Driver skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver skaft

Post by Lefthook »

Jeg avsto fra å spørre mer ovenfor, for ikke å plage deg for mye, men nå drister jeg meg frempå med mere.

Jeg ser at det er veldig stor forskjell på fleksprofilene på Rifle, Px og TT (spesielt x100).

Hva betyr det for spilleren når det gjelder feel, ballbane osv?

Bakgrunnen for at jeg spør:

Ettersom jeg er venstrehendt og spiller med jernene 4 grader flatt så har jeg sjelden/aldri muligheter til å teste ut slike ting selv. Det blir å kjøpe på spec. Jeg har vært fristet til å prøve PX ved et par anledninger, men har feiget ut og har holdt meg til TT ettersom jeg vet hva jeg får. Jeg spiller med TT x100 og har tidligere spilt med s100 - og før det igjen noe enda mykere - og da kunne jeg overhodet ikke føle på balltreffet hvor langt ballen gikk.

Jeg spiller ikke med x fordi jeg slår langt - for det gjør jeg ikke. Men jeg liker både følelsen og presisjonen med stive skaft. Og hva det gjør med svingen. Det krever at jeg holder trykket helt inn i ballen ellers blir det en brutal treff-følelse. De gode slagene går like langt og de dårligere går rettere og lengre. Samtidig som jeg kjenner bedre at det var et dårlig slag.

Det var nærmest et arbeidsuhell at jeg endte der. Mine første rimelig vellykkede selvbygde woods ble utstyrt med Harrison pro 2.5 F/S flex. Jeg installerte de med firm flex, det skulle passe med ca 100 mph svinghastighet. Så jeg trodde at jeg lå mellom regular og stiff. 10 år senere trengte jeg nytt skaft i driveren. Alle aktuelle kandidater kjentes døde ut i balltreffet. På ren impuls fikk jeg kølletilpasseren til å måle fleksen i 3w som hadde det samme Harrison skaftet. Det viste seg å ligge nærmere x enn stiff. Der og da gikk jeg for x. Kølletilpasseren ble sur, fordi han mente jeg burde ha firm. Jeg endte opp med et fujikura-skaft (ikke av de dyreste), det klokket inn på 280 cpm i fleks. Det er mulig kølletilpasseren justerte det litt opp for å bevise ett eller annet. Det var trestokkfølelse på de to første treffene, deretter satt det som en kule. Siden har jeg alltid kjøpt x fleks utenom i wedger. Nå har jeg Aldila RIP alpha x i woods og tilsvarende i hybrider. Det er stikk i strid med hva mange mener er fornuftig, men det funker for meg. Jeg kom i skade for å kjøpe en driver med et Oban-skaft ved en anledning. Der fikk jeg aldri den gode følelsen i balltreffet selv om det hadde lavere fleks og torsjonsstivhet. Det føltes for stivt. Men det er kanskje forskjell på stivhet og stivhet, avhengig av disse fleksprofilene, ref de tre jernskaftetypene?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Ut fra hva du skriver har du vært hos en "kvakksalver", for der er som sagt ingen standard for hva som er S eller hva som er X, det kan vi kun bedømme INNENFOR en given skaftmodell OG denne skaft modellens vekt. F.eks er True Temper XP 95 S bløtere enn True Temper XP 115 R, så ikke engang i samme modell serien er der en standard for flex bokstaver.

Flex profilene er veldig variable ja, og feel av flex er først og fremst en "trigger" for hvordan spilleren vil loade of release the aktuelle skaft. Det er mindre enn 1 av 10 spillere som opplever ball flight differanse fra profilen i seg selv, men flex profilen kan påvirke spillerens swing på et vis som gjør at selv en spiller med early release vil se ball flight differance, men ikke fordi det ene skaftet læeverer mer Dynamisk loft enn det andre, men fordi spilleren endret sitt swing, og leverte køllehodet til bolden i en annen posisjon. Derfor kan man oppleve at skaft profiler merket High launch, leverer low launch, og Low launch leverer High launch hos en og samme spiller.

Derfor bør vi IKKE henge oss opp i hvordan launch er fra ett givent skaft, det viktigste er VEKT, FEEL og DISPERSION.
Mange spillere er totalt opphengt i at vi ikke skal røre ved køllehodet (Loft), så en som vil ha høyere launch vil ofte insistere på at det er ett skaft som leverer høyere launch han skal ha da han tror vi gjør noe galt om vi bender hoselen og tilfører 1 eller 2 grader loft statisk. Mange tror nemlig at vis vi tilfører 2 grader loft, så heves også bounce med 2 grader, og det er helt korrekt, men det samme skjer om det var et skaft som leverte køllehodet til bolden med 2 grader mer loft, for vi kan aldri skille dette "ekte-parret" Loft og bounce, de henger sammen uansett hva vi gjør.

