lenge etter 1999), er det ikke særlig mange ganger jeg har blitt spurt om å svare på brukerundersøkelser. Nysgjerrigheten på hva brukerne er opptatt av virker ikke særlig stor.

... hvis man da ikke har den innstillingen at gjestespillere og bedriftsturneringer like gjerne kan holde seg unna, og når de kommer, da skal de i hvert fall bare være glad til for aller nådigst å få være på besøk.

Heldigvis er det forskjell på golfklubber. Det fins faktisk steder der både gjestespillere og arrangører av bedriftsturneringer tas vel imot, både hyggelig og imøtekommende.
Jeg hadde aldri noen gang oppført meg dårlig eller gjort mindre enn 110% for noen hvis jeg jobbet for en golfklubb. At du antyder noe annet får stå for din egen regning i ditt rotete hode :)

Golfklubber har undersøkelser hvert eneste år. Men de spør sannsynligvis ikke de rette folkene. De sender nok mest ut til vanlige medlemmer som syns alt er ok. Det er litt som å drive butikk - du kan sjekke at kundene er fornøyde og alt vil se bra ut, men hvis du vil tjene mer må du finne ut hvorfor de som ikke handler hos deg velger andre butikker.

Det er dønn fakta at sånne som shopper rundt etter beste tilbud for en liten bedriftsturnering er et nullprosjekt. I beste fall. Hva betaler du for en bedriftsturnering @Snowman? Og hva får du for pengene?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide i papir

Post by furu »

Caddee.se eier rettighetene for evig og alltid. Du får det aldri, men "leier".
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Såpass mange innlegg gikk det altså før jeg fikk høre at jeg har et rotete hode ... jaja ...

Men til spørsmål om hva vi betaler, så har det de fleste årene vært enten vanlig greenfee eller tilsvarende «gjest av medlem»-greenfee. Stort sett har vi fikset alt selv, fra innbydelse og påmelding til lister og premiering, så det viktigste godet vi trenger fra klubbene, det er å få reservert starttider. Vi har brukt enten torsdager eller fredager fra kl 10. Vi har så hatt påmeldingsfrist en uke før turneringen, slik at vi får gitt fra oss i tide de starttidene vi ikke bruker.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Baneguide i papir

Post by GolfMickey »

Er enig å bla i papir skrive på papir hører golfen til, og drasse rundt med mobilen på golfbanen er en uting, vil tro de fleste er enig i det.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Baneguide i papir

Post by yuran »

GolfMickey wrote: 18 Jul 2019, 15:39 Er enig å bla i papir skrive på papir hører golfen til, og drasse rundt med mobilen på golfbanen er en uting, vil tro de fleste er enig i det.
Bruker Gamegolf selv, så ikke helt enig. Bruker baneguiden der som supplement til laser, men står ikke med mobilen i hånda mange minuttene i løpet av en runde.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Baneguide i papir

Post by Snowman »

Er det bare meg, eller har flere av dere opplevd at makkere som går med mobilen i hånda på golfbanen, plutselig bruker den til mer enn golf? Er ikke det en god grunn til at mobilen gjør seg best nedi bagen, enten avslått eller på lydløs, gjemt og glemt, uten å være noen distraksjonsfaktor med innkommende meldinger og samtaler?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide i papir

Post by furu »

Gud forby at noen sender meldinger på banen. Nei - golf skal være 5-6 timer lukket fra omverden. Det har jo alle mulighet til i dag.
Instagram @christianfuru
Post Reply