Etablere handicap

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Etablere handicap

Post by rake »

Beklager hvis dette temaet er tatt opp før, mulig det bare er jeg som ikke er noe flink til å søke :)

Jeg ønsker etter hvert (forhåpentligvis veldig snart) å etablere handicap.
Når jeg logger meg inn i golfbox nå står det 54. Hva er prosessen videre for meg?
Har hørt noe om at man trenger 3 tellende runder, stemmer det? Skal det meldes inn i pro-shoppen, kan jeg gjøre det på nettet?
Kan man skrive seg ned på en runde på 9-hulls bane eller må man gå den to ganger?

Mye spørsmål, men jeg har blitt veldig usikker fordi jeg får ulike svar ut ifra hvem jeg har spurt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Etablere handicap

Post by furu »

Ikke dumt spørsmål. Det er nye regler på dette fra i år. Hcp. 54 ned til 36 er klubbhandicap.

Et hcp. på over 36 justeres ned med det antall poeng man får over 36. Har man 54 i hcp og får 40 poeng i stableford så er ditt nye hcp 50.

Du kan spille tellende runder på 9 hull. Regn sammen poeng for de ni hullene og legg til 18.
Det skal være mulig å legge inn dette i golfbox. Klubbene skal basert på banens slopetabell lage egne utregninger for spillere med hcp over 36. Be eventuelt om hjelp av klubben dersom du ikke får registrert runden.

Så vidt jeg kan forstå det er det ikke lenger snakk om at man trenger tre runder. Man må rett og slett bare spille seg ned til 36 ved hjelp av den nevnte måten - 1 poeng ned for hvert poeng over 36 i stableford.

Alle som har gjennomført VTG har fått klubbchp på 54.

Prosessen videre for deg rake er altså rett og slett å spille hcp-tellende runder og registrere dem.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Etablere handicap

Post by Grønne greener »

Det er riktig alt som Furu skriver.
En liten detalj til: du kan ikke gå opp i hcp før du er under 36.
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Etablere handicap

Post by rake »

Takk for svar!

Bare se om jeg har forstått dette. Tar nå utgangspunkt i at jeg starter med 54.
Hvis jeg husker riktig så er slopetabellen for 9-hullsbanen på Losby for spillere med 36+ i handicap 32, dvs 16 ekstra slag på en runde.
Hvis jeg nå går en runde og får 18 poeng, legger til 16 som til slutt blir 34 (altså 2 mer enn slopetabellen).

Ender jeg opp da med 52 i handicap etter denne runden?

Det er riktig alt som Furu skriver.
En liten detalj til: du kan ikke gå opp i hcp før du er under 36.
Dette er veldig godt å høre :)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Etablere handicap

Post by Grønne greener »

Slopetabellen angir hvor mange ekstra slag du får. Den regner med at du spiller 18 hull.
Hvis du får 32 slag så har du 2 ekstra slag i forhold til par på de 14 hullene som har lavest index og ett slag på de 4 hullene med høyest index.
Dvs at hvis hullet med index 1 er et par 4 hull og du får 6 på hullet så får du to poeng. O.s.v.
Dersom du spiller ni hull så skal du regne ut hvor mange poeng du har etter ni hull og så legge til 18 poeng. Hvis du da har mer enn 36 poeng totalt så kan du skrive deg ned.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Etablere handicap

Post by furu »

Hvis slopetabellen sier at spillere med 36+ i hcp får 32 slag så har du 16 ekstra slag på en 9-hulls runde. Ikke bruk disse slagene i et regnestykke. Det greie med golfbox er at disse tingene gjøres automatisk når du legger inn scoren etter en runde. Slopetabellen sier altså kun hvor mange slag du har tildelt i forhold til ditt hcp. Hullene på en golfbane har index etter hvor vanskelige de er.

Dersom du har to slag tildelt på et par 4 hull og bruker 7, så betyr det at du endte med 5. Det betyr bogey og bogey gir 1 poeng.

Bogey etter å ha trukket fra tildelte slag gir 1 poeng.
Par etter å ha trukket fra tildelte slag gir 2 poeng.
Birdie etter å ha trukket fra gir 3 poeng.
Eagle gir 4 poeng.

Logg deg på golfbox og prøv litt hvordan det fungerer. Gå inn på levering av scorekort og legg inn noen tall så ser du hvordan det regnes ut.

Edit: Enig med han over :D
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Etablere handicap

Post by Grønne greener »

Ser at Furu og jeg er litt usikre i hoderegning men ikke bry deg om det. :oops:
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Etablere handicap

Post by rake »

Ah, ok. Så man regner ut ifra 36 poeng uansett.