Se på Tiger Woods, han spiller også DG X100, og man kan ta tro at jo det er fordi han vil ha low launch, men det er feil, for han spiller med loft som er ca 2 grader weak '(svakere) enn standard for å få high launch. Problemet er nemlig at det er vanskelig å finne ett skaft som "kan det hele", og samtidig føles godt, og levere god dispersion.

Vi bør derfor velge skaft på vekt som den viktigste faktor, dernest feel da det påvirker hvordan vi swinger, og så se på dispersion. Vil vi ha lavere eller høyere boldkurve overlater vi det til loft.

Årsaken til alle de varianter vi har for skaft profiler er derfor IKKE ball flight isolert, men VEKT , FEEL og DISPERSION.
Noen spillere vil gjerne føle skaftet loade, og gjerne et like "kick" rett før impact, mens andre blir helt skjelven bare de aner at skaftet bøyer seg en smule, så preferance for feel er den vesentligste faktor for riktig flex og profilvalg, IKKE club speed.

Jeg har montert jernsett med PX 5.0 Flighted til spillere med 95 mpg club speed på ett standard #6 jern, og "R flex" (Graffaloy TOUR),til spillere på 105-108 mph med driveren, og DG X100 til spillere helt ned på 82 med ett #6 jern. Det som føles rett, og fungerer best for spillerens swing er det riktige valget, så her er en hel bransje på ville veier når man bruker club speed, selv om det er greit nok å starte derfra, men KUN som ett startsted for test, der vi så navigerer videre ut fra feel og dispersion.

Jeg utviklet mitt eget konsept for fitting her, det omtales som VISUAL FITTING, der jeg helt enkelt SER hva club specs gjør med spillerens swing til det bedre eller verre, og det gjelder SAMTLIGE parameter med alt fra lengde, vekt, balance, flex og flex profil, og hode vekt. Jeg tror aldri jeg har skrevet om det på Norsk, men det er gjengitt i sin BASIC form i min DIY Driver Tune up på GolfWrx i post nr 8 jeg linker til direkte her:
https://forums.golfwrx.com/discussion/c ... nt_7871739

Det er dette fitting konseptet jeg selv benyttet fra ca 2011 og videre, og på en av de jeg lykkes best med, er det også godt synlig at utstyret fungerer som det skal når man ser vedkommende swinge. Følger man videoen helt til slutt, ser man resultatet av bare 3 grams tilført skaft vekt, og leser du først posten om Visual fitting, vil du klare å se at spilleren har 3 gram mer skaft vekt enn kroppen kan handle. Hoften skyter FOR MYE target line i transition, og derav kommer hofterotasjon litt sent igang, og hoftene når ikke riktig helt frem i rett posisjon til impact. Differansen var tap av ca 10 meter carry på de 3 gram grunnet denne noe dårligere timingen som oppstår når kroppen belastes med mer vekt enn vi reelt sett kan handle.

Her er en av mine kunder, Daisy Nielsen fra Danmark, det var som å justere på en Rolex klokke når man justerte club spec, og hele hennes bag ble tunet opp hos meg på alla specs med nye skafter vs det hun var levert fra Titleist i UK.
https://www.womensgolf.com/daisy-nielsen

Når vi er nærme det som er det optimale, blir de fleste spillere som "prinsessen på erten" og oppleves nærmest som overfølsomme, og det er den slags detaljer og flisespikkeri jeg brukte for å klare å ta ut det siste av den enkelte spiller. Det er ufattelig morsom å se reaksjonen fra spilleren selv når de blir kjent med hvor lite vekt de siste justeringer var på, mens som føltes som noe betydelig mer.

Samme er det med skaft, noen er ikke spesielt følsomme, men når vi finner det som passer, blir spilleren "hysterisk" ved små endringer den ene eller andre vei, og derfor må man kjenne de aktuelle skaft profiler i detaljer for ikke å bygge feil, eller ta for gitt at 2 skaft som utgir seg for å vøre det samme er det samme, for det er de nesten aldri.

Her ett eksempel på flere skaft modeller jeg har målt, her riktignok KUN Butt CPM men både Label Up/Down og til weak og strong FLO lines, og det viser at 2 skaft som utgir seg for å være ens, dessverre IKKE er ens, men kan være opp til en hel flex klasse i differanse alt etter hvordan vi monterer skaftet.
FLO with cpm.JPG
(126.57 KiB) Not downloaded yet
Legg spesielt merke til det ene Grafalloy TOUR S flex som er nesten like stiv som X modellen i samme serien. En club maker skal derfor vite skaft specs på de skaft han benytter til fitting, OG på hva han leverer kunden, det skal helst være samme...vis ikke leverer det ikke det samme resultat.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Legger på noen flere EI profiler her.

påny RIFLE FCM her sammenlignet mot KBS TOUR som faktisk føles nesten likt, samt C-Taper som er en helt annen verden på grunn av differancen i MID og TIp seksjonen. En som liker RIFLE FCM eller KBS Tour vil IKKE like C-taper og motsatt.
RIFLE FCM to KBS Tour and C-Taper EI profile.JPG
(77.74 KiB) Not downloaded yet
Her en sammenligning av PX LZ mot NIPPON MODUS 120 - Man skulle tro MODUS var ",load zone" modellen, og det er den også, så en spiller som vil føle at noe skjer i toppen av swinget og under release, så er dette de profiler som leverer mest feedback av load og release.
MODUS 120 to PX LZ EI Profile.JPG
(67.01 KiB) Not downloaded yet
Og her den almindelige Project X modellen sammenlignet mot Dynamic GOLD
PX har tydelig en bløtere grip side, så om vi blindt bruker butt CPM for å sammenligne de blir det ofte galt, da PX har en veldig stiv midt seksjon sammenlignet mot grip siden. Her ser man at det er relativt stor differance i selve profilen fra DG til PX.
Dynamic GOLD to PX steel EI profile.JPG
(64.93 KiB) Not downloaded yet
Og her til sist, Project X mot Projext LZ...de har altså samme profil, bare større utsving i den samme profilen rundt midt til tip, og derav en helt annen feel, eller betydelig mer feel av load og release av skaftet, så det forklarer bedre hvorfor det er så mange alternativer, da selv små variabler gjør en differanse for hvordan det føles.
PX LZ to PX EI profile.JPG
(56.88 KiB) Not downloaded yet
Sonics23
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 24 Feb 2012, 19:09
Hcp: 5,0
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times

Re: Driver skaft

Post by Sonics23 »

Nerd. Hvis du har kappet et driverskaft ca 2 cm men ønsker og få tilbake lengden med si 1 cm. Det finnes adaptere du kan montere i skaft, hvordan påvirker det skaftet som er igjen? Det lurer jeg på......
In the bag
Titleist 915d2 driver Graphite Design Tour DI 6 S
Titleist 816 Evenflow 5,5
Utility Titleist T-MB 4 Graphite Design Tour DI 85 R
Ping i210 5-9
Titleist sm 6 46, 52, 56 F Grind
Scotty Cameron Squareback
Å en masse baller -:)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Sonics23 wrote: 29 Nov 2019, 19:04 Nerd. Hvis du har kappet et driverskaft ca 2 cm men ønsker og få tilbake lengden med si 1 cm. Det finnes adaptere du kan montere i skaft, hvordan påvirker det skaftet som er igjen? Det lurer jeg på......
Det kommer ann på hva slags extension vi bruker, de finnes i "plast", i grafitt, og aluminium til Grafitt skaft, og Stål for stål skaft.
De i "plast" er søppel, der fines noen brukbare i grafitt, og aluminium er også helt greit når vi kun snakker opp til 0.5 tommer.
Det er selve "overlappingen" altså den delen som går inn i skaftet som KAN gjøre butt en smule stivere. For Stål skafter typisk 2 CPM som ikke oppdages av de fleste, og de få gram det hele tilfører er også uten betydning da de havner der de gjør, og utgjør mindre en toleransen for variabler i grip vekt som ofte er plus minus 3.5 gram.

Skaft lengden er og forblir det viktigste parameter, så er behovet 0.5" tommer lenger, bør man gjøre det, da alle "negative faktorer" som måtte oppstå er mindre viktig enn lengden, og det er for galt å kjøpe ett nytt skaft om det kun handler om en halv tomme.

Man skal derfor ikke være redd for dette på noe vis, men ligg unna de "plast forlengere" som MITCHELL av alle leverte. De er kjent for den høyeste kvalitet i alt de leverer, men akkurat her hadde de ett søppel produkt.

For advarselen skyld linker jeg til den modellen jeg fraråder brukt
Man kjenner den igjen på mønsteret på delen som går inn i det andre skaftet.
Jeg testet denne på max, altså 3 tommer i CPM readeren, og skaftet STOPPET, der var ingen flex, det er altså ett dødt stykke resin/epoxy, så for en som holder helt på enden av grippet, vil der ikke føles som om man har ett skaft under grippet, men en klump gummi.

https://www.mitchellgolf.com/shop/re-sh ... -extender/

Golfworks utestenger oss fra Europa på nettet, men de har noen jeg ser andre omtaler positivt.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

tok en kikk på nettet, og GAMOLA i Edinburg som jeg har handlet med har disse plast forlengerne, så derfra skal man IKKE handle, mens Nordicagolf har samme modellen jeg har sett fra Golfworks og som har god omtale. De har tydelig mange varianter, og som handler om både OD (outside diameter) og ID (inside diameter), sånn at forlengeren virkelig passer det aktuelle skaft når vi skal på med ett grip, samt at den ikke er slarkete og skal overfylles med epoxy. De omtaler størrelsene som HEAD OD, altså utvendig diameter på delen som skal inn i det andre skaftet, så du må måle innvendig diameter på skaftet som skal forlenges med et skyvelære og regne om til tommer.

https://www.nordicagolf.no/kollemaker-u ... t-extender
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver skaft

Post by Lefthook »

Nerd wrote: 29 Nov 2019, 14:31 Ut fra hva du skriver har du vært hos en "kvakksalver", for der er som sagt ingen standard for hva som er S eller hva som er X, det kan vi kun bedømme INNENFOR en given skaftmodell OG denne skaft modellens vekt. F.eks er True Temper XP 95 S bløtere enn True Temper XP 115 R, så ikke engang i samme modell serien er der en standard for flex bokstaver.

Flex profilene er veldig variable ja, og feel av flex er først og fremst en "trigger" for hvordan spilleren vil loade of release the aktuelle skaft. Det er mindre enn 1 av 10 spillere som opplever ball flight differanse fra profilen i seg selv, men flex profilen kan påvirke spillerens swing på et vis som gjør at selv en spiller med early release vil se ball flight differance, men ikke fordi det ene skaftet læeverer mer Dynamisk loft enn det andre, men fordi spilleren endret sitt swing, og leverte køllehodet til bolden i en annen posisjon. Derfor kan man oppleve at skaft profiler merket High launch, leverer low launch, og Low launch leverer High launch hos en og samme spiller.

Derfor bør vi IKKE henge oss opp i hvordan launch er fra ett givent skaft, det viktigste er VEKT, FEEL og DISPERSION.
Mange spillere er totalt opphengt i at vi ikke skal røre ved køllehodet (Loft), så en som vil ha høyere launch vil ofte insistere på at det er ett skaft som leverer høyere launch han skal ha da han tror vi gjør noe galt om vi bender hoselen og tilfører 1 eller 2 grader loft statisk. Mange tror nemlig at vis vi tilfører 2 grader loft, så heves også bounce med 2 grader, og det er helt korrekt, men det samme skjer om det var et skaft som leverte køllehodet til bolden med 2 grader mer loft, for vi kan aldri skille dette "ekte-parret" Loft og bounce, de henger sammen uansett hva vi gjør.

Se på Tiger Woods, han spiller også DG X100, og man kan ta tro at jo det er fordi han vil ha low launch, men det er feil, for han spiller med loft som er ca 2 grader weak '(svakere) enn standard for å få high launch. Problemet er nemlig at det er vanskelig å finne ett skaft som "kan det hele", og samtidig føles godt, og levere god dispersion.

Vi bør derfor velge skaft på vekt som den viktigste faktor, dernest feel da det påvirker hvordan vi swinger, og så se på dispersion. Vil vi ha lavere eller høyere boldkurve overlater vi det til loft.

Årsaken til alle de varianter vi har for skaft profiler er derfor IKKE ball flight isolert, men VEKT , FEEL og DISPERSION.
Noen spillere vil gjerne føle skaftet loade, og gjerne et like "kick" rett før impact, mens andre blir helt skjelven bare de aner at skaftet bøyer seg en smule, så preferance for feel er den vesentligste faktor for riktig flex og profilvalg, IKKE club speed.

Jeg har montert jernsett med PX 5.0 Flighted til spillere med 95 mpg club speed på ett standard #6 jern, og "R flex" (Graffaloy TOUR),til spillere på 105-108 mph med driveren, og DG X100 til spillere helt ned på 82 med ett #6 jern. Det som føles rett, og fungerer best for spillerens swing er det riktige valget, så her er en hel bransje på ville veier når man bruker club speed, selv om det er greit nok å starte derfra, men KUN som ett startsted for test, der vi så navigerer videre ut fra feel og dispersion.

Jeg utviklet mitt eget konsept for fitting her, det omtales som VISUAL FITTING, der jeg helt enkelt SER hva club specs gjør med spillerens swing til det bedre eller verre, og det gjelder SAMTLIGE parameter med alt fra lengde, vekt, balance, flex og flex profil, og hode vekt. Jeg tror aldri jeg har skrevet om det på Norsk, men det er gjengitt i sin BASIC form i min DIY Driver Tune up på GolfWrx i post nr 8 jeg linker til direkte her:
https://forums.golfwrx.com/discussion/c ... nt_7871739

Det er dette fitting konseptet jeg selv benyttet fra ca 2011 og videre, og på en av de jeg lykkes best med, er det også godt synlig at utstyret fungerer som det skal når man ser vedkommende swinge. Følger man videoen helt til slutt, ser man resultatet av bare 3 grams tilført skaft vekt, og leser du først posten om Visual fitting, vil du klare å se at spilleren har 3 gram mer skaft vekt enn kroppen kan handle. Hoften skyter FOR MYE target line i transition, og derav kommer hofterotasjon litt sent igang, og hoftene når ikke riktig helt frem i rett posisjon til impact. Differansen var tap av ca 10 meter carry på de 3 gram grunnet denne noe dårligere timingen som oppstår når kroppen belastes med mer vekt enn vi reelt sett kan handle.

Her er en av mine kunder, Daisy Nielsen fra Danmark, det var som å justere på en Rolex klokke når man justerte club spec, og hele hennes bag ble tunet opp hos meg på alla specs med nye skafter vs det hun var levert fra Titleist i UK.
https://www.womensgolf.com/daisy-nielsen

Når vi er nærme det som er det optimale, blir de fleste spillere som "prinsessen på erten" og oppleves nærmest som overfølsomme, og det er den slags detaljer og flisespikkeri jeg brukte for å klare å ta ut det siste av den enkelte spiller. Det er ufattelig morsom å se reaksjonen fra spilleren selv når de blir kjent med hvor lite vekt de siste justeringer var på, mens som føltes som noe betydelig mer.

Samme er det med skaft, noen er ikke spesielt følsomme, men når vi finner det som passer, blir spilleren "hysterisk" ved små endringer den ene eller andre vei, og derfor må man kjenne de aktuelle skaft profiler i detaljer for ikke å bygge feil, eller ta for gitt at 2 skaft som utgir seg for å vøre det samme er det samme, for det er de nesten aldri.

Her ett eksempel på flere skaft modeller jeg har målt, her riktignok KUN Butt CPM men både Label Up/Down og til weak og strong FLO lines, og det viser at 2 skaft som utgir seg for å være ens, dessverre IKKE er ens, men kan være opp til en hel flex klasse i differanse alt etter hvordan vi monterer skaftet.

FLO with cpm.JPG

Legg spesielt merke til det ene Grafalloy TOUR S flex som er nesten like stiv som X modellen i samme serien. En club maker skal derfor vite skaft specs på de skaft han benytter til fitting, OG på hva han leverer kunden, det skal helst være samme...vis ikke leverer det ikke det samme resultat.

Jeg vil ikke si han var en kvakksalver. Det skar seg mellom meg og han og jeg tror ikke han forstå mer enn meg for å si det sånn. Men det var mange som var fornøyd med det han leverte. Og han var en stolt fagmann. Det fortjener litt respekt. Men han nådde ikke deg til knærne hverken på klokskap eller kompetanse. Og han har sikkert en annen versjon av min historie...

Jeg har gjennom årene fått lite gjenklang for min påstand om at spilleren i stor grad tilpasser seg utstyret.... det hadde jeg neppe fått hos deg.

Jeg ble forøvrig fitted på liie av samme køllemaker. Det var ganske interessant. Jo flatere han bøyde køllen jo lavere gikk jeg inn. Og jo bedre ble svingen min. Jeg kunne sikkert fortsatt til 6-7 grader flatt. Men til slutt sa jeg at dette bør holde. Så jeg stoppet på ca 4 grader flatt ift Mizuno. Det har vist seg å fungere greit i ettertid. Hvorfor flat lie? Fordi jeg svinger som Ben Hogan selvfølgelig... neida ... jeg er bare født med hendene nærmere bakken enn de fleste - og så svinger jeg best når jeg holder trykket helt inn i ballen.

Veldig gøy å ha deg her, Nerd.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Lefthook wrote: 30 Nov 2019, 01:49
Jeg har gjennom årene fått lite gjenklang for min påstand om at spilleren i stor grad tilpasser seg utstyret.... det hadde jeg neppe fått hos deg.
Nei du har helt rett, og det er det som ligger i bunnen av mitt fitting konsept, bare med andre ord i bruk.
Utstyret dikterer spilleren, altså er det spilleren som må tilpasse seg utstyret på godt og vondt, for utstyret, ja det er som det er, og det samme hele tiden. så om spilleren opplever at bolkurven er lav, så vil han endre sitt swing for at den skal bli høyere, og føles flex stiv, vil han bruke mer kraft for at den skal føles rett, og er feel av flex bløt vil han roe ned.....så det er utstyret som dikterer spilleren, og spilleren den som må tilpasse seg, og det utnyttet jeg i konseptet Visiual fitting ved å se hva spilleren gjør som er godt eller dårlig, og gå videre derfra med club specs som tuner hans swing inn i den gaten jeg mente var riktig.

Problemet oppstår når utstyret passer dårlig til spilleren, da må han ut i kompensering som ikke er bra for swing og boldtreff, og dette swinget med de "feil" man må benytte på noen køller for at de skal fungere vil man ofte ta med over i de andre køller, og derav vil køller som faktisk er bra, fungere dårlig.

Dette har vi alle opplevd, der finnes dager da Jernspillet er umerket, mens driveren eller noe annet burde blitt igjen i bilen eller motsatt, så når hele baggen passer spilleren godt, ja da har vi kun tilbake variabelen "swing of the day", og da bør "alt eller ingenting" fungere.

Talent og evne til tilpasning av variabler er der de virkelig gode spillere skiller seg ut, 2 -3 prøveswing, og de kan få stort sett hva som helst til å levere det de ønsker, mens vi andre dødelige straffes brutalt for mangel på dette talentet om utstyret er for langt fra de specs vi burde spille.

LES det linket til VISUAL FITTING, så skal du se at vi er enige her, men du vil få en dypere innsikt i hva de forskjellige club parameter gjør med spillerens swing den ene eller andre vei, så vi påvirkes og må tilpasse oss, men den justeringen vi foretar i våres swing kan være veldig så dårlig for våre odds på å lykkes, eller helt enkelt, køllen tvinger frem en større swing endring enn vi kan mestre. Så enkelt er dette faktisk.
Last edited by Nerd on 30 Nov 2019, 06:55, edited 1 time in total.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Jeg glemte å kommentere temaet LIE VINKLER som er meget viktig, men det syndes kraftig her.

Lie vinkelen skal helst være "nøytral" ved impact for at den IKKE skal påvirke ball flight.
Er lievinkelen uppright ved impact, vil den tilte spin aksen på bolden og lage en skru i ball flight mot venstre (for en høyrespiller), og er lie vinkelen retning "flat" (Toe ned på Norsk), vil spin aksen tilte mot høyre og lage en skru mot høyre (for en høyrespiller)

Problemet med å bedømme lievinkler ut fra ball flight, er relasjonen til face angle, så uten en launch monitor som kan fortelle faceangle vs path ved impact, vet vi ikke hvor tilten i spin aksen kom fra.

En lie vinkel som er 1* upright ved impact, skaper en tilt på 3* mot venstre, det samme gjør en face angle som er 1* lukket vs path.
En lie vinkel som er 2* upright ved impact, skaper en tilt på 6* mot venstre, det samme gjør en face angle som er 2* lukket vs path.

Det betyr at vis spilleren har "gale lievinkler", vil han kompensere med face angle, og ettersom gale lievinkler har ett betydelig potensiale til å flytte impact bort fra senter av face, bør vi sikre oss at lievinklene er korrekt, både for bold treffet, og derav distanse, men også ball flight i seg selv (skru høyre eller venstre.)

I mange 10 år, har bransjen brukt LIE BOARD metoden for å bedømme lievinkler, men den er faktisk ubrukelig og gjør mye mer skade enn gavn. Lie board metoden tar utgangspunkt i at sål-kontakt på midten viser at lie vinkelen var neutral ved impact, mens sål kontakt mot toe siden, bekrefter en lie vinkel som er for flat, og sål kontakt mot heel siden bekrefter en lie vinkel som er for upright.

DETTE ER ALT SAMMEN HELT GALT.

Sål kontakt foregår ETTER bold kontakten, og forteller IKKE hvordan hodet ble levert til bolden, men litt om posisjonen ETTER at bolden er oppe i luften. Sål kontakt punktet flytter seg også i forhold til face angle vs path, så et swing der vi møter bolden med face closed to path, vil toe siden være første kontakt punkt, og forlede oss til å tro at lievinkelen er for flat, mens et swing der vi møter bolden med face angle open to path, vil heel siden være første kontakt punkt, og forlede oss til å tro at lievinkelen er for meget upright.

I praksis må vi altså kjenne face to path for å bedømme dette riktig, og det har vi IKKE styr på når vi kun bruker ett lie board. Resultatet er derav at de fleste ender med en lie vinkel som IKKE er korrekt, og derav må spilleren ut i kompenseringer. For å benytte ett lie board riktig, skal vi kjenne til ett helt alfabet av sole impact patterns (27 impact marks), og på toppen være istand til å bedømme de korrekt, men selv ikke en Nerd som meg er istand til det uten assistanse fra en Trackman, og den benyttes nesten aldri i kombinasjon med lie board og lie angle testing.

SÅNN FLYTTER SOLE IMPACT SEG IFT SPILLERENS EGET SWING - ALLE DISSE SOLE IMPACT VISER KORREKT LIE VINKEL, MEN VIL BEDØMMES SOM OM NOE VAR GALT OG MED TILSVARENDE JUSTERING SOM IKKE BURDE UTFØRES. KUN 1 AV DE 9 VIL BEDØMMES SOM RIKTIG, ALTSÅ VIL LIE BOARD METODEN TA FEIL I 8 AV 9 TILFELLER....ALTSÅ GJØR DET MER SKADE ENN GAVN.
Lie board correct lie.JPG
(64.61 KiB) Not downloaded yet
Løsningen på denne problematikken er faktisk veldig enkel. Det vi vil vite er lie angle ved impact, og det kan vi sjekke ved Ball marker metoden. Vi bruker en Whiteboard/Dry erase marker pen, og lager en rett linje i bolden av samme type vi ofte lager for putting. Så stiller vi bolden opp med denne linjen så rett opp og ned vi klarer rettet mot face, og fyrer bolden avsted. Nå kan vi se på den linjen som har satt avtrykk på face, og ut fra den bedømme om lie vinkelen var neutral eller ikke. Den tar face angle og path ut av spill, det samme med toe drop som følge av impact (toe vil alltid bøye ned under impact som er nok en feil kilde på lie board).

Er linjen loddrett, ja så var lievinkelen neutral ved impact og som den helst skal være, peker linjen mot toe siden var den for meget uppright, og peker linjen mot heel siden var lievinkelen for flat. Jeg brukte mye tid på å dekode disse linjene der målet var at vi skulle kunne vite hvor mye vi skulle justere ut fra den linjen vi kunne se, så vi slapp for "trial and error" utallige ganger før det ble riktig.

Resultatet ble en FACE LABEL jeg la ut for fri benyttelse uten copyright eller andre hinder så hvem som helst kan printe disse labels til eget formål og slippe denne gjettingen for hvor mye justering det er behov for på JERN. Etter flere år har jeg konstatert av vi ikke engang behøver å printe denne labele,, det er evig nok å ta et bilde av den, og sammenligne mot det vi ser på face på vårt eget jern.

Labelen ser sånn ut, og det er altså VINKELEN på linjen som er poenget, IKKE om den havner heel eller toe side da det kan skyldes andre årsaker som lengde, total vekt eller hode vekt, så vi isolerer dette til bedømmelse av selve linje vinkelen som denne labelen viser.
face label lie angle.jpg
face label lie angle.jpg (166.53 KiB) Viewed 4076 times
De som absolutt vil ha FACE LABELS for å teste dette, kan følge dette linket og downloade en PDF fil som er klargjort for å benytte AVERY selvklebende labels man kan kjøpe i det fleste bokhandler, så printer man disse selv. VELG DEN MED LANGE LINJER.
Det er en annen WRX profil som fikset dette så de passet med AVERY labels
https://forums.golfwrx.com/discussion/c ... t_13852174

For de som printer denne labelen, må jeg fortelle at de 2 sorte horisontale linjene i bunnen er for å alligne labelen med grooves.
Den laveste skal følge den nederste groove på face, og plasseres så godt vi kan i senter på heel til toe aksen.

Jeg anbefaler ALLE å ta en ball marker test for å sikre at lievinklene er som de bør være, da det både sikrer at boldtreffet ikke flytter seg bort fra senter, samt at vi slipper for å kompensere med face angle, og derav blir det også lettere å lage fade og draws på kommando.
Sonics23
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 24 Feb 2012, 19:09
Hcp: 5,0
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times

Re: Driver skaft

Post by Sonics23 »

Takk Nerd! Godt kjent med Nordica golf. Bra info der om ubrukelige adapters, da blir det frem med skjutmåttet, som vi sier i sverige -:)
In the bag
Titleist 915d2 driver Graphite Design Tour DI 6 S
Titleist 816 Evenflow 5,5
Utility Titleist T-MB 4 Graphite Design Tour DI 85 R
Ping i210 5-9
Titleist sm 6 46, 52, 56 F Grind
Scotty Cameron Squareback
Å en masse baller -:)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Sonics23 wrote: 30 Nov 2019, 11:41 Takk Nerd! Godt kjent med Nordica golf. Bra info der om ubrukelige adapters, da blir det frem med skjutmåttet, som vi sier i sverige -:)
ett par tips her. Husk at skaftet du skal forlenge må slipes lett innvendig, og gjerne vaskes med sprit for å sikre at der ikke er fett rester eller annet som forhindrer epoxyen å få litt bite i overflaten. Det er også å anse som en U-REVERSIBEL endring du foretar, da en fjerning vil kreve mer varme enn skaftet kan tåle for å nedbryte epoxyen, så på grafitt skafter skal du gjøre det rett på første forsøk, ellers er du ute i kjempe problemer. Det anbefales at man limer den inn i full lengde, og sager av det man ikke skal benytte når den er tørket.

Om du ikke har en Golf-ruler for å måle spillelengden, kan du veldig enkelt lage den selv.
Vi starter med å tegne en 60* Pyramide (gruk Google om du ikke husker hvordan man gjør det med en passer).
Denne kan du tegne på ett A4 ark i det nedre høyre hjørnet når du har arket i "liggende" retning.
(Høyre spillere bør bruke det høyre hjørnet av arket, venstre spillere tegner pyramiden i venstre siden)

Så tilfører du bare et målebånd, om så et i plast fra IKEA, og limer det hele på en plate.
Målebåndet skal starte med nullpunktet i det ene hjørnet av pyramiden som denne tegningen viser.
Her har jeg også lagt til omregningstabell fra millimeter til tommer, så vi enkelt kan bruke det måleutstyr vi har.

Når vi måler spillelengden, er det vanlig at vi kapper 1/8" eller 3.14 millimeter KORTERE enn target.
Vi regner grip cap som 1/8" og top of dome som 1/8", altså at grippet bygger totalt 2/8" ekstra vs skaftets netto når det står i køllehodet.
DIY ruler.JPG
(136.86 KiB) Not downloaded yet
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver skaft

Post by Lefthook »

Interessant det du skriver på gwx om skaftestivhet. Jeg husker da jeg gikk fra regular-ish til stiff. Det tok noen runder før jeg fikk på plass en timing som passet med de stivere skaftene og sweetspot følelsen kom tilbake. Det som gjorde utslaget var at jeg innså at jeg måtte gjøre det motsatte av hva jeg drev på med. Jeg gikk på hardere og tidliger. Ble over-aggressiv på en måte. Løsningen var å gå i motsatt retning: Ikke fyre av kruttet for tidlig men holde maksimalt trykk helt inn i ballen.

Ut fra hva jeg har erfart så behøver man ikke være sterk, hurtig og langtslående for å kunne håndtere et stivt skaft. Det handler først og fremst om å ha en timing som matcher stivheten.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Lefthook wrote: 30 Nov 2019, 14:57 Interessant det du skriver på gwx om skaftestivhet. Jeg husker da jeg gikk fra regular-ish til stiff. Det tok noen runder før jeg fikk på plass en timing som passet med de stivere skaftene og sweetspot følelsen kom tilbake. Det som gjorde utslaget var at jeg innså at jeg måtte gjøre det motsatte av hva jeg drev på med. Jeg gikk på hardere og tidliger. Ble over-aggressiv på en måte. Løsningen var å gå i motsatt retning: Ikke fyre av kruttet for tidlig men holde maksimalt trykk helt inn i ballen.

Ut fra hva jeg har erfart så behøver man ikke være sterk, hurtig og langtslående for å kunne håndtere et stivt skaft. Det handler først og fremst om å ha en timing som matcher stivheten.
De fleste er ikke klar over at vi har høyst club speed et stykke FØR vi treffer bolden, og at vi kan forbedre dette med en litt kortere swing, og vi bør starte "pent" som ut av en rundkjøring på glatt isen, og vente til vi har rettningen på plass og tracktion under dekkene i orden, så fyre den av, så fra toppen skal vi helst IKKE lade for kraftig, men bruke teknikken for å få køllens bane på plass, så gi den gass. Da kan vi oppnå det beste resultatet, og det gjelder langt de fleste av oss. Vi bør bare erkjenne at vi IKKE er som Jamie Sadlowski som kan swinge bakover til han ser køllehodet... Så ...ett litt kortere swing, og mer fokus på det tekniske der vi bruker håndledd aktivt for å skape lag der vi så kan oppnå "lenger lade tid enn utladningstid.

...tenk en analog klokke bak deg på veggen, der armene i toppen peker på klokka 12, og bolden med jern ligger klokken 6, eller med driveren klokken 5. Om vi starter release (skaftet og køllehodet går UT fra kroppen) før vi er halvveis, taper vi club speed, så vi skal helst klare å holde køllen "opp ned" ved hjelp av håndleddene til armene er kommet lavere enn klokken 8 før køllehodet starter å forlate sin posisjon fra toppen.

Som denne mannen swinger, skal vi altså IKKE gjøre det, da vi også tilfører motstand og gjør køllen betydelig tynger enn den er.
Jeg har markert der skaftet burde vært med en blå linje loddrett, og der køllens balanse punkt ligger, og swinger vi som dette, vil ryggen en vakker dag si tak for spillet, det var hyggelig så lenge det varte....
Early release.PNG
Early release.PNG (280.82 KiB) Viewed 4044 times
Man skal heller IKKE lade så lenge som denne mannen gjør (en av mine Danske kunder, Peter Krog Ellebye, her fra the open i 2009)
men Peter viser med all tydelighet hvordan vi med håndleddene kan holde og skape stadig mer lag, men vi bør gi oss litt før...

https://www.youtube.com/watch?v=ECVvFA8ktC8
Post Reply