ET 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: ET 2019

Post by TheBigEasy »

Jeg tror nok flere enn meg var forberedt på at KKJ neppe kunne holde koken. Resultatene han har levert i år har jo dessverre vært temmelig magert.


Sent from my iPad using Tapatalk
Play your best.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: ET 2019

Post by Lefthook »

I Norge var idretts-psykologi en nyhet i 1983.

https://psykologtidsskriftet.no/klassik ... elder-1983

Av de idrettene jeg har litt greie på vil jeg påstå at golf er den mentalt mest krevende. Orientering- som jeg har mye erfaring med krever en hårfin balansegang mellom å gi gass og å holde kontroll. Men når man kommer inn i flyten, så er det ikke så vanskelig å holde koken helt inn (hvis man har litt talent og startet tidlig nok) Skiskyting er litt sånn av-på-av-på i forhold til selve skytingen. Det som er spesielt utfordrende mentalt i golf er at man har altfor mye tid mellom slagene til å tenke etter hvordan det går, og evt konsekvensene av det man gjør herfra og inn. Så skal det også sies at svært mange har fysiske og tekniske forutsetninger til å vinne nesten hva som helst. Da blir det mentale enda viktigere. Rett personlighet hjelper i alle livets gjøremål, men noe som kanskje hjelper enda mer er å komme ofte i de mentalt krevende situasjonene. Og da hjelper det å ha en Hovlandsk stabilitet i spillet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Det var mange velkjente navn som misset cut med ett slag denne uka, med Lowry og Poulter i spissen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Det er ett av mange trekk ved golfsporten som gjør den spesiell. Ikke i noen andre idretter går det så mye opp og ned for toppene. Og ikke i noen andre idretter er det så mange som er like gode i toppen; 50-80 stk, som kan vinne i hver turnering.
Det har vært spilt 38 ET-turneringer hittil i denne sesongen (inkl. majors og WGCs). Det har vært 32 forskjellige vinnere. Jeg antar at bildet er noenlunde det samme på PGA.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

I denne ukes store ET-turnering i Italia gjentok "det norske syndromet" seg, av andre nordiske spillere!
Finnen Pulkkanen ledet etter første dag og ligger nå på 40.plass.
Dansken Joachim Hansen ledet etter andre dag, og ligger nå på 33. plass.

Er det noe spesielt med de nordiske nervene?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Wiesberger tok sin 3.seier i år. Imponerende etter å ha vært ute med skade en god stund.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Reitan og Kofstad er inne i ukas turnering i Frankrike, mens Krogh er 5.reserve
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Uken derpå er det Portugal, og så er det vel slutt for de norske. De fire siste ET-turneringene får de ikke spille.
Noen som er gode til å regne kan vel fortelle oss hva som skal til for at Reitan og/eller Kofstad skal klare top-110 (115?) og beholde kortet?
Dersom de havner på de neste 15 plassene får de kategori 18, som er en kategori lavere enn de har i dag (17). Enda lavere, og de får kanskje kat. 19.

Reitan er nå nr. 148, Kofstad nr. 165 og KKJ nr. 228.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: ET 2019

Post by azazel »

Freud wrote: 13 Oct 2019, 15:19 I denne ukes store ET-turnering i Italia gjentok "det norske syndromet" seg, av andre nordiske spillere!
Finnen Pulkkanen ledet etter første dag og ligger nå på 40.plass.
Dansken Joachim Hansen ledet etter andre dag, og ligger nå på 33. plass.

Er det noe spesielt med de nordiske nervene?
Det er veldig vanlig at en som scorer lavt i første runde og dermed leder gjør det dårligere i de neste...

Spesielt for de som ikke er høyt ranket på verdensrankingen og dermed tydeligvis har hatt en runde der alt stemmer.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Den første setningen stemmer ikke, generelt sett. Men den andre stemmer.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: ET 2019

Post by Lefthook »

Hvor har du det fra, Freud?
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: ET 2019

Post by azazel »

Er jo nettopp pga setning to at setning en stemmer...