Pleier banene å ha egne sloptabeller for over 36 i handicap også? Den jeg fant på internett gikk ikke høyere i hvert fall.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Etablere handicap

Post by Grønne greener »

Ja. 36 poeng er akkurat til hcp. Det er derfor du legger til 18 poeng dersom du spiller 9 hull. 8-)
Hvordan klubbene gjør i forhold til offisiell slopetabell vet jeg ikke da det er nytt av året med hcp over 36.
Men som Furu sier så er det bare å legge inn tallene i golfbox så fikser den det meste. :roll:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Etablere handicap

Post by furu »

De skal lage egne tabeller nå når de har startet med klubbhcp over 36.

Ikke bland tildelte slag du får fra slopetabell VS. poeng i stableford.

Hoderegning og legging av datter......ingen god kombinasjon :lol:

Eksempel;
Hull 1 :arrow: Index 1
Hull 2 :arrow: Index 2
Hull 3 :arrow: Index 3
Osv.

Du får 20 slag tildelt etter slopetabellen. Dvs. at du har to slag på hull 1 og hull 2, ett slag på de 16 andre.

7 slag på hull 1 - 2 tildelte :arrow: 5 slag
4 slag på hull 3 - 1 tildelt :arrow: 3 slag

Tror ikke at jeg tar feil her. Det er enklere å vise enn å skrive det.

Logg på golfbox.
Velg "Scores" i menyen til venstre.
Image

Velg så "Innlever score"
Image

Huk av for "Tast inn hullscorer" oppe til høyre. "SH" viser antall tildelte slag per hull.
Image

Du kan velge 9 hulls runde som vist her
Image

Dette registreres ikke før du selv lagrer. Altså fritt å leke litt med dette.
Instagram @christianfuru
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Etablere handicap

Post by rake »

Tusen takk, veldig nyttig informasjon.

Det med å gå inn i golfbox og se var veldig smart! Da fant jeg ut med en gang hvor mange slag jeg har ekstra :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Etablere handicap

Post by Keyser »

Jeg tar på meg den formelle hatten og kommer med et par nyanser :-)

Det er to sett med "regelverk" her
- NGFs handicapreglement som gjelder "eksakt EGA handicap" opp tilogmed 36, samt etablering av "eksakt EGA handicap"
- Regler for klubbhandicap 37-54

Hvorfor to regelverk? Jeg fikk svar fra forbundet om at det hadde med at handicapreglementet måtte være avklart/synkronisert med EGA, mens klubbhandicap var særnorske regler (men egentlig er det en ny handicapkategori 6 som beskrives). Klubben bør ha laget slopetabell for klubbhandicap 37-54

Nedskriving for klubbhandicapere er som beskrevet i tidligere poster her, nedskriving med det antall poeng man har over 36p, ingen oppskriving.
Men for å etablere "eksakt EGA handicap" kreves fremdeles 3 handicaptellende runder; en med 36p eller bedre og to andre runder uten krav til resultat.

Ref regelverket:
Etablering av eksakt handicap krever at spilleren innleverer scorekort med resultat fra minimum tre handicaptellende runder fra i år eller tidligere til hjemmeklubbens handicapkomité . Rundene skal spilles over 9 eller 18 hull fra valgfritt utslagssted. Rundene spilles ut i fra eksakt handicap 36,0. Minst ett av resultatene skal være 36 Stableford-poeng eller mer. Ved spill over 9 hull legger man til 18 poeng for å finne totalsummen for runden. Scorekortene skal være korrekt utfylt og signert av spiller og markør.

rake - betyr dette noe for deg? Nei - spill runder, før dem inn i golfbox (da trenger du ikke formelt utfylte papirscorekort) Når du har en så god runde at du ville fått lavere handicap enn 36 etter klubbhandicapsystemet, så snakk med klubben, så fikser de et "offisielt" handicap for deg. Mulig golfbox fikser dette selv nå, er litt usikker der.

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Etablere handicap

Post by Fredrikkm »

Keyser wrote:Nedskriving for klubbhandicapere er som beskrevet i tidligere poster her, nedskriving med det antall poeng man har over 36p, ingen oppskriving.
Men for å etablere "eksakt EGA handicap" kreves fremdeles 3 handicaptellende runder; en med 36p eller bedre og to andre runder uten krav til resultat.

Ref regelverket:
Etablering av eksakt handicap krever at spilleren innleverer scorekort med resultat fra minimum tre handicaptellende runder fra i år eller tidligere til hjemmeklubbens handicapkomité . Rundene skal spilles over 9 eller 18 hull fra valgfritt utslagssted. Rundene spilles ut i fra eksakt handicap 36,0. Minst ett av resultatene skal være 36 Stableford-poeng eller mer. Ved spill over 9 hull legger man til 18 poeng for å finne totalsummen for runden. Scorekortene skal være korrekt utfylt og signert av spiller og markør.

rake - betyr dette noe for deg? Nei - spill runder, før dem inn i golfbox (da trenger du ikke formelt utfylte papirscorekort) Når du har en så god runde at du ville fått lavere handicap enn 36 etter klubbhandicapsystemet, så snakk med klubben, så fikser de et "offisielt" handicap for deg. Mulig golfbox fikser dette selv nå, er litt usikker der.

<Keyser/>
Heisann, mener ikke å være vanskelig med min første post, og jeg regner med at du har mye bedre greie på dette enn jeg har, MEN: Jeg tok VTG for tre uker siden. På dette kurset sto vi stort sett på rangen, men siste dagen sluttet vi med å gå en runde på 9-hullsbanen. Da spilte jeg meg ned til 36 i hc på den ene (altså min første) runden. Det var proen som la inn scoren og endret handicapet, og jeg regner jo med at han vet hva han driver med! Så da virker det jo litt rart at reglene sier at man må gå tre runder. Forvirrende...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Etablere handicap

Post by furu »

Hvor mange poeng fikk du på runden Fredrikkm?

Kan det være at det er åpnet for at klubbene kan gjøre individuelle vurderinger av spillere? Kan de sette ned hcp til 36 dersom de mener at dette er riktig?

Og velkommen til Fredrikkm :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Etablere handicap

Post by Fredrikkm »

Jeg fikk 56 poeng (eller 38 da, siden det var 9 hull. Er ikke helt sikker på hva jeg skal skrive), men det skal dog sies at slopetabellen ikke var oppdatert med klubbhandicap, så den gikk bare opp til 36, så vi fikk spille med 27 ekstraslag på 9 hull (54/2), og det var i overkant mye, ettersom banen mildt sagt er enkel. Det var på 9-hullsbanen på Holtsmark.

Takk for velkomsthilsen, forresten :)


Edit: Nå som jeg tenker over det kan jeg vel egentlig se for meg at det var en individuell vurdering som du sier, ettersom det ikke akkurat ville vært et stort problem for proen å regne ut riktig antall ekstraslag. Men han var jo svensk, så kanskje han ikke visste bedre :D
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Etablere handicap

Post by Keyser »

Hei Fredrikkm - og velkommen til forumet....

Der andre synes, mener, og har hørt noe om reglene - der slår jeg ofte opp i reglene. Samtidig er jeg pragmatiker av rang :-)
Dersom proen har satt deg til 36 i handicap - flott! Da spiller du med det. Ikke vits å lage noe mere styr med det.

Men ser at det er en glipe i regelverket ved å kreve tre runder før man får etablert hcp <= 36, dersom man får en/to kanonrunder som fersk VTG-spiller. Kan aldri tenke meg at noen klubber henger seg opp i det. Jeg ville ikke gjort dersom jeg fikk et slikt case. Men jeg ville regnet riktig poengsum basert på riktig slope. Alle klubber burde fått laget slopetabeller for hcp 37-54 nå, forbundet har sendt all nødvendig info og maler for å gjøre dette. Tok meg et par minutter å lage for Bjørnefjorden.

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Etablere handicap

Post by Keyser »

Fredrikmm - med klubbhcp 54 og spill fra gult på Holtsmarks 9-hulls bane får man 33 "ekstra"-slag over 18 hull, dvs du skulle hatt 17 ekstraslag på din 9-hulls runde - ikke 27

Tar litt forbehold - har ikke fått frokost i kroppen ennå, og matte på tom mage er et sjansespill :-)

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Etablere handicap

Post by Fredrikkm »

Det høres litt mer riktig ut i forhold til vansklighetsgraden ja! De har fått hengt opp en slopetabell for begge banene med 37-54 nå, men kurset ble holdt åpningshelgen, så jeg regner med at de ikke hadde kommet helt i gang enda. Jeg har faktisk vært innenfor buffersonen begge rundene jeg har gått på 18-hullsbanen, så handicapet stemmer nok sånn nogenlunde, selv om det ikke ble satt ned helt etter reglene.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
Post Reply