Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Viktor Hovland er nå ganske nærme å passere bestenoteringene til både Henrik Bjørnstad og Espen Kofstad på verdensrankingen:

Espen Kofstad var ranket som nr. 180 i verden i 2012, uke 43, rett etter CT-finalen.
Henrik Bjørnstad var ranket som nr. 192 i verden i 2002, uke 37, etter en god periode på ET.
Viktor Hovland er ranket som nr. 237 i verden akkurat nå.

Han mangler da 45 plasser på å passere Bjørnstad og 57 plasser på å passere Kofstad. Det er derfor kanskje bare snakk om uker, så er Hovland tidenes best rankede norske spiller.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Søndag morgen startet jeg en tråd i en hockeygruppe. Før dagen var slutt hadde det kommet over 300 responser i form av kommentarer eller likes. Sånn trafikk er selvsagt litt masete. Jeg får tenke gjennom hva jeg helst vil. Her på Golfsnakk kan jeg jo i stedet få poste innlegg helt rolig og i fred, uten at noen bryr seg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by liverglimt »

JÆVLIG BRA! Post i fred! :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by kevin »

Hovland passerer Kofstad denne uka.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by furu »

Hvis kvantitet og ekstrem eksponering er din greie, får du finne en hobby som ikke involverer stort sett introverte menn på 45+.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Franz »

Rankingen kommer vel til å gjenspeile prestasjonene etterhvert. Hovland har jo uansett passert både Bjørnstad og Kofstad med god margin allerede. US Am, Low am Masters, Low am US Open, nr 1 i verdens for amatører. Ingen tegn til å miste trøkket i overgangen til proffstatus.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

furu wrote: 09 Jul 2019, 12:24 Hvis kvantitet og ekstrem eksponering er din greie, får du finne en hobby som ikke involverer stort sett introverte menn på 45+.
Det handler ikke om personlig eksponering, men om at mange nok har bred nok interesse for det forumet er til for. Hvis det skal bli gøy å være her - etter min smak - må det diskuteres og kommenteres likt og ulikt med mange deltakere, volum, trøkk og tempo. Poster noen et sånt innlegg som jeg startet denne tråden med, da ville jeg likt at i det minste noen av de hundre første som leste det, fikk lyst til å kommentere.

Jeg er kanskje litt bortskjemt, i hvert fall for tiden, for jeg er ti ganger mer hockeyfan enn golfinteressert. Jeg har dessuten en sjelden kombinasjonen av favorittlag, Frisk Asker i Norge og St. Louis Blues i NHL, og begge favorittlagene vant i år :) Det har vært en veldig morsom tid, med mye aktivitet i ulike fora og sosiale medier.

Det som skjer med norsk golf nå, det gjør at jeg hadde likt å finne et sted hvor det tar av litt for golfengasjementet også. Jeg ville likt at det tok seg opp i antall, volum, trøkk og tempo enten her eller et annet sted. Nå går det jo an å håpe på prestasjoner som er noe å skrive om.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Franz wrote: 09 Jul 2019, 12:43 Rankingen kommer vel til å gjenspeile prestasjonene etterhvert. Hovland har jo uansett passert både Bjørnstad og Kofstad med god margin allerede. US Am, Low am Masters, Low am US Open, nr 1 i verdens for amatører. Ingen tegn til å miste trøkket i overgangen til proffstatus.
Hovland kommer snart til å passere de to eldre guttas bestenoteringer på verdensrankingen, det er vi alle enige om. Og det er da, ikke nå, han vil være å regne som Norges beste gjennom tidene, i vanlig folkelig forstand, slik det er vanlig å tenke.

Se på Christian Ruud i tennis. Presentasjonen av han på Wikipedia starter slik:

"Christian Ruud (født 24. august 1972 i Oslo) er den beste mannlige norske tennisspiller gjennom tidene. Han var som høyest rangert som nummer 39 i verden, i oktober 1995 og mars 1997."