Finnes sikkert mange sider med god statistikk om dette, men tok en rask sjekk på PGA nå. Siden nivået i ET er dårligere, så tipper jeg det er enda mer ustabilt og riktigere der.

Stats fra de to som ledet eller lå på andre plass etter første runde i de fire siste turneringene:

Sanderson:
1. plass Runde 1: 64 Runde 2: 70 Resultat fire runder: T11
1. plass Runde 1: 64 Runde 2: 70 Resultat fire runder: T39

Safeway
1. plass Runde 1: 65 Runde 2: 73 Resultat fire runder: T17
1. plass Runde 1: 65 Runde 2: 74 Resultat fire runder: T23

Shriners
1. plass Runde 1: 63 Runde 2: 69 Resultat fire runder: T29
2. plass Runde 1: 64 Runde 2: 71 Resultat fire runder: T18

Houston
1. plass Runde 1: 64 Runde 2: 72 Resultat fire runder: T4
1. plass Runde 1: 64 Runde 2: 74 Resultat fire runder: T17

Var altså bare en av dem som endte på topp 10... Og ingen hadde bedre enn seks slag dårligere på dag to.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Det tordner og lyner vanvittig ute, på min Italia-ferie, så nå tok jeg en faktasjekk på det med hvem som sprekker på ET. Jeg fant da, hittil i 2019, totalt 18 spillere som har ledet ET-turneringer alene etter første runde, sett bort fra majors og WGCs. Og jeg så ikke deretter bare på deres etterfølgende fredagsrunde, men på hvordan det gikk med dem i turneringen.

Uke 3: Lowry, SEIER!
Uke 4: Fitzpatrick, T16
Uke 5: Pieters, T22
Uke 6: Flanagan, T10
Uke 9: Kitayama, SEIER!
Uke 17: Smith, T14
Uke 19: Jordan, T15
Uke 25: Pavan, SEIER!
Uke 26: Perez, T26
Uke 27: Harrington, T50
Uke 33: Green, T58
Uke 34: Ormsby, T5
Uke 36: Casey, SEIER!
Uke 37: Shinkwin, 5
Uke 38: Wallace, T41
Uke 39: Walters, T61
Uke 40: Krogh Johannessen, T51
Uke 41: Pulkkanen, T40

Det var altså 4 som vant, og det var totalt 7 som endte topp-10. Men det var også 4 som ble T50 eller dårligere, og det var:

Majorvinner Harrington, nordmannen KKJ, Gaven Green fra Malaysia og Justin Walters fra Syd-Afrika. Ingen opplagte fellesnevnere for de fire der verken når det gjelder nasjonalitet eller rutine:)

For orden skyld, dette var en manuell sjekk, så det tas forbehold om at jeg kan ha oversett noe eller noen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Litt flere detaljer fra de fire som vant ET-turneringer etter å ha ledet alene etter første runde. Her er hva de fikk i score på sine fire runder:

Uke 3: Lowry, 62-70-67-71
Uke 9: Kitayama, 66-74-71-70
Uke 25: Pavan, 66-71-70-66
Uke 36: Casey, 66-73-69-66

Alle disse fire spilte sin andre runde 70+ og for tre av dem var andrerunden den dårligste de spilte. Så, ja, det kan støtte påstanden om at det lett kommer en reaksjon fredag når man har spilt godt torsdag.

Men ledelse torsdag og deretter en reaksjon fredag, det betyr gjerne at man fortsatt er med nærme toppen etter to runder. Og disse fire spillerne kom jo da tilbake og vant i helgen.

La oss så se på de fire rundene til KKJ i turneringen han ledet etter første dag:

Uke 40: Krogh Johannessen, 63-73-76-70

Selv med en andrerunde 10 slag dårligere enn førsterunden, var heller ikke vår mann ute av det etter to dager. Det var den katastrofale tredjerunden på 76 slag, hele 13 slag mer enn vinneren, det var det som var «feilen».

Konklusjonen? Jo, det får kanskje være at hvis man har en skikkelig god førsterunde og leder alene, da er det ganske normalt med en reaksjon dagen etter. Men dette er en reaksjon man ofte tåler, fordi totalscoren etter to dager likevel er helt ok, bare man klarer å ta seg sammen og spille bedre igjen i helgen.

Tynn empiri, bygget på bare fire av årets vinnere, men jeg får stå for den inntil noen motsier meg på bredere grunnlag:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Ingen god start av Reitan på Le Golf National. Kofstad skal snart ut også
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: ET 2019

Post by Lefthook »

Det er sikkert noen som får en reaksjon når de leder etter første runde, men jeg tror andre forhold er viktigere:
• nærmest tilfeldige variasjoner i hvor bra ulike deler av spillet sitter fra runde til runde.
• forholdene på banen varierer. Dårligere greenfee for de med sent start, ustabilt vær mm.
• flaks/uflaks. Kanskje den mest undervurderte faktoren.

Tilfeldigheter, dvs variasjoner utenfor spillernes kontroll har ofte avgjørende betydning over 72 hull. Det er f.eks ca 50% sjanse for at gjennomsnitts-pga spilleren senker en putt fra 7 fot. Omtrent som å kaste kron og mynt. Litt større 50% avstand for de beste putterne og litt kortere for de svakeste. I et felt på ca 150 spillere er det å forvente at den heldigste kaster kron 7-8 ganger på rad, den uheldigste får mynt hver gang og at feltet er normalfordelt mellom ytterpunktene. Det er også tilfeldig hvor ofte en spiller med gitte ferdigheter setter innspillet helt inntil, for sikker birdie. Og så har vi feilslagene, som noen ganger ligger helt perfekt og andre ganger koster et par slag. Summen av tilfeldigheter utgjør mange slag i et felt på 150 spillere over 18 hull, den vil ha økt etter 72 hull. Og den vil utgjøre enda flere slag over en hel sesong. Forskjellen i flaksprosent vil reduseres etterhvert som det spilles flere runder, og ferdighetene kommer tydeligere fram i order of merit enn i enkelt-turneringer. Det kreves en hel sesong for å finne ut hvem som er best i golf.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET 2019

Post by Jumper »

Mulig starten til Reitan ikke var bra, men resten av runden var det. Etter å ha startet med to bogeys ble det 6 birdies og en bogey, og -3 totalt. Ligger på en foreløpig 4.pl og leder i klubbhuset.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Veldig bra


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Lefthook, veldig bra skrevet! Det du beskriver som avgjørende faktorer i golf er underkommunisert i golfkretser. Man kan vinne en stor turnering på en kombinasjon av flaks og tilfeldigheter, siden den "bare" går over fire runder. De store talls lov sier at summen av flaks/uflaks og tilfeldigheter jevner seg ut for alle spillerne etter en hel sesong med 20-25 spilte turneringer = 100 runder. Det er riktig som Lefthook skriver at det er først da man kan kåre den beste golfspilleren på den touren.
Takk til Lefthook for det kloke innlegget. Håper mange leser det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Til det med stabilitet, vi får se nå fredag om det kan spås hvem som har det og ikke. Eller hvor mye det er tilfeldigheter.

Reitan på ET har nå levert en førsterunde på ET på -3, på den velkjente Ryder Cup-banen i Paris. Hovland har også levert en førsterunde på -3, på PGA Tour i Korea. Dette er sammenlignbare prestasjoner i første runde.

Men så fredag, hva skjer da? Antakelig er det flere enn meg som har mer tro på at Hovland holder spillet oppe to dager på rad enn at Reitan gjør det. Vi får se i morgen om det viser seg å stemme. Men det er selvsagt bare hyggelig om Reitan motbeviser mine bange anelser.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply