Sandklumper i bunker

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Sandklumper i bunker

Post by azazel »

McIlroy trodde det la en stein like bak ballen hans i en bunker. Når han skulle fjerne den merket han at det var en sandklump og stoppet opp. Han hadde da tatt på den uten at den gikk i oppløsning eller hadde flyttet seg.

Selv om jeg mener at noe slikt ikke burde medføre en straff på to slag, så syntes jeg utfallet var litt merkelig.
Først fikk han straff, men dette ble omgjort etterpå. Med begrunnelsen at han sa at han ikke hadde gjort dette for å "improve lie", så da fikk han ikke straff likevel.

Men "improve lie" er jo nettopp grunnen til at man fjerner ting bak ballen? Men at man bare fjerner lovlige gjenstander.
Hvis man fjerner en stein bak ballen så er det enten pga man tror den kan bli truffet av køllen, evt gi mer motstand, eller pga den er en distraksjon og dermed påvirker spilleren psykisk. Etter det jeg har lest så regnes begge disse som "improve lie".

Så da får han ikke straff fordi han tok på sanden uten å ha som formål å "improve lie", men der er det jo en egen regel som sier at man ikke får ta på sanden.

Så en slik hendelse bør vel ende opp med bedre spesifisering av de nye bunker-reglene?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sandklumper i bunker

Post by GolfMickey »

En såkalt uhell situasjon, dette gir som regel alltid straffeslag i golf, han prøver å redde seg med en litt gråsone forklaring noe jeg skjønner han på.

Men ja Rory har helt rett ingenting å bruke tid på, men det er alltid gøy å gi staffeslag man ikke fortjener i denne sporten.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Sandklumper i bunker

Post by liverglimt »

Steiner i bunker er direkte farlig for både spiller og de rundt. Så det er nok grunnen til at regelen er der. Det er ikke noen forbedring av forholdene, bare en sikkerhet for alle sammen.
Post Reply