Det er dette sønnen måles opp mot nå. Casper Ruud er nå ranket som nr. 62, med pappas beste rankingnotering 23 plasser opp. Det er akkurat den samme logikken som er relevant for å plassere Hovland som tidenes beste norske i golf. Jeg er ganske sikker på at Hovland passerer Bjørnstad/Hovland snart, men ikke like sikker på at Casper kommer til å passere Christian.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Lefthook »

Hovland er allerede den høyest meriterte mannlige norske golferen. Og med god margin. ETJ har omtrent verdensrekord i ET Q-school. Det krever både nerver og skille for å klare det, men det er ingen ting ift å vinne us am, bli low am i to majors på rad (av to mulige) og toppe verdensrankingen for amatører. Hvis dere ikke ser at dette er i en annen klasse enn de to andre som har vært nevnt her i tråden, så er dere så nærsynte at dere må skaffe nye briller!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Lefthook wrote: 09 Jul 2019, 21:30 Hovland er allerede den høyest meriterte mannlige norske golferen. Og med god margin. ETJ har omtrent verdensrekord i ET Q-school. Det krever både nerver og skille for å klare det, men det er ingen ting ift å vinne us am, bli low am i to majors på rad (av to mulige) og toppe verdensrankingen for amatører. Hvis dere ikke ser at dette er i en annen klasse enn de to andre som har vært nevnt her i tråden, så er dere så nærsynte at dere må skaffe nye briller!
Dette handler ikke om nærsynthet eller behov for briller. Dette handler om å anerkjenne verdensrankingen som et uttrykk for hvor høyt oppe en spiller har vært. Alt annet blir subjektivt. Men verdensrankingen forteller i rene tall hvor høyt en spiller har vært ranket, enkelt og greit.

Den som ønsker at toppgolf skal bli interessant for det store idrettsinteresserte publikum, bør anerkjenne verdensrankingen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by azazel »

Jeg er enig at når man mange år i etterkant sammenlikner prestasjoner så er det svært ofte ranking som brukes, og i mange idretter er det vanskelig å bruke noe annet. Om dette nødvendigvis måler nivået mellom ulike personer mange år mellom dem, og spesielt hvis man ser akkurat på en gitt periode er jeg ikke så sikker på. Det er så masse som spiller inn.

Verdensrankingen er kanskje det beste man har, men den har vel også sine svakheter. Den teller vel to år tilbake i tid? Hovland var på et litt annet nivå i 2017. Jeg husker i fjor var det en som fikk andre plass eller liknende en uke på PGA. Tror han var 7-10 i verden, men han falt på rankingen når de justerte den starten av uken etter pga akkurat for to år siden hadde han vunnet. Det er jo litt tragikomisk.

Etter min mening er Hovlands periode nå bedre enn det noen av de andre norske golferne har hatt noensinne. Og at han i denne perioden har vært den beste golfspilleren Norge noensinne har hatt. Han hadde dessuten kanskje hatt en helt annen ranking hvis han hadde fått spille flere turneringer i de øverste divisjonene i den siste perioden slik som de to andre gjorde når de var på topp.

Jeg tror også lite spill kan bli avgjørende framover. Forhåpentligvis vil han fortsette med dagens spill, men golf er golf og det kan fort komme en down periode denne uken. Er få selv blant verdens beste som har mange turneringer uten en missed cut.

Jeg går ut i fra at han med dagens ranking er kvalifisert til å spille Korn Ferry Tour neste sesong hvis han ikke greier kvalifisere til PGA?

Noen som har kunnskap om hvordan man teller verdensranking-poeng fra de ulike nivåene? Hvis han greier å kvalifisere seg til PGA vil kanskje turneringene han kvalifisere seg være nok til å få ham høyere enn 180 på rankingen. Og om ikke så har han PGA turneringer etc neste sesong som kan gi ham masse poeng med godt spill. Men hvor godt må han gjøre det på feks Korn Ferry Tour for at han skal klatre mye på verdensrankingen fra der han er nå?

(Btw Wikipedia er kanskje ikke rette kilde til å bevise et poeng. På Wikipedia kan hvem som helst skrive hva som helst. Det er en grunn til at det ikke er lov å bruke dette som referanse på universiteter og liknende.)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Hei azazel, her ser du hva som skal til av plasseringer for å få verdensrankingpoeng på ulike tourer og turneringer, og ellers ut fra styrken på feltene:

http://dps.endavadigital.net/owgr/doc/c ... wn2019.pdf
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Snowman wrote: 08 Jul 2019, 09:53 Viktor Hovland er nå ganske nærme å passere bestenoteringene til både Henrik Bjørnstad og Espen Kofstad på verdensrankingen:

Espen Kofstad var ranket som nr. 180 i verden i 2012, uke 43, rett etter CT-finalen.
Henrik Bjørnstad var ranket som nr. 192 i verden i 2002, uke 37, etter en god periode på ET.
Viktor Hovland er ranket som nr. 237 i verden akkurat nå.

Han mangler da 45 plasser på å passere Bjørnstad og 57 plasser på å passere Kofstad. Det er derfor kanskje bare snakk om uker, så er Hovland tidenes best rankede norske spiller.
En uke senere er Hovland oppe på 215. plass. Han klatret altså 22 plasser denne uka. Da mangler han nå bare 23 plasser opp til Bjørnstads høyeste ranking og 35 plasser opp til Kofstads.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Lefthook »

Snowman wrote: 09 Jul 2019, 21:41
Lefthook wrote: 09 Jul 2019, 21:30 Hovland er allerede den høyest meriterte mannlige norske golferen. Og med god margin. ETJ har omtrent verdensrekord i ET Q-school. Det krever både nerver og skille for å klare det, men det er ingen ting ift å vinne us am, bli low am i to majors på rad (av to mulige) og toppe verdensrankingen for amatører. Hvis dere ikke ser at dette er i en annen klasse enn de to andre som har vært nevnt her i tråden, så er dere så nærsynte at dere må skaffe nye briller!
Dette handler ikke om nærsynthet eller behov for briller. Dette handler om å anerkjenne verdensrankingen som et uttrykk for hvor høyt oppe en spiller har vært. Alt annet blir subjektivt. Men verdensrankingen forteller i rene tall hvor høyt en spiller har vært ranket, enkelt og greit.

Den som ønsker at toppgolf skal bli interessant for det store idrettsinteresserte publikum, bør anerkjenne verdensrankingen.

Verdensrankingen er relevant, men det er titler som virkelig teller.

All respekt for Kofstad, Bjørnstad og Ventura - men ingen har nådd en verdensranking som er god nok til å konkurrere med en us am tittel - eller for den saks skyld beste am i us open, masters eller The Open. Viktor har begått 3 av disse, og Marius Torp var heller ingen smågutt ift Ventura og Kofstad... han var vel et talent på høyde med Bjørnstad.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Hvis du med det «som virkelig teller» mener noe som pr def er viktigere enn til og med å toppe en verdensranking, da snakker vi å vinne majors. Men selv det er ikke udiskutabelt. Det er f.eks. ikke opplagt at en Ben Curtis skal rangeres foran en Lee Westwood i golfhistorien.

Rangering av amatørprestasjoner som større enn proffprestasjoner, det syns jeg også blir litt stakkarslig for norsk golf. Det er som om man i andre idretter ikke har annet å slå i bordet med enn junior- og ungdomstitler. Det er nemlig ikke amatør-, junior- eller ungdomstitler som «virkelig teller».

Kurt Asle Arvesen ble verdensmester i landeveissykling i U23-klassen, men han rangerer garantert høyere de etappeseirene han har i Tour de France og Giro d’Italia. Det å bli beste amatør i en major i golf, det kan vel også gjerne sammenlignes med den hvite ungdomstrøya i Tour de France, så det er absolutt bra og prestisjefylt. Men mest av alt er det et bevis på at man er lovende. Det er hva man leverer senere i livet, i voksenlivet, som definerer karrieren.

I mine øyne er Hovlands største prestasjon at han kom helt oppe på 12.plass i U.S. Open, ikke det at han ble beste amatør. For beste amatør, det hadde han blitt også om han hadde gått fire slag dårligere og endt på 32.plass.

Jeg syns dette er interessant å ha meningsutvekslinger om, og ingen av oss har vel fasit. Og snart er vi forbi det stadiet når det gjelder Hovland, håper jeg. For jeg håper han snart er der oppe, både i ranking og proffprestasjoner, at han helt klart er vår beste gjennom tidene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Lefthook »

Jada, man må se på helheten. Westwood har hatt en så god karriere at han hadde fortjent en major eller to.

Jeg har forøvrig en annen tolkning re Kurt Asle Arvesen. En etappeseier på tdf henger høyt - kan vel sammenliknes med en pga-tour seier. Ungdomsmesterskapene har ingen prestisje i forhold.

Men US am er spesiell pga historikken. I Bobby Jones sin tid var den regnet som en major - og BJ er en legende. Men i vurderingen av beste. Irske herregolfprestasjoner så sammenlikner vi ikke Hovlands prestasjoner med noe som likner en etappeseier i tdf her. Snarere med etappeseier I ARCTIC RACE - og inn på «samme tid» som nr 10 i en tdf-etappe.

Akkurat nå så skulle nok Hovland heller hatt en pga-seier under beltet, men hvis han får en håndfull - eller mer - av sorten, så kommer den usam tittelen til å ha en spesiell plass tror jeg.

Forøvrig så er det mye som tyder på svært høyt amatørnivå for tiden. Wollf og Murikawa... og Hovland. De herjer jo med proffene!

Men det han har vist i år kan fort føre til at vår lille diskusjon blir irrelevant.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by kevin »

Amatørturneringer er irrelevant i forhold til owgr, siden det ikke gir noe poeng der. Nå når han er proff, betyr ikke Us am tittelen annet en stor heder og ære. Det ga innpass i majors og sånn sett viktig fordi det ga han muligheten til å opptjene poeng. 12.plassen i Us Open er det desidert beste resultatet fra en norsk herregolfer, men da ga også et kjempebyks på rankingen.

Rankingen blir viktigere og viktigere framover, fordi den gir muligheter. F.eks er han nå kvalifisert til OL i Tokyo neste år. Nærmer han seg topp-100 gir det muligheter i større turneringer, og enda mer om han nærmer seg topp-65.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Betydningen av OWGR på The Open nå, det er at nr. 88 forrige uke, Brian Harman, har kommet med ut fra rankingen. Den neste, som ikke har kommet med ennå, men er første reserve, det er Martin Kaymer, som var nr. 90 for en uke siden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Ventura leder nå i klubbhuset, etter to runder med en del folk ute på banen, på Korn Ferry Tour, midt under The Open-uka.

Det som er sprøtt, er at om han vinner og får 14 OWGR-poeng, da passerer han Hovland med god margin på verdensrankingen. Faktisk havner han da helt opp i nærheten av den 192.plasseringen som Bjørnstad hadde på sitt beste. Da kan det jo plutselig hende at det i stedet blir Ventura som rekker å passere bestenoteringene til Bjørnstad og Kofstad før Hovland rekker det.

Hvordan det da kan bli med neste års OL-plass, det vet jeg ikke. Får nesten sjekke reglene for å se om Hovland og Ventura da kjemper med hverandre om én plass, eller om de eventuelt kan komme med begge to.

Oppdatering etter å ha sjekket OL-reglene:

Hvis begge har den type ranking når OL-plassene deles ut, da går de faktisk og heldigvis til OL begge to! Det hadde vært noe:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland passerer snart Bjørnstad og Kofstad

Post by Snowman »

Hvis vi ser på nordiske spillere, så er akkurat nå Hovland nr. 10 og Ventura nr. 20 i Norden. Men hvis han vinner senere i dag, går Ventura antakelig opp til nr. 8 i Norden (litt avhengig av hva andre spillere tar av poeng denne helgen). Det er skikkelig uttelling for seire, med stor forskjell på rankingverdien av seire og andreplasser.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